HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Je salesproces optimaliseren met behulp van je CRM-systeem | HubSpot

Je salesproces optimaliseren met behulp van je CRM-systeem

Met alle moderne technieken richt je eenvoudig een efficiënt salesproces in. Waarmee je effectief en snel werkt, vertrouwen creëert en opvalt. 

Hoe optimaliseer je jouw salesproces met behulp van je CRM-systeem? In dit artikel leg ik je dat uit.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

👉 Wat is een optimaal salesproces?
👉 In 6 stappen je salesproces optimaliseren met je CRM-systeem.
👉 Het beste CRM-systeem voor het optimaliseren van je salesproces.

Wat is een optimaal salesproces?

Een salesproces bestaat uit alle stapjes bij een verkoop. Van het vinden van klanten tot het sluiten van deals en de afterservice. Een optimaal salesproces is super efficiënt ingericht. Je verliest dus geen tijd aan onnodige dingen en je timing is perfect. 

Zo trek je warme leads aan. Focus je op de beste verkoopkansen. Reageer je precies op het juiste moment. Houd je rekening met persoonlijke wensen en behoeften. Beantwoord je klantvragen snel en gemakkelijk. Heb je in beeld wat er in de sales funnel zit. En heb je alle belangrijke klantdata altijd bij de hand.

Marketing, sales en service werken optimaal samen. Marketing genereert bijvoorbeeld warme leads voor sales. En verkopers dragen gesloten deals geautomatiseerd over aan service. Alle werkzaamheden zijn gestroomlijnd en meetbaar, zodat je makkelijk bijstuurt als dat nodig is.

Een optimaal salesproces bestaat uit 6 stappen:

  1. De juiste websitebezoekers aantrekken.
  2. Websitebezoekers converteren naar leads.
  3. Leads klaarstomen voor verkoop.
  4. Leads opvolgen.
  5. Deals sluiten.
  6. Klanten overdragen aan Customer Succes.

Nieuwe call-to-action

In 6 stappen je salesproces optimaliseren met je CRM-systeem

1. De juiste websitebezoekers aantrekken

Als verkoper kun je natuurlijk een berg koude leads opbellen. Maar word je hier nou echt gelukkig van? Je krijgt waarschijnlijk veel negatieve reacties. En wat levert het je uiteindelijk op? Om optimaal te verkopen heb je warme leads nodig. Gelukkig zijn er slimme manieren om die aan te trekken. 

Allereerst moeten marketing en sales afspreken aan welke leads sales echt wat heeft. Vervolgens is het aan marketing om de juiste leads te genereren. Hoe? Door de marketing activiteiten af te stemmen op persona’s en hun klantreizen.

Weet je wat de wensen en behoeften van jouw persona’s zijn? En hoe zij jouw producten en/of diensten aankopen? Dan speel je hier slim op in om de juiste websitebezoekers aan te trekken.

Voor deze stap heb je bijvoorbeeld de volgende tools:

SEO-tool: Om je content en blogs te optimaliseren voor zoekmachines.
A/B-test: Om te bepalen welke content het beste scoort.
Sociale media tool: Plan je berichten vooruit en richt je hierbij op social selling.
Website (met webshop): Geïntegreerd in je CRM-systeem. Ideaal om het gedrag van je websitebezoekers te volgen en om gepersonaliseerde content te tonen.
Campagnetool: Voor gerichte online marketingcampagnes.
Online advertentietool: Aangestuurd door de data in je CRM-systeem.
Marketing dashboard: Om je resultaten te monitoren en bij te sturen waar nodig.


2. Websitebezoekers converteren naar leads

Zijn er relevante websitebezoekers op je website terecht gekomen? Mooi! Nu kun je ze gaan converteren naar leads. Je leidt je websitebezoekers naar je landingspagina’s toe. Deze landingspagina’s optimaliseer je voor conversie. Voeg de juiste kleuren en pakkende calls-to-action (CTA) toe.

Je landingspagina’s zijn gericht op actie. Een websitebezoeker kan er bijvoorbeeld een handig e-book of whitepaper downloaden. Of zich inschrijven voor jouw webinar. Je verleidt je websitebezoekers hiermee om een formulier in te vullen. Vanaf dat moment beschik je namelijk over waardevolle contactgegevens.

Voor het converteren van je websitebezoekers heb je onder andere deze tools:

Landingspagina’s: Om je websitebezoekers te verleiden tot actie.
A/B-test: Om de content van je landingspagina’s te optimaliseren.
Formulieren: Waarvan je CRM-systeem de data bewaart.
CTA Stimuleer je websitebezoekers om hierop te klikken.
Marketing dashboard: Om de resultaten te monitoren.


3. Leads klaarstomen voor verkoop

Nu is het tijd om je leads te gaan volgen. Jouw CRM-systeem monitort automatisch hun gedrag. Welke informatie bekijken ze op je website? Hoe vaak keren ze terug? Ook ga je jouw leads benaderen met relevante informatie. Op het perfecte moment als zij eraan toe zijn. Dit proces noem je lead nurturing

Tijdens het lead nurturing proces ken je jouw leads punten toe. Voor het lezen van een e-mail geef je bijvoorbeeld 5 punten. Voor het bekijken van een video 20 punten. En voor het inschrijven voor je nieuwsbrief 10 punten. Hoeveel en welke punten je toekent bepaal je zelf. Dit proces noem je leadscoring.

Hebben je leads zo een bepaalde score behaald? Dan is het tijd voor opvolging. Het CRM-systeem draagt ze op dat moment automatisch over aan sales.

De volgende tools helpen je bijvoorbeeld in deze fase:

E-mailprogramma: Deze tool gebruik je om je leads geautomatiseerd te e-mailen.
Workflows: Om lead nurturing en lead scoring in te stellen (marketingautomatisering).
Dashboard: Om in de gaten te houden wat er precies gebeurt.


4. Leads opvolgen 

Inmiddels zijn je warme leads bij sales beland. Je verkoopteam heeft hiervan automatisch een melding ontvangen. Nu is het aan je verkopers hoe ze verder met deze leads omgaan. Gelijk bellen? Een e-mail met een persoonlijke salesvideo en een link naar de afsprakentool toesturen? Of misschien eerst nog even een sales sequentie toepassen? In deze stap maak je prospects van je leads.

Misschien is een prospect wel geïnteresseerd, maar nog niet aan verkoop toe. Houd je prospect dan in beeld met behulp van meldingen, taken en dashboards. Neem contact op als je ziet dat het gedrag van jouw prospect verandert. Informeer af en toe hoe het gaat. Stuur automatische e-mails om top-of-mind te blijven.

Je past je activiteiten aan op de individuele wensen en behoeften van jouw prospects. Zo blijf je zelfs in beeld als een verkooptraject een paar jaar duurt!

Scan je visitekaartjes en neem de gegevens automatisch over in de klantenrecords van je CRM-systeem. Vul de gegevens aan met contactinfo uit je e-mailwisselingen. Koppel je contacten aan bedrijven en deals. Verrijk je bedrijfsdata automatisch. En profiteer van uitgebreide filtermogelijkheden om je verkoopkansen te rangschikken en opvolgen. 

In deze stap gebruik je onder andere deze tools:

Telefooncentrale: Een gekoppelde telefooncentrale zoals Aircall biedt veel voordelen.
E-mailprogramma: Mail jouw prospects (geautomatiseerd) met behulp van deze integratie.
Sales sequenties: Voor als je jouw prospects (nog) niet kunt of wilt bellen (verkoopautomatisering).
WhatsApp: Integratie om je WhatsApp communicatie in je CRM-systeem te bewaren.
Afsprakentool:  Om makkelijker online afspraken te plannen.
Teams en Zoom: Gekoppelde tool voor je online afspraken.
Salesvideo’s: Stel jezelf aan je prospects voor met een persoonlijke video.
Transcriberen: Om je telefoongesprekken automatisch om te zetten in tekst.
HubSpot Insights Database om je bedrijfsgegevens automatisch mee te verrijken.
Playbooks: Om een succesvolle verkoopstrategie met je collega’s te delen.
Sales dashboard: Houd je sales pipeline nauwlettend in de gaten.


5. Deals sluiten

Na een kort of lang verkoopproces is het tijd om een deal te sluiten. Je wilt jouw prospect zo snel mogelijk van een digitale offerte voorzien. Uiteraard eentje die digitaal ondertekend kan worden.

Door herbruikbare content te gebruiken maak je het jezelf gemakkelijk. Hierna lever je jouw product of dienst. Uiteraard doe je er alles aan om je klanten tevreden te houden. Na afloop kun je om feedback en een aanbeveling vragen.

Veel gebruikte tools in deze stap zijn:

Boekhoudsoftware: Integratie om de belangrijkste data te synchroniseren.
Offertes en voorwaarden: Verstuur je offertes en voorwaarden met dynamische content vanuit je CRM-systeem. Laat je prospects vervolgens digitaal ondertekenen.
Salesvideo’s: Val lekker op en licht je offertes toe.
Templates en snippets: Voor het hergebruiken van je content.
Dashboard: Om onder andere de status van je digitaal verzonden offertes te monitoren.
Forecasting: Voorspel je sales op basis van wat er in de sales pijplijn zit.


6. Overdragen aan Customer Succes

Na het sluiten en leveren van de deal draag je jouw klanten over aan Customer Succes. Heeft je klant vragen? Zijn er problemen? Of is er een update nodig? Deze afdeling houdt de contacten met je klanten warm. Uiteraard beschikt jouw klantenservice ook over de nodige tools.

De volgende tools gebruik je bijvoorbeeld bij deze stap:

Enquête feedback tools: Om de klanttevredenheid en klantloyaliteit te monitoren.
Serviceticket systeem: Om klantvragen en -problemen professioneel en gestructureerd af te handelen. 
Gezamenlijke inbox: Om alle vragen en problemen centraal op te pakken. Met de speciale Conversations Inbox handel je alle inkomende gesprekken op 1 plek af.
Klantenportaal: Om bijvoorbeeld je klanten te informeren over de afhandeling van servicetickets.
Kennisbank: Maak je klanten zelfredzaam op je website.
Chatbot Om de eerste vragen op te vangen.
Live chatsoftware: Voor live chats met je klanten.
Sociale media tool: Pak ook alle sociale media berichten vanuit je CRM-systeem op.
WhatsApp: Bied hulp via WhatsApp en bewaar je WhatsApp-berichten in je CRM-systeem.
Service dashboard: Om bijvoorbeeld je servicetickets te structureren en op volgorde van belangrijkheid af te handelen.


New call-to-action

Het beste CRM-systeem voor het optimaliseren van je salesproces

HubSpot Marketing & Sales G2 Awards 2024 (1)Dit en meer regel je met het allround CRM-systeem van HubSpot. De software wordt wereldwijd dan ook ontzettend goed beoordeeld.

Het bekende onderzoeksbureau Gartner ziet HubSpot bijvoorbeeld als een leider voor inbound marketing. En op de websites van Capterra en G2 vind je talloze reviews van enthousiaste HubSpot-gebruikers. Niet alleen vanwege de tools; óók vanwege de gebruiksvriendelijkheid.

Met een effectief verkoopproces zet je jouw (toekomstige) kopers centraal. Je genereert meer leads en converteert je websitebezoekers makkelijker naar klanten. Je onderhoudt je contacten makkelijker en zorgt voor klantenbinding. En zo geef je jouw kopers een geweldige koopbeleving. Bovendien verdwijnen veel interne communicatie knelpunten als sneeuw voor de zon. 

Kortom, jouw organisatie gaat veel efficiënter en professioneler opereren. Door het structureren van je salesproces bespaar je veel tijd, moeite en kosten. Natuurlijk geeft dit een boost aan je sales en helpt het jouw organisatie om te groeien! Wel is er misschien een mentaliteitsverandering nodig bij het personeel. Maar als ervaren HubSpot implementatie partner kunnen wij je daar prima mee helpen.

Ben je benieuwd hoe je jouw salesproces optimaliseert met HubSpot? Plan dan gratis en vrijblijvend een afspraak voor een demo met ons in. Martijn, Maarten en ik laten je dan graag zien hoe het CRM-systeem werkt. Hieronder eerst onze uitgebreide HubSpot CRM demo video bekijken kan ook.

New call-to-action

Ontvang updates per email