HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat meet je op jouw HubSpot Sales Dashboard?

Wat meet je op jouw HubSpot Sales Dashboard

Hoe doet jouw verkoopteam het? Hoeveel deals zijn er gewonnen en verloren? Welke verkoopstrategie werkt wel en welke niet? Wat is de gemiddelde verkooptijd? Wat zit er allemaal nog in de sales pijplijn? Wat is de gewogen omzet hiervan? En hoeveel leads zet jouw verkoopteam om naar klanten?

Een HubSpot Sales Dashboard is een visuele samenvatting van jouw sales data. Jouw dashboard bestaat uit tegels met grafieken, cijfers en tabellen. Daardoor zie je in één oogopslag hoe iets ervoor staat. Welke ontwikkelingen zijn er? Gaat het goed of is het verstandig om bij te sturen?

Een HubSpot Sales Dashboard helpt jou om verkoopvoorspellingen te doen. En om snel actie te ondernemen als dat nodig is. Je hebt namelijk altijd een actueel inzicht in de dingen die je meet. Over lange en korte periodes. Precies zoals jij dat wilt.

In dit blog vertel ik je wat je met jouw HubSpot Sales Dashboard kunt meten.

KPI's meten op jouw HubSpot Sales Dashboard.
Waarom is een HubSpot Sales Dashboard zo belangrijk?
Sales dashboards voor individuele verkopers.
Meer informatie over dashboards in HubSpot.

Wat meet je op jouw HubSpot Sales Dashboard?

KPI's meten op jouw HubSpot Sales Dashboard

Heb je te veel informatie? Dan zie je door de bomen het bos niet meer. Heb je te weinig data? Dan mis je misschien belangrijke dingen. Op jouw HubSpot Sales Dashboard focus je je daarom op je belangrijkste sales doelstellingen. Je gebruikt daar Key Performance Indicators (KPI's) voor. Deze KPI's zijn dus jouw focuspunten!

Juichend komt Jip de kamer van zijn leidinggevende binnenwandelen. Het aantal orders is alweer gestegen. Hij zag het net op het dashboard. Maar wat Jip niet gezien heeft is dat het totale orderbedrag is afgenomen. Eigenlijk gaat het helemaal niet zo goed met de winst. Had hij deze cijfers ook maar op zijn sales dashboard gezet...

Welke cijfers zijn echt belangrijk voor jouw business? Wat moet je weten om de juiste beslissingen te kunnen nemen? Richt je op die data! Uiteraard houd je daarbij wel rekening met de doelstellingen van jouw organisatie. Waar wil de organisatie naartoe? Wat zijn de belangrijkste speerpunten? Èn natuurlijk de sales doelstellingen, maar die hangen hier weer mee samen. KPI's helpen je om hierop te focussen!

Voor Uitzendbureau SMART is het belangrijk om zoveel mogelijk uitzendkrachten te plaatsen. Hoeveel uitzendkrachten zitten er op de bank? Welke opdrachten staan nog open bij werkgevers? Hoeveel uitzendkrachten vervullen een opdracht?

Adviesbureau JOEPIE richt zich op nieuwe klanten. Alleen de achterdeur staat wagenwijd open. De service voor bestaande klanten wordt ondertussen een beetje vergeten. Foutje bedankt!

Bij Groothandel IJZER draait het juist om het aantal verkooporders. Hoe meer er verkocht wordt hoe beter. De organisatie heeft namelijk flinke groeiplannen. Binnen 5 jaar tijd moet de winst verdubbeld zijn.

Webshop SUPER focust zich op haar klanttevredenheid. Natuurlijk zijn er ook groeiambities. Maar daarmee komt het vanzelf goed als de klanttevredenheid hoog is. Op deze manier onderscheidt de webshop zich namelijk van haar concurrenten.

De data op jouw HubSpot Sales Dashboard is realtime. Dat betekent dat de informatie altijd up-to-date is. Wil je inzoomen op bepaalde KPI's? Dan is de dynamische informatie doorklikbaar. Superhandig!

TIP: Jouw KPI's maak je haalbaar, concreet en meetbaar. Het is bijvoorbeeld belangrijk om er deadlines aan te koppelen. En om cijfers te gebruiken waar je echt iets mee kunt. Uiteraard moet er ook draagvlak voor zijn. Wat vinden je collega's van deze KPI's? Sluiten ze aan bij de KPI's van andere afdelingen? Lees meer over Sales KPI's in ons blog: KPI-voorbeelden voor verkoopteams.

New call-to-action

Waarom is een HubSpot Sales Dashboard zo belangrijk?

Hoe doet jouw salesteam het? Als salesmanager wil je dat natuurlijk graag weten. Daarom maak je het inzichtelijk op een HubSpot Sales Dashboard. Met speciale Sales KPI's voor jouw verkoopafdeling!

Je kunt van alles meten, zoals:

  • Hoe productief is jouw salesteam? En hoe zit dat met de individuele verkopers?

  • Hoe ziet de sales pijplijn eruit? Ligt de verkoop op schema? Wat komt er nog aan? Hoe zien de prognoses eruit? 

  • Wat is de totale omzet? En de omzet per productcategorie?

  • Hoe presteren vestigingen en/of regio's ten opzichte van elkaar?

  • Wat is de brutomarge van de producten, die jouw verkopers verkocht hebben?

  • Wat zijn de resultaten na belasting?

  • Welke sales inspanningen zijn er geweest? Zoals telefoongesprekken, meetings en sales sequenties? En wat hebben deze salesinspanningen opgeleverd? Houd hierbij rekening met alle verkooptools, die je gebruikt!

  • Wat is de gemiddelde verkooptijd?

  • In welke fase van het verkoopproces sluit je de meeste deals? 

  • Wat zijn je conversieratio's? Hoeveel marketing leads (MQL) worden er sales lead (SQL)? En hoeveel van deze leads zet jouw verkoopteam om naar klanten?

  • Wat is de uiteindelijke opbrengst per websitebezoeker?

  • Wat is de customer life time value?

Combineer je alle relevante data op jouw HubSpot Sales Dashboard? Dan heb je een fantastische basis om richting te geven aan jouw sales! Je hebt namelijk live inzicht, dat gebaseerd is op cijfers. Je weet precies wat werkt en wat niet. Wat heb je nog meer nodig voor een effectieve sales strategie?

TIP: Niet al deze informatie kun je direct uit jouw CRM-systeem halen. Soms moet je eerst een ander systeem koppelen. Zoals een ERP-systeem (SAP, Navision, …), een boekhoudprogramma of logistieke applicatie. Zijn jouw belangrijkste systemen gekoppeld? Combineer dan alle data naar hartenlust op jouw HubSpot Sales Dashboard. Systony kan jou hierbij helpen als je dat wilt. 

Sales dashboards voor individuele verkopers

OK, je kunt je natuurlijk beperken tot een overall HubSpot Sales Dashboard van jouw salesteam. Maar het is ook slim om individuele dashboards op te stellen. Zo houd je makkelijk bij hoe het met jouw persoonlijke targets gaat.

Meet bijvoorbeeld:

  • Hoeveel (online) afspraken en telefoongesprekken je hebt gehad.
  • Welke sales sequenties goed gewerkt hebben.
  • Hoeveel sales leads je naar klanten hebt omgezet.
  • Wat de waarde van jouw gesloten en verloren deals is.
  • Wat er nog in jouw persoonlijke sales pijplijn zit. En wat de gewogen omzet hiervan is.
  • Waar je jouw tijd aan hebt besteed.

Een salesmanager kan de prestaties van teamleden monitoren op een apart dashboard. Zo maakt hij of zij bijvoorbeeld inzichtelijk welke verkopers het beste presteren. Wat de maandomzet per verkoper is. Of er speciale aandachtspunten zijn. En of zijn team nog op schema ligt met de sales doelstellingen.

TIP: Hoe maak je jouw organisatie productiever? Lees het in ons blog: Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?

Meer informatie over dashboards in HubSpot

Naast HubSpot Sales Dashboards biedt HubSpot nog veel meer dashboard mogelijkheden. Zoals speciale dashboards voor de klantenservice, marketingafdeling en de prestaties van je website.

Het mooiste van alles? Je kunt álle data combineren. Zo ontdek je bijvoorbeeld welke marketingacties het grootste effect hebben op jouw sales. En welke producten de meeste vragen opleveren bij de klantenservice. Is er een connectie met een bepaalde verkoper? Of een bepaalde doelgroep? Misschien moet je daar dan actie op ondernemen.

Jouw verkoper heeft misschien een cursus ‘uitleggen’ nodig. Of de info van jouw kennisbank kan wel een update gebruiken. Hoe ziet je Return On Investment (ROI) eruit? Welke keywords in je advertenties leveren de meeste omzet op? En hoe zit dat met jouw blogs, downloads, landingspagina's, formulieren en CTA's? Eigenlijk is alles wel meetbaar in HubSpot!

Bovendien richt je jouw dashboard helemaal in zoals jij dat wilt. Versleep je grafieken en tabellen naar een andere plek op je HubSpot Sales Dashboard. Maak ze eenvoudig groter en kleiner met je muis. Of pas een periode aan met jouw filters. 

Wil je er meer over weten? Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

★ Zo werkt HubSpot Sales reporting.
★ 
Gebruik dashboards binnen CRM om data inzichtelijk te maken.
★ 
8 tips voor het maken van een CRM-dashboard.
10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.
Wat kun je met HubSpot?

New call-to-action

Ontvang updates per email