De krachtige API van HubSpot
Koppel je softwareapplicaties, automatiseer processen en focus je op de commercie!
Wat wil je koppelen?
- E-mail applicaties (Microsoft Office 365, Gmail, Exchange)
- Campagnetools (Mailchimp, ActiveCampaign, Google Ads)
- Boekhoudprogramma’s (Exact Online, AFAS, Unit4, Snelstart)
- ERP-systeem (SAP, Dynamics, AS400)
- CMS-systeem (Wordpress, Drupal)
- Webshops (Shopify, WooCommerce, Magento)
- Klantenservicesoftware (Zendesk, Freshdesk)
- Planningssysteem (Asana, Clickup)
- Communicatie-tools (Zoom, Google contacts, Teams)
- Andere CRM-platformen (Salesforce, Superoffice, Netsuite, Microsoft Dynamics 365)

Met de krachtige API van HubSpot heb je alle data op één centrale plaats. Zo heb je altijd een goed overzicht van wat er in jouw bedrijf speelt. Jouw medewerkers, afdelingen en organisatie stuur je gemakkelijker aan. Tegelijkertijd optimaliseer je jouw bedrijfsprocessen.
Als implementatie expert helpt Systony jou hier natuurlijk graag mee!
Creëer optimale bedrijfsprocessen
In je CRM wil je een compleet overzicht hebben van wat er in jouw bedrijf speelt. Daarom is het vaak noodzakelijk om ook informatie uit andere systemen te halen. Die systemen koppel je aan de HubSpot API, zodat er een automatische dataoverdracht plaatsvindt.
Je gebruikt koppelingen om gegevens van softwareprogramma’s uit te wisselen. Je kunt je wel voorstellen, dat je processen hierdoor enorm verbeteren. Bij de meeste CRM-implementaties koppelen wij dan ook verschillende systemen met elkaar. Dit noem je systeemintegratie.
Een voorbeeld van systeemintegratie
Pieter Hendriksen koopt in jouw webshop een Sony televisie. HubSpot registreert dit in jouw CRM. Jouw logistieke afdeling krijgt automatisch een opdracht om de Sony televisie te versturen.
Maar je hebt nu ook één televisie minder op voorraad. Jouw voorraadsysteem past de voorraad daarom automatisch aan. Je wilt de voorraad van jouw SONY televisies weer aanvullen. In jouw ERP verschijnt daarom een taak, dat je dit moet doen.
Jouw boekhoudprogramma registreert wanneer Pieter de televisie moet betalen. Betaalt Pieter te laat? Dan ziet HubSpot dat. Met automatische e-mails vanuit jouw CRM help je hem aan de betaling te herinneren.
Op je rapportagedashboard in jouw CRM kun je alle data van klanten combineren. Zo zie je bijvoorbeeld hoeveel klanten hun bestelde televisies nog moeten betalen. Ook zie je hoeveel klanten hun televisies al wel betaald hebben. Je hebt dus een goed overzicht van jouw gehele televisie-pijplijn.
Koppeling met je ERP of boekhoudpakket
Waarom bespaar je veel tijd als je jouw boekhoudpakket of ERP koppelt aan je CRM-systeem? Wij leggen het je uit.
Bepaal zelf welke gegevens je uitwisselt met een koppeling op maat
Bij een koppeling op maat bepaal je zelf welke gegevens jouw softwareapplicatie uitwisselt. Onze inhouse developers richten jouw koppelingen helemaal naar wens voor je in.
Er zijn 3 verschillende soorten koppelingen:
1. De Application Programming Interface (API) is de populairste koppeling. Veel applicaties beschikken zelf over een API. Meestal kunnen we de API’s van deze programma’s snel koppelen met elkaar.
2. Heeft de leverancier van jouw applicatie geen eigen API? Dan is er een grote kans, dat wij die wel hebben. De afgelopen jaren hebben wij namelijk al bijna 40 herbruikbare API’s op maat ontwikkeld. Na het ontwikkelen van jouw API koppelen we die aan de API van HubSpot.
3. Koppelingen met een exportbestand. Je deelt de informatie dan via een gedeelde server, die de gegevens naar jouw CRM kopieert. Deze methode is bijna altijd mogelijk. Het nadeel hiervan is, dat je gegevens niet realtime kunt uitwisselen.
Ook kun je integratiesoftware gebruiken, zoals Zapier. Deze methode is het goedkoopst, maar ook het minst flexibel.
Altijd actuele informatie in al je applicaties
Stel dat jouw klant online een bestelling bij je doet en tegelijkertijd het adres aanpast. Jouw CRM is de basis, waarin de wijziging plaatsvindt. De gegevens in jouw boekhoudprogramma en ERP moeten tegelijkertijd veranderen. Realtime dus.
Bij standaard API’s ververs je de gegevens met tijdsintervallen. Dat passen we aan. Met webhooks gaan jouw koppelingen realtime informatie uitwisselen. Een webhook is wat extra code, die wij aan jouw API-koppeling toevoegen. Wil je met je API-koppeling alleen een beperkt aantal gegevens realtime uitwisselen? Dat kan natuurlijk ook! De koppeling stemmen wij volledig af op jouw behoeften.
Heb je een API-koppeling met webhooks en verandert er iets in jouw HubSpot CRM? Dan past HubSpot de informatie in de gekoppelde applicaties automatisch aan. Maar het is natuurlijk nog handiger als het dataverkeer twee kanten op gaat.
Met de Data Sync tool van de HubSpot Operations Hub kun je de data van al je systemen met elkaar synchroniseren (de gegevensuitwisseling gaat 2 kanten op). Jouw HubSpot CRM neemt dan ook automatisch wijzigingen over van andere applicaties. Bijvoorbeeld jouw ERP of boekhoudprogramma.
Dit is de beste methode om de data in al je applicaties actueel en schoon te houden. Je kunt overigens zelf bepalen welke informatie je precies wilt synchroniseren. Zowel historische gegevens als nieuwe data!
Bij integratiesoftware maak je op een andere manier gebruik van realtime informatie overdracht. Die informatie uitwisseling is minder flexibel. Daarbij ben je namelijk afhankelijk van de mogelijkheden van de integratiesoftware. De gegevens van een exportbestand kun je helaas niet realtime uitwisselen.
Maak nog slimmer gebruik van jouw koppelingen
Koppel jouw externe applicaties met de Operations Hub en automatiseer allerlei tijdrovende handelingen. Superhandig!
Een goed CRM is de basis van jouw bedrijfsvoering
Weet jij altijd precies wat de status van jouw bedrijfsactiviteiten is? Zie je in één oogopslag wat je voorraad is en hoe de pijplijn eruitziet? Kun je direct bijsturen op basis van de cijfers? Heb je inzicht in alle interactie met je leads en klanten? En welke verkoopkansen het meest kansrijk zijn? Kun je snel en automatisch reageren met marketing- en verkoopactiviteiten? Of zijn dit behoeften waar je een oplossing voor zoekt?
Een goed CRM-systeem is het fundament van jouw gehele bedrijfsvoering. Alle belangrijke bedrijfsinformatie komt daarin samen. Je bent altijd up-to-date van de status van jouw bedrijfsactiviteiten. Je kunt daardoor snel reageren op een situatie. HubSpot is een CRM-systeem, dat aan al deze basisbehoeften invulling geeft. Maar daar gebruikt het wel koppelingen voor.
Haal alles uit jouw CRM
Wil je alles uit je HubSpot CRM halen? Dan moet je het systeem zo goed mogelijk afstemmen op jouw organisatie. Tijdens het implementatietraject maken we daarom samen met jou een plan van aanpak:
- Welke knelpunten, processen en applicaties zijn er? Hoe ziet de ideale situatie eruit?
- Wat zijn je bedrijfsdoelstellingen? Hoe wil je HubSpot daarbij inzetten?
- Met welke randvoorwaarden moeten wij rekening houden?
- Welke functies van de Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub, CMS Hub en Operations Hub passen bij jouw doelstellingen? Welke koppelingen moeten er komen?
- Heb je speciale wensen en behoeften voor de toekomst?
- Wat is je budget?
- Welke beslissingen neem je? Hoe moet jouw platform eruit gaan zien? Hoe geven we het implementatietraject vorm?
Is helemaal duidelijk waar jouw HubSpot platform aan moet voldoen? Dan kunnen we het fundament gaan neerzetten. Stapsgewijs richten we het samen met jou in.
Na iedere fase evalueren we de status. Net zolang totdat het systeem helemaal aansluit bij jouw wensen en behoeften. Een belangrijk onderdeel van het traject is het creëren van gebruikersacceptatie en gebruikersdiscipline. Lees meer over ons implementatietraject.

Koppel jouw software
In de HubSpot Marketplace vind je alle standaardkoppelingen voor de bekende systemen. Voeg ze zelf toe of vraag ons om het te doen. We leren je graag hoe je het doet.
Bij de standaard koppelingen staat vooraf vast welke gegevens jouw applicatie uitwisselt. Wil je liever zelf bepalen welke informatie jouw systeem overdraagt? Dan is een koppeling op maat passender.