HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe vergroot je de impact van jouw sociale media?

Hoe vergroot je de impact van jouw sociale media (1)

Heb je wel eens van inbound marketing gehoord? Met slimme content trek je de juiste bezoekers naar jouw website. Je verbindt je met deze bezoekers, deelt jouw kennis en geeft waardevol advies. Zo verleid je ze om hun gegevens achter te laten. Daarna probeer je jouw leads efficiënt om te zetten naar klanten.

Het doel van een inbound marketingstrategie is om geïnteresseerde leads aan te trekken. Je begeleidt ze vervolgens bij hun koopproces, zodat ze sneller voor jouw organisatie kiezen. Een goed allround CRM-systeem heeft daarom veel tools om jou te ondersteunen bij je leadgeneratie. Bijvoorbeeld fantastische sociale media tools, waarmee jij jouw content promoot. In dit blog zoomen wij daar verder op in.

Ontwikkel waardevolle content om te delen

Met slimme content trek je dus de meest kansrijke websitebezoekers aan. Maar hoe doe je dat dan? Hoe ziet deze content eruit? Welke content is daadwerkelijk waardevol voor jouw websitebezoekers?

Om goede content te ontwikkelen moet je eerst weten wie jouw klanten precies zijn. Wat drijft hen? Welke informatie vinden zij interessant? Gelukkig kun je veel gegevens uit je CRM-systeem halen. Een allround CRM verzamelt namelijk automatisch alle interactie met jouw leads, prospects en klanten. Op basis van alle beschikbare informatie formuleer je persona’s. Persona’s zijn (fictieve) profielen van jouw ideale klanten. Jouw content stem je vervolgens op deze klantprofielen af.

Met de verschillende tools van jouw CRM-systeem optimaliseer je jouw content. Geavanceerde SEO-tools helpen jou bijvoorbeeld met een goede ranking in Google. Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is daarbij natuurlijk verstandig. Daardoor weet je beter op welke kernwoorden jij je moet focussen. Je gebruikt de tools van jouw CRM daarvoor. Met gerichte content trek je namelijk sneller de juiste bezoekers aan.

Is de informatie op jouw website daadwerkelijk interessant? Dan laten bezoekers hun contactgegevens achter. Bijvoorbeeld om een eBook of checklist te downloaden. Zo verander je jouw websitebezoekers dus in waardevolle leads!

TIP Lees ook: Ontdek meer over de HubSpot SEO Tool.

Deel de content via jouw sociale media kanalen

Het kost tijd om websitebezoekers via zoekmachines aan te trekken. Dit noem je het organische verkeer naar jouw website. Soms gaat er best een tijd overheen, voordat content goed gerankt wordt (SEO). Bovendien moeten geïnteresseerde personen maar net de goede zoektermen intypen.

Daarom is het verstandig om jouw sociale media kanalen (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram) ook in te zetten. Deze platformen hebben namelijk miljoenen deelnemers, die jouw content kunnen ontdekken. Delen volgers jouw content? Dan komt de informatie nog breder in beeld. Posts op jouw sociale media hebben bovendien een positieve invloed op jouw SEO.

Kortom, door jouw content op sociale media te promoten trek je meer bezoekers naar jouw website. Maar ook hier geldt: hoe interessanter de informatie is hoe groter het effect zal zijn!

TIP Lees ook: De invloed van sociale media op SEO.

Het nut van een sociale media analyse

Welke content is het meest succesvol op jouw sociale media kanalen? Welke content werkt wel en werkt niet? Je voert een sociale media analyse uit om daar achter te komen.

Onderzoek met handige tools welke soorten content het beste scoren. Zijn het artikelen met algemene informatie of juist met specifieke content? Bijvoorbeeld over een bepaald merk of een actueel onderwerp? Speel daar dan op in. Klikken volgers veel op posts over jouw producthandleidingen? Maak dan veel productgerichte content.

"Door jouw sociale media-analyse krijg je inzicht in wat jouw volgers interessant vinden. Stem jouw content daar slim op af."

Welk sociaal media kanaal is het populairst bij jouw doelgroep? In welke fase van het koopproces bevindt zij zich? Oriënteert zij zich nog of is ze al met het besluitvormingsproces bezig? Door jouw sociale media analyse leer je jouw websitebezoekers kennen. Zoek naar trends en succes. Zorg wel dat je je daarbij baseert op voldoende relevante data.

Al deze informatie helpt jou om de content nog beter af te stemmen op je doelgroep. Bedenk ook wat je nog meer kunt doen. Misschien doe je er slim aan om jouw boodschap te ondersteunen met betaalde advertenties? Of misschien is er een vakspecialist, die een gastblog over jouw product wil schrijven?

Analyseer jouw concurrenten

Natuurlijk bezoek je de websites van jouw concurrenten regelmatig. Het is belangrijk om te weten hoe zij zich positioneren. Wat maakt hen succesvol en hoe onderscheiden zij zich? Waarin blinkt jouw organisatie juist uit?

Analyseer jouw concurrenten ook met de sociale media tools van jouw CRM. Welke informatie delen zij met hun volgers? Met welke content trekken zij leads en klanten aan? Hoe uniek is deze content? Zit er een onderwerp bij waar jij ook over wilt schrijven? Is het nodig om als organisatie te anticiperen op de informatie?

Voor zowel B2C als B2B bedrijven zijn sociale media waardevol. Gebruik deze kanalen daarom om jouw merk, producten en diensten te promoten. Informeer jouw klanten over de ontwikkelingen binnen jouw organisatie. Analyseer vooral ook de effectiviteit van al jouw inspanningen. Stem jouw posts optimaal af op de interesses van jouw doelgroep. Zo haal je het maximale uit jouw sociale media kanalen!

Alles draait om de interactie met jouw klanten!

Inbound marketing draait dus om de interactie, die je met jouw klanten hebt. En deze interactie blijft altijd. Dus ook nadat je een product verkocht of een dienst geleverd hebt.

Sociale media kanalen helpen jou om je klantrelaties te onderhouden. Gebruik ze daarom om jouw volgers te verrassen met aantrekkelijke content. Creëer verbondenheid. Vraag om feedback en om reviews. Zijn klanten bereid om een positieve beoordeling in hun eigen netwerk te delen? Dan is dat natuurlijk helemaal geweldig! Misschien wil je ze zelfs wel belonen daarvoor?

Tegelijkertijd zijn sociale media geliefd voor het uiten van frustraties en problemen. Een goede aanwezigheid op jouw sociale media is daarom belangrijk. Weet wat er bij jouw klanten speelt en anticipeer daarop. Ook andere kanalen ondersteunen jou hierbij. Wat denk je bijvoorbeeld van een kennisbank en een chatbot op jouw website? Zo help je klanten zelf een oplossing te vinden.

Tevreden klanten kunnen een boost geven aan jouw merk, producten en diensten. Zorg daarom, dat je op verschillende manieren bereikbaar voor ze bent. Vertel ze hoe ze met jouw organisatie kunnen communiceren. Maak het ze gemakkelijk en reageer snel. Ook na afloop van een verkooptraject. Met een fantastische service bind je klanten namelijk aan jouw organisatie.

Help je jouw klanten om hun issues snel, pro-actief en goed op te lossen? Dan bouw je een groot bestand aan loyale klantrelaties op. En daar wordt iedereen blij van: jouw organisatie en jouw klanten!

Ben je benieuwd naar de sociale media tools van HubSpot? Laten we kennismaken!

New call-to-action

Ontvang updates per email