HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe je van jouw webshop een winstbom maakt

Hoe je van jouw webshop een winstbom maakt
De webwinkels schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. De ene is wel succesvol; de andere niet. Je stopt er veel tijd, geld en energie in. Maar toch blijft de opbrengst tegenvallen. Hoe frustrerend is dat?! In dit blog vertellen wij je hoe je van jouw webshop een succes maakt.

Een goed e-commerce plan is de basis van jouw webshop

Start je met jouw eigen webshop? Dan is het heel belangrijk om vooraf een e-commerce plan te maken. Daarin beschrijf je precies hoe je jouw online winkel succesvol maakt:

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Welke doelstellingen heb je?
  • Hoe ga je jouw doelstellingen behalen?
  • Wat heb je daarvoor nodig?
  • Hoe ga je het financieel regelen?
  • Wat is jouw planning?

Het is daarbij wel handig om te weten wie jouw concurrenten zijn. En hoe zij zich op Internet profileren. Je doet wat marktonderzoek om daar achter te komen. Zo krijg je ook een idee hoe je jouw webshop kunt onderscheiden.

Je schenkt aandacht aan de financiële details. Wat moet jouw webshop opleveren om quitte te draaien? Wanneer is het winstgevend en levert het voor jou voldoende op? Hoeveel tijd wil je eraan besteden? Hoe ga je het financieel allemaal regelen?

In jouw business plan bepaal je ook hoe je jouw producten gaat verkopen. Hoe richt je het logistiek in? Welke belangrijke processen wil je automatiseren? Hoe trek je klanten aan? Wil je bijvoorbeeld adverteren op Google en je sociale media? En ga je jouw producten promoten via een partner, zoals Bol.com?

Weet je wat je wat je wilt bereiken en wat je daarvoor nodig hebt? En hoe jouw planning eruit ziet? Dan ga je jouw plan verder invullen. Je moet onderzoeken welke systemen het beste bij jouw nieuwe bedrijfje passen.

Jouw CRM-systeem en de webshop software zijn de basis van jouw bedrijfsvoering. Een CRM-strategie is daarom een belangrijk onderdeel van jouw e-commerce plan!

Waarom een CRM-strategie zo belangrijk is

“Marloes bestelt een nieuwe zonnebril in jouw online winkel. Ze vult haar naam, adres en e-mailadres in. Daarna betaalt Marloes met Ideal. Automatisch bevestigt jouw systeem de bestelling en de betaling. De volgende dag verstuur je het pakketje. Je vertelt Marloes, dat het eraan komt.”

Jouw systeem houdt alle gegevens (automatisch) bij. In één oogopslag zie je welke zonnebril Marloes besteld heeft. Waar de zonnebril naartoe moet. Hoe en wanneer Marloes betaald heeft. En wanneer jij het pakketje opgestuurd hebt.

Om jouw werk makkelijker te maken wil je jouw webshop aan andere systemen koppelen. Denk bijvoorbeeld aan Ideal, Klarna en Paypal voor de betaling. En aan PostNL of DHL voor de verzending. Of ga je alle handelingen in het begin handmatig bijhouden? Dat is een tijdrovende en foutgevoelige klus!

Maar er is meer. Hoe ga je de marketing regelen? Hoe zorg je ervoor dat klanten jouw webshop vinden? En dat ze iets bij jou kopen in plaats van bij de concurrent? Hoe lever jij nazorg als er iets met de bril of de verzending is? Vraag je Marloes ook om een review? En hoe bereik je de beste resultaten met zo min mogelijk kosten?

Kortom, al snel heb je waarschijnlijk behoefte aan professioneel klantbeheer. Welke tools heb je nodig om jouw werk goed te organiseren? Hoe haal je het maximale uit jouw online winkel? Dat bepaal je in jouw CRM-strategie. Op basis van dit plan kies je een allround CRM-systeem, dat goed bij jouw wensen en behoeften past.

TIP – Lees ook:

Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie
Hoe selecteer je een nieuwe CRM leverancier?

Waarom inbound marketing, sales en service jou ondersteunen

De traditionele marketing en sales methoden zijn outbound. Daarbij zenden marketeers en verkopers informatie om iets te verkopen.

  • Een advertentie in een glossy magazine over de hoge spaarrente van een bank.
  • Een televisiereclame over kattenvoer.
  • Een billboard langs de weg over goedkope zonnepanelen.
  • Een reclamefolder in jouw brievenbus van de lokale supermarkt.
  • Een bioscoopreclame van de bloedbank.

Dit zijn allemaal voorbeelden van outbound marketing. Je bereikt er veel mensen mee, maar hoeveel mensen zijn daadwerkelijk geïnteresseerd? Hoeveel klanten trek je ermee aan? Je weet niet hoe groot het effect is van jouw boodschap.

Inbound marketing, sales en service zijn veel slimmere methoden voor een webwinkel. Daarbij zet je jouw (toekomstige) klanten namelijk helemaal centraal. Je gaat uit van hun behoeften en wensen.

De basis voor inbound methoden is een modern en allround CRM-systeem. Dit systeem slaat automatisch allerlei informatie op. Je weet daardoor welke webshopbezoekers geïnteresseerd zijn. Waar ze vandaan komen. Naar welke informatie zij op zoek zijn. Èn wat een goed moment is om meer informatie te geven. En laten ze een vol winkelwagentje achter? Dan weet je dat ook.

Jouw informatie stem je zo perfect af op de behoeften en wensen van jouw (toekomstige) klanten. Je ondersteunt bij het koopproces. En daardoor kun je jouw webshopbezoekers beter helpen en sneller over de streep trekken. Je begrijpt vast waarom dit veel effectiever is! Natuurlijk kun je inbound wel goed ondersteunen met outbound. Maar inbound is je basis.

Het beste allround CRM-systeem voor webshops

HubSpot is een hypermodern en allround CRM-systeem, dat helemaal aansluit bij de huidige digitale tijd. Je beheert er al je klantgegevens mee. Bovendien is het systeem superveilig. Werk je nog met andere softwarepakketten? Super! Die koppel je eenvoudig aan je CRM-systeem, zodat je alle data op één centrale plek hebt.

Daarbij heb je echt alle inbound marketing, sales en service tools in huis voor een succesvolle webshop. Afdeling overstijgend. Combineer de processen van marketing, sales en service dus gerust met elkaar. En automatiseer processen als dat handig is. Zo maak je jouw organisatie nog professioneler en dynamischer. Met de vele mogelijkheden helpt HubSpot jou om de beste resultaten te bereiken.

“Van welke webshop software maak jij gebruik? WooCommerce, Shopify, Lightspeed of Magento? Het maakt allemaal niet uit. Je koppelt jouw webshop aan HubSpot en profiteert van de vele voordelen.”

Het mooiste van alles is… de basis van HubSpot is en blijft gratis! Daarom is het perfect voor startende ondernemingen, zoals een webshop. Groeit jouw bedrijf? Dan breid je jouw systeem uit met de betaalde functies, die je nodig hebt. Precies zoals jij het wilt dus. Zelfs als jouw bedrijf uitgroeit tot een grote internationale holding. Dan nog is HubSpot geschikt!

Ben je nieuwsgierig naar de allround mogelijkheden van HubSpot CRM? Wij vertellen je graag hoe je van jouw webshop een winstbom maakt!

New call-to-action

Ontvang updates per email