Deel artikel
Hoe je van jouw webshop een winstbom maakt
door Andrea van Witteloostuijn op 26-4-22 13:15
De webwinkels schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. De ene is wel succesvol; de andere niet. Je stopt er veel tijd, geld en energie in. Maar toch blijft de opbrengst tegenvallen. Hoe frustrerend is dat?! In dit blog vertellen wij je hoe je van jouw webshop een succes maakt.
Een goed e-commerce plan is de basis van jouw webshop
Start je met jouw eigen webshop? Dan is het heel belangrijk om vooraf een e-commerce plan te maken. Daarin beschrijf je precies hoe je jouw online winkel succesvol maakt:
- Wie is jouw doelgroep?
- Welke doelstellingen heb je?
- Hoe ga je jouw doelstellingen behalen?
- Wat heb je daarvoor nodig?
- Hoe ga je het financieel regelen?
- Wat is jouw planning?
Het is daarbij wel handig om te weten wie jouw concurrenten zijn. En hoe zij zich op Internet profileren. Je doet wat marktonderzoek om daar achter te komen. Zo krijg je ook een idee hoe je jouw webshop kunt onderscheiden.
Je schenkt aandacht aan de financiële details. Wat moet jouw webshop opleveren om quitte te draaien? Wanneer is het winstgevend en levert het voor jou voldoende op? Hoeveel tijd wil je eraan besteden? Hoe ga je het financieel allemaal regelen?
In jouw business plan bepaal je ook hoe je jouw producten gaat verkopen. Hoe richt je het logistiek in? Welke belangrijke processen wil je automatiseren? Hoe trek je klanten aan? Wil je bijvoorbeeld adverteren op Google en je sociale media? En ga je jouw producten promoten via een partner, zoals Bol.com?
Weet je wat je wat je wilt bereiken en wat je daarvoor nodig hebt? En hoe jouw planning eruit ziet? Dan ga je jouw plan verder invullen. Je moet onderzoeken welke systemen het beste bij jouw nieuwe bedrijfje passen.
Jouw CRM-systeem en de webshop software zijn de basis van jouw bedrijfsvoering. Een CRM-strategie is daarom een belangrijk onderdeel van jouw e-commerce plan!
Waarom een CRM-strategie zo belangrijk is
“Marloes bestelt een nieuwe zonnebril in jouw online winkel. Ze vult haar naam, adres en e-mailadres in. Daarna betaalt Marloes met Ideal. Automatisch bevestigt jouw systeem de bestelling en de betaling. De volgende dag verstuur je het pakketje. Je vertelt Marloes, dat het eraan komt.”
Jouw systeem houdt alle gegevens (automatisch) bij. In één oogopslag zie je welke zonnebril Marloes besteld heeft. Waar de zonnebril naartoe moet. Hoe en wanneer Marloes betaald heeft. En wanneer jij het pakketje opgestuurd hebt.
Om jouw werk makkelijker te maken wil je jouw webshop aan andere systemen koppelen. Denk bijvoorbeeld aan Ideal, Klarna en Paypal voor de betaling. En aan PostNL of DHL voor de verzending. Of ga je alle handelingen in het begin handmatig bijhouden? Dat is een tijdrovende en foutgevoelige klus!
Maar er is meer. Hoe ga je de marketing regelen? Hoe zorg je ervoor dat klanten jouw webshop vinden? En dat ze iets bij jou kopen in plaats van bij de concurrent? Hoe lever jij nazorg als er iets met de bril of de verzending is? Vraag je Marloes ook om een review? En hoe bereik je de beste resultaten met zo min mogelijk kosten?
Kortom, al snel heb je waarschijnlijk behoefte aan professioneel klantbeheer. Welke tools heb je nodig om jouw werk goed te organiseren? Hoe haal je het maximale uit jouw online winkel? Dat bepaal je in jouw CRM-strategie. Op basis van dit plan kies je een allround CRM-systeem, dat goed bij jouw wensen en behoeften past.
TIP – Lees ook:
Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie
Hoe selecteer je een nieuwe CRM leverancier?
Waarom inbound marketing, sales en service jou ondersteunen
De traditionele marketing en sales methoden zijn outbound. Daarbij zenden marketeers en verkopers informatie om iets te verkopen.
- Een advertentie in een glossy magazine over de hoge spaarrente van een bank.
- Een televisiereclame over kattenvoer.
- Een billboard langs de weg over goedkope zonnepanelen.
- Een reclamefolder in jouw brievenbus van de lokale supermarkt.
- Een bioscoopreclame van de bloedbank.
Dit zijn allemaal voorbeelden van outbound marketing. Je bereikt er veel mensen mee, maar hoeveel mensen zijn daadwerkelijk geïnteresseerd? Hoeveel klanten trek je ermee aan? Je weet niet hoe groot het effect is van jouw boodschap.
Inbound marketing, sales en service zijn veel slimmere methoden voor een webwinkel. Daarbij zet je jouw (toekomstige) klanten namelijk helemaal centraal. Je gaat uit van hun behoeften en wensen.
De basis voor inbound methoden is een modern en allround CRM-systeem. Dit systeem slaat automatisch allerlei informatie op. Je weet daardoor welke webshopbezoekers geïnteresseerd zijn. Waar ze vandaan komen. Naar welke informatie zij op zoek zijn. Èn wat een goed moment is om meer informatie te geven. En laten ze een vol winkelwagentje achter? Dan weet je dat ook.
Jouw informatie stem je zo perfect af op de behoeften en wensen van jouw (toekomstige) klanten. Je ondersteunt bij het koopproces. En daardoor kun je jouw webshopbezoekers beter helpen en sneller over de streep trekken. Je begrijpt vast waarom dit veel effectiever is! Natuurlijk kun je inbound wel goed ondersteunen met outbound. Maar inbound is je basis.
Het beste allround CRM-systeem voor webshops
HubSpot is een hypermodern en allround CRM-systeem, dat helemaal aansluit bij de huidige digitale tijd. Je beheert er al je klantgegevens mee. Bovendien is het systeem superveilig. Werk je nog met andere softwarepakketten? Super! Die koppel je eenvoudig aan je CRM-systeem, zodat je alle data op één centrale plek hebt.
Daarbij heb je echt alle inbound marketing, sales en service tools in huis voor een succesvolle webshop. Afdeling overstijgend. Combineer de processen van marketing, sales en service dus gerust met elkaar. En automatiseer processen als dat handig is. Zo maak je jouw organisatie nog professioneler en dynamischer. Met de vele mogelijkheden helpt HubSpot jou om de beste resultaten te bereiken.
“Van welke webshop software maak jij gebruik? WooCommerce, Shopify, Lightspeed of Magento? Het maakt allemaal niet uit. Je koppelt jouw webshop aan HubSpot en profiteert van de vele voordelen.”
Het mooiste van alles is… de basis van HubSpot is en blijft gratis! Daarom is het perfect voor startende ondernemingen, zoals een webshop. Groeit jouw bedrijf? Dan breid je jouw systeem uit met de betaalde functies, die je nodig hebt. Precies zoals jij het wilt dus. Zelfs als jouw bedrijf uitgroeit tot een grote internationale holding. Dan nog is HubSpot geschikt!
Ben je nieuwsgierig naar de allround mogelijkheden van HubSpot CRM? Wij vertellen je graag hoe je van jouw webshop een winstbom maakt!
Deel artikel
- december 2024 (6)
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)