Deel artikel
Verbeter je verkoopproces met CRM-data
door Maarten de Wit op 18-2-21 14:09
Hoe doen grote webshops dat toch? Marloes kijkt verwonderd naar haar computer. Deze week is ze op jacht gegaan naar een mooie vakantiebestemming. Ze twijfelt nog tussen Costa Rica en Suriname. Beide reizen zien er zo ontzettend gaaf uit... Nu verschijnen er ineens allemaal advertenties van reizen op haar beeldscherm.
Herken je dit? Je hebt tijdens jouw online zoektocht een paar webwinkels bekeken. Daarna verschijnen er continu advertenties van die webwinkels. Weet je hoe dat komt? De CRM-systemen van deze websites hebben jouw IP-adres onthouden. Beschikken deze organisaties over jouw persoonlijke gegevens? Zoals je naam en een e-mailadres. Dan kunnen ze hun advertenties ook nog eens personaliseren.
De zon schijnt. Rutger heeft zo'n zin in een weekendje weg. Lekker samen met zijn vriendin Sanne. De aanbieding van Great Hotels ziet er goed uit. Hij is al eens in een ander hotel van die organisatie geweest. Dat beviel prima. Rutger gaat terug naar de website. Ineens verschijnt er een persoonlijke kortingscode. 'Wat leuk dat je bij ons terugkomt, Rutger. Als je vandaag boekt krijg je 10% korting van ons.'
Op deze manier adverteren werkt. Anders zouden organisaties er wel mee stoppen. Het kan onderdeel zijn van hun inbound marketing strategie. Dat is dé moderne manier om effectief leads te genereren en om te zetten in klanten.
Denk je dat dit ingewikkeld en duur is? Dat valt reuze mee! Als je maar goed nadenkt over jouw CRM-strategie. In dit artikel leg ik je uit hoe je jouw verkoopproces met CRM-data verbetert.
Hoe verbeter je jouw verkoopproces met een CRM-systeem?
OK, laten we bij het begin beginnen. Voor jouw CRM-data heb je een CRM-systeem nodig. Waar bewaar je anders alle data van jouw leads, prospects en klanten?
In een allround CRM-systeem komt alle data van jouw relaties samen. Zoals bij Marloes, die een vakantiewebsite bezocht heeft. In het CRM-systeem is haar IP-adres opgeslagen. De vakanties, die ze bekeken heeft. De manier waarop ze de website gevonden heeft. Wanneer ze vertrokken is. En nog veel meer van dit soort details.
Heeft Marloes al eens een keer iets geboekt bij deze reisorganisatie? Of heeft ze misschien een mooie vakantiebrochure gedownload? Dan beschikt het CRM-systeem ook over haar naam, emailadres, etc. Voor marketeers en verkopers is dit superwaardevolle informatie. Zij kunnen hun marketingstrategie en verkoopstrategie er namelijk op afstemmen. Zo behalen zij natuurlijk veel sneller verkoopresultaten!
Hoe zet je jouw CRM-data nou effectief in? Lees gauw verder dan leg ik het je uit.
Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden te verzinnen dan die van Marloes en Rutger. Maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit. De truc is om je te focussen op inbound marketing. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is het juiste gereedschap. Zoals het allround CRM-systeem van HubSpot.
Hieronder geef ik je 3 voorbeelden van inbound marketing:
1. Lead nurturing
Lead nurturing is een krachtige manier om je (toekomstige) klanten aan je te binden. Stel dat iemand een e-mailadres heeft achtergelaten. Dan kun je lead nurturing gaan toepassen. Je stuurt deze persoon een reeks geautomatiseerde e-mails toe. Deze e-mails zijn afgestemd op de persoonlijke situatie van deze persoon.
Mohammed zoekt een nieuwe tweedehands stationwagen. Dealer Pluis mailt hem automatisch de nieuwste tweedehands modellen.
Meryem is de hoge energieprijzen meer dan zat. Ze wil meer zekerheid en daarom wil ze van haar variabele contract af. Online zoekt ze naar een voordelig vast contract. The Energy Company mailt haar automatisch een mooie aanbieding.
In jouw automatische e-mails geef je waardevolle informatie over jouw organisatie. Je vertelt hoe jij precies kunt helpen. Een aanbieding kan daar ook bij horen. Zolang de informatie maar relevant is en bij de behoeften van jouw (toekomstige) klanten past. Zo maak je jouw leads steeds warmer.
Volg je de lead uiteindelijk op? Dan herkent hij of zij jou en jouw organisatie al.
Dit helpt je enorm bij het uiteindelijke verkoopproces. Bovendien is dit natuurlijk een efficiënte verkoopstrategie. Je richt je namelijk alleen op de echt goede leads!
TIP: Ontdek de lead nurturing mogelijkheden van de HubSpot Marketing Hub!
2. Lead scoring
Wil je nog een stapje verder gaan? Pas dan ook lead scoring toe om jouw leads te kwalificeren. Je leads krijgen punten als zij iets downloaden op je website. Of als zij verschillende pagina’s hebben bezocht.
Hebben ze voldoende punten behaald? Met een automatiseringssysteem als HubSpot draag je ze geautomatiseerd over aan jouw verkoopteams. Jouw CRM-systeem maakt automatisch taken en e-mails aan om de gekwalificeerde leads op te volgen. Vergeet tijdverspilling! Besteed al jouw aandacht aan leads, die het waard zijn.
TIP: Ontdek HubSpots belangrijkste verkooptools voor de opvolging van leads.
3. Verkoopvoorspellingen
Zoek je het juiste CRM-systeem voor jouw organisatie? Kies dan een CRM-systeem met goede analyse- en rapportagefuncties. Met deze data herken je namelijk belangrijke verkooppatronen. Dit helpt jou om toekomstige verkopen te voorspellen.
Dit is superbelangrijke informatie om de rest van je verkoopteam te motiveren. En om meer realistische targets te behalen.
Met het juiste CRM-systeem:
- Verhoog je de productiviteit van je verkopers.
- Maak je het verkoopproces efficiënter.
- Laat je jouw organisatie groeien.
Waar wacht je nog op?
Schrikt het implementeren van een CRM-systeem jou af? Die angst is echt onnodig! Het lijkt veel werk. En waarschijnlijk moet je jouw huidige werkwijzen compleet omgooien. Maar het levert jou zo vreselijk veel op!
Het CRM-systeem geeft verkopers direct toegang tot historische verkoopgegevens. Zoals contactgegevens, kooppatronen, eerdere bestellingen en andere waardevolle data. Het helpt je om waardevolle leads te genereren. En om daar effectief klanten van te maken. Bovendien beschik je over de juiste tools voor een sterke klantenbinding.
En weet je... neem je de juiste CRM-expert in de hand? Dan duurt de implementatie misschien maar 3 maanden. HubSpot hebben wij vaak al binnen een paar maanden up & running. Met alle toeters en bellen eraan. De meeste tijd gaat zitten in de voorbereiding. Maar daar helpen wij onze klanten mee.
Welk CRM-systeem past bij jou?
Bestaat jouw verkoopteam uit meer dan 5 personen? Ga dan voor een krachtig maar gebruiksvriendelijk CRM-systeem, zoals HubSpot CRM. Martijn en ik laten je in deze video zien waarom:
Wil je een keertje met een van ons sparren? Dan maken wij graag kennis met je!
Deel artikel
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)