HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Je bedrijfsdata automatisch verrijken met HubSpot Insights

Je bedrijfsdata automatisch verrijken met HubSpot Insights

Je bedrijfsdata automatisch verrijken met bedrijfsgegevens uit een database. Meer tijd aan je verkoopactiviteiten besteden en minder aan het invoeren van bedrijfsdata. Dat is de kracht van HubSpot Insights. Het enige dat je nodig hebt: HubSpot CRM en een zakelijk e-mailadres van een contactpersoon. Óf de website van dat bedrijf.

Wat is HubSpot Insights precies? Hoe werkt het? Welke bedrijfsdata wordt automatisch aangevuld? En waarom is dit waardevol voor jouw organisatie? In dit artikel leg ik het je uit.

Wat is HubSpot Insights?

HubSpot Insights is een database met bedrijfsinformatie van wereldwijd meer dan 20 miljoen bedrijven. Hiervoor verzamelt HubSpot voortdurend allerlei online informatie. Bijvoorbeeld door webcrawling en crowdsourcing te gebruiken.

Webcrawlers zijn een soort robots, die het World Wide Web afstruinen naar informatie. Zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing maken hier ook gebruik van. Bijvoorbeeld om de content van websites te indexeren. Webcrawling software noem je ook wel spidersoftware (web spidering). Bij crowdsourcing gebruik je de online kennis van (groepen) mensen en organisaties. Bijvoorbeeld de overheid en sociale media kanalen.

Met de data van HubSpot Insights verrijk je eenvoudig jouw bedrijfsdata. Zodra HubSpot Insights nieuwe bedrijfsinformatie vindt wordt de data in jouw CRM-systeem ook bijgewerkt. De data van HubSpot Insights in jouw CRM-systeem is dus altijd up-to-date.

Jouw bedrijfsdata verrijken met HubSpot Insights – hoe werkt dat?

Stel: HubSpot CRM maakt een nieuw bedrijfsrecord aan (een soort digitale kaart van dit bedrijf). Bijvoorbeeld doordat je de gegevens van dit bedrijf importeert. Doordat je handmatig een nieuwe relatie opvoert. Of doordat een contactpersoon van dit bedrijf iets van jouw website downloadt.

Voeg je de bedrijfsdomeinnaam aan dit bedrijfsrecord toe (de website of een e-mailadres)? En heb je HubSpot Insights ingeschakeld? Dan vult HubSpot jouw bedrijfsrecord automatisch aan met bedrijfsdata uit HubSpot Insights.

Maar HubSpot haalt de gegevens van HubSpot Insights uit meerdere bronnen. Die gegevens kunnen natuurlijk anders zijn dan jouw gegevens. Jouw eigen bedrijfsdata blijft dan in HubSpot staan. HubSpot Insights overschrijft jouw eigen gegevens dus niet! Bovendien kun je precies zien welke info van jouzelf is en welke van HubSpot Insights.

HubSpot Insights property filled

Welke bedrijfsdata voegt HubSpot Insights aan jouw CRM-systeem toe?

Je bepaalt zelf welke gegevens je wilt weergeven op je records, zoals van je bedrijfsrelaties. Je neemt natuurlijk alleen de gegevens op, die jouw teams nodig hebben. HubSpot Insights vult onder andere de volgende bedrijfsdata in jouw CRM-systeem aan (als die beschikbaar is):

  • Bedrijfsnaam
  • Adresgegevens (straat, postcode, plaats, land)
  • Telefoonnummer
  • Aantal werknemers
  • Beschrijving van het bedrijf
  • Oprichtingsjaar
  • Branche
  • Jaaromzet
  • Facebook (bedrijfspagina en de pagina van je contactpersoon)
  • LinkedIn (bedrijfspagina en de pagina van je contactpersoon)
  • Twitter (bedrijfspagina en de pagina van je contactpersoon)
  • Tijdzone
  • Website URL

TIP: Weet je dat HubSpot ook gegevens van contacten aanvult met behulp van e-mailhandtekeningen? Zoals functies, telefoonnummers en namen. Deze tool heet inbox automation.

Waarom is de bedrijfsdata van HubSpots Insights waardevol?

Data is de basis van je bedrijfsvoering. Of je je nou met marketing, sales of service bezighoudt. Marketeers genereren leads en stomen ze klaar voor verkoop. Ook het verkoopteam speelt in op het online gedrag van leads en prospects. De klantenservice is verantwoordelijk voor het leveren van een goede service. Bijvoorbeeld met behulp van een uitgebreid ticketsysteem.

Data op één centrale plaats
Bij alle activiteiten van deze afdelingen draait het om data. Belangrijke gegevens die je op één centrale plaats bewaart en combineert. Zo weet je precies welke leads rijp zijn voor opvolging. Hoeveel omzet jouw verschillende marketingkanalen opleveren. Welke servicetickets de hoogste prioriteit hebben. Welke website content het beste gelezen wordt. Hoe jouw online advertenties scoren. En nog veel meer!

De voordelen van data inzicht
Jouw verrijkte bedrijfsdata helpt je om te focussen op je beste verkoopkansen. En uiteraard ook om jouw (toekomstige) klanten beter te bedienen. Bovendien is de data in HubSpot CRM beschikbaar voor alle afdelingen. Met behulp van HubSpot Insights speel je hierdoor veel makkelijker op klantbehoeften in. Daarnaast beperk je de handmatige invoer van data. Zo bespaar je dus ook nog eens veel tijd en moeite.

Dankzij de krachtige online rapportages van HubSpot geef je makkelijker richting aan jouw organisatie. Hoe meer relevante data hoe beter! Je hebt dus sneller een complete basis voor je strategische beslissingen.

HubSpot Insights dashboard

Ook starten met HubSpot?

HubSpot Insights is een tool van HubSpot CRM. Met dit allround CRM-systeem kun je zoveel meer dan alleen jouw contacten beheren. Zo slaat HubSpot (automatisch) alle interactie met jouw relaties op. Deze gegevens zet je slim in om meer uit je marketingcampagnes en verkoopactiviteiten te halen.

Allerlei handige tools helpen je om meer leads aan te trekken en naar klanten om te zetten.
Dankzij marketing automation en verkoopautomatisering behalen jouw teams makkelijker hun targets. De data van HubSpot Insights is een mooie aanvulling hierop. Meer over de belangrijkste tools vind je in dit artikel: De top 10 beste functies van HubSpot.

Onze consultants Floris, Maarten en Martijn laten je graag zien hoe het werkt. Je kunt zelf vast online een kennismakingsafspraak plannen wanneer het jou uitkomt. Wil je liever eerst een algemene indruk van HubSpot krijgen? Bekijk dan onze ultieme HubSpot CRM demo video maar eens!

New call-to-action

Ontvang updates per email