HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Een A/B-test: waarom is dat nuttig?

Een AB-test waarom is dat nuttig

Je wilt natuurlijk dat je website een hoge conversiepercentage heeft. Het is aan het begin vaak even zoeken wat het beste werkt voor jouw website. Hoe kom je snel achter het succes van conversieoptimalisatie specifiek voor jouw pagina's? Juist, met A/B-testen. 

In dit blog leg ik je uit wat een A/B-test is en waarom A/B-tests nuttig zijn. Daarna vertel ik je over de A/B-test mogelijkheden van HubSpot.


Wat is een A/B-test?

Een A/B-test is een soort splittest. Je biedt 2 varianten van iets aan (A en B). Daarna kijk je welke variant het succesvolst is.

Voorbeeld

De EXPA Bank biedt een aantrekkelijke spaarrente aan, maar andere aanbieders doen dat ook. Met de foto’s valt het rentetarief van de EXPA Bank meer op. De bank merkt dit aan het gedrag van mensen, die op het rentetarief klikken. Dat noem je de conversie. Het % websitebezoekers, dat op het rentetarief met de man klikt bedraagt 9%. Zonder de foto was dat nog 3%. De conversieratio van het rentetarief met de vrouw bedraagt zelfs 16%. In dit voorbeeld wint de blonde dame dus!

Bij een A/B-test toon je de 2 varianten willekeurig aan jouw bezoekers. 50% van deze bezoekers ziet de ene variant. Bijvoorbeeld het rentetarief met de man. De andere 50% van deze bezoekers ziet de andere variant. Bijvoorbeeld het rentetarief met de vrouw. Vervolgens meet je de conversieratio. Op basis daarvan bepaal je welke variant het beste werkt.

Hoe een A/B-test werkt

A/B-testen zijn bijvoorbeeld nuttig bij:

  • Inschrijving nieuwsbrief: welke button of pagina werkt het beste?
  • Advertenties: welke advertentie levert de hoogste conversieratio op?
  • Welke content van jouw nieuwsbrief wordt het beste gelezen?
  • Bezoekers tot nog een actie verleiden op je bedankpagina.
  • Welke aanbieding levert de meeste resultaten op?
  • Wat werkt beter? Een e-book, demo afspraak of video?
  • Welke opmaak en stijl werkt het beste? Teksten die uit alinea’s bestaan? Of korte zinnen met opsommingstekens?
  • Hoe beïnvloedt een afbeelding de conversieratio?
  • Welke formulierlengte werkt het beste? Is het slim om alleen een e-mailadres op te vragen? Of kun je gerust wat meer informatie in laten vullen?
  • Welke titel van jouw blog of websitepagina leidt tot meer websiteverkeer?
  • Welke Calls-to-Action leiden tot meer conversie? De plaats, de kleur en de tekst zijn allemaal van invloed. Zelfs het lettertype dat je gebruikt!
  • Welke onderwerpregel in jouw e-mail slaat aan? En hoe zit dat met de lay-out? Of de naam van de afzender?

TIP: Voer je A en B-tests altijd tegelijkertijd uit. Alleen zo krijg je betrouwbare resultaten! Behalve als je het beste verzendmoment van jouw e-mails test.

Waarom gebruik je een A/B-test?

Op Internet draait tegenwoordig alles om conversie. Plaats je een advertentie? Dan hoop je dat je daarmee bezoekers naar jouw webshop trekt. Verstuur je een nieuwsbrief? Dan probeer je lezers naar jouw website te lokken. Komt iemand op jouw website? Dan wil je graag, dat die persoon daar iets doet. Bijvoorbeeld een E-book downloaden, een video bekijken of zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Zo start je namelijk met het opbouwen van een klantrelatie.

Maar hoe verleid je nou zoveel mogelijk mensen tot een actie? Van het klikken op een advertentie tot het achterlaten van gegevens. Of zelfs het doen van een aankoop. Door conversie-optimalisatie. Juist… en daar zijn A/B-testen een gruwelijk handig hulpmiddel bij.

Dankzij A/B-testen krijg je inzicht. Je leert welke details het verschil maken. Ook al zijn ze piepklein. Zoals de plaats van een call-to-action (CTA) op jouw website. Met A/B-tests onderzoek je wat de beste plaats voor jouw CTA’s is: links, rechts, midden, boven of onder. En welke kleur het beste werkt voor jouw bestelknop. Is dat de betrouwbare kleur blauw of juist de trotse kleur paars? Stop met gokken en richt je op succes! Na een A/B-test weet je precies wat meer resultaat oplevert.

Je hoeft natuurlijk niet voor al je content een A/B-test uit te voeren. Focus je vooral op je conversiegerichte content. Zoals nieuwsbrieven, aanbiedingen, landingspagina’s en advertenties.

Stel daarbij duidelijke doelen op. Vertrekken je websitebezoekers snel? Probeer dit bounce percentage te verlagen. Verlaten veel klanten jouw webshop met items in hun winkelwagen? Doe er alles aan om dit verlatingspercentage te verlagen. Experimenteer met A/B-tests. Werken andere productfoto’s beter? Een andere betaalpagina? Of moet je de verzendkosten ergens anders neerzetten?

TIP: Houd je A/B-test lang genoeg vol om nauwkeurige conclusies te kunnen trekken. Het is ook belangrijk, dat je voldoende websiteverkeer hebt. Anders duurt je A/B-test namelijk veel te lang.

A/B-testen in HubSpot

Met Google Optimize kun je 2 verschillende websitepagina’s testen. Deze tool houdt de resultaten van de splittest netjes voor je bij. Google Analytics helpt jou ook om meer inzicht in je conversie te krijgen. Een A/B-test met alleen deze 2 tools kost je waarschijnlijk wel veel tijd. Gelukkig zijn er ook makkelijkere manieren.

De A/B-test is een van de geweldige tools van het HubSpot CRM-platform. Ingebouwd, dus je hoeft er geen aparte tool voor aan te schaffen. Test bijvoorbeeld eenvoudig 2 versies van jouw websitepagina of e-mail. Na een tijdje toont HubSpot alleen nog de winnende versie. 

A/b testen in Hubspot is super handig en kan gedaan worden met websitepagina's, e-mails en call to action. Hier een voorbeeld van een A/B test op een webpagina. Voordeel van een A/B-test mogelijkheid om een webpagina te testen binnen HubSpot.

De HubSpot A/B-test tool is geschikt voor het testen van:

  • Je e-mails
  • Je landingspagina’s
  • Je Calls-to-Action (CTA’s), bijvoorbeeld bij de online meetingtool.

Bovendien komen de resultaten gelijk in jouw CRM-systeem terecht. Met behulp van slimme dashboards trek je de meest fantastische conclusies. Welke content leidt tot hogere sales? Is daarbij een verschil tussen mannen en vrouwen? En hoe zit het bij verschillende branches, regio’s en functies? Bij welk type klanten werken je advertenties het beste? Jouw CRM-systeem verzamelt namelijk (automatisch) nog veel meer informatie voor je.

A/B-test statistieken HubSpot

Werkt iets bij het ene bedrijf? Dan hoeft het natuurlijk niet ook bij een ander bedrijf te werken. Zelfs tussen de verschillende doelgroepen, regio’s, persona’s, etc. van je eigen organisatie kan verschil zitten. Onderzoek vooral ook waar je jouw (toekomstige) klanten verliest. Is dat bijvoorbeeld ergens tijdens het bestelproces? Begin dan met die pagina. Experimenteer met je A/B-test en ontdek waarmee jij succesvol bent!

Wat heb je ervoor nodig? Het gratis CRM-platform van HubSpot. Dit breid je uit met een betaalde functie van de Marketing Hub of CMS Hub.

TIP: Voer bij je A/B-tests maximaal 1 verandering door! Bij meerdere veranderingen weet je niet wat het effect van afzonderlijke veranderingen is. Bijvoorbeeld:

  • De kleur of de plaats van jouw button of contactformulier.
  • Een grotere of kleinere prijs.
  • Wel of geen reviews.
  • Content met of zonder video.

Wil je meer variabelen testen? Test ze dan één voor één!

A/B-tests & dynamische content

Als we het dan toch over de A/B-test van HubSpot hebben. Dan vertel ik je gelijk  over de optie dynamische content. Bijvoorbeeld in je e-mails, je advertenties of op je website.

Gisteren heeft Ivo hard gewerkt aan een nieuw digitaal fotoalbum. Nu wil hij het natuurlijk graag snel af laten drukken. Hij is benieuwd of de Fotogigant een interessante aanbieding daarvoor heeft. Of dat hij misschien beter even kan wachten met het laten afdrukken. Ivo krijgt nu 25% korting, dus hij gaat snel aan de slag.

Even later bezoekt Nizha de website. Ook zij heeft een mooi vakantiealbum gemaakt. Zij woont helemaal in Groningen, terwijl Ivo in Zeeland woont. Zij ziet een aanbieding, waarbij ze 20% korting ontvangt.

Bij dynamische content wijzigt het aanbod op een webpagina. Dit kan een echte aanbieding zijn met korting. Zoals in dit voorbeeld met Ivo en Nizha. Maar het kan ook een afbeelding zijn, een stuk tekst of gepersonaliseerde content. Bijvoorbeeld een naam van jouw websitebezoeker.

Dynamische content is bijvoorbeeld gebaseerd op:

  • Plaats/ regio
  • Taal
  • Soort apparaat (laptop, tablet, mobiele telefoon, …)
  • Demografische gegevens (leeftijd, geslacht, opleiding, functie,…)
  • Hoe een persoon bij jouw organisatie terecht is gekomen (verwijzingsbron)
  • Vanwege iets dat iemand op jouw website gedaan heeft (download, aankoop, inschrijving nieuwsbrief,…)

De combinatie van een A/B-test en dynamische content is natuurlijk top. Zo kun je nog veel specifieker uittesten wat goed werkt. Ga je nog een stapje verder? Zorg er dan voor, dat je website onderdeel van je CRM-systeem is. Dan zijn je mogelijkheden nog uitgebreider. Met HubSpot is dit namelijk allemaal mogelijk!

TIP: Dynamische content werkt alleen met schone gegevens. Ontdek hoe je jouw CRM-gegevens weer schoon krijgt.

Heb je nog vragen?

De A/B-test is een groot onderwerp. Ik kan me dus goed voorstellen, dat je vragen hebt. Over het A/B-testen zelf. En misschien ook wel over de software mogelijkheden van HubSpot. Boek gerust een afspraak in mijn agenda. Dan vertel ik je er graag meer over!

New call-to-action

Ontvang updates per email