HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Speciaal voor jou: gratis chat-software van HubSpot

Speciaal voor jou gratis chat-software van HubSpot

“Ja, er is weer een af! Tevreden bladert Julia door haar nieuwe digitale fotoalbum. Ze is geen foutjes meer tegengekomen, dus ze kan het laten afdrukken. De foto met haar zoontje van 3 op de slee in de sneeuw is prachtig. Die staat ook op de voorkant van het album.

Julia is gek op fotograferen. Overal neemt ze haar camera mee naartoe. Haar man Daan vindt het wel eens een beetje frustrerend. Zuchtend staat hij dan te wachten, totdat zij klaar is. Maar hij is wel altijd blij met de mooie resultaten.

Alleen……. De software vertoont kuren vandaag. Steeds als Julia haar digitale album verzendt gaat het mis. De software geeft een foutmelding en breekt het proces daarna af. Wat moet ze doen? Haar kortingsvoucher is maar tot morgen geldig. Ze heeft zo hard gewerkt om het album op tijd klaar te hebben.”

Natuurlijk gaat Julia op zoek naar een oplossing. Ze kan haar probleem alleen online melden. Misschien is er een kennisbank op de website beschikbaar? Dan staat daar vast in hoe ze de fout oplost. Op de website vindt ze een chatbot. Dat is wel handig, nu kan ze haar vraag gelijk stellen!

Waarom gebruiken succesvolle organisaties chat-software?

Als jij een product koopt, hoe selecteer je dat dan? Kijk je alleen naar de product specificaties? Of vind je de reviews van anderen belangrijker? En hoeveel waarde hecht jij aan een goede service? Er zijn tegenwoordig zoveel aanbieders. Waarom kies je voor precies die ene webwinkel of leverancier?

Vroeger vergeleken klanten producten op basis van specificaties. Tegenwoordig zijn andere aspecten veel belangrijker. Hoe gemakkelijk je een product kunt bestellen bijvoorbeeld. En of je het gratis mag terugsturen. Hoe goed de service van een bedrijf is. En hoe snel je antwoord krijgt op je vraag.

Chat-software helpt jou om een goede service te verlenen. Even een online bericht sturen is namelijk gemakkelijk, snel en persoonlijk. Bovendien helpt het klanten om zelf problemen op te lossen. Dat scheelt jouw klantenservice medewerkers veel tijd en moeite. Zo houd je de wachtrijen van jouw telefooncentrale ook nog eens korter.

Hoe werkt chat-software?

Chat-software gebruik je om ‘live’ een gesprek te voeren met jouw klanten. Bijvoorbeeld via de website (chatbot), Whatsapp, sms, sociale media (Facebook Messenger) en een mobiele app van jouw organisatie.

“Julia bezoekt de website van de Fotoprof Company. Links onderaan de website verschijnt een pop-up. Een chatbot vraagt haar of ze hulp nodig heeft. Nou, dat heeft ze zeker! Eerst moet Julia vertellen waar haar vraag over gaat. Automatisch verschijnen er een paar vragen, die ze beantwoordt. Zo leidt de chatbot haar naar het juiste antwoord toe.”

Chatbots zijn een goede oplossing voor veel voorkomende vragen en problemen. Zij helpen klanten hun issues zoveel mogelijk zelf op te lossen. Zo komen alleen de lastige problemen bij klantenservice medewerkers terecht.

Welke chat-software het beste voor jou is hangt natuurlijk van jouw organisatie af. Met een combinatie van verschillende service tools help je jouw klanten optimaal. Jouw (live) chat-software kun je dan ook aan allerlei systemen koppelen, zoals:

  • Jouw CRM-systeem.
  • Een kennisbank.
  • Het ticketsysteem van jouw klantenservice.
  • De chatbot op jouw website (koppeling met realtime live chat-software, zodat jouw klant direct met een echte medewerker kan chatten).
  • De eigen app van jouw organisatie.

“De chat met de chatbot heeft Julia een flink eind op weg geholpen. Toch heeft ze nog een paar lastige vragen. De chatbot vraagt haar of ze met een echte medewerker wil chatten. Dat is fijn! Binnen 20 seconden reageert de klantenservice medewerker al.”

Voor het koppelen van deze systemen gebruik je meestal een API. Een API is een stukje software, waarmee 2 programma’s met elkaar praten. Maak je gebruik van een allround CRM-systeem? Dan kunnen deze chat-tools ook al in jouw CRM-systeem zijn opgenomen. En dat biedt veel voordelen!

Chat-software als onderdeel van jouw CRM-systeem

Chat-software helpt jou dus om een snelle service te leveren. Maakt jouw chat-software onderdeel uit van jouw CRM-systeem? Dan maak je jouw service nog persoonlijker. Er is dan namelijk een continue interactie met jouw CRM-systeem.

Is Julia al een klant van jouw organisatie? Dan herkent jouw CRM-systeem haar gegevens, zoals haar IP-adres, e-mailadres en naam. Jouw chat-software gebruikt al haar klantgegevens om haar zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Dit proces gebeurt natuurlijk helemaal automatisch. Je gebruikt er slimme workflows voor.

Tegelijkertijd slaat jouw CRM-systeem gegevens van de chat-software op. In jouw CRM-systeem zie je bijvoorbeeld, dat Julia de chatbot geraadpleegd heeft. En welk probleem er was. Dat is natuurlijk nuttige informatie. Misschien zijn er wel meer klanten met hetzelfde probleem? En is er sprake van een technische storing of een bug door een software update?

Je helpt jouw klanten dus zo persoonlijk mogelijk en vergaart belangrijke data. Je bouwt zo een goede band op met jouw klanten. Ze leren jouw organisatie te vertrouwen. En je bent in staat om jouw dienstverlening nog beter te maken. Een mooie win-win-situatie dus!

De gratis chat-software van HubSpot

Maak jij gebruik van HubSpot CRM? Dan is de gratis chat-software van HubSpot een goede basis voor jou. Deze software is namelijk helemaal afgestemd op de mogelijkheden van jouw CRM-systeem.

De (gratis) chat-software van HubSpot behoort bij de Sales Hub. Combineer het gerust met tools van andere Hubs. Wat denk je bijvoorbeeld van een chatflow? Dan maakt jouw ticketsysteem van de Service Hub (automatisch) tickets aan.

HubSpot bewaart alle klantvragen en -problemen dan op één centrale plaats. Daar gebruik je het ticketsysteem van de Service Hub dus ook voor. Zo heeft jouw klantenservice altijd inzicht in wat er nog moet gebeuren (en wat er al opgelost is).

Of start op jouw website een echte live chat met jouw websitebezoekers. Hoe gaaf is dat? Je hoeft alleen maar een speciale widget op jouw website te plaatsen. Klikt een websitebezoeker daarop? Dan start het real-time gesprek. Zo stuur je iemand op je prijspagina direct door naar een salesmedewerker. En lezers van jouw kennisbank komen gelijk in contact met jouw klantenservice.

Je bepaalt zelf waar en wanneer de widget op jouw website verschijnt. Er zijn trouwens nog veel meer voorkeursinstellingen. Misschien wil je de taal wel aanpassen aan jouw websitebezoekers? Bovendien helpt HubSpot jou om aan de AVG-wetgeving te voldoen met jouw chat-software.

HubSpot CRM houdt alle interactie met jouw klanten slim voor je bij. Maar welke mogelijkheden jij hebt hangt wel af van jouw HubSpot-abonnement. De gratis basis chat-software breid je eenvoudig uit met allerlei met betaalde functies. Bijvoorbeeld  om bepaalde processen (gedeeltelijk) te automatiseren. We vertellen je er graag meer over!

Maak vrijblijvend een afspraak

HubSpot CRM en externe chat-software

Het is ook mogelijk om externe chat-software aan jouw HubSpot CRM-systeem te koppelen. Bijvoorbeeld Zendesk Messaging, Ada for Chat, Facebook Messenger, Instagram Direct, Telegram en Whatsapp. Of misschien is een combinatie van de HubSpot tools en externe software wel het beste voor jou?

Kies je voor een professioneel implementatietraject bij de installatie van jouw HubSpot CRM? Waarbij je allerlei interne bedrijfsprocessen optimaal op elkaar afstemt? Dan haal je natuurlijk het maximale uit jouw chat-software.

Tijdens het implementatietraject bepaal je namelijk wat je met jouw CRM-systeem wilt bereiken. Alle chat-software mogelijkheden stem je daar zo goed mogelijk op af.

Met slimme rapportagemogelijkheden monitor je vervolgens jouw chat-resultaten. Hoe lang duurt het voordat jouw klantenservice reageert? Wie reageert op de meeste gesprekken? En maak je gebruik van verschillende chatbots? Hoe presteren die dan ten opzichte van elkaar?

Bij zo’n implementatietraject ga je uit van het totaalplaatje. Want er zijn nog zoveel meer fantastische tools en functies mogelijk. Kies de juiste implementatiepartner en creëer een superklantgerichte organisatie. Zo versla je de concurrentie met gemak!

Ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie hiermee kunnen helpen? Laten we gauw kennismaken!

New Call-to-action

Ontvang updates per email