Deel artikel
Hoe meet je het effect van online campagnes?
door Ellen Prins op 14-8-14 13:25
Het opzetten van een online campagne vergt veel tijd en inspanning. Het is mede daarom van belang goed te bepalen wat de campagne uiteindelijk heeft opgeleverd. Het is aan te raden de resultaten ook tijdens de looptijd van de campagne te meten en monitoren, zodat er kan worden bijgestuurd waar nodig. Het meten van het effect van campagnes kan eenvoudig door gebruik te maken van zogenoemde tracking URL’s.
In dit artikel leg ik uit wat een tracking URL precies is en hoe je deze implementeert in de uitingen van je online campagne.
Wat is een tracking URL?
Een tracking URL is hetzelfde als een normale URL, alleen heeft een tracking URL een zogeheten tracking token aan het eind. Onderstaand een voorbeeld voor een landingspagina.
Landingspagina URL:
http://www.jouwsite.nl/jouw-landingspagina/
Landingspagina met tracking token:
http://www.jouwsite.nl/jouw-landingspagina/?utm_campaign=jouw-campagne&utm_medium=e-mail&utm_source=jouw-nieuwsbrief
De URL verwijst naar dezelfde pagina. De extra toevoeging aan de URL is de tracking token waarmee je bezoekersgedrag kunt monitoren.
Waarom zou je een tracking URL gebruiken?
Deze vraag is makkelijk te beantwoorden: je wilt resultaat meten. Met behulp van tracking URL’s kun je inkomend verkeer segmenteren op basis van campagne, medium en bron. Dit is essentieel om te bepalen welke marketinginspanningen wel werken en welke niet. Met het alles-in-één marketingplatform HubSpot kun je met tracking URL’s zien welke campagne voor het meeste bezoekers, leads en klanten zorgt.
Hoe gebruik je tracking URL’s?
1. Kies een pagina die je wilt tracken
In principe kun je tracking tokens aan elke URL toevoegen. Als voorbeeld gebruiken we een landingspagina. We willen weten via welk kanaal we de meeste bezoekers krijgen en hoeveel leads ons dat oplevert. Met HubSpot kun je gebruik maken van de tracking URL builder die HubSpot geïntegreerd heeft (te benaderen via Reports > Reports Home > Tracking URL Builder). Heb je geen HubSpot-account, dan kun je de URL Builder van Google gebruiken.
(Beide URL Builders werken precies hetzelfde. URL’s die je maakt via Google worden verwerkt in de statistieken van HubSpot. URL’s gemaakt in HubSpot zie je overigens ook terug in Google Analytics.)
2. Genereer een tracking URL
Bij het genereren van een tracking URL moet je minimaal de volgende velden invullen:
- Campaign: dit is de naam van je campagne (bijvoorbeeld promotie-whitepaper-x)
- Medium: via welk medium verspreid je de link (e-mail, social media, ppc)
- Bron: Dit is de bron van de link (nieuwsbrief-x, Twitter, Google)
Onze landingspagina URL ziet er dan zo uit:
3. Gebruik de tracking URL in je campagne
Gebruik de tracking URL bij het promoten van de desbetreffende landingspagina. In ons geval gebruiken we de bovenstaande URL voor een bericht op LinkedIn. HubSpot maakt automatisch een verkorte URL aan. Dit kan ook via Bit.ly. Bij Twitter is verkorten niet noodzakelijk, omdat daar URL’s automatisch worden verkort.
4. Bekijk de statistieken
Het verkeer dat binnenkomt via de tracking URL’s wordt nu gemeten en kun je terugzien in je Analytics-tools. HubSpot-gebruikers kunnen automatisch zien welke campagne, medium of bron zorgt voor welke bezoekers, leads en klanten. In Google Analytics kun je zien hoeveel verkeer er binnen komt en of dit bezoek zorgt voor conversie.
Dit is de basis voor het meten van online campagnes. Door het consistent dorvoeren van tracking URL’s krijg je een veel beter inzicht in de prestaties van online campagnes.
Deel artikel
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)