HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

[VIDEO] Koppel een boekhoudpakket of ERP aan jouw CRM-systeem


Het gebruik van een CRM-systeem verhoogt de productiviteit van medewerkers en zorgt er ook voor dat alle kennis binnen de organisatie wordt verzameld op één centrale plek.

Naast een CRM-systeem maken veel organisaties ook gebruik van een boekhoudpakket of ERP-systeem. Door deze systemen met elkaar te koppelen kunnen gegevens worden uitgewisseld, waardoor je klanten beter kan bedienen én je nog efficiënter werkt. In bovenstaande video vertellen wij hoe je systemen met elkaar kan koppelen.

Het grote voordeel van koppelen van systemen met jouw CRM-systeem

Het koppelen van systemen met een CRM-systeem levert veel voordelen op. Over en weer kunnen gegevens worden uitgewisseld, waardoor veel tijd wordt bespaard en jouw organisatie dus efficiënter kan werken.

Een voorbeeld hiervan is wanneer er een nieuwe klant wordt geregistreerd in het CRM-systeem. Deze gegevens kunnen vervolgens automatisch worden ingevoerd in het boekhoudpakket, waardoor je niet meer handmatig klantgegevens in hoeft te voeren bij dit systeem. Andersom heb je in je CRM-systeem de beschikking over informatie uit je boekhoudsysteem, zoals bijvoorbeeld omzetcijfers of openstaande facturen.

3 methodes om systemen te koppelen aan een CRM-systeem

Er zijn diverse manieren om systemen te koppelen met een CRM-systeem. In bovenstaande video gaan wij uitgebreid in op de 3 meest voorkomende manieren. Hieronder zetten wij deze kort op een rij:

  1. Koppelen via een API
    Met een API (Application Programming Interface) kunnen twee systemen met elkaar gekoppeld worden en informatie uitwisselen. Het koppelen met een API heeft de voorkeur als beide systemen over een API beschikken. Het is een veelgebruikte methode, aangezien de meeste CRM- en ERP-systemen en boekhoudpakketten beschikken over een API.

  2. Koppelen door een exportbestand te gebruiken
    Wanneer jouw boekhoudpakket of ERP-systeem geen goede API beschikbaar heeft, kan er gebruik worden gemaakt van exportbestanden. Het systeem exporteert de gegevens in een Excel-bestand, waarna de API van jouw CRM-systeem deze gegevens automatisch importeert en verwerkt.

  3. Koppelen via Zapier
    Zapier is integratiesoftware waarmee je verschillende systemen aan elkaar kunt koppelen. Het zorgt automatisch ervoor dat gegevens worden uitgewisseld. Naast Zapier zijn er ook andere integratietools, zoals Microsoft Flow.

Nagenoeg ieder systeem is te koppelen

Nagenoeg ieder systeem kan gekoppeld worden met een CRM-systeem. Als bovenstaande methodes niet mogelijk zijn, houdt dit gelukkig niet in dat een koppeling niet mogelijk zou zijn. Er kan altijd gekeken worden naar de optie van maatwerk.

Bij Systony hebben onze softwaredevelopers al vele klanten geholpen met maatwerkkoppelingen tussen een CRM-systeem en een ander gebruikt systeem. Vaak zijn dit specifieke systemen, die niet veel andere bedrijven gebruiken. Deze koppeling zorgt er dan voor dat de gegevens tussen de systemen worden uitgewisseld. Bijkomend voordeel van maatwerk is dat er altijd extra functionaliteiten kunnen worden gerealiseerd.

Houd rekening met koppelingen bij jouw CRM-oriëntatie

Wanneer je aan het oriënteren bent voor een CRM-oplossing, is het belangrijk om ook rekening te houden met koppelingen. Bij je oriëntatieproces breng je alle eisen, wensen en behoeften voor jouw nieuwe CRM-systeem in kaart. Hiervoor hebben wij de gratis CRM checklist gemaakt, om je te ondersteunen bij het in kaart brengen van alle benodigde functionaliteiten.

Heb je vragen over het beste CRM-systeem voor jouw organisatie, (maatwerk) koppelingen of andere zaken? Neem dan vrijblijvend contact op met Martijn of Maarten. Zij beantwoorden graag jouw vragen en laten je indien gewenst ook verschillende CRM-oplossingen zien.

New Call-to-Action

Ontvang updates per email