HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

5 HubSpot Workflows voor sales en marketing

met deze 5 hubspot workflows kan je goed op weg met de hubspot marketing hub

Met de workflow-mogelijkheden van HubSpot heb je goud in handen. HubSpot workflows zorgen namelijk voor het grootste deel van marketingautomatisering binnen je HubSpot-platform.

Toch is het handig om helder te hebben wat je precies kan met deze workflows. Om je een idee te geven laat ik een paar voorbeelden van workflows zien die vooral voor sales maar ook van marketing van waarde zijn.

Hieronder vind je 5 voorbeelden van workflows die processen automatiseren en ervoor zorgen dat je marketingcontacten effectiever én sneller door je salesfunnel gaan.

 

Workflow 1 - Stuur gerichte content naar bezoekers van specifieke pagina's
Workflow 2 - formulierinzendingen of downloads
Workflow 3 - Stuur content naar contactpersonen die je formulieren (niet) meer invullen
Workflow 4 - Houd inactieve contacten in de gaten
Workflow 5 - e-mail naar verkopers als lead klikt in marketingmails 

Workflow 1 – Stuur gerichte content naar bezoekers van specifieke pagina’s

Ga eens voor jezelf na welke pagina’s op je website belangrijk zijn. En wat vertellen ze je over jouw bezoekers?

Inventariseer onderwerpen op je website en stuur bezoekers van deze pagina’s unieke en gerichte e-mails gebaseerd op hun interessegebieden.

Dit kunnen onderwerpen zijn als:

  • Industrie (bezoekers bekijken pagina’s gericht op de productie, distributie, etc. van jouw product)
  • Productinhoud (zoals specifieke software die je aanbiedt. Zo kunnen wij onderscheid maken in de verschillende CRM-systemen die we aanbieden)
  • Prospect (hier laat je bezoeker al gerichte interesse zien door het bekijken van casestudies en klantervaringen)

Stuur de bezoekers van deze onderwerpen gerichte e-mails door een specifieke workflow aan te maken. Waarom dit belangrijk is? Gerichte e-mails zoals deze hebben gemiddeld een 14.32% hogere open rate en een 100.95% hogere click rate dan random e-mailcampagnes. (bron: WordStream).

Laten we er een voorbeeld bijpakken!

HubSpot Workflows voor marketing en sales - stuur geautomatiseerde emails na een paginabezoek

In dit voorbeeld krijgt ieder contactpersoon in onze database (als zij een marketingcontact zijn) twee e-mails met informatie over HubSpot en met een call-to-action of ze misschien een persoonlijke demo willen. Alleen maar omdat zij een pagina op onze website hebben bezocht met het woord ‘HubSpot’.

Nu is dit natuurlijk redelijk algemeen, maar je kan je workflow zo specifiek mogelijk inrichten en uiteraard verschillende functies toepassen zodat je je workflow optimaal inzet. 

Vraag een vrijblijvende productdemonstratie aan

Workflow 2 – Formulierinzendingen of downloads

Wanneer iemand iets downloadt op je website zoals een eBook of zich inschrijft voor een webinar, kan je een geautomatiseerde welkomst e-mail doen. Deze wordt direct na inzending verstuurd.

Naast het versturen van deze welkomst e-mail, maken wij een aparte lead nurturing campagne in de vorm van een workflow.

Zo kun je je leads stimuleren voor een demo, toekomstige evenementen of eventueel al een afname van een product of dienst.

Ik laat je een voorbeeld zien van een workflow die zij zelf ook inzetten als iemand het Microsoft Dynamics 365 Productoverzicht downloadt. We versturen hier ook weer gerichte e-mails met een focus op informatie van Microsoft Dynamics 365 en het maken van een afspraak: 

Voorbeeld HubSpot Workflow - nurturemail na het downloaden van een contentstuk

Meer mogelijkheden zien van de HubSpot Marketing Hub? Bekijk onze demovideo:

 

 

Workflow 3 – Stuur content naar contactpersonen die je formulieren (niet) meer invullen

Laat een formulier op je landingspagina je prospects niet weerhouden om content te downloaden. Als je hun contactgegevens toch al hebt, kan je ook automatisch de voor hun relevante content sturen.

Hoe doe je dat? Uiteraard met een workflow. 😉

Ik ga het je laten zien. In onderstaand voorbeeld gaan we uit van bestaande contacten die onze landingspagina hebben bezocht voor onze HubSpot CRM demovideo, maar het formulier nog nooit hebben ingevuld en de demovideo nog niet hebben gezien.

Wij vinden dat ze deze video gewoon mogen zien, we hebben natuurlijk de belangrijke gegevens al.

Daarom stuur ik ze een e-mail, inclusief de video die ze eigenlijk wouden bekijken.

Belangrijke uitgangspunten die ik mee heb genomen in de workflow zijn:

  • De contactpersoon heeft de landingspagina bezocht;
  • De contactpersoon heeft het formulier voor de demovideo niet ingevuld;
  • De contactpersoon heeft de video nog niet gezien op onze website;
  • Ik wil dat de e-mail persoonlijk overkomt. Ik stel in dat de e-mail een halfuur na het bezoek op de landingspagina wordt verstuurd.

Voorbeeld HubSpot Workflow Nederlands - opvolgmail voor contacten die een landingspagina verlaten

Workflow 4 – Houd inactieve contacten in de gaten

Herinner je verkopers om contact op te nemen met een lead als er al een langere tijd geen contact is geweest.

In het voorbeeld hieronder maken we een taak aan voor een verkoper, zodat ze kunnen inspelen op potentiële klanten waar al meer dan 8 weken geen contact mee is geweest.

Om ervoor te zorgen dat het verkoopteam zich concentreert op hoge prioriteit leads, hebben we de leadscore ingesteld op 75. Dit betekent in ons geval dat de lead al warm is en er actie genomen kan worden.

Voorbeeld HubSpot Workflow - inactieve contacten in de gaten houden door het versturen van interne emails

 

Workflow 5 – e-mail naar verkopers als lead klikt in marketingmails

Als je een lead hebt die actief klikt in marketing e-mails zoals lead nurturing workflows, is het een misschien een moment om als verkoper te gaan kijken of de lead al interessant is.

Wij maken zelf gebruik van een workflow die een e-mail verzendt naar de betreffende verkoper wanneer zijn lead op een marketing e-mail heeft geklikt. Dit kunnen nurture mails, nieuwsbrieven of andere marketing e-mailcampagnes zijn.

Om ervoor te zorgen dat de lead niet helemaal ‘koud’ is stellen we een HubSpot-leadscore in om de leads te kwalificeren.

Zo ziet onze workflow eruit:

Voorbeeld HubSpot workflow - email naar contactpersoon bij klikken in marketingemail.

Ontdek HubSpot

Dit waren de vijf workflows die wij inzetten voor sales en marketing en wij ook adviseren aan onze klanten. Maar onthoud: de mogelijkheden van HubSpot workflows zijn eindeloos.

Ik zou zeggen, experimenteer erop los en profiteer van de resultaten.

Meer weten over HubSpot? In ons HubSpot Productoverzicht heb je een goed overzicht van alle functies en mogelijkheden van de verschillende Hubspot-tools.

New call-to-action

Tip! Kijk ook eens onze HubSpot Marketing Hub demovideo. Zo ontdek je nog meer over deze slimme marketingtool:

 

 

 

 

 

 

Ontvang updates per email