Deel artikel
8 tips voor het maken van een CRM-dashboard
door Gertjan van Vugt op 26-8-19 14:34
De aanschaf van CRM-software betekent niet dat het automatisch strategische bedrijfsinzichten oplevert. CRM brengt data bij elkaar, maar je krijgt pas bruikbare informatie als je zelf de juiste data logisch combineert.
Dashboards binnen de CRM-software geven deze data weer en zijn volledig naar eigen wens in te richten. Toch is het ontwerpen van een effectief dashboard gericht op het vergaren van cruciale informatie niet eenvoudig. Daarom hebben we 8 tips voor je die helpen bij het maken van een Business Intelligence dashboard.
1. De juiste inrichting van je CRM-dashboard
Het aanmaken en configureren van een CRM-dashboard is meestal in een paar minuten gebeurd. Maar als dit niet juist gebeurt verlies je veel tijd met het maken van aanpassingen. Zorg ervoor dat het dashboard niet alleen de informatie toont die jij nodig hebt, maar alle betrokken personen binnen de organisatie bedient. Maak met alle betrokkenen een overzicht van relevante data die nodig is om KPI’s te monitoren en realiseren.
2. Eenvoudige bereikbaarheid
Het CRM-dashboard moet voor iedereen makkelijk te bereiken zijn. Een goed dashboard levert tijdwinst, omdat de benodigde data direct voor handen is. Als het dashboard moeilijk te vinden is binnen het CRM, dan schiet de opzet zijn doel voorbij.
3. Actuele informatie
Oude of niet accurate data werkt frustrerend en is funest voor een optimaal inzicht. Als je op basis van deze inzichten tactische of strategische beslissingen neemt, dan is het noodzakelijk dat de data up-to-date is. Data moet daarom regelmatig ververst worden. Hoe vaak dat is hangt van het type data af. Dit kan dagelijks, wekelijks of maandelijks zijn.
4. Relevante statistieken
Statistieken op een CRM-dashboard zijn er om personen, afdelingen of zelfs de hele organisatie te laten zien hoe de voortgang van doelstellingen verloopt. Hierbij kun je gebruik maken van een grote hoeveelheid beschikbare statistieken, maar gebruik alleen de statistieken die essentieel zijn voor de gestelde doelen. Een CRM-dashboard moet in één oogopslag het juiste inzicht geven. Vermijd daarom statistieken die niet relevant zijn.
5. Visuele opmaak van je CRM-dashboard
Een overzichtelijke en visuele opmaak is belangrijk voor een effectief CRM-dashboard. Maak het visueel door gebruik te maken van diagrammen en grafieken. Dit zorgt ervoor dat benodigde data snel inzichtelijk is. Niet elke dataweergave, zoals een diagram of grafiek, is geschikt. Bepaal dus vooraf de meest optimale vorm om data weer te geven.
6. Houd het overzichtelijk
Visualisatie van data geeft een dashboard vorm. Maar bij veelvuldig gebruik van grafieken en diagrammen is het van belang dat het overzicht behouden blijft. Als dataweergave niet logisch gepositioneerd is maakt dat dashboard minder efficiënt. Houd bij de inrichting dus goed rekening met de plaatsing van de verschillende onderdelen. Een goede dashboard is zo vormgegeven dat alle data op een logische plek staat en je er gemakkelijk informatie vandaan kunt halen.
7. Actiegerichtheid
Effectieve CRM-dashboards geven niet alleen informatie weer, maar zijn actiegericht. Een goed ingericht dashboard zorgt ervoor dat werknemers precies weten wat ze moeten doen als ze de statistieken onder ogen krijgen. Een effectief dashboard geeft een vergevorderd inzicht en stimuleert opvolgende acties.
8. Mobiele bereikbaarheid
Steeds meer mensen werken buiten kantoor. Als zij gebruik maken van CRM-dashboards, dan moeten deze altijd en overal beschikbaar zijn. Door dashboards ook toegankelijk te maken op mobiele apparaten kunnen alle betrokken de data raadplegen waar en wanneer dat nodig is.
Meer informatie over CRM en welke systemen passend zijn vind je in ons gratis handboek:
Deel artikel
- juni 2022 (4)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (7)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (8)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (6)
- september 2021 (9)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (2)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (7)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (10)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (5)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (9)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (5)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (5)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)