HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom een CRM-systeem belangrijk is en je het nodig hebt - 6 redenen

waarom een crm-systeem belangrijk is - 6 redenen is

Waarom heb je een CRM-systeem nodig? De belangrijkste reden die ik je kan geven: het maakt je leven een stuk makkelijker.

Wie wil dat nou niet? Met een CRM-systeem verzamel, organiseer en manage je alle klantdata, die je tot je beschikking hebt. Je zou denken dat je dit zonder CRM-systeem ook eenvoudig doet. Het is inderdaad mogelijk, maar het kost je veel tijd en moeite. En dat is niet nodig. 😉

De afgelopen 18 jaar heb ik met Systony flink wat ervaring opgedaan met het implementeren van CRM-systemen. Ik kan dan ook uitgebreid vertellen over wat het je oplevert. Bovendien hebben we een groot aantal klantervaringen. Onze klanten vertellen je graag over de toegevoegde waarde van een goed CRM-systeem. 

Weet je dat het automatiseren van je bedrijfsprocessen en optimaliseren van je klantcontacten best makkelijk is? Als je maar voor een passend CRM-systeem kiest!  Je kunt zelfs starten met een professioneel gratis CRM-systeem. En dit later uitbreiden, zodat het met jouw organisatie meegroeit. Het professioneel beheren van je klantdata hoeft dus niet duur te zijn!

Lees verder en ik vertel je 6 redenen waarom jouw organisatie een CRM-systeem nodig heeft.

Wat is CRM?

Laten we eerst kijken naar wat CRM is. CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM-systeem is een softwareplatform, waarin je alle klant- en bedrijfsinformatie opslaat en managet.

De belangrijkste reden waarom bedrijven voor een CRM-systeem kiezen? Een duidelijk overzicht van alle belangrijke data om succesvolle deals mee te sluiten.

Ga je op zoek naar het juiste CRM-systeem om je verkopen te optimaliseren? In onderstaande video vertellen mijn collega Maarten en ik je meer over CRM-systemen. Èn welke voordelen een CRM-systeem jouw organisatie oplevert:

Waarom een CRM-systeem belangrijk is reden 1: Een voorwaartse blik op jouw organisatie

Niemand wil in het verleden blijven hangen. Ga daarom vooruit met een CRM-systeem. Een CRM-systeem helpt jou om toekomstvoorspellingen voor jouw organisatie te doen. Hoe? Op basis van de behaalde resultaten in het verleden.

Met een CRM-systeem krijg je veel inzicht: 

  • Op dashboards heb je veranderingen in je leadgeneratie, verkoopkansen en  salespijplijn gelijk door. Zo kun je hier pro-actief op inspelen.

  • Een gedetailleerde weergave van data is voor een salesmanager erg nuttig. Daarin houdt de salesmanager namelijk alle individuele prestaties van verkoopmedewerkers bij. Ontstaat er een probleem, die de bedrijfsresultaten beïnvloedt? Dan heeft de salesmanager dit gelijk in de gaten.

  • Marketingmanagers zien het effect van hun marketingcampagnes. Zo kunnen zij hun campagnes gericht optimaliseren.

  • Ook klantenservicemanagers hebben inzicht nodig. Welke medewerkers lossen de meeste lopende zaken op? Worden de afgesproken verwerkingstijden wel gehaald? Is een service ticket niet voor de deadline opgelost? Met een goed afgestemd CRM-systeem ontvangen zij daar een notificatie van. 

Waarom een CRM-systeem belangrijk is reden 2: Bedrijfsgroei

Het genereren van nieuwe verkoopkansen is niet meer alleen de taak van het verkoopteam. Ook de marketingafdeling is hierbij betrokken. Leads genereer je bijvoorbeeld via:

  • Formulieren op een website
  • E-mailcampagnes
  • Webinars
  • Conferenties en beurzen

Deze leads voer je handmatig en automatisch bij jouw CRM-software in. Verkopers ontvangen direct een notificatie hiervan. Dat helpt ze om hun leads snel op te volgen.

Een CRM-systeem is ook superhandig voor cross- en upselling. Met goede CRM-software heb je namelijk veel inzicht. Daardoor speel je makkelijker in op de behoeften van bestaande klanten. Het is dus eenvoudiger om meer uit je bestaande klanten te halen!

Combineer je jouw CRM-systeem met Inbound Marketing? Dan heb je een geweldige mix om meer kwalitatieve leads te genereren! Ga je nog een stapje verder? Met de HubSpot CMS Hub koppel je jouw website aan je CRM-systeem. Je bereikt namelijk nog betere resultaten als je website onderdeel van je CRM-systeem is.

Wist je ook dat een CRM-systeem bijdraagt aan een verhoogde productiviteit en return on investment (ROI)? Mijn collega Maarten en ik vertellen je erover in deze video:

Waarom een CRM-systeem belangrijk is reden 3: Replicatie van best practices

Als organisatie wil je natuurlijk een zo effectief mogelijk verkoopproces hebben. Dit helpt jou namelijk om zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te halen. Tegelijkertijd bied je jouw klanten een fantastische klantervaring. Het is daardoor makkelijker om jouw klanten aan je organisatie te binden.

Een CRM-systeem geeft je inzicht in marketing-, verkoop- en klantenserviceprocessen. Jouw succesvolste methodes hergebruik je bij het opvolgen van jouw leads. Door dit proces te automatiseren bespaar je veel tijd. En jouw verkoopsuccessen worden alleen maar beter! 

New call-to-action

Waarom een CRM-systeem belangrijk is reden 4: Meer inzicht in al je klanten

Nog een belangrijke reden voor de aanschaf van CRM-software. Veel organisaties vinden dat zij beter met hun klanten kunnen communiceren.

Haalt jouw organisatie het grootste deel van de omzet uit een klein deel van de klanten? Kent jouw organisatie deze klanten heel erg goed? Maar weet het veel te weinig van het grootste gedeelte van de klanten? Salesmanagers weten vaak dat hier kansen liggen. Deze kansen benutten is alleen lastig.

Een CRM-systeem creëert inzicht in deze ‘onbekende’ klanten. Zo krijgt jouw organisatie dus een goed beeld van de kansen die hier liggen. Met behulp van marketingautomatisering benader je deze klanten vervolgens gericht en automatisch. Superhandig! Want ineens is het nu wel makkelijk om deze verkoopkansen op te pakken. 

Waarom een CRM-systeem belangrijk is reden 5: Risicobeheer

Bij personeelsverloop is er altijd een kans dat belangrijke informatie verloren gaat. Stel bijvoorbeeld dat een verkoopmedewerker de organisatie verlaat. Hoe weet je dan welke accounts in welk stadium van het verkooptraject zitten?

CRM-software centraliseert deze data. Superfijn! Zo neemt een eventuele nieuwe medewerker veel makkelijker de taken over. Belangrijke verkoopkansen blijven altijd bewaard.

Bij ziekte of verlof is het ook makkelijker om lopende taken onder te verdelen. Je voorkomt dus vertraging en zaken die niet opgepakt worden.

Waarom een CRM-systeem belangrijk is reden 6: De klant centraal

In een CRM-systeem verzamel je waardevolle informatie over (toekomstige) klanten. Deze informatie stelt jou in staat om klantervaringen te personaliseren. Informatie op maat dus! Hiermee maak je jouw communicatie natuurlijk veel relevanter.

Bij jouw communicatie zet je de behoeften en voorkeuren van jouw (toekomstige) klanten centraal. Je geeft een fantastisch signaal af met deze persoonlijke benadering.

CRM-software maakt deze individuele benadering voor elk contact in je database mogelijk. Zo speel je gelijk in op de laatste trends op gebied van Inbound Marketing! Win-Win! 👍🏼

waarom heb je een CRM-systeem nodig?

Met het gebruiksvriendelijke gratis HubSpot CRM zet je klanten snel en eenvoudig centraal. Volgens ons verdient dit CRM-systeem daarom een  gouden medaille. Bekijk onze gratis demovideo en ontdek of HubSpot misschien iets voor jou is. 

Klik hier voor de gratis demo. 

Welk CRM-systeem past bij jouw organisatie?

Het is je vast duidelijk waarom een CRM-systeem nuttig is. Maar eerst moet je een passend systeem uitzoeken. Ontwikkel daarom eerst een gerichte CRM-strategie. Selecteer daarna een CRM-leverancier, die daarbij past.

De belangrijkste stappen aan het begin van je CRM-traject zijn als volgt:

👉🏼Lees je in over belangrijke informatie. Wij hebben onder andere een CRM-handboek met waardevolle informatie geschreven. Je kunt het hier lezen.

👉🏼Geen zin om te lezen? Op onze videopagina hebben we een schat aan videocontent. De video's zijn leerzaam en ook erg leuk om naar te kijken! 🎬

👉🏼Zorg ervoor dat je weet wat je zoekt in een CRM-systeem. De beste manier om dit te doen is om een CRM-checklist in te vullen. Daarmee loop je stap voor stap de gewenste eisen en behoeften door. Bekijk hier onze CRM-checklist.

New Call-to-Action

 

Ontvang updates per email