HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe werkt een online Marketing Dashboard in HubSpot?

Online Marketing Dashboard HubSpot - Hoe Werkt Het?

Stel:
je hebt het doel om in 2 maanden tijd het aantal websitebezoekers te verdubbelen. Je doet van alles om meer websitebezoekers te genereren. Zoals blogs schrijven, SEO-optimalisatie, adverteren en berichten op LinkedIn posten. Wat leveren jouw marketinginspanningen je op? Met welk marketingkanaal scoor je uiteindelijk de meeste leads?

Stel: je lanceert een geweldige marketingcampagne. Je bent laaiend enthousiast en hebt er hoge verwachtingen van. Maar levert de marketingcampagne ook op wat je ervan hoopt? Hoeveel nieuwe klanten trek je ermee aan? En hoeveel extra omzet creëer je ermee? Wat zou je bij je volgende marketingcampagne beter anders kunnen doen?

Stel: je investeert in de nieuwste en modernste marketing automatiseringstools. Vanaf nu kun je jouw leads automatisch gaan nurturen. Dankzij leadscoring draagt jouw CRM-systeem de meest kansrijke leads automatisch over aan verkoop. Hoe effectief zijn de e-mails die je verstuurt? Welke informatie vindt jouw doelgroep interessant?

Bij deze voorbeelden wil je weten wat er precies gebeurt. Wat werkt wel en wat werkt niet? Wat bereik je met jouw marketinginspanningen? Wat zijn de knelpunten? Wat moet je bijstellen om nog betere resultaten te behalen? Een goed marketing dashboard in HubSpot maakt dit inzichtelijk voor je.

Lees gauw verder dan vertel ik je hoe het werkt:

Wat is een Marketing Dashboard in HubSpot?
Het belang van KPI's op jouw Marketing Dashboard.
Populaire rapportages op Marketing Dashboards.
Hoe werkt een Marketing Dashboard in HubSpot?
Enthousiast over de marketing dashboards van HubSpot?

Wat is een Marketing Dashboard in HubSpot?

Een marketing dashboard in HubSpot is een verzameling cijfers, grafieken en tabellen. In één oogopslag zie je hoe iets gaat. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van het aantal websitebezoekers. Wat jouw marketingcampagne je oplevert. En wat het effect van marketingautomatisering is.

Een marketing dashboard bestaat uit verschillende rapporten. Je bepaalt zelf wat erop staat. Zo kun je een gecombineerd marketing dashboard maken voor je marketingcampagne, website en marketingautomatisering activiteiten. Maar je kunt de informatie ook splitsen op verschillende marketing dashboards.

Het doel van een marketing dashboard is dat je inzicht krijgt. Het moet belangrijke en relevante vragen beantwoorden. Denk daarom goed na over de informatie op jouw marketing dashboard. Wat wil je meten? Welke informatie heb je echt nodig? Als je daarop focust helpt het marketing dashboard je om de juiste beslissingen te nemen.

Voorbeeld Marketing Dashboard in HubSpot

Het belang van KPI's op jouw Marketing Dashboard

Het doel van marketing is om meer klanten aan te trekken, toch? En om je omzet te vergroten. Maak je hierbij gebruik van een modern en allround CRM-systeem? Dan besteed je waarschijnlijk veel van je marketingactiviteiten aan je CRM-systeem uit.

Met allerlei slimme marketingtools bouw je een band op met jouw (toekomstige) klanten. Grotendeels gebeurt dit automatisch. De data in jouw CRM-systeem bepaalt dan wat er gebeurt. Op basis van deze data verstuur je bijvoorbeeld persoonlijke e-mails met relevante informatie (lead nurturing).

TIP: Wil je hier meer over weten? Je leest erover op onze pagina over inbound marketing.

Hoeveel meer deals sluit je door jouw marketingcampagne? Tot hoeveel meer omzet leidt dat? Welke verkoopkanalen leveren de beste resultaten op?
Houd bijvoorbeeld het effect van je marketingactiviteiten op sales bij op jouw marketing dashboard. En laat marketing en verkoop goed samenwerken om gezamenlijke doelen te behalen!

Om de resultaten van marketinginspanningen te meten stellen de meeste marketeers KPI's (Key Performance Indicators) op. Met behulp van deze KPI's monitoren ze hun marketing activiteiten op hun marketing dashboards. KPI's maken jouw resultaten concreet. Het zijn je focuspunten.

Marketing KPI's zijn afgeleid van je marketingdoelstellingen en organisatiedoelstellingen. Ze helpen je bijvoorbeeld om inzicht in het gedrag van je websitebezoekers te krijgen. Hoe betrokken zijn ze bij jouw organisatie? Welke behoeften hebben ze? Hoe vaak keren ze terug naar jouw website? Hoe verloopt het aankoopproces? Waarmee trek je ze over de streep? En meer...

Populaire rapportages op online Marketing Dashboards

Nu weet je wat een marketing dashboard is en wat je ermee kunt. Misschien ben je benieuwd naar wat marketeers graag meten? De populairste rapportages (KPI's) heb ik voor je op een rijtje gezet:

  • Het aantal Marketing Gekwalificeerde Leads (MQL's). Dat zijn leads, die door jouw marketinginspanningen interesse hebben getoond. Bijvoorbeeld in jouw merk of in specifieke producten en diensten.

  • Het aantal Sales Gekwalificeerde Leads (SQL's). Dat zijn MQL's, die rijp zijn voor opvolging door verkoop. Deze marketing leads hebben heel veel interesse getoond. De kans is groot dat ze iets bij jouw organisatie willen afnemen. Warme leads dus!

  • Het aantal gewonnen klanten. Vaak is de hele sales funnel inzichtelijk. Vanaf het eerste websitebezoek tot aan het moment van verkoop. En zelfs nog daarna. Wanneer is iemand MQL geworden? En wanneer SQL? Hoeveel nieuwe klanten hebben jouw marketingactiviteiten opgeleverd? En wat is de omzet van deze gewonnen klanten?

  • Allerlei website statistieken. Denk bijvoorbeeld aan het aantal paginaweergaven. Het aantal websitebezoekers. Bouncepercentages. De bezoekerstijd op websitepagina's. De populairste websitepagina's en landingspagina's. Het aanklikken van call-to-actions op landingspagina's. De succesvolste downloads en formulieren.

  • Advertentiestatistieken. De kosten per klik. Het doorklikratio en het rendement van de uitgaven voor jouw advertenties. Welke advertenties zorgen voor de meeste omzet?

Hoe werkt een Marketing Dashboard in HubSpot?

Op jouw marketing dashboard in HubSpot kun je allerlei doelen en KPI's meten. Daar gebruik je gratis en eventueel ook betaalde rapportages voor. Wil je hier meer over weten? Lees dan een van mijn andere blogs:

Wat zijn de voordelen van online rapportages & welke KPI's neem je op?
Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?
10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.
Waarom gebruik je KPI's voor de dashboards van je CRM-systeem?
Wat kun je met een goed KPI management dashboard?

Laten we mijn verhaal nu eens vertalen naar de praktijk. Het management heeft in het voorbeeld hieronder hele specifieke rapportagebehoeften. Die kun je alleen oplossen met een combinatie van standaard en custom rapportages (rapportages op maat).

Daarnaast zijn er in de HubSpot Marketing Hub ook nog analytics. Hierop staat belangrijke data speciaal voor marketeers en verkopers. Maakt jouw website onderdeel uit van je CRM-systeem? Dan zijn daar speciale website analytics voor. Bovendien zijn er sinds kort beta analytics voor de klantenservice beschikbaar. De verschillende analytics kun je aan je marketing dashboard toevoegen.

De marketingcampagne van Verzekeraar Aanspra is een groot succes. Sluiten auto-eigenaren hun autoverzekering over? Dan gaan ze 10% minder betalen. De hele dag door hoor je radioreclames. Bovendien zijn er veel online advertenties. De telefoon staat roodgloeiend en de aanvragen stromen binnen.

Maar wat is nou precies het effect van deze marketingcampagne? Hoeveel nieuwe verzekeringen levert de actie op? Welk typen klanten reageren er? Hoeveel schadevrije jaren hebben ze? Uit welke regio’s komen ze? En nog veel meer.

Met behulp van een dashboard meet je dus de impact van iets op jouw organisatie. Zoals wat een CTA-knop, een blog of een advertentiekanaal jou oplevert. En zelfs wat het effect is van een volledige marketingcampagne.

Na 3 maanden wil Amanda aantonen dat de marketingcampagne een succes is. Op het marketing dashboard ziet ze hoeveel (toekomstige) klanten op de landingspagina terecht zijn gekomen. Uitgesplitst naar verkoopkanaal (Google, Facebook, e-mail en telefonisch). En hoeveel personen de autoverzekering uiteindelijk aangevraagd hebben. Via de CTA-knop op de landingspagina, e-mail, telefonisch en WhatsApp.

Zijn dit alleen nieuwe contacten? Of zijn er ook bestaande klanten, die de landingspagina bezocht hebben? Bijvoorbeeld omdat ze een tweede auto wilden laten verzekeren.

Exporteert Amanda de gegevens? Dan kan ze cijfers verder manipuleren en delen met collega’s. Zo kan ze perfect aantonen wat het effect van de marketingcampagne is. Verzekeraar Aanspra houdt alle relevante data nauwkeurig bij. Het plaatje is dan ook compleet!

TIP: In HubSpot geven de marketing rapportages meestal voldoende inzicht. Je dashboards deel je eenvoudig met je collega's. Willen zij daarna meer inzoomen op informatie? Dan worden ze automatisch naar HubSpot doorgeleid als ze ergens op klikken. Daar kunnen zij dan gelijk de onderliggende data bekijken. Wij raden het daarom vaak af om de data te exporteren en manipuleren.

Enthousiast over de marketing dashboards van HubSpot?

Ben je enthousiast over de marketing dashboard mogelijkheden van HubSpot CRM? Ben je benieuwd hoe je alles eruit haalt wat erin zit? Of wil je er gewoon meer over weten? Mijn collega's Maarten, Martijn en Floris laten je graag zien hoe het werkt! Of bekijk onze HubSpot CRM demo video

New call-to-action

Ontvang updates per email