Deel artikel
Tips voor het effectief opvolgen van prospects
door Martijn Rijnders op 12-8-15 11:12
Vraag jij je af waarom jouw conversieratio daalt? Misschien komt het wel door de manier waarop je prospects opvolgt!
Hoe je prospects opvolgt kan namelijk het verschil maken tussen succes of mislukking. Denk je dat de opvolging door jouw verkoopteam beter kan? Volg dan deze tips voor het effectief opvolgen van jouw prospects.
Hoe benader je jouw prospects?
Tegenwoordig komt iedereen gemakkelijk aan informatie met behulp van een zoekmachine. Het heeft daarom niet zoveel zin meer om de voordelen van jouw product of dienst op te sommen. Prospects hebben deze informatie meestal allang. Ze hebben daardoor geen behoefte aan een herhaling van die informatie.
Verkopers hebben juist een meer adviserende rol gekregen. Dat moet je dus wel meenemen bij de benadering van jouw prospects. Hoe creëer je dan wel meerwaarde? Dat doe je door de pijnpunten van jouw prospects te begrijpen en oplossen.
Voorzie je jouw prospects bij elk contactmoment van de juiste informatie? En help je ze zo bij het oriëntatieproces? Dan zal je uiteindelijk hun vertrouwen winnen. Uiteraard vergroten jouw kansen op succes daardoor!
Begrijp het oriëntatieproces van jouw prospects
Weet je hoe het oriëntatieproces van jouw prospects eruit ziet? En maak je gebruik van een allround CRM-systeem? Voorzie jouw prospects dan op het perfecte moment van de juiste informatie. Daar gebruik je de slimme automatische workflows van jouw CRM-systeem voor.
Superhandig! Zo focus je je namelijk echt op jouw kansrijkste prospects (het is zonde om tijd te besteden aan prospects, die waarschijnlijk toch geen klant worden). Bovendien hoef je niet meer te gokken aan welke informatie zij behoefte hebben.
Eindig elke conversatie met een duidelijke volgende stap
Gaat een gesprek met een potentiële klant goed? Dan is het belangrijk dat je dit gesprek afsluit met een duidelijke volgende stap.
Zegt een prospect niks toe na een gesprek? Dan is het lastiger om de prospect verder op te volgen. Je hebt namelijk minder reden om weer contact op te nemen.
Zorg altijd voor een reden om contact op te nemen
Er moet altijd een goede reden zijn waarom je met een prospect contact opneemt. Gebruik je als excuus dat je alleen wilt weten hoe het gaat? Dan heb je geen echte reden om contact op te nemen. Voor jouw prospect heeft dit gesprek geen meerwaarde. Je helpt niet bij het oriëntatieproces.
Neem je wel met een goede reden contact op? Dan zal je zien, dat je een veel positievere respons krijgt!
Vraag rechtstreeks of je moet stoppen met bellen
Heb je al een paar keer contact proberen op te nemen? En krijg je steeds geen gehoor? Vraag dan rechtstreeks of je moet stoppen met de prospect te benaderen. De meeste mensen zullen hier eerlijk op antwoorden. Dit bespaart je tijd. Jouw prospects laten het je uiteindelijk op de één of andere manier toch wel weten.
Investeer in CRM
Goede CRM-software maakt een groot verschil. Tijdens het oriëntatieproces geeft een prospect namelijk veel informatie prijs. Met een modern CRM-systeem ben je in staat om al deze informatie te verzamelen. Tijdens je verkoopgesprekken gebruik je deze informatie natuurlijk.
Met behulp van jouw CRM-systeem leer je jouw prospects dus goed kennen. Deze informatie ondersteunt jou bij een soepeler verkoopproces. Jouw CRM-systeem helpt jou zo dus om succesvol te verkopen!
Deel artikel
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)