HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Tips voor het effectief opvolgen van prospects

tips voor het effectief opvolgen van prospectsVraag jij je af waarom jouw conversieratio daalt? Misschien komt het wel door de manier waarop je prospects opvolgt!

Hoe je prospects opvolgt kan namelijk het verschil maken tussen succes of mislukking. Denk je dat de opvolging door jouw verkoopteam beter kan? Volg dan deze tips voor het effectief opvolgen van jouw prospects.

Hoe benader je jouw prospects?

Tegenwoordig komt iedereen gemakkelijk aan informatie met behulp van een zoekmachine. Het heeft daarom niet zoveel zin meer om de voordelen van jouw product of dienst op te sommen. Prospects hebben deze informatie meestal allang. Ze hebben daardoor geen behoefte aan een herhaling van die informatie.

Verkopers hebben juist een meer adviserende rol gekregen. Dat moet je dus wel meenemen bij de benadering van jouw prospects. Hoe creëer je dan wel meerwaarde? Dat doe je door de pijnpunten van jouw prospects te begrijpen en oplossen.

Voorzie je jouw prospects bij elk contactmoment van de juiste informatie? En help je ze zo bij het oriëntatieproces? Dan zal je uiteindelijk hun vertrouwen winnen. Uiteraard vergroten jouw kansen op succes daardoor!

New Call-to-action

Begrijp het oriëntatieproces van jouw prospects

Weet je hoe het oriëntatieproces van jouw prospects eruit ziet? En maak je gebruik van een allround CRM-systeem? Voorzie jouw prospects dan op het perfecte moment van de juiste informatie. Daar gebruik je de slimme automatische workflows van jouw CRM-systeem voor.

Superhandig! Zo focus je je namelijk echt op jouw kansrijkste prospects (het is zonde om tijd te besteden aan prospects, die waarschijnlijk toch geen klant worden). Bovendien hoef je niet meer te gokken aan welke informatie zij behoefte hebben.

Eindig elke conversatie met een duidelijke volgende stap

Gaat een gesprek met een potentiële klant goed? Dan is het belangrijk dat je dit gesprek afsluit met een duidelijke volgende stap.

Zegt een prospect niks toe na een gesprek? Dan is het lastiger om de prospect verder op te volgen. Je hebt namelijk minder reden om weer contact op te nemen.

Zorg altijd voor een reden om contact op te nemen

Er moet altijd een goede reden zijn waarom je met een prospect contact opneemt. Gebruik je als excuus dat je alleen wilt weten hoe het gaat? Dan heb je geen echte reden om contact op te nemen. Voor jouw prospect heeft dit gesprek geen meerwaarde. Je helpt niet bij het oriëntatieproces.

Neem je wel met een goede reden contact op? Dan zal je zien, dat je een veel positievere respons krijgt!

Vraag rechtstreeks of je moet stoppen met bellen

Heb je al een paar keer contact proberen op te nemen? En krijg je steeds geen gehoor? Vraag dan rechtstreeks of je moet stoppen met de prospect te benaderen. De meeste mensen zullen hier eerlijk op antwoorden. Dit bespaart je tijd. Jouw prospects laten het je uiteindelijk op de één of andere manier toch wel weten.

Investeer in CRM

Goede CRM-software maakt een groot verschil. Tijdens het oriëntatieproces geeft een prospect namelijk veel informatie prijs. Met een modern CRM-systeem ben je in staat om al deze informatie te verzamelen. Tijdens je verkoopgesprekken gebruik je deze informatie natuurlijk. 

Met behulp van jouw CRM-systeem leer je jouw prospects dus goed kennen. Deze informatie ondersteunt jou bij een soepeler verkoopproces. Jouw CRM-systeem helpt jou zo dus om succesvol te verkopen!

New Call-to-action

Ontvang updates per email