Deel artikel
Veelgestelde vragen van HubSpot-gebruikers
door Ellen Prins op 13-7-20 9:08
Marketeers kunnen een bedrijf effectief laten groeien met het gebruik van marketingautomatisering. De HubSpot Marketing Hub is zo’n marketing automatiseringsplatform om marketeers te helpen bij het plannen en organiseren van de taken die ze moeten doen om de gewenste resultaten te behalen.
HubSpot biedt verschillende tools om de doelgroep optimaal te bereiken. Echter zijn er gevallen waarin marketingteams het moeilijk vinden om de software te begrijpen of te implementeren.
Heb je vragen over HubSpot en ben je op dit artikel terecht gekomen? Wij hebben de top 10 meest gestelde HubSpot-vragen en antwoorden voor je verzameld om je te helpen!
Vraag 1. Wat is het verschil tussen HubSpot en andere marketingsoftware?
Vraag 3 – Wat zijn de benchmarks van landingspagina’s?
Vraag 4 - Wat is het gemiddelde openpercentage en klikfrequentie voor e-mails?
Vraag 5 – Welke type advertenties kan ik plannen in de advertentietool?
Vraag 6 - Hoe kan ik mijn buyer persona’s in HubSpot gebruiken voor mijn marketinginspanningen?
Vraag 7 – Hoeveel content moet ik publiceren per week/maand?
Vraag 8 - Hoe kan ik berichten op verschillende sociale media onderscheiden?
Vraag 9 – Wat is het beste moment om iets op social media te plaatsen?
Vraag 10 – Wanneer geef je een lead door aan de verkoopafdeling?
Vraag 1. Wat is het verschil tussen HubSpot en andere marketingsoftware?
HubSpot biedt een geweldig systeem om haar klanten van dienst te zijn aan de hand van marketingautomatisering. Het constante onderzoek, de ontwikkelingen en de technologische vooruitgang maakt HubSpot tot één van de meest gebruikte softwaresystemen. HubSpot is een all-in-one tool dat marketing-, CRM-, verkoop- en servicegegevens omzet in waardevolle data dat effectief ingezet kan worden. Hiermee verkrijgen bedrijven waardevolle inzichten en bereiken sneller de gewenste resultaten.
Verder biedt HubSpot veel mogelijkheden die andere marketingautomatiseringssystemen niet hebben. Zo zijn de volgende activiteiten mogelijk:
- Het beheren van Social Media-kanalen;
- Het schrijven, vormgeven, inplannen en versturen van e-mail(campagnes);
- Het eenvoudig creëren van landingspagina’s en blogs door middel van een drag & drop systeem;
- De inzet van tickets voor het afhandelen van servicetaken. Met tickets kun je alle vragen van klanten op één plek ordenen;
- Het inzetten van intelligente chatbots.
Het grootste voordeel van HubSpot is de gemakkelijke en overzichtelijke interface. Zonder al te veel moeite kan iedere werknemer binnen jouw organisatie werken met het HubSpot-platform.
Wil je meer weten over de Hubspot Marketing Hub? Bekijk onderstaande video om een beter beeld te krijgen van de HubSpot Marketing Hub:
Vraag 2 - Wat is het verschil tussen tracking van advertenties in HubSpot en tracking van advertenties in Facebook- en Google-accounts?
Het tracken van advertenties in HubSpot is eenvoudiger dan via Facebook of Google, omdat Hubspot direct en automatisch een trackingcode toevoegt in de geplaatste advertentie. Met deze code worden alle acties die betrokken zijn bij de advertentie gemonitord en opgeslagen in HubSpot. Het is hierdoor mogelijk om met precisie te rapporteren en de juiste doelgroep te targetten. Daarnaast bespaar je met HubSpot tijd doordat je de verschillende advertentie-accounts op één plaats kan bijhouden.
HubSpot helpt je met het tracken van campagnes en zorgt ervoor dat je met overzichtelijke rapportages de prestaties van de advertenties goed kan begrijpen. Je kunt ook het advertentieaccount tracken waardoor je alle advertenties overzichtelijk hebt en kan analyseren.
Aan de andere kant bieden Google-advertenties of Facebook-advertentieaccounts ook een geweldige ervaring om advertentiecampagnes eenvoudig te tracken en te volgen. Je krijgt verschillende opties om diepgaand inzicht te krijgen in hoe goed de advertenties presteren en welke parameters effectiever zijn dan de andere. Het enige nadeel is dat je enkel rapporten van hun individuele accounts kunt krijgen. Dit is nadelig, omdat je als marketeer door elk account moet gaan om waardevolle informatie op te halen en apart moet analyseren. Met HubSpot is het mogelijk om meerdere accounts te combineren in de rapportages.
Vraag 3 – Wat zijn de vereisten van landingspagina’s?
Landingspagina’s zijn één van de belangrijkste troeven van ieder bedrijf. Op deze pagina breng je de ultieme boodschap over aan je doelgroep en stimuleer je een bezoeker om actie te ondernemen op jouw product of dienst. Deze acties worden calls-to-action genoemd en leiden tot het achterlaten van de contactgegevens van de bezoeker door het downloaden van een contentstuk of het invullen van een contactformulier.
De volgende punten zijn de vereisten van een geoptimaliseerde landingspagina:
- Een duidelijke boodschap
De boodschap die je overbrengt aan de bezoeker moet duidelijk zijn en eenvoudig te begrijpen. Het is hierbij belangrijk om zeer nauwkeurig te zijn in welke informatie je overbrengt bij het aanbieden van contentstukken.
- Creëer een gevoel van veiligheid
Als de websitebezoeker bereid is om contactgegevens achter te laten, is het voor hen belangrijk dat deze gegevens veilig opgeslagen worden. Creëer een gevoel van veiligheid op je landingspagina bij het invullen van een formulier, zodat ze zich comfortabel voelen om tot actie over te gaan. Dit kun je doen door een goed privacy statement op te stellen en duidelijk toe te lichten wat er met hun contactgegevens gedaan wordt.
Laagdrempelige conversiepunten
Op een landingspagina is het meest voor de hand liggende conversiepunt een formulier waar bezoekers hun gegevens achterlaten in ruil voor content. Wees zeer selectief bij het kiezen van de relevante velden voor een formulier. Bezoekers zijn meestal niet bereid om te veel gegevens te verstrekken bij het abonneren op een blog.
Wij raden het dan ook aan om de hoeveelheid informatie die je vraagt op een formulier af te stemmen met hetgeen wat je aanbiedt. Bij een eBook is het vanzelfsprekend om meer waardevolle informatie te vragen dan bij het aanmelden van een nieuwsbrief.
Een overzicht van de meest gestelde vragen over landingspagina’s vind je hier.
Vraag 4 - Wat is het gemiddelde openpercentage en klikfrequentie voor e-mails?
Als het gaat om e-mailmarketing, is het belangrijk om een aantrekkelijke campagne te ontwerpen dat resulteert in conversies. Het openpercentage en klikfrequentie van deze e-mails spelen een belangrijke rol om te bepalen welke stappen er genomen moeten worden.
Wanneer de openpercentages en klikfrequenties te veel afwijken van het gemiddelde, is het belangrijk om je e-mailcampagne te optimaliseren.
- Het gemiddelde openpercentage voor e-mails ligt gemiddeld tussen de 15% en 25%;
- De gemiddelde klikfrequentie voor e-mails is gemiddeld 2,5%;
- De gemiddelde click-to-openpercentage ligt gemiddeld tussen 20% en 30%.
Vraag 5 – Welke type advertenties kan ik plannen in de advertentietool?
Een belangrijke tool binnen HubSpot is de advertentietool, waar je je advertenties beheert. De volgende typen advertenties zijn mogelijk:
- Google: HubSpot kan rapporten opstellen van Google ads inclusief advertenties die beschikbaar zijn via YouTube.
- Facebook: Ook biedt HubSpot de mogelijkheid om Facebookadvertenties te volgen en te analyseren binnen de software. Dit is echter nog niet mogelijk voor Instagram, wat onderdeel is van Facebook.
- LinkedIn: Met HubSpot is tracking van een groot deel van LinkedInadvertenties mogelijk, de carrousel en InMail-advertenties vallen hier niet onder. Verder is het mogelijk om formulieren te promoten binnen LinkedIn, die automatisch opgeslagen worden in HubSpot wanneer deze worden ingevuld.
Vraag 6 - Hoe kan ik mijn buyer persona’s in HubSpot gebruiken voor mijn marketinginspanningen?
Buyer persona’s (gedetailleerde klantprofielen) vormen die basis van je marketingstrategieën. De uitdaging ligt in het bereiken van deze doelgroep (de buyer persona’s). De volgende stappen lichten toe hoe je de buyer persona’s gebruikt voor jouw marketingcampagnes:
- Creëer lijsten in HubSpot op basis van de kenmerken van jouw buyer persona’s. Deze lijsten gebruik je om naar de buyer persona’s marketingcampagnes uit te zenden, aan te melden voor een workflow, als advertentiedoelgroep of voor het verzenden van surveys;
- Maak content zoals blogs, eBooks en video’s die voldoen aan de vereisten van je buyer persona’s;
- Pas bestaande content aan aan de wensen van de buyer persona’s;
- Optimaliseer je landingspagina aan de vereisten van buyer persona’s.
Vraag 7 – Hoeveel content moet ik publiceren?
Wat betreft het publiceren van content, zoals blogartikelen, raden wij aan om minimaal één keer per week aan te houden. Dit komt neer op minimaal vier nieuwe contentstukken per maand. Indien mogelijk kun je dit verhogen naar twee tot maximaal drie keer per week voor de beste resultaten. Wanneer je te veel content plaatst is het mogelijk dat de groei van abonnees stagneert, omdat er een overkill aan informatie ontstaat. Daarnaast kan veel content creëren in een korte tijd invloed hebben op de kwaliteit van de inhoud, waardoor lezers de content niet (meer) waarderen.
Wil je weten welke tips wij hebben samengesteld voor effectieve contentmarketing? Je leest het in dit artikel.
Vraag 8 - Hoe kan ik berichten op verschillende sociale media onderscheiden?
Elk social meda platform is verschillend en ook het publiek varieert per platform. Het is belangrijk om te begrijpen welke type inhoud nodig is om te plaatsen op social media accounts.
Over het algemeen worden met de volgende combinaties de beste resultaten behaald:
- Facebook – video’s en waardevolle premium content;
- Instagram – foto’s, quotes en stories;
- Twitter – Nieuwtjes, blogartikelen en GIF’s;
- LinkedIn – Vacatures, bedrijfsnieuws en professionele content (ook professionele blogs en eBooks);
- Pinterest – infographics of stappenplannen (nadrukkelijk op visuele content met links naar website).
Daarnaast is het sinds kort mogelijk om berichten verstuurd via Hubspot te targeten op talen en landen. Hiermee kun je nog gerichter je doelgroep(en) bereiken op social media.
Vraag 9 – Wat is het beste moment om iets op social media te plaatsen?
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het publiek de content daadwerkelijk onder ogen krijgt op social media. Het moment van plaatsen van berichten speelt hier de grootste rol.
Wij hebben voor je uitgezocht welke tijden en dagen op verschillende social media platformen het meest effectief zijn:
Voor Instagram zijn maandag, woensdag en donderdag de beste dagen zijn om een foto, quote of story te plaatsen. Woensdag geeft de beste resultaten met de hoogste interactie. Zondag is het minst effectief, dus vermijd deze dag voor het inplannen van jouw Instagram posts!
De beste tijden om een bericht te plaatsen op Instagram zijn tussen 11 uur ’s morgens en 1 uur ’s middags of tussen 7 en 9 uur ’s avonds.
Het posten van berichten op Facebook is het meest effectief op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Zaterdagen en zondagen zorgen uiteindelijk voor de meeste interactie, dus plan je belangrijkste Facebookberichten op deze dagen in. Om teleurstelling te voorkomen raden wij het je aan om geen Facebook berichten te plaatsen op dinsdag, aangezien deze dag gemiddeld het minst effectief scoort.
Het plaatsen van een Facebookbericht doe je tussen 1 en 4 uur ’s middags voor de beste resultaten.
LinkedIn wordt vooral gebruikt voor professionele doeleinden tijdens kantoorwerktijden. Plaats dus geen berichten op zaterdag en zondag. Je professionele berichten, vacatures, eBooks en blogs plaats je het beste op LinkedIn op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 10 uur en 11 uur ’s morgens.
Ook voor Twitter geldt dat het plaatsen in het weekend het minst effectief is. Doordeweeks is de beste tijd om je content te delen op Twitter. Voor optimaal resultaat is het plaatsen tussen 12 uur en 1 uur ’s middags aanbevolen, dit zorgt voor de meeste views en interacties.
Pinterest wordt voornamelijk gebruikt door particulieren en dus buiten werktijden, waardoor je de berichten het beste in het weekend kan plaatsen. Het meest effectief is zaterdagochtend tussen 8 en 11 uur. Belangrijk om te weten is dat Pinterest het minst afhankelijk is van het plaatsen van tijd, vooral in vergelijking met bovenstaande platformen. Vormgeving en creativiteit speelt een grotere rol voor het aanspreken van je doelgroep op Pinterest.
Vraag 10 – Wanneer geef je een lead door aan de verkoopafdeling?
Er is geen aangewezen tijd om een lead door te geven. Het hangt namelijk af van de klant en binnen wat voor soort bedrijf je werkzaam bent. Het belangrijkste is dat er interactie is met de lead en de vereisten bekend zijn voordat de lead wordt overgedragen aan de verkoopafdeling.
Een goed hulpmiddel hierbij is het gebruik van leadscoring, een belangrijke functie binnen HubSpot en een mooi voorbeeld hoe marketingautomatisering ingezet kan worden.
Met lead scoring ken je automatisch punten toe aan je leads en helpt je te bepalen of een lead opgevolgd kan worden door de verkoopafdeling. Deze punten krijgen de leads door de activiteiten die zij uitvoeren, zoals hieronder weergegeven:
Je bepaalt zelf wanneer een lead opgevolgd kan worden door de verkoopafdeling. Wij hanteren bijvoorbeeld een score van 100 punten, maar dit beslis je uiteindelijk zelf. Belangrijk is om de lead pas door te geven aan een verkoper als er voldoende interesse is, bijvoorbeeld door het invullen van een contactformulier, contentstukken te downloaden of meerdere pagina’s te bezoeken.
Meer informatie over HubSpot
HubSpot is een innovatief systeem dat voor elke organisatie een oplossing biedt op gebied van CRM, marketing, verkoop en klantenservice. Heb je nog meer vragen over HubSpot? Stel je vraag persoonlijk aan één van onze adviseurs of lees eens één van onze informatieve blogartikelen:
- HubSpot Marketing Hub onboarding & workshops – wat kan je verwachten?
- Laat je bedrijf groeien met de HubSpot growth suite
- Wat kost HubSpot?
- De beste features van de HubSpot Sales Hub
- Wat onderscheidt HubSpot CRM van andere CRM-systemen?
- Wat is HubSpot Marketing en waarom is het interessant?
- Optimaliseer marketing, sales en serviceprocessen met HubSpot
Klik hier voor de gratis HubSpot CRM demovideo
HubSpot Prijsoverzicht
Een andere vraag die wij vaak horen van leads is welke kosten er verbonden zijn aan het gebruik van HubSpot. Er zijn namelijk verschillende abonnementsvormen en opties beschikbaar, zodat je de software passend kan maken voor jouw organisatie. Alle kosten en licenties hebben wij voor je uitgewerkt in het gratis HubSpot Prijsoverzicht, die je hieronder kan downloaden:
Deel artikel
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (6)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (10)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (9)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)