HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Voorkom dat je e-mail in de spambox belandt

Voorkom dat jouw e-mail in de spambox belandtJoepie, het is weer mei! Sanne ontvangt haar vakantiegeld. Op vakantie gaat ze dit jaar niet. Het is tijd om leuke nieuwe zomerkleding te shoppen!

Jaarlijks zijn er talloze momenten voor een speciale actie of mailing. Het moment waarop veel mensen hun vakantiegeld ontvangen grijpen veel organisaties aan. Maar wat denk je bijvoorbeeld van Sinterklaas, kerstmis, Valentijnsdag en de uitverkoop? Een nieuwe wetgeving die ingevoerd wordt? Of een nieuw seizoen dat aanbreekt?

Hoe bereiken jouw e-mails de inbox van jouw ontvangers? Al jouw e-mails ondergaan eerst een aantal tests om te bepalen of het spam is. Komt jouw e-mail deze tests niet door? Dan levert dat strafpunten op. Bij een bepaald aantal strafpunten (meestal 5) wordt het bericht als spam gezien.

Dusss... die spamscore wil je zo laag mogelijk houden! Hieronder geef ik je tips, waarmee je voorkomt dat jouw e-mail in de spambox belandt.

Gebruik de juiste woorden

Is een inkomende e-mail spam of niet? Om dat te bepalen keken ontvangende providers vroeger altijd naar het taalgebruik. Bepaalde woorden in de onderwerpsregel kon je daardoor beter vermijden. Zoals ‘gratis‘ en ‘speciale aanbieding‘.

Tegenwoordig zijn spamfilters verder ontwikkeld. Het taalgebruik is minder belangrijk geworden. Maar het is nog steeds slim om je woorden zorgvuldig te kiezen. Verkeerde woorden leveren je namelijk nog steeds strafpunten op.

HubSpot heeft een lijst met spamgevaarlijke woorden opgesteld. Met deze woorden moet je dus voorzichtig zijn. Vooral in de onderwerpsregel!

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

Goede balans tussen afbeeldingen en tekst

E-mailclients (Hotmail, Gmail, XS4ALL, Ziggo,...) kunnen niet lezen wat er op een afbeelding staat. De e-mails van spammers bestaan vaak vooral uit afbeeldingen. Zo verhullen zij de inhoud van hun e-mails namelijk. Het gevolg: veel e-mailclients wantrouwen e-mails met teveel afbeeldingen.

Zorg daarom altijd voor een goede verhouding tussen tekst en afbeeldingen. Hoe verder die ratio uitslaat naar tekst hoe beter. Help e-mailclients te begrijpen wat er op jouw afbeeldingen staat. Dit doe je door in je HTML gebruik te maken van alt- en title-teksten. Ook dit voorkomt strafpunten.

Gebruik geen scripts

De meeste e-mailclients vinden het lastig om scripts te interpreteren. Zoals Javascripts en Flash. Dit soort scripts in je e-mails zijn daarom nutteloos. Bovendien kunnen ze tot afleverproblemen van jouw e-mails leiden. Maak daarom alleen gebruik van HTML. Overigens kun je CSS wel gewoon gebruiken. Doe dit dan wel inline en niet in een apart CSS-bestand.

Schrijf webadressen in hyperlinks niet voluit

Hoe vaak wordt er op een bepaalde link geklikt en door wie? Om dit te kunnen zien herschrijven veel e-mailmarketingprogramma’s het achterliggende webadres.

Stel dat je een link opneemt naar Google.com. Op de achtergrond wordt dit een link naar een alternatieve URL. Deze URL verwijst vervolgens weer naar Google.com.

Schrijf je het webadres van jouw hyperlink voluit in je tekst? Dan kan dit voor afleverproblemen zorgen. Wat gebeurt er ondertussen bij de e-mailclient waar je jouw e-mail naartoe stuurt? Die denkt dat je probeert te verhullen waar je jouw lezer naartoe stuurt. Dit gebeurt namelijk vaak bij phishing.

Zie het verschil:

Goed: Bezoek onze website.

Niet goed: Bezoek onze website op https://www.systony.nl/.

Denk aan de grootte van de e-mails

E-mailclients doen er van alles aan om te voorkomen dat de inboxen van gebruikers vollopen. Veel e-mailclients blokkeren daarom e-mails die te zwaar zijn. Verstuur je bulkmails? Stuur dan géén (grote) bijlagen mee. Plaats de bestanden op je eigen server. Link daar vervolgens naartoe vanuit jouw e-mail.

Ook als je geen bijlagen meestuurt is een e-maildocument al snel te zwaar. Gmail bijvoorbeeld kort e-mails regelmatig af. Dat gebeurt al als het achterliggende HTML-document zwaarder is dan 102 KB. Houd jouw e-mails dus kort en bondig!

Neem een duidelijk vindbare uitschrijflink op

Natuurlijk wil je dat zo min mogelijk mensen zich afmelden voor jouw e-mails. Het verstoppen van de uitschrijfknop is geen handige manier om dat te bereiken. Weet je waarom? Als mensen ernaar moeten zoeken drukken ze algauw op de spamknop.

Zelfs als ze niet voor deze drastische maatregel kiezen. En ze jouw e-mails ongeopend weg gaan gooien. Dan is dat niet goed voor de bezorging van jouw e-mails. Want wat denkt de ontvangende e-mailpartij? Dat jouw e-mails niet relevant genoeg zijn voor de ontvanger.

Geef jouw uitschrijflink daarom een prominente plek in jouw e-mails! De meest logische plek is onderaan in de footer van je e-mail.

Gebruik een werkend afzenderadres

Wil je zeker zijn van een plek in de inbox? Dan is het handig als ontvangers jouw e-mailadres toevoegen aan hun adresboek. Dit is zelfs één van de beste manieren.

Het gebruik van een no-reply adres is sinds 2012 verboden. Stel daarom altijd een werkend afzenderadres in. Bovendien melden veel ontvangers zich voor e-mails af met de reply-knop. Werkt het antwoordadres niet? Dan is de kans groot, dat zij alsnog op de spamknop klikken.

Zoek je goede tools voor jouw marketing e-mails? Verdiep je dan eens in de marketing mogelijkheden van HubSpot. In de video hieronder laten wij je de CRM-software zien.

New call-to-action

Vond je dit artikel interessant? Misschien heb je ook interesse in:

Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox.
➢ Hoe meet je het effect van jouw e-mailcampagnes?
Succesvol online leads genereren met marketingautomatisering.
Hoe win je het vertrouwen van jouw klanten?
12 Handige kleurentips voor een hogere website conversie.
E-mailmarketing: HubSpot of Mailchimp?
Het belang van storytelling op contentmarketing.

Ontvang updates per email