HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox

Binnenkort is het Valentijnsdag 15 Tips om op te vallen in de mailbox

“Annie is stapelverliefd op Noah. De hele dag zwijmelt ze bij de muziek van Dirk ‘Verliefd tot over mijn oren’. Maar het tegen Noah zeggen? Dat vindt Annie veel te eng! Ze bedenkt een plannetje. Ze wil Noah stiekem een boodschap sturen. Misschien komt hij er dan zelf achter hoe gek ze op hem is…

Waar zou ze Noah blij mee kunnen maken? Zal ze een mooie bos rode rozen bij Noah laten bezorgen? Of is dat te saai? Ze kan Noah ook een groot chocolade hart toesturen met haar naam erop. Maar dan verraadt ze haar gevoelens… Annie zit vol met verliefdheidstwijfels. Wat zal ze doen?”

Valentijnsdag is de magische dag van de liefde. Geliefden verwennen elkaar dan. En stille aanbidders – zoals Annie - geven een teken van liefde als ze dat durven. Veel organisaties buiten 14 februari commercieel uit. Voor hen is het namelijk een prachtige kans om liefdevolle cadeautjes en kaarten te verkopen. Hoe val je tussen al die aanbieders nog op met jouw actie?

15 Tips om op te vallen in de mailbox

Rondom de feestdagen en speciale momenten worden mensen overstelpt met aanbiedingen en acties. Denk bijvoorbeeld aan alle Sinterklaasaanbiedingen, Black Friday deals en Moederdagkortingen. Hoe verleid je jouw klanten tot een koop als bijna iedereen dat wil?

Onze e-mail tips gaan je daar zeker bij helpen!

1. Motiveer ontvangers om te reageren

Mailboxprovidersproviders houden het gedrag van de ontvangers van jouw e-mails bij. Klikt iemand ergens op? Dan weten ze dat. Voor mailboxproviders krijgen jouw e-mails meer waarde als ontvangers erop reageren. Hoe meer betrokken ontvangers je hebt hoe beter dat is!

Motiveer jouw ontvangers dus om te reageren. Voeg bijvoorbeeld een mooie call-to-action toe. Een paar voorbeelden hiervan zijn:

- Ontdek nu de 20 origineelste Valentijnskado's voor jouw lief.
- Met jouw unieke kortingscode ontvang je € 5,- korting op een bos bloemen.
- Verliefd? Maak kans op een weekendje naar Rome met jouw geliefde.

2. Benader alleen betrokken contacten

Focus je alleen op contacten, die kort geleden op jouw e-mails gereageerd hebben. Dan is de kans groter dat jouw e-mails op de juiste plek in de mailbox terecht komen. Doe je het niet? Dan belanden al jouw e-mails sneller in de map voor ongewenste e-mails! Dus ook bij ontvangers, die wel betrokken zijn.

3. Gebruik je sociale media

Zet naast je marketing e-mails ook je sociale media in. Zo heb je een grotere kans dat je jouw doelgroep bereikt. Bovendien bereik je zo ook (toekomstige) klanten, die jouw e-mails niet ontvangen. Jouw boodschap op sociale media versterkt ook nog eens de boodschap van jouw marketing e-mails.

4. Voeg een speciale ‘teaser’ toe

Stuur je vlak voor Valentijnsdag een speciale ‘teaser’? Dan helpt dit misschien om extra interesse te wekken. Wat denk je bijvoorbeeld van een hoge korting, die alleen in de week van Valentijnsdag geldig is? Of een gratis cadeautje bij een Valentijnsaankoop?

5. Exclusief & Persoonlijk

Maak jouw aanbiedingen exclusief en persoonlijk. Dat geeft jouw (toekomstige) klanten een gevoel van ‘geluk’. Je spoort ze zo aan om actie te ondernemen!

6. Bedenk een slim onderwerp

Verzin een slim onderwerp voor jouw boodschap. Zo laat je jouw (toekomstige) klanten weten waarom ze jouw e-mail moeten openen. Een paar voorbeelden zijn:

- Profiteer nu van extra korting voor Valentijnsdag!
- Gratis winkansen voor Valentijnsdag.
- Koop nu en maak kans op 2 kaartjes voor het Valentijnsconcert van Dirk.

7. Voer een A/B-test uit

Test met de HubSpot’s A/B-testfunctie eerst uit welke onderwerpregel het beste werkt. Naar jouw overige contacten stuur je vervolgens de best scorende e-mail.

8. Verspreid de verzending

Verstuur jouw marketing e-mails gefaseerd. Zo heb je een grotere kans, dat mailboxproviders jouw berichten goed en op tijd bezorgen. Bij grote hoeveelheden e-mails in één keer filteren mailboxproviders jouw e-mails er namelijk eerder uit. Daardoor komen jouw e-mails sneller bij de spam terecht.

9. Stem jouw boodschap af

Stem jouw marketing e-mails af op de interesses en betrokkenheid van jouw (toekomstige) klanten. Segmenteer jouw doelgroep daarom eerst met behulp van HubSpot CRM. Heb je klanten met verschillende interesses? Dan maak je daar dus verschillende e-mails voor. Zo vergroot je natuurlijk de kans, dat jouw ontvangers reageren.

10. Varieer met de inhoud

Het is belangrijk om verschillende e-mails te verzenden. Maak dus onderscheid in de onderwerpregels en de inhoud van de e-mails van jouw campagne. Mailboxproviders zien dat namelijk en je raadt het al… Jouw e-mails belanden eerder tussen de spam als ze allemaal hetzelfde zijn!

11. Geschikt voor alle apparaten

Zorg dat jouw e-mails en website geschikt zijn voor mobiele telefoons. Steeds meer mensen reageren via hun mobiele telefoon in plaats van hun computer. Op alle devices moet jouw boodschap daarom goed leesbaar zijn. Van laptop tot mobiele telefoon. Van Apple tot Android. Bovendien moeten de ontvangers op veel plekken kunnen doorklikken. Daarvoor heb je gelukkig al een paar mooie call-to-actions bedacht!

12. Goed is beter dan veel

Natuurlijk is het verleidelijk om zoveel mogelijk contacten te benaderen. Richt je toch echt alleen op jouw betrokken contacten. Voor mailboxproviders kom je dan veel betrouwbaarder over. Verstuur je toch zoveel mogelijk e-mails? Dan kan dit zelfs nog een lange tijd een negatieve uitwerking hebben!

TIP: Heb je contacten, die al een jaar geen e-mails meer hebben ontvangen van jou? Sluit ze uit met jouw CRM-systeem!

13. Werk met schone data

Zorg dat je de data in jouw CRM-systeem schoon houdt. Is de data wat vervuild? Zijn er bijvoorbeeld inactieve e-mailadressen? Maak de data in jouw CRM-systeem dan eerst schoon. Het benaderen van inactieve e-mailadressen vinden mailboxproviders namelijk niet zo leuk. Met de HubSpot Operations Hub kun je dit proces trouwens gedeeltelijk automatiseren.

14. Denk na over het resultaat

Denk vooraf goed na over wat je met jouw boodschap wilt bereiken? Wil je jouw relaties alleen maar fijne feestdagen wensen of een liefdevolle Valentijnsdag? Natuurlijk is dat attent. Maar zorg dan ook voor een goede call-to-action. Maak jouw e-mails altijd aantrekkelijk om te reageren.

TIP: Wil je jouw contacten toch alleen een fijne boodschap geven? Dan is het veel verstandiger om jouw sociale media kanalen daarvoor te gebruiken!

15. Hoe vaak en wanneer?

Met te veel e-mails frustreer je jouw ontvangers. Jouw contacten melden zich af of er ontstaan problemen met de bezorging. Denk dus goed na over hoe vaak en wanneer je jouw e-mails verstuurt. Uiteraard kun je de hoeveelheid doseren met de handige automatische workflows van HubSpot.

Ben je benieuwd hoe HubSpot jouw campagnes kan ondersteunen? Boek een demo bij Martijn of Maarten. Onze consultants laten het je graag zien!

New call-to-action

Ontvang updates per email