Deel artikel
Hoe werkt HubSpot Lead Scoring?
door Ellen Prins op 26-1-21 11:30
Hoe werkt lead scoring in HubSpot? Je converteert al een tijdje leads met de HubSpot Marketing Hub. Je bent tevreden over de resultaten. Maar je hebt eigenlijk behoefte aan meer mogelijkheden.
Hoe draag je bijvoorbeeld alleen de warme leads aan jouw verkoopteam over? Daarvan weet je namelijk dat ze veel interesse hebben. En dat ze misschien op het punt staan om iets bij jouw organisatie af te nemen. Met die verkoopkansen maakt jouw verkoopteam natuurlijk de meeste kans. Het lijkt je wel zo slim om je daarop te richten. 🤔
Welke contacten zijn dat dan precies? Zonder handige tools is het voor een marketeer lastig om dat te bepalen. De HubSpot Marketing Hub brengt daar gelukkig verandering in met lead scoring.
Wat is HubSpot Lead Scoring?
Lead scoring is een proces, waarbij je scores toekent aan jouw leads. Je CRM-systeem doet dit automatisch voor je. Een lead ontvangt bijvoorbeeld punten na een bepaalde actie. Of als hij of zij aan een bepaald kenmerk voldoet. Vervolgens prioriteert je CRM-systeem jouw leads aan de hand van deze scores:
- Leads met veel punten zijn supergeïnteresseerd. Een verkoper kan waarschijnlijk snel een deal met ze sluiten.
- Leads met minder punten hebben nog wat meer aandacht nodig. Zij zijn waarschijnlijk nog niet klaar voor het afnemen van jouw product of dienst.
- Leads met weinig punten hebben geen of weinig interesse. Waarschijnlijk zijn zij niet de moeite waard om opgevolgd te worden.
Zo krijg je dus een overzicht met jouw belangrijkste leads. Daar is jouw verkoopafdeling érg blij mee! 🙌
👉 TIP: Bekijk ook eens deze video:
Hoe begin je met HubSpot Lead Scoring?
Hoe je lead scoring het beste inzet verschilt per organisatie. Maar er is natuurlijk wel een aantal richtlijnen. De allerbelangrijkste stap is het bepalen van je leadscores. Welke leadscores ken je toe? En wanneer doe je dat?
Voordat je hiermee begint voer je een klein onderzoekje uit. Welke acties leiden tot een afname van jouw product? Evalueer dit op basis van de klantgegevens die je al hebt. Daarnaast zijn er nog meer relevante kenmerken. Hebben bepaalde branches bijvoorbeeld een grotere kans tot het sluiten van een deal? Of bepaalde verkoopkanalen?
Voorbeelden van acties en kenmerken bij lead scoring in HubSpot?
- Via welke bronnen je leads op jouw website terecht komen
- Bedrijfsgrootte
- Branche
- Paginaweergaven
- Geopende e-mails
- Betrokkenheid bij sociale media berichten
- Aantal ingevulde formulieren op je website
Met dit soort acties en kenmerken bouw je jouw leadscores dus op. Alle eigenschappen die voor jouw organisatie belangrijk zijn neem je mee.
👉 TIP: Loop je even vast met jouw HubSpot Lead Scoring? Neem contact met ons op. Dan helpen we je weer op weg!
Lead scores opbouwen
Heb je inzichtelijk welke acties en kenmerken belangrijk zijn? Dan kun je de punten vaststellen om je leadscores op te bouwen.
Heb je daar nog niet genoeg data voor? Geen nood. In onderstaand voorbeeld zijn wij uitgegaan van de meest gangbare leadscores. Wij hebben ze vastgesteld op basis van onze eigen ervaring en die van onze klanten. Dat is dan een mooi uitgangpunt voor jou!
Voor HubSpot Lead Scoring heb je een van de volgende abonnementen nodig:
➢ HubSpot Marketing Hub Professional
➢ HubSpot Marketing Hub Enterprise
➢ HubSpot Sales Hub Professional
➢ HubSpot Sales Hub Enterprise
Laten we nu beginnen. Ga via je instellingen naar de 'eigenschap' HubSpot-score. Hier start jouw HubSpot Lead Scoring avontuur.
De kenmerken bij HubSpot Lead Scoring
Bij HubSpot Lead Scoring maak je onderscheid tussen positieve kenmerken en negatieve kenmerken. Hieronder vertel ik je wat het verschil is.
HubSpot Lead Scoring – Positieve kenmerken
Bij een positief kenmerk ken je punten toe aan een actie of eigenschap. Details die aangeven hoe groot de kans is, dat jouw lead een klant wordt. Hoe hoger de score is hoe groter de kans. Hiermee maak je dus inzichtelijk waar jouw lead zich in de sales funnel bevindt. Positief toch?😉
OK, laat ik je een idee geven. Het overzicht hieronder raden wij onze klanten aan. Het is gebaseerd op onze eigen ervaring.
Deze acties zorgen voor een positieve leadscore in HubSpot
Aan de hand van het aantal behaalde punten plaatst HubSpot het contact in een lifecycle stage. Dit regel je via workflows in.
Lifecycle stages gelinkt aan lead scoring:
- Subscriber: iemand die is aangemeld voor een blog of nieuwsbrief.
- Lead: 0-49 punten.
- Marketing Qualified Lead (MQL): 50+ punten.
- Sales Qualified Lead (SQL): 100+ punten of door het handmatig toekennen van verkopers.
Vervolgens maakt het verkoopteam makkelijker prospects (opportunities) van deze SQL's. Uiteraard is de stap naar 'klant worden' zo ook veel kleiner. Het verkoopteam ontvangt dus mooie warme leads om zicht op te focussen.
👉 TIP: Ben je benieuwd hoe je leads effectief omzet naar klanten? Ontdek het in ons blog: Verhoog je omzet met de slimme verkooptools van HubSpot.
HubSpot Lead Scoring – Negatieve kenmerken
Uiteraard kunnen er ook ongeïnteresseerde leads in jouw CRM-systeem zitten. Ongunstige factoren kun je daarom ook negatief beoordelen. Je trekt dan punten van een de leadscore af. Hieronder zie je een paar voorbeelden:
Deze acties zorgen voor een negatieve leadscore in HubSpot
Uiteraard houd je hierbij rekening met de wensen en behoeften van jouw organisatie.
HubSpot Lead Scoring en Marketing Automatisering
Lead scoring is een mooi voorbeeld van marketing automatisering in HubSpot. Je kwalificeert jouw websitebezoekers en leads op een efficiënte manier. Superhandig! Want zo komen jouw verkopers sneller tot mooie deals.
Wil je zien hoe lead scoring precies werkt? Maak vrijblijvend een afspraak met Maarten, Martijn of Floris. Onze consultants vertellen je er graag alles over!
In de video hieronder vertellen Maarten en Martijn je trouwens nog meer over de Marketing Hub:
Bekijk voor meer informatie ook:
👉 HubSpot CRM
👉 HubSpot Service Hub
👉 HubSpot Operations Hub
👉 HubSpot CMS Hub
👉 HubSpot Recruitment
Deel artikel
- december 2024 (6)
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)