Deel artikel
Een goed CRM-systeem verdien je terug
door Floris van Muijen op 29-9-22 15:15
Met een goed CRM-systeem behaal je makkelijker omzet. Het helpt jouw organisatie te groeien. En om interne communicatie knelpunten op te lossen, zoals een alles bepalende ‘eilandjescultuur’. Iedereen gaat er namelijk ‘automatisch’ goed door samenwerken. Als je tenminste voor een passend en goed geïmplementeerd CRM-systeem kiest.
Maak je er nog geen gebruik van? Is het dan niet slim om erin te investeren? Een goed allround CRM-systeem kan je namelijk veel geld besparen. Ik zal je uitleggen waarom.
Wat is een goed CRM-systeem?
In een goed CRM-systeem beheer je belangrijke data van jouw klanten. Zoals de naam, adresgegevens en of iemand jouw nieuwsbrieven wil ontvangen. Wat iemand bestelt en betaalt. Wat hij of zij op jouw website bekijkt. Of iemand iets van jou downloadt. Welke nieuwsbriefartikelen iemand leest. En ga zo maar door.
Maar weet je dat je er nog veel meer mee kunt? Bijvoorbeeld:
- Marketing, sales en service processen op elkaar afstemmen. Genereer en nurture bijvoorbeeld leads. Kwalificeer ze vervolgens met behulp van marketingautomatisering. Zijn de leads klaar om opgevolgd te worden? Dan draagt het CRM-systeem ze automatisch over aan verkoop.
- Salesprocessen efficiënt inrichten dankzij handige verkooptools als sales sequenties en dashboards. Of wat denk je van dynamische offertes, herbruikbare templates & snippets en playbooks?
- Het volledige klantenserviceproces managen. Je hebt altijd inzicht in welke servicetickets nog openstaan. En welke zaken de hoogste prioriteit hebben. Andere handige tools zijn een kennisbank en een klantenportaal.
- Op meerdere manieren communiceren met jouw klanten en deze gesprekken vastleggen. Bijvoorbeeld via chatbots, live chatgesprekken, e-mails, WhatsApp berichten, telefoon en je sociale media kanalen.
- Automatische taken, e-mails en meldingen instellen. Zo houd je gestructureerd bij wat er moet gebeuren! Het is ook mogelijk om je sociale media berichten vooruit te plannen.
- Eenvoudig zelf (gratis) een geïntegreerde professionele website maken. Presenteer je content op basis van je persona's dankzij de data in jouw CRM-systeem. Met de makkelijke drag and drop-functie (slepen en neerzetten) heb je dat zo voor elkaar!
- Publiceer jouw advertenties CRM-gedreven. Bijvoorbeeld in Google en op Facebook. En trek zo meer kansrijke leads aan.
- Koppel andere applicaties met behulp van datasync. Synchroniseer data en houd je data kwaliteit hoog. Laat jouw CRM-systeem ook automatisch foutjes corrigeren en dubbele gegevens ontdubbelen. Zelfs het automatisch toevoegen van relevante data is mogelijk!
- Om feedback vragen aan je klanten. Bijvoorbeeld over de geleverde dienst of de afhandeling van een serviceticket. Je gebruikt jouw CRM-systeem zelfs voor je jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoeken!
En dat allemaal met één systeem! Dankzij allerlei automatische processen maak je jouw organisatie dus efficiënter. Je bespaart tijd en voorkomt fouten. Bovendien ga je jouw klanten veel effectiever en klantgerichter bedienen. Dat betekent meer klanten en loyalere klantrelaties!
TIP: Weet je dat je de Return on Investment (ROI) van inbound marketing zelf kunt berekenen? Zo krijg je een goed beeld van wat het jou oplevert. Wij leggen je uit hoe dit werkt in ons blog: De ROI van Inbound Marketing.
Veel CRM-systemen zijn tegenwoordig mobiel. Gelukkig maar, want dat maakt jouw werkzaamheden een stuk flexibeler. Vanaf iedere plek kun je bij jouw klantgegevens terecht. Eigenlijk is dit wel een must in het huidige digitale tijdperk!
Daarbij heb je altijd een goed inzicht. Waar je ook bent. Op dashboards laat je namelijk alle relevante data samenkomen. In één oogopslag weet je wat de interesses van jouw doelgroep zijn. Wat er precies in de sales pijplijn zit. Welke verkoopkanalen het beste scoren. Hoe individuele medewerkers en teams presteren. Wat je belangrijkste klanten zijn. En waar precies de knelpunten van jouw organisatie zitten. Allemaal gebaseerd op feiten!
Zo is het natuurlijk veel makkelijker om richting te geven aan jouw organisatie. Zelfs als iedereen thuiswerkt!
TIP: Een CRM-systeem helpt je om een organisatie effectief te leiden. Weet je hoe het trucje werkt? Dan haal je eerder het maximale uit jouw medewerkers, afdelingen en organisatie!
Een goed CRM-systeem verdien je terug!
Selecteer je een nieuw CRM-systeem? Dan is het belangrijk om te weten wat je er precies mee wilt bereiken. Wij adviseren daarom altijd om een CRM-strategie te maken. We hebben daar zelfs een speciale CRM-checklist voor ontwikkeld als hulpmiddel. Downloadt ‘m gerust als je wilt: de checklist is gratis.
Wil je met jouw organisatie groeien? Dan is het bijvoorbeeld verstandig om voor een modulair CRM-systeem te kiezen. Er zijn meerdere modulaire CRM-systemen in de markt. Bij HubSpot CRM is de basis zelfs gratis. Je breidt het makkelijk uit als jij eraan toe bent.
Is je hoofddoel om meer leads en klanten te creëren? Om je conversieratio’s te verhogen en trouwe klantenrelaties te krijgen? Kies dan voor een CRM-systeem dat geweldige geïntegreerde marketing automatiseringstools heeft. Zoals een geïntegreerde website om data gedreven content te publiceren. En om automatische e-mails naar (toekomstige) klanten te sturen.
Volgende week krijgt Marsha haar eerste eigen auto. Ze vindt het reuzespannend. Nu moet ze alleen nog even een goede autoverzekering vinden. Ze heeft zich al wat georiënteerd. De autoverzekering van TopTop Verzekeringen lijkt haar het beste. Als ze op de website terugkomt verschijnt er gelijk info over autoverzekeringen.
Ondertussen heeft Roel een nieuwe woning gekocht. Hij zoekt daarom een woonhuisverzekering. Ook hij keert terug naar de website. Alleen hij heeft onlangs een e-book met verzekeringstips gedownload. TopTop Verzekeringen kent daardoor zijn naam. Bij hem verschijnt automatisch een persoonlijke pop-up met zijn naam erin.
Sluit Roel de woonhuisverzekering nú af? Dan biedt TopTop Verzekeringen hem het eerste jaar 15% korting op de woonhuisverzekering aan. Automatisch ontvangt Roel even later ook nog een e-mail met dezelfde aanbieding.
Heb je behoefte aan een efficiënter salesproces? Waarbij de info uit de hoofden van accountmanagers in jouw CRM-systeem bewaard blijft? Kies dan voor een CRM-systeem, dat over de beste salestools beschikt. Zoals sales sequenties om te kunnen focussen op de beste leads. Templates en snippets om info te hergebruiken. Offertes met dynamische content om minder tijd te verliezen. En playlists met alle handige tips, handleidingen en werkprocedures bij elkaar.
En het belangrijkste van alles… vraag je af hoe gebruiksvriendelijk jouw nieuwe CRM-systeem is. Met nieuwe CRM-software gaan werken is nogal een dingetje bij veel organisaties. Vooral als mensen niet zo computertechnisch ingesteld zijn! Met gebruiksvriendelijke CRM-software ervaren medewerkers algauw de voordelen ervan. Zij accepteren het nieuwe CRM-systeem daardoor veel sneller. Bovendien is het zo makkelijker om alles uit de software te halen wat erin zit!
Kortom, een goed CRM-systeem verdien je terug! Als je jouw keuze maar goed voorbereidt. En passende CRM-software kiest, die je vervolgens optimaal inricht en implementeert.
Deel artikel
- september 2024 (4)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)