HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

8 bronnen voor goede zoekwoorden

KeywordOnlangs publiceerde ik een blog waarin de 5 stappen voor zoekwoordonderzoek worden uitgelegd. De eerste stap bij zoekwoordonderzoek is het verzamelen van relevante zoekwoorden. Dit vormt de basis van je onderzoek en is bepalend voor de rest van het onderzoek.

Omdat de eerste stap, het vinden van sterke zoekwoorden zo belangrijk is maar tegelijkertijd steeds lastiger wordt, ga ik graag in dit blogartikel verder in op de wijze waarop zoekwoorden verzameld kunnen worden.

 Afnemend belang van zoekwoorden, start je zoekwoordonderzoek!

Google heeft met haar nieuwste algoritme, Google Hummingbird genaamd, de nadruk nog meer gelegd op de mate van kwaliteit van content. Dit ten koste van het belang van de opname van kwalitatieve zoekwoorden. Daarom wordt contentmarketing steeds belangrijker, dus het creëren van unieke en specifieke content voor je doelgroep. Zo laat je enerzijds je doelgroep jou vinden bij iedere fase van een aankoopproces, anderzijds straal je thought leadership uit.

Inbound Marketing gaat uit van ‘gerichte contentmarketing’. Dit betekent dat je kennis deelt en daarmee gevonden wordt op de meest geschikte momenten door dat deel van de doelgroep waar de content het meest relevant voor is.

Feit dat de kwaliteit van je content belangrijker wordt dan keywords wil niet zeggen dat zoekwoordonderzoek niet meer nodig is. Uiteraard wil je je content niet alleen uniek en waardevol laten zijn voor je doelgroep, maar ook optimaliseren voor zoekmachines. Zo word je hoog geplaatst op basis van het unieke karakter van de content alsmede het gebruik van sterke zoekwoorden. Beide aspecten versterken elkaar enorm (2+1=5)!

Google maakt zoekwoordonderzoek lastiger

Doordat Google de nadruk meer en meer legt op de kwaliteit van content willen ze de creatie ervan stimuleren. Dit doen ze onder andere door zoekwoordonderzoek iets lastiger te maken. Het zal de meeste marketeers al zijn opgevallen dat Google Analytics de zoekwoorden waarop bezoekers je website vonden niet meer toont. In plaats daarvan wordt nu de term ‘Not Provided’ getoond.

Voorheen kon je dus alle zoektermen zien waarop je bezoekers hadden gezocht, uiteraard zeer waardevolle informatie! Maar hoe voer je nu de eerste stap van je zoekwoordonderzoek, het maken van een selectie zoekwoorden?

Bronnen voor goede zoekwoorden

Hieronder laat ik enkele bronnen zien waarmee je alsnog een zeer sterke selectie kunt opmaken.

1) Blogs onder de loep

Bekijk eens welke blogs het meeste bereik hebben gegenereerd en vervolgens welke zoekwoorden er in die blogs verwerkt waren. Is het te herleiden dat het blog beter vindbaar was doordat bepaalde zoekwoorden goed presteerden?

Zo ja, sla deze woorden op in bijvoorbeeld Excel.

2) De zoekfunctie van je website

Vanuit het CMS (content management system) van je website kun je hoogstwaarschijnlijk de door bezoekers verrichte zoekopdrachten exporteren. Dit is interessante data omdat het de interesses en behoeften van bezoekers op je website weergeeft. Ook kun je deze data meten in de meeste analytische programma’s.

Verwerk ook de geëxporteerde woorden in het bij punt 1 genoemde Excel-overzicht.

3) Diep je Buyer Personas uit

Buyer Personas zijn doelgroepbeschrijvingen die verder gaan. Het geeft het profiel van de gemiddelde subdoelgroep en roept er een personage bij in het leven. Wanneer je deze personas goed onder de loep neemt en waar mogelijk verder uitwerkt, zal je niet alleen meer te weten komen over de subdoelgroep maar ook op meer relevante zoekwoorden uitkomen.

Verwerk de zoekwoorden geïnspireerd op je personas in het eerder genoemde Excel-overzicht.

4) Eigen website en middelen

Kijk eens naar je eigen website en middelen als brochures, flyers en overige communicatie-uitingen. Waarschijnlijk kom je een hoop termen en jargon tegen. Filter hier de, naar het lijkt, de meest relevante zoekwoorden uit en probeer zoveel mogelijk synoniemen te bedenken.

Alle woorden die hieruit rollen verwerk je weer in het Excel-overzicht.

5) Vakmedia en concurrenten

Bekijk eens de website van relevante vakmedia en je grootste concurrenten. Ook hier kun je goede zoekwoordinspiratie uit putten.

6) Bekijk Social media

Social Media biedt een enorme bron aan informatie. Zo kun je via Twitter trends volgen, maar ook zien wat je doelgroep zoal bezighoudt. En dat kan weer waardevolle zoektermen opleveren.

7) Related content en suggesties in Google

Als je een belangrijk zoekwoord invoert in Google zal je onderaan de resultatenpagina gerelateerde zoekresultaten voorgeschoteld krijgen. Dit biedt soms nuttige synoniemen en long-tail varianten op het aanvankelijke zoekwoord.

8) Gebruik tools

Tools als Ubersuggest, Wordstream en de Google Keywordplanner (Google Adwords) zullen van enkele suggesties enorme lijsten met wellicht relevante zoekwoorden genereren. Hier kun je de zoekwoorden verwerken die je bij de vorige bronnen hebt verkregen snel en eenvoudig implementeren. Deze lijsten zijn gecategoriseerd op onderwerp zodat het eenvoudig te bepalen is of een reeks interessant is al dan niet. De tools maken het mogelijk om snel en eenvoudig alle resultaten te exporteren.

Vanuit de verkregen zoekwoorden wil je het liefst longtail zoekvarianten creëren. Dit zijn combinaties van zoekwoorden, waardoor de zoekterm specifieker wordt en zo minder concurrentie heeft dan losse termen. Er bestaan combinatietools waarmee je termen kunt lijmen tot lange zinnen. Erg handig.

inschrijven hubspot nieuwsbrief

Ontvang updates per email