Deel artikel
Gebruik dashboards binnen CRM om data inzichtelijk te maken
door Martijn Rijnders op 17-8-16 15:26
Het gebruik van CRM geeft je een schat aan informatie. Je krijgt niet alleen meer inzicht in je (potentiële) klanten, maar ook in de voortgang van verschillende teams binnen jouw organisatie. Al deze informatie kun je gebruiken om op data gebaseerde keuzes te maken. Maar daar zit ook gelijk de crux. De ‘schat’ aan bruikbare data is zo groot dat het inzichtelijk maken van data een lastige opgave kan zijn.
Door gebruik te maken van dashboards binnen CRM-software zorg je ervoor dat data inzichtelijk wordt.
Begin met een plan
Het inzetten van dashboards zal niet automatisch leiden tot meer inzicht en in sommige gevallen zal het zelfs lastiger worden om goede analyses uit te voeren. Daarom is het belangrijk om voordat je begint met het creëren van dashboards eerst een plan te maken. Focus je hierbij op kwaliteit in plaats van kwantiteit.
Voordat je kunt gaan denken aan het opzetten van een dashboard moet je eerst inzicht hebben in de KPI’s die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.
Na het opstellen van de KPI’s ga je per dashboard na:
- Wat je inzichtelijk wilt maken;
- Welke data je daarvoor nodig hebt;
- Wie deze inzichten uit het dashboard moet halen;
- Hoe je de data zo eenvoudig mogelijk kan presenteren.
Het opzetten en optimaliseren van de dashboards
Nadat je een plan hebt gemaakt kun je de dashboards op gaan zetten. Je zult merken dat het goed opzetten van een dashboard enige oefening vereist. Vaak is data niet zo makkelijk inzichtelijk als dat je in eerste instantie dacht. Daarom is optimalisatie van het dashboard een stap die je niet mag overslaan. Betrek hierbij ook je collega’s die gebruik gaan maken van de dashboards, zij zullen vaak ook goede ideeën hebben.
Neem regelmatig even wat afstand en kijk daarna objectief naar de data die je te zien krijgt. Vraag jezelf af of deze data klopt, of de juiste bronnen ervoor gebruikt zijn en of de data snel het juiste inzicht geeft.
Tip: Maak zo min mogelijk gebruik van tabellen en maak gepresenteerde data visueel. Dit zorgt ervoor dat gebruikers veel sneller kunnen zien hoe de voortgang gaat.
Organisaties veranderen, dus dashboards ook
Organisaties en de markt waarin zij actief zijn veranderen continu. Het is daarom logisch dat dashboards ook veranderen. Bekijk daarom regelmatig je dashboards en KPI’s en bepaal of ze inzicht geven in het huidige werkveld. Zo niet, pas dan aan waar nodig. Het kan zijn dat veranderingen zo ingrijpend zijn dat dashboards overbodig worden of dat er nieuwe dashboards nodig zijn voor beter inzicht. Schroom niet om dit te doen. Hoe beter de dashboards zijn, des te makkelijker wordt het om hierop te acteren.
Houd ook bij of collega’s nog gebruik maken van de dashboards. Als bepaalde dashboards niet meer gebruikt worden, dan kan het zijn dat er bepaalde aanpassingen nodig zijn zodat de inzichten weer up-to-date worden. Ga daarom ook op vaste tijdstippen met de gebruikers zitten om de dashboards te bespreken. Alleen wanneer dashboards bijgehouden worden en mee veranderen met de organisatie, zullen de inzichten relevant blijven.
Wil jij ook prestaties verbeteren door gebruik te maken van CRM-software? Download dan de whitepaper In 4 stappen naar betere CRM-prestaties.
Deel artikel
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)