Deel artikel
Verbeter jouw content marketingstrategie met de HubSpot SEO-tool
door Jashindra Wawoe op 7-12-21 12:18
Gebruikers van HubSpot zullen het vast al weten, maar HubSpot heeft geweldige ingebouwde search engine optimization (SEO) tools.
Eén van deze tools is de Topicstool. Uit onderzoek is gebleken dat marketeers beter scoren wanneer er in contentclusters geschreven wordt. Zo gaat de ranking aanzienlijk omhoog en wordt er structuur in de blogplanning aangebracht. Wij leggen uit hoe jij met de HubSpot SEO tools jouw content marketingstrategie verbetert!
Ben jij benieuwd andere voordelen van de HubSpot Marketing Hub? Bekijk de HubSpot Marketing Hub demo.
Ontwikkeling van de HubSpot
Topics tool
De HubSpot Topics tool begon ooit als de “Content Strategy” tool. Het was toegankelijk voor HubSpot CRM gebruikers en ontworpen om marketeers beter op weg te helpen. Zo maakte deze tool het mogelijk om content te plannen rondom verschillende sub-onderwerpen. Deze sub-onderwerpen werden samengebracht in een hoofdonderwerp.
Met de Content Strategy tool van HubSpot had je alle content over een product of dienst die ondersteund moest worden op één plek.
Maar wat is het doel van content clusters?
Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat HubSpot’s Topics tool een verbetering is van de Content Strategy tool. Zoekmachines maken gebruik van bots die jouw websitepagina's scannen. Deze bots keken steeds meer naar het belang van content structureren in onderwerpen en sub-onderwerpen. Er moest dus gekeken worden naar de toenmalige contentstrategie. Om gebruikers te helpen heeft HubSpot de tool verder ontwikkeld. Zo stimuleert HubSpot gebruikers om in onderwerpen te gaan denken als het om content gaat.
Om de tool beter te maken voegde HubSpot een Google Search Console verbinding toe. Dit maakt het makkelijker om jouw brondata te integreren met HubSpot.
Zo zie je de belangrijkste zoektermen en zoekacties omtrent jouw artikel. Ook zie je direct tijdens het schrijven of je tekst SEO-proof is.
Nu je content creëert voor bepaalde onderwerpen moet alles ook aan elkaar gelinkt worden. Dit doe je door interne links in je artikelen te plaatsen naar de pagina van je hoofdonderwerp. Op de pagina van je hoofdonderwerp, een zogenaamde pillarpagina, link je ook weer terug naar het artikel. Zo staat het onderwerp altijd in verbinding met de sub-onderwerpen.
Hoe gebruik je HubSpot Topics Tool?
Wij leggen je stap voor stap uit hoe je deze tool gebruikt!
- Ga in het HubSpot Marketing portaal naar Marketing > Website > SEO (beschikbaar voor HubSpot Marketing Hub en CMS Hub Professional en Enterprise accounts)
- Je ziet dan twee tabbladen: Aanbevelingen en Onderwerpen. Onder aanbevelingen is een lijst te vinden met SEO-technische problemen en suggesties om het op te lossen. Alhoewel dit belangrijk is voor je vindbaarheid, klik je in dit geval op het tabblad ‘Onderwerpen’.
- Hier zie je het scherm waarin je jouw onderwerpclusters kunt beheren. Zo kun je ze aan de hand van verschillende kenmerken filteren en de volgorde bepalen waarin het getoond wordt.
- Vervolgens zie je rechtsboven een oranje knop met daarin ‘Onderwerp toevoegen’. Daar voer je jouw hoofdonderwerp in en klik je op toevoegen.
- Door te klikken op jouw hoofdonderwerp, word je doorgestuurd naar een pagina waar je jouw hoofdonderwerp op kunt delen in sub-onderwerpen. Hier ga je content over maken. In het midden van de mind-map staat jouw hoofdonderwerp. Hier voeg je je jouw gewenste dienst- of productpagina aan toe.
- Sluit het beheerscherm van jouw hoofdonderwerp en klik recht bovenin op ‘Subonderwerp zoekwoord toevoegen’. Hierbij is het belangrijk dat jij weet welke zoektermen bij jouw onderwerp passen en hoe je de zoektermen bibliotheek van HubSpot gebruikt.
- Als laatste word je verzocht om een URL toe te voegen. In de zoekbalk kun je zoeken naar jouw artikel over dit onderwerp. Door jouw webpagina, landingspagina of blog aan te klikken, koppel je jouw onderwerpen aan elkaar.
Als beide pagina's zijn gelinkt, wordt de verbindingslijn groen. Als dit niet het geval is, is het rood en moet op beide pagina's alsnog een intern linken van en naar het hoofdonderwerp. Op deze manier cluster je jouw content en zorg je ervoor een duidelijke linkstructuur binnen je website. Zo zie je ook waar er nog ruimte voor verbetering is en kun je inspiratie opdoen voor nieuwe content!
Houd je clusters goed in de gaten!
Tijdens stap 3 was er een overzicht van de onderwerpclusters beschikbaar. Hou deze goed in de gaten. Aan de hand hiervan zie jij of jouw onderwerpen aanslaan en kun je goed lopende onderwerpen uitbreiden.
Koppel de HubSpot Topics tool aan de HubSpot Topic Generator
Tijdens het clusteren van content, kan het voorkomen dat je vastloopt. Zo heb je geen inspiratie meer voor nieuwe content. Door de HubSpot Topics tool te koppelen aan de HubSpot Topic Generator, helpt HubSpot jou op weg!
De HubSpot Blog Topic Generator helpt jou bij het genereren van nieuwe onderwerpen voor jouw blogs. Voer jouw hoofdonderwerp in en laat de tool zijn werk doen. Deze tool zoekt verschillende bronnen, onderwerpen en links naar onderwerpen die bij jouw content passen.
Daar waar de wereld van content een wirwar aan informatie kan zijn, helpt HubSpot bij het structureren. Met de HubSpot Topics tool blijft jouw content in verband met elkaar en blijft het SEO-proof.
Word jij ook zo enthousiast van onze HubSpot tips en tricks? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste HubSpot ontwikkelingen!
Deel artikel
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)