HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom is integratie tussen LinkedIn en HubSpot belangrijk?

integratie linkedin en hubspot

Urenlang marketingleads invoeren... Dat deed ik regelmatig met mijn collega's, voordat ik bij Systony kwam werken. Wat een saaie en tijdrovende bezigheid was dat altijd! Tegenwoordig gaat dit gelukkig een stuk sneller en makkelijker. Je hebt er een CRM-systeem met een ingebouwde lead-generatie functionaliteit voor nodig.

Beschik je over zo'n geweldig all-in CRM-systeem als HubSpot? En ook nog de HubSpot Marketing Hub? Dan spelen je sociale media kanalen een belangrijke rol bij je leadgeneratie. LinkedIn is het belangrijkste zakelijke sociale media kanaal. Maar ook Twitter, Facebook en Instagram kunnen belangrijk zijn. In dit blog ga ik dieper in op de integratie met LinkedIn.

Waarom koppel je LinkedIn aan HubSpot?

Aan jouw HubSpot-platform kun je verschillende programma’s en systemen koppelen. Zoals je ERP, boekhoudprogramma en e-mail. Dat is handig, want zo heb je al deze informatie op één centrale plaats. Er zijn eindeloos veel standaardkoppelingen beschikbaar. Maar ook koppelingen op maat zijn eenvoudig te realiseren.

Voeg je jouw social media accounts toe aan HubSpot? Dan is het mogelijk om deze accounts vanuit je CRM-systeem te beheren. Dat geldt dus voor LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. De belangrijkste voordelen zet ik voor je op een rij:

  1. Jouw sociale media kanalen helpen jou om meer en betere leads te vergaren. Deel je een blog of andere content? Dan is het gelijk zichtbaar in je sociale media netwerk. Bij volgers èn bij mensen uit hun netwerk als zij jouw bericht ‘liken’. Het is dus een makkelijke en snelle manier om content onder de aandacht te brengen.

    Bij Google duurt het vaak wel even, voordat jouw artikel een goede ranking krijgt. En dan moet je het meestal goed geoptimaliseerd hebben voor de zoekmachines (SEO)!

  2. Jouw posts op je sociale media kanalen dragen bij aan een betere SEO-positie. Daarover kun je lezen in ons blog: ‘Hoe vergroot je de impact van jouw sociale media?’.

  3. Maak je gebruik van een contentkalender? Of wil je alvast wat berichten klaarzetten om in de toekomst te plaatsen? Dan regel je dat voortaan met jouw CRM-systeem. Ideaal als je alvast vooruit wilt plannen bij jouw marketingcampagnes!

  4. Jouw CRM-systeem meet automatisch het effect van je sociale media publicaties. Hoeveel mensen zijn via LinkedIn op je website terecht gekomen? En via je andere sociale media kanalen? Welke berichten leveren de meeste reacties op? Dit is natuurlijk nuttige informatie voor je social media strategie!

  5. Jouw LinkedIn advertenties tracken met HubSpot? Ja, dat is echt mogelijk! Dat geldt trouwens voor al je sociale media ads. En ook voor je advertenties op Google, Gmail en Youtube. HubSpot houdt precies voor je bij op welke advertenties jouw contacten klikken. Ook is voor jou inzichtelijk met welke advertenties ze converteren.

  6. Adverteer je op jouw sociale media kanalen? Met jouw HubSpot-systeem kun je beter stroomlijnen wie jouw ads te zien krijgen. In HubSpot maak je namelijk eenvoudig advertentie doelgroepen aan op basis van je CRM-gegevens. Aan wie wil je jouw ads tonen? Aan bestaande contacten en websitebezoekers? Aan mogelijke toekomstige klanten? Zeg het maar!

    Maak je zo advertentie doelgroepen aan? Dan synchroniseert HubSpot die met jouw advertentieplatformen. Komen er nieuwe bezoekers naar je website? En komen er nieuwe contacten bij of gaan ze juist weg? HubSpot werkt je advertentie doelgroepen dan bij. Met een Professional of Enterprise abonnement regel je dit automatisch met workflows.

    Koppel je ook nog jouw Facebook Ads, Google Ads en LinkedIn Ads accounts aan jouw HubSpot-platform? Dan ontdek je snel hoe jouw advertenties het doen.

    • Hoe vaak is de advertentie getoond?
    • Hoeveel clicks zijn er geweest?
    • Welke contacten hebben ze opgeleverd?
    • Hoeveel klanten heb je door je advertentie gekregen?
    • Wat zijn de kosten per klik of contact?
    • Je Return on Investment (ROI) van de campagne en meer…

    Op jouw dashboards in HubSpot analyseer je de resultaten van deze verschillende advertentie kanalen. Ook krijg je in detail inzicht van je advertentiecampagnes.

  7. Voor veel organisaties is het onderhouden van de LinkedIn-pagina een tijdrovende bezigheid. Door je sociale media te integreren met HubSpot bespaar je juist een boel tijd. Switchen tussen meerdere schermen hoeft niet meer. Je regelt alles op één plek binnen je CRM-systeem!

  8. Moet je jouw collega’s steeds aansporen om iets in hun eigen LinkedIn-netwerk te delen? Misschien zijn ze bereid om hun LinkedIn-account te koppelen aan HubSpot. De marketingcollega’s zorgen er dan voor dat er af en toe iets op hun profielen gepost wordt.

    Vanuit HubSpot, dus inloggegevens zijn niet nodig. En ook deze berichten kun je natuurlijk vooruit plannen.

Genoeg redenen dus om jouw LinkedIn aan je CRM-platform te koppelen!

De koppeling tussen LinkedIn en HubSpot 

Er zijn verschillende manieren om LinkedIn aan jouw HubSpot-platform te koppelen:

Koppel LinkedIn met Sales Navigator

HubSpot heeft een standaard integratie voor de LinkedIn Sales Navigator. Met behulp van deze integratie vult HubSpot jouw contactgegevens in het CRM-systeem aan. Als basis hiervoor gebruikt HubSpot natuurlijk de LinkedIn-profielen van deze contactpersonen. Het klantbeeld van deze relaties wordt zo dus completer. En dat is mooi voor jouw inbound marketing strategie en jouw inbound sales strategie!

Maar goed, jouw verkoopteam moet dan wel de LinkedIn Sales Navigator gebruiken. Maandelijks betaal je voor de (team)licentie daarvan. Èn met deze integratie maak je géén nieuwe contacten aan in HubSpot. Het vult alleen automatisch de gegevens van bestaande contacten aan. Daar moet je dan een workflow voor aanmaken. Nieuwe contacten moet je dus eerst zelf handmatig toevoegen als je dat wilt. Dit zijn wel een paar belangrijke beperkingen.

Sales Navigator is speciaal ontwikkeld voor social selling. Je maakt daarmee inzichtelijk wie jouw ideale klanten zijn. Het helpt jou dus om je buyer persona’s in kaart te brengen. Maar eerlijk is eerlijk…… in HubSpot heb je daar ook allerlei mooie tools voor!

Met Sales Navigator krijg je wel meer inzicht in jouw sociale media dan met HubSpot. Zo kun je tot 90 dagen terugzien, wie allemaal op jouw LinkedIn profiel zijn geweest (behalve je anonieme bezoekers). Ook krijg je snel alle functiewisselingen van jouw contactpersonen in beeld.

Is Sales Navigator aan jouw HubSpot-platform gekoppeld? Dan zie je alle LinkedIn-veranderingen gelijk in je CRM-systeem. In dat opzicht is het wel een mooie toevoeging voor jouw HubSpot-platform.

Contacten importeren en exporteren

Je LinkedIn contacten in HubSpot importeren is ook een optie. Dan moet je eerst jouw contacten als een CSV-bestand exporteren. Het is nog vrij simpel ook om dat te doen. Gewoon via je privacy instellingen in LinkedIn. Na een paar kleine handelingen ontvang je het ‘archief’ automatisch in jouw mailbox.

Maar ook aan deze manier kleven natuurlijk wat nadelen. Je moet het doen met de gegevens, die LinkedIn je geeft. Je kunt alleen je contacten met een directe connectie exporteren. En het blijft een momentopname. Voor een update moet je jouw contacten opnieuw exporteren en importeren (en ontdubbelen). Bovendien moet je wel zorgen dat je aan de AVG-wetgeving voldoet! En dat is misschien wel erg lastig zo…

Een externe app gebruiken

De laatste mogelijkheid is om een externe app te gebruiken. Een externe app is een app, die losstaat van HubSpot. Je integreert deze app met jouw HubSpot account. De LinkedIn-data komt daardoor bij jouw relaties te staan, die van LinkedIn gebruik maken.

Maar ja... zie dan je weg maar eens te vinden in het app-oerwoud. Er zijn wel goede externe LinkedIn apps. Als je goed zoekt kun je er vast eentje vinden. Bij het Marketing Hub Enterprise abonnement kun je bijvoorbeeld voor Hubris kiezen. Linkmatch is een andere veelgebruikte app.

Kortom, er zijn volop mogelijkheden. Ben je benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Maak dan nu een gratis en vrijblijvende afspraak in de agenda van onze adviseurs.

Wat is naast social media integratie nog meer belangrijk voor jouw CRM-systeem? Download hier onze CRM-checklist om jouw CRM-behoeften in kaart te brengen.

New Call-to-Action

Ontvang updates per email