HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Verhoog je omzet met de slimme verkooptools van HubSpot

Verhoog je omzet met de slimme verkooptools van HubSpot

Bevat jouw CRM-systeem de juiste verkooptools? Dan is het veel makkelijker om een hoge omzet te genereren. Hieronder leg ik je uit waarom dat zo is. Èn waarom ik de verkooptools van HubSpot zo geweldig vind.

Verkooptools waarmee je jouw omzet verhoogt
Houd jouw taken overzichtelijk bij
Beheer jouw salesfunnel makkelijker
Verstuur direct een offerte vanuit jouw dealrecords (met persoonlijke video)
Verstuur (automatische) verkoope-mails
Centrale inbox voor sales klantvragen
Snel en makkelijk meetings plannen
Live chat verkoopgesprekken en chatbots
Meet de website activiteiten van jouw leads
Telefoneren met jouw CRM-systeem
Uitgebreide analysetools
Meer weten?

Verkooptools waarmee je jouw omzet verhoogt

Met slimme verkooptools behaal je makkelijker een hoge omzet. Bovendien weet je precies wat jouw verkoopinspanningen je opleveren. Maar eigenlijk doen goede verkooptools veel meer dan dat.

Met een effectief verkoopapparaat functioneert jouw organisatie namelijk veel professioneler en klantgerichter. Daardoor verbetert je concurrentiepositie. Je trekt meer klanten aan en je bindt ze makkelijker aan jouw merk. Jouw imago verbetert daardoor natuurlijk ook. De voordelen zijn dus eigenlijk veel groter! Maar in dit artikel zoom ik in op de losse verkooptools.

Met de juiste verkooptools:

  • Genereer je meer (warme) leads.
  • Sluit je makkelijker en meer deals.
  • Stroomlijn je jouw verkoopprocessen.
  • Heb je altijd inzicht waar jouw (nieuwe) klanten zich in de salesfunnel bevinden.
  • Houd je alle klantencommunicatie centraal bij (zoals gespreksverslagen, e-mails, chats met je chatsoftware en Whatsapp berichten).
  • Houd je jouw openstaande taken overzichtelijk bij.
  • Verzend je makkelijker e-mails naar prospects en klanten.
  • Maak je het simpel om afspraken met jou te boeken.
  • Is het eenvoudiger om effectieve verkoopgesprekken te voeren.

Op handige dashboards volg je de sales voortgang. Je weet dus precies hoe jouw verkoopteam presteert. Wat er goed gaat en welke verbeterpunten er zijn. En wat de status van de salesdoelstellingen is. Zo stuur je snel bij als dat nodig is. En daarom zijn goede verkooptools dus zo belangrijk bij het genereren van omzet!

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

Wat zijn de juiste verkooptools dan? Ik ben ervan overtuigd dat het CRM-platform van HubSpot alles heeft wat je nodig hebt. De belangrijkste omzet verhogende verkooptools van HubSpot bespreek ik daarom hierna.

Houd jouw taken overzichtelijk bij

Het overzichtelijk bijhouden van jouw (verkoop)taken in je CRM-systeem. Dat is de eerste handige omzet verhogende verkooptool. Hiermee houd je namelijk al jouw deals goed in beeld. Zelfs als (toekomstige) klanten pas over een tijdje aan jouw product of dienst toe zijn.

Maak bijvoorbeeld (automatisch) taken aan voor:

  • Te voeren gesprekken
  • Te versturen e-mails
  • Na te bellen (toekomstige) klanten
  • Te maken offertes

Je takenlijst filter je op datum. Zo weet je altijd welke taken de hoogste prioriteit hebben. Het is ook mogelijk om dagelijks een e-mail met jouw openstaande taken te ontvangen. Je stelt het zelf in zoals jij het prettig vindt.

Heb je jouw taken afgerond? Dan wijzig je de status naar ‘voltooid’. En moet je iets nog een keer bekijken? Maak dan een follow-up taak aan voor een later moment. Dit kun je allemaal handmatig doen, maar ook automatisch regelen met workflows. Met de HubSpot mobiele app heb je bovendien onderweg altijd inzicht in jouw taken.

Beheer jouw salesfunnel makkelijker

Waar bevinden jouw (toekomstige) klanten zich precies in de salesfunnel? Hoe gaaf is het als je dat weet?! Want met die informatie kun je heel gericht actie ondernemen. Het CRM-platfom van HubSpot geeft jou dit inzicht!

  • Maak verschillende salesfunnels voor verschillende typen klanten en/of processen. Zo leg je meerdere verkoopprocessen (met verschillende sales stapjes) vast in jouw CRM-systeem.

  • Werk je met een sluitingsdatum voor je deals? Dan is het makkelijker om een gewogen omzet te 'forecasten'. Bovendien moet je deze datum natuurlijk goed bewaken als je de deal wilt winnen!

  • Maak jouw salesproces zo efficiënt mogelijk. Automatiseer daarom bepaalde stapjes met workflows.

    Gisteren ontving accountmanager Alvin (automatisch) 3 warme leads van de marketingafdeling. Deze leads heeft hij meteen een uitnodiging voor een demo gestuurd. Met een persoonlijke video! De leads kunnen gelijk een afspraak in zijn agenda plannen met de bijgevoegde link. Op een moment dat het hen uitkomt dus. 

    Stel dat 2 van deze leads een afspraak in Alvins agenda plannen. De status van deze leads wijzigt dan automatisch. Zij veranderen van Marketing Qualified Lead (MQL) in Sales Qualified Lead (SQL). Daar zorgt de geprogrammeerde workflow voor.

    Nina heeft de knoop doorgehakt. Ze laat nieuwe zonnepanelen op haar dak installeren. Installatiebedrijf Sunny heeft haar via HubSpot een digitale offerte toegestuurd. Online accepteert Nina deze offerte. In het HubSpot CRM-systeem verandert de dealfase van Nina automatisch in 'gewonnen'. 

Al dit soort salesstappen manage je in jouw CRM-systeem. De data komt ook terug op jouw dashboards. Je ziet gelijk waar jouw deals zich in de salesfunnel bevinden. Zo bewaak je alle deals in de salespijplijn dus makkelijker. Een geweldige verkooptool om je omzet mee te verhogen, toch?

Verstuur direct een offerte vanuit jouw dealrecords (met persoonlijke video)

Stel dat het tijd is om een deal te sluiten. Dan wil je zo snel mogelijk een (gelikte) offerte versturen. Regel het rechtstreeks vanuit jouw dealrecords! Deze offerte kun je vervolgens digitaal laten ondertekenen. Wel zo makkelijk!

Voeg gelijk een persoonlijke salesvideo met een toelichting toe. Hiermee onderscheid je je van jouw concurrenten. Zo sluit je jouw deal echt sneller.

TIP: Veel van onze klanten hebben hun ERP aan hun HubSpot-platform gekoppeld. Wil je daar meer over weten? Bekijk onze video: Koppel een boekhoudpakket of ERP aan jouw CRM-systeem.

Verstuur (automatische) verkoop e-mails

Vanuit jouw klantenrecords verkoop e-mails versturen is ook slim. Verzend bijvoorbeeld eenvoudig kant-en-klare verkoopsjablonen. Natuurlijk personaliseer je de inhoud wel, maar je hergebruikt je beste teksten. Dat scheelt je een boel tijd bij het opstellen van je e-mails. Uiteraard is het ook mogelijk om zelf een tekst te schrijven.

Dankzij e-mail tracking weet je precies wanneer jouw ontvangers hun e-mails openen. HubSpot slaat alle informatie rondom jouw klantencommunicatie op. Jouw collega’s zien dus gelijk welke acties jij hebt ondernomen. En hoe (toekomstige) klanten daarop gereageerd hebben.

Je hoeft hiervoor alleen maar jouw persoonlijke e-mail met het CRM-systeem te verbinden. HubSpot heeft hiervoor standaard koppelingen beschikbaar. Bijvoorbeeld voor Gmail, Office 365 en Outlook

TIP: Lees meer in ons artikel: Je e-mail aan je CRM-systeem koppelen. Wat zijn de voordelen?

Centrale inbox voor sales klantvragen

Hebben klanten salesgerichte vragen? Dan is het natuurlijk fijn als ze jouw verkoopafdeling makkelijk kunnen bereiken. Hoe meer contactkanalen je biedt hoe toegankelijker je bent. Bijvoorbeeld e-mail en chat.

Al deze vragen komen in een centrale inbox voor het gehele verkoopteam terecht. Beantwoord berichten, bekijk lopende zaken en maak tickets aan als dat nodig is. Bijvoorbeeld voor een verkoper, die specifiek over een bepaald onderwerp gaat.

Overigens werken klantenservice afdelingen ook vaak met een ticketsysteem.

Snel en makkelijk meetings plannen

Snel een demo of andere afspraak plannen. Dat is makkelijker als je jouw agenda aan HubSpot koppelt. Je deelt dan namelijk eenvoudig vergadertijdstippen met jouw prospects en klanten. Zo maak je het extra makkelijk om een afspraak met jou te boeken. Met deze meetingtool worden er trouwens nooit dubbele afspraken in jouw agenda geboekt.

TIP: Wil je meer weten over deze omzet verhogende verkooptool? Lees dan ons artikel: Vergaderingen plannen met de gratis Meetingtool van HubSpot.

Live chat verkoopgesprekken en chatbots

Voor sommige organisaties zijn chatbots en live chatten superbelangrijke (omzet verhogende) verkooptools. Klantenservice afdelingen gebruiken ze regelmatig, maar ook voor verkoopafdelingen zijn ze superhandig.

Tijdens een live chat voer je een real-time gesprek met jouw websitebezoekers. Bijvoorbeeld op de prijzenpagina. Bezoekers kunnen zo direct met een verkoper chatten als ze vragen hebben. HubSpot stuurt alle inkomende chats door naar jouw (centrale) sales inbox. Vanaf daar reageer je naar jouw (toekomstige) klanten.

Een chatbot is een soort ‘chatcomputer’. De chatbot leidt jouw bezoekers ergens naartoe. Bijvoorbeeld naar productinformatie of een handleiding. Komt de chatbot er niet uit? Dan is er vaak de mogelijkheid om direct met een medewerker te chatten. De live chatsoftware neemt het gesprek dus over van de chatbot.

Een chatbot is handig om vast wat vragen te stellen. Zo komen jouw bezoekers sneller bij de juiste medewerker terecht.

TIP: Zoek je meer informatie hierover? Je vindt het in deze 2 artikelen:

👉 Speciaal voor jou: gratis chat-software van HubSpot
👉 Chatten met een chatbot op je website: wanneer heeft dat zin?

Meet de website activiteiten van jouw leads

Wat doen jouw leads op jouw website? Hoe zijn ze erop gekomen en wanneer komen ze terug? Welke informatie vinden ze interessant? Downloaden ze jouw e-book of bekijken ze een video?

Met sales en marketing workflows automatiseer je allerlei processen. Zorg  bijvoorbeeld voor een automatische melding als leads op jouwe website terugkomen. Meet hun online activiteiten en classificeer ze. Daar gebruik je lead nurturing en leadscoring voor. Zo weet het verkoopteam precies wanneer het tijd is om een lead op te volgen!

De afdelingen marketing en sales werken hierbij trouwens nauw samen!

TIP: Sales sequenties zijn reeksen van (geautomatiseerde) sales activiteiten. Het neusje van de zalm onder de sales verkooptools. Lees er meer over in onze artikelen:

👉 Verkoopautomatisering met slimme sales sequenties.
👉 De verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties.
👉 Waarom je voor sales sequenties buyer persona’s moet maken.

Telefoneren met jouw CRM-systeem

Is het tijd om een van jouw CRM-relaties te bellen? Bel het telefoonnummer dan via een klantenrecord in jouw CRM-systeem. HubSpot neemt het gesprek gelijk voor je op als je dat wilt. Ook kun je zo makkelijker notities vastleggen tijdens je telefoongesprek.

TIP: Playbooks helpen jou om klantvragen snel te beantwoorden. Daarin leg je bijvoorbeeld allerlei klantvragen en klantsituaties vast. En benoem je de USP’s van jouw producten en diensten. Ook superhandig voor nieuwe medewerkers!

Uitgebreide analysetools

Waarmee bereik je de beste resultaten? Wat levert het meeste op? Uiteraard wil je precies weten wat jouw verkoopinspanningen opleveren. Met de uitgebreide dashboards van HubSpot volg je het allemaal eenvoudig. Zo stuur je snel bij als dat nodig is!

TIP: Ontdek waarom wij vinden dat HubSpot een gouden medaille verdient!

Meer weten?

HubSpot bevat alle tools, die ik hierboven heb beschreven. Het beschikt dus over een compleet pakket aan omzet verhogende verkooptools. Combineer het met alle andere HubSpot-tools voor marketing en service. En jouw organisatie wordt echt onoverwinnelijk! Alle tools zijn namelijk perfect op elkaar afgestemd.

Daarnaast is de software supergebruiksvriendelijk, schaalbaar en makkelijk te implementeren. Het bevat dus eigenlijk alle elementen voor een succesvolle klantgerichte organisatie. En dat is precies de reden waarom ik voor HubSpot ben gevallen!

Wil je meer over HubSpots verkooptools weten? Bekijk gerust onze video over de HubSpot Sales Hub.
Ontvang je liever gelijk face-to-face informatie over de mogelijkheden? Boek dan een demo bij mij (Floris), Maarten of Martijn. Wij staan voor je klaar om je er alles over te vertellen!

New call-to-action

Ontvang updates per email