HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe win je het vertrouwen van jouw klanten?

Hoe win je het vertrouwen van jouw klanten

Hoe kies jij een product, dienst of leverancier? Ga je af op de beoordelingen van andere klanten? Is de prijs bij jou leidend of wil je eerst meer weten over de kwaliteit? Vind je de service ook erg belangrijk? Onderzoek je uitgebreid de mogelijkheden? Of neem je een snelle beslissing op basis van je gevoel?

Over het algemeen kiezen mensen eerder voor een product en/of leverancier, die ze vertrouwen. De mening van anderen weegt daarbij meestal zwaar. Bevallen de aankoop en de service? Dan keren klanten natuurlijk sneller terug. Als leverancier is het vertrouwen van (nieuwe) klanten dus heel erg belangrijk. Maar hoe krijg je dat? In dit blog geven wij je 10 tips.

De 10 tips om het vertrouwen van jouw klanten te winnen

    1. Neem jouw klanten serieus
      Klanten willen dat je ze serieus neemt. Luister daarom naar hun verhalen. Toon interesse, stel vragen en probeer hun problemen te begrijpen. Zelfs als je het probleem niet kunt oplossen voor ze! Door begrip te tonen vergroot je de waarde van jouw organisatie. Vraag je klanten regelmatig om feedback over jouw dienstverlening. En doe natuurlijk iets met de reacties die je krijgt. Zo verbeter je jouw dienstverlening en neem je jouw klanten daadwerkelijk serieus.

    2. Kom je beloften na
      Maak je afspraken met je klanten? Kom die dan altijd op tijd na. Probeer ook altijd een beetje meer te doen dan je beloofd hebt. Zo verras je jouw klanten! Bij de volgende aankoop denken ze vast terug aan jouw fantastische service.

    3. Wees toegankelijk en bereikbaar
      Help en ondersteun jouw klanten op het moment, dat ze hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld tijdens hun aankoopproces of als een probleem ontstaat. Zorg dat je snel antwoord geeft op hun vragen (en dat ze dus niet lang in de wacht staan). Informeer ze accuraat over de voortgang van hun contactvragen. Zo bouw je een goede klantrelatie op!

    4. Laat zien wie je bent
      Zorg voor een moderne en overzichtelijke website. Laat jouw kennis en ervaring daarop zien. Vertel over alle dingen, die jou autoriteit geven in jouw vakgebied. Bijvoorbeeld aansprekende projecten, belangrijke keurmerken, branche specifieke certificeringen en gewonnen prijzen. En natuurlijk laat je ook de beoordelingen van andere klanten zien. Dit zijn namelijk allemaal aspecten, die jouw (toekomstige) klanten vertrouwen geven.

      "Vraag jouw klanten of ze hun ervaringen met jouw organisatie willen delen. Zo kweek je nog meer vertrouwen bij nieuwe klanten."

    5. Bewijs jouw kennis en kunde
      Voor veel producten en diensten is het belangrijk dat je expertise in huis hebt. Natuurlijk kun je vertellen hoe goed je bent en hoeveel ervaring je hebt. Bewijs het ook. Dat doe je door te laten zien dat je daadwerkelijk kunt wat je zegt. Vertel over jouw vakgebied. Laat zien dat je weet waar je het over hebt. Toon projecten en klantcases. Schrijf over behaalde resultaten en inspireer met jouw blogs. Bewijs zo dat je een kennisleider in jouw vakgebied bent!

    6. Wees eerlijk en open
      Waar mensen werken gaat er ook wel eens iets mis. Wees daar eerlijk en open over. Lukt het je niet om jouw beloften na te komen? Vertel het. Leg uit wat er aan de hand is. Communiceer wanneer het probleem wel opgelost is. Heb je slecht nieuws? Bijvoorbeeld dat je een deadline niet haalt? Vertel het recht voor zijn raap. Bespreek de consequenties en de mogelijkheden in openheid. Klanten waarderen het als je je kwetsbaar opstelt. Ook als de boodschap niet leuk is! Zorg bovendien voor heldere prijzen. Klanten willen vooraf graag precies weten waar ze aan toe zijn.

    7. Zorg dat je een gelijkwaardige partner bent
      Bij een gelijkwaardige behandeling voelen klanten zich waardevol en gewaardeerd. Zo’n relatie wekt natuurlijk vertrouwen. Belangrijk daarbij is dat je professioneel handelt. Zorg dat je processen op orde zijn. En dat je met een eenduidig antwoord naar buiten treedt. De basis daarvoor is een goed CRM-systeem, vinden wij.

    8. Communiceer met een heldere boodschap
      Een heldere en duidelijke boodschap spreekt aan. Stel dat je de keuze hebt tussen twee leveranciers. De website van de ene leverancier is duidelijk en goed gestructureerd. Je vindt gemakkelijk alle informatie, die je nodig hebt. Je hebt het gevoel, dat deze leverancier de zaakjes wel op orde heeft. De andere leverancier heeft meer ervaring en certificeringen, maar de website is warrig en onoverzichtelijk. Voor welke leverancier zou jij kiezen?

    9. Ken jouw klanten!
      Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Ontdek hoe jouw klanten eruit zien. Stel klantprofielen op, zodat je jouw klanten beter kunt bedienen. Inbound marketing is een hele mooie methode om je optimaal af te stemmen op jouw doelgroepen. Zo gaan klanten jou daadwerkelijk als adviseur waarderen.

    10. Zorg voor een fantastische service
      Een goede klantenservice is misschien wel de belangrijkste manier om vertrouwen te winnen. Zorg daarom dat je beschikbaar bent voor vragen en problemen. Los alle issues zo goed en snel mogelijk op. Help klanten ook om zoveel mogelijk hun eigen problemen op te lossen. Kennisbanken en chatbots zijn daar bijvoorbeeld mooie tools voor. Ondersteun jouw klanten zo goed mogelijk bij alles, van aankoopproces tot problemen.

      Eigenlijk komen al onze tips bij de klantenservice samen:

      • Neem jouw klanten serieus
      • Luister en toon compassie
      • Kom je beloften na
      • Wees beschikbaar voor vragen
      • Laat zien wie je bent
      • Bewijs jouw kennis en kunde
      • Wees eerlijk en open
      • Zorg dat je een gelijkwaardige partner bent
      • Communiceer met een heldere boodschap
      • Ken jouw klanten

Kortom, laat zien wat jouw toegevoegde waarde is. Neem verantwoordelijkheid en bewijs dat je om jouw klanten geeft. Zorg zo dat ‘vertrouwen’ een onderdeel van het DNA van jouw organisatie wordt. Klanten zullen je er echt om waarderen! Vraag ze daarom of ze hun positieve ervaringen willen delen met anderen. Zo kweek je nog meer vertrouwen bij nieuwe klanten.

HubSpot als tool om vertrouwen te winnen

Mensen behandelen bedrijven vaak net zoals andere mensen. Ze bouwen een relatie op met diegenen die ze vertrouwen. Daarom is het erg belangrijk om aandacht te besteden aan vertrouwen. Creëer dus vertrouwen en zorg dat je het behoudt! Bovenstaande tips gaan je daar zeker bij helpen.

Wil je organisatorische stappen zetten en ‘vertrouwen’ toevoegen aan het DNA van jouw organisatie? Dan is het wel erg handig als je daar de juiste tools voor hebt natuurlijk. Boek eens een demo bij ons en ontdek wat HubSpot jou te bieden heeft!

New call-to-action

Ontvang updates per email