HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De 7 beste marketing automation tools van HubSpot

marketing automation tools van HubSpot

Weet jij niet wat je bereikt met je marketingcampagne? Wat het effect ervan op de verkopen en de omzet is? Hoeveel nieuwe klanten je ermee aantrekt? En of je er misschien zelfs omzet door verliest? Bijvoorbeeld doordat vooral bestaande klanten profiteren, die toch wel bij je bestellen. Dan verklap ik je graag een ‘geheimpje’.

Er is tegenwoordig namelijk een veel slimmere manier om marketing te voeren.: marketing automation! In dit artikel vertel ik je hoe het werkt. Vervolgens neem ik 7 waardevolle marketing automation tools van HubSpot onder de loep. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:
Wat is marketing automation en hoe werkt het?
HubSpot: de 7 beste marketing automation tools.
Heeft HubSpot ook beperkingen?

Wat is marketing automation en hoe werkt het?

Stel dat je 11 serieuze concurrenten hebt. Zij richten zich allemaal op dezelfde klanten. Als marketeer wil je jouw concurrentie daarom graag een stapje voor zijn. Waarom is marketing automation de perfecte methode? Omdat je met (toekomstige) kopers online in contact treedt zodra er een behoefte ontstaat!

Laat ik nu eerst beginnen met het verschil tussen outbound en inbound marketing uit te leggen. Bij outbound marketing schreeuw je iets van de daken. Bijvoorbeeld: ‘Kijk eens hoe goed onze verwarmingen zijn!’. Maar je hebt geen idee wie je daarmee bereikt. Jouw producten en/of diensten staan hierbij centraal. Bij inbound marketing zorg je juist dat je bent waar jouw doelgroep zich bevindt.

Hoe je dit weet? Door het verzamelen van data. Bergen waardevolle data, die jouw all-in-1 CRM-systeem netjes voor je ordent. Hierdoor weet je wat jouw doelgroep interessant vindt. Waar jouw nieuwe klanten vandaan komen. Welke stapjes zij doorlopen, voordat ze tot een koop overgaan. En waarmee je jouw websitebezoekers tot een koop verleidt. Met al deze data bedien je deze mensen vervolgens gericht.

Je begeleidt jouw (individuele) kopers zo stapsgewijs door het aankoopproces heen. Precies op het moment, dat zij daaraan toe zijn. Je timing is perfect! Ondertussen bouw je een klantrelatie op en blijf je top of mind. En dit proces begint al bij het allereerste bezoek aan jouw website. Het resultaat? De kans is groter, dat je iets verkoopt!

Marketing automation software bevat slimme functies om je hierbij geautomatiseerd te helpen. Vergroot je online vindbaarheid. Trek meer websitebezoekers aan. Zet jouw websitebezoekers makkelijker om in (trouwe) klanten. Onderhoud jouw klantenbestand op een manier waar velen alleen van kunnen dromen. Marketing automation is zoveel meer dan alleen een krachtige leadgenerator!

 

HubSpot: de 7 beste marketing automation tools

HubSpot is wereldwijd het no 1 platform voor marketing automation. Sterker nog: hier is de organisatie groot door geworden! Het bevat dan ook de meest geweldige geautomatiseerde inbound marketing tools. Dankzij Artificial Intelligence (AI) bereik je hiermee ongelofelijke dingen.

Alles begint met het aantrekken van meer websitebezoekers. De HubSpot Marketing Hub heeft hier verschillende tools voor, zoals:

  • Een geavanceerde SEO-tool voor al jouw content. Behaal gegarandeerd een betere ranking in de zoekmachines met jouw blogs en andere websitepagina’s.
  • Een CRM-gedreven advertentietool. Vertoon jouw advertenties daar waar jouw bezoekers zijn. In de zoekmachines en op je sociale media kanalen.
  • Plan je sociale media berichten vooruit. Kies het perfecte moment voor jouw posts (die ook nog eens bijdragen aan een betere SEO).

Zo, nu kan het echte werk gaan beginnen: jouw websitebezoekers converteren naar klanten! De 7 waardevolste marketing automation tools hiervoor licht ik hieronder aan je toe.

1. Landingspagina’s

Met behulp van content leid je jouw websitebezoekers naar je landingspagina’s toe. Dit zijn namelijk de pagina’s waarmee je leads genereert. Op je landingspagina kan iemand een formulier invullen. Bijvoorbeeld om iets te downloaden of om een demo aan te vragen. Of om zich voor jouw nieuwsbrief of webinar in te schrijven.

Dankzij de geavanceerde landingspagina tool van HubSpot creëer je landingspagina’s, die er perfect uitzien. In een handomdraai! Of je ze nou op een desktop, tablet of mobiel bekijkt. Dat maakt helemaal niets uit. Kies een template van HubSpot of bouw er zelf een. Net wat je zelf wilt.

De content op jouw landingspagina’s kun je personaliseren. Vul automatisch alvast wat gegevens in op het formulier en plaats een pakkende call-to-action (CTA). Ook kan je dynamische content laten zien die past bij de bezoeker. Twijfel je over de indeling van jouw landingspagina? Test met een A/B-test uit welke content het beste werkt.

Ook fijn! Op een dashboard volg je de prestaties van jouw landingspagina’s. Hoeveel websitebezoekers komen erop? Hoeveel nieuwe contacten en klanten leveren ze op? Zo kun je snel bijstellen als dat nodig is!

TIP: Hoe converteer je meer websitebezoekers naar leads op jouw landingspagina’s? Ontdek het in dit artikel: Creëer een succesvolle landingspagina.

2. Segmenteren

Het is slim om jouw (toekomstige) klanten te segmenteren. Bijvoorbeeld op basis van gedrag of speciale kenmerken. Bijvoorbeeld vrouwen tussen 20 en 40 jaar met kinderen. Of mannen van 65+ in de regio Limburg. En leads die in dezelfde fase van het aankoopproces zitten.

Dit helpt je namelijk om je content beter af te stemmen. Jouw marketing automation software voegt jouw contacten automatisch aan de juiste segmentatielijst toe.

TIP: Lees ons artikel: Wie maak je marketing contact in HubSpot?

3. Workflows

Workflows gebruik je om bepaalde taken te automatiseren. Ze zijn heel handig, want HubSpot neemt je hiermee veel werk uit handen. Bij inbound marketing worden ze dan ook veel ingezet. Hier een voorbeeld:

Het einde van het jaar nadert alweer. Ilse zoekt daarom een leverancier voor originele kerstpakketten. De kerstpakketten van 'Snowy Items' zien er wel erg gaaf uit. Op haar gemak wil ze alles nog even bekijken. Ze laat haar contactgegevens achter en downloadt een brochure.

Snowy Items weet nu dat Ilse geïnteresseerd is. Ze voldoet ook nog eens aan de segmentatie kenmerken. Ze is daarom een interessante lead! Met behulp van workflows gaat Snowy Items Ilse nu gericht bedienen. En uiteraard gebeurt dit helemaal automatisch.

Workflows gebruik je ook om processen van sales en service te automatiseren. En om overkoepelende activiteiten van verschillende afdelingen te stroomlijnen. 

TIP: Meer weten over workflows? Lees ons artikel: Zo gebruik je HubSpot Workflows bij marketing automation.

4. Lead nurturing

Is iemand gelijk rijp voor verkoop na het downloaden van iets op jouw website? Waarschijnlijk niet. Maar in de toekomst misschien wel. Daarom ga je jouw leads bij hun beslissingsproces helpen. Bijvoorbeeld met behulp van e-mails en content op jouw website. Hier gebruik je workflows voor en dit proces noem je lead nurturing.

Met behulp van lead nurturing bouw je een band op en blijf je top-of-mind. Je benadert jouw leads op het perfecte moment. Als zij toe zijn aan jouw informatie. Bijvoorbeeld een paar dagen nadat jouw laatste e-mail geopend is. Ook hierbij is de data in jouw CRM-systeem natuurlijk leidend.

Voor het opstellen van jouw workflows formuleer je eerst buyer persona’s. Dat zijn klantprofielen van je ideale klanten. Ook breng je de klantreizen (alle kleine stapjes van het aankoopproces bij elkaar) van deze buyer persona’s in kaart. Hier gebruik je onder andere al die waardevolle data in jouw CRM-systeem voor. Deze informatie helpt je om jouw workflows optimaal in te richten.

TIP: In dit artikel vertellen we je er meer over: Wat is lead nurturing? Zet je leads om naar klanten.

5. Leadscoring

Jouw leads kun je kwalificeren. Een simpel voorbeeld:

Via een advertentie op LinkedIn is Pascalle op de website van de Energie Bespaar Specialist (EBS) terecht gekomen. Ze downloadt de tips om energie te besparen. Ze twijfelt namelijk al een tijdje of ze haar huis beter zal isoleren. EBS stuurt Pascalle na een paar dagen een video met nog meer tips. Pascalle bekijkt de video.

Welke informatie heeft het CRM-systeem van EBS verzameld?

✅ Pascalle is via de advertentie op LinkedIn bij EBS terecht gekomen.
✅ Vervolgens heeft ze haar e-mailadres achtergelaten om tips te downloaden.
✅ De e-mail van EBS heeft ze geopend.
✅ Èn ze heeft de video bekeken.

Dit zijn allemaal stapjes, waarmee Pascalle punten verdient. Hoe meer punten ze behaalt hoe groter de kans is dat ze uiteindelijk iets koopt. Leads met veel punten zijn dus interessanter dan leads met weinig punten.

Daarom kwalificeer je jouw leads aan de hand van scores, die je zelf bepaalt. Leads met een hoge score draagt marketing automatisch aan sales over voor opvolging. Bijvoorbeeld als Pascalle 100 punten gescoord heeft.

TIP: Meer weten over lead scoring? Een uitgebreide uitleg vind je in dit artikel: Lead scoring voor effectieve marketing en verkoop.

6. Persoonlijke content

HubSpot herkent de patronen van jouw leads, prospects en klanten. Hoe is iemand op je website terecht gekomen? Rechtstreeks, via een social media bericht, een advertentie of een spontaan zoekresultaat? Welke informatie heeft die persoon bekeken en geopend? En hoe vaak zijn er touchpunten geweest? Deze data vertelt jou waar iemand zich in de sales funnel bevindt.

Is iemand zich pas net aan het oriënteren? Of heeft jouw lead al veel content bekeken? Een oriënterende persoon heeft bijvoorbeeld vooral behoefte aan informatie. Stuur je er gelijk een verkoper op af? Grote kans dat deze persoon afhaakt. Hij of zij is hier waarschijnlijk nog helemaal niet aan toe. Is iemand al wat verder in het aankoopproces? Dan is er misschien behoefte aan andere informatie. Of juist wel aan een gesprek met een verkoper.

Stel dat iemand net iets bij jouw organisatie gekocht heeft. Misschien zijn dan nieuwe technische snufjes van belang. Niet meer de specificaties van het product zelf. En zoekt iemand op gezinsauto’s dan heeft een direct mail over de kleinste SMART weinig zin. De behoefte verschilt dus per klant en per situatie. Met de data van jouw CRM-systeem voorzie je jouw (toekomstige) klanten van de juiste persoonlijke content.

7. Rapportages & Dashboards

Alle data laat je samenkomen op dashboards. Zo weet je in één oogopslag hoe iets ervoor staat. Veel standaard online rapportages zijn zelfs gratis beschikbaar in HubSpot. Heb je behoefte aan meer specifieke statistieken? Dan zet je binnen een handomdraai een (betaalde) custom rapportage in elkaar. Er is heel veel mogelijk met de data, die je in je CRM-systeem bewaart.

Het gave is, dat je de data van verschillende afdelingen kunt combineren. Meet bijvoorbeeld welke marketing inspanningen uiteindelijk leiden tot meer sales. En beoordeel de kwaliteit van je leads. Of monitor over welke producten en/of diensten de meeste vragen binnenstromen bij de klantenservice. Misschien is het wel verstandig, dat marketing de content hierover verbetert? Kortom, dit real-time inzicht helpt je om de juiste beslissingen te nemen!

TIP: We hebben verschillende artikelen over online rapportages en dashboards geschreven. Misschien vind je deze informatie interessant?

10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.
Wat zijn de voordelen van online rapportages & welke KPI's neem je op?
Waarom een Excel dashboard als het ook simpeler kan?

Heeft HubSpot ook beperkingen?

De marketing automation tools van HubSpot hebben veel voordelen. De software is perfect ingericht om te verkopen en klantgericht te ondernemen. Óók voor grote salesteams zijn er veel mogelijkheden dankzij verkoopautomatisering. En daar houdt het nog niet op: HubSpot helpt klantenservice teams om de beste service te verlenen. Het is dan ook echt een all-in-1 CRM-platform!

Het CRM-platform is schaalbaar; het groeit met je organisatie mee. Het is dan ook ideaal voor (groeiende) MKB-ondernemingen. Bovendien los je er interne communicatie knelpunten mee op. Weg met al die eilandjes! Daarnaast is HubSpot mega-gebruiksvriendelijk, waardoor vrijwel iedereen er zo mee leert werken.

Veel andere software is makkelijk te koppelen. Bijvoorbeeld Google, MailChimp en Wordpress. Er zijn honderden standaard koppelingen beschikbaar. Ideaal voor als je de data vanuit één systeem wilt beheren. Je nieuwe CRM-systeem is vaak al binnen een paar maanden up & running. De prijs/ kwaliteitsverhouding is ook nog eens prima in vergelijking met andere allround CRM-software.

Maar natuurlijk heeft HubSpot ook wat beperkingen. In deze artikelen vertellen we je daar meer over:

De 6 beperkingen van gratis HubSpot CRM.
De voor- en nadelen van gratis HubSpot CRM.
De voor- en nadelen van de HubSpot Sales Hub.

Ben je inmiddels benieuwd hoe HubSpot eruit ziet? Na het bekijken van onze CRM demo video heb je een goede algemene indruk. Bekijk ‘m hier!

New call-to-action

Ontvang updates per email