HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom is Artificial Intelligence (AI) zo belangrijk voor marketeers?

Waarom is Artificial Intelligence zo belangrijk voor marketeers

"Wow, Ahmed is echt onder de indruk! Zijn vriend laat hem zien wat er is gebeurd. Binnen 2 maanden tijd is de omzet van zijn modeltreintjes webshop verdubbeld. Hoe is hem dat gelukt, zeg?! Verwonderd kijken Johan en Ahmed naar de cijfers…. Wow, te gek!"

Johan houdt zijn geheim verborgen voor Ahmed. Zijn truc was namelijk best simpel. Hij is overgestapt naar een CRM-systeem, dat van Artificial Intelligence (AI) gebruik maakt.

Dit AI-gestuurde CRM-systeem helpt Johan:

  • Allerlei werkprocessen en taken slim te automatiseren.
  • Betere content te maken.
  • Hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te komen.
  • Meer en betere leads aan te trekken.
  • Zijn klanten beter te helpen (en dus blijer te maken).
  • Omzetten en winsten te voorspellen.
  • Zijn kosten te verlagen.
  • Resultaten te controleren en bijsturen.

Kortom, Johans nieuwe CRM-systeem laat zijn bedrijf groeien met behulp van Artificial Intelligence (AI). In dit blog geven we je 3 marketingvoorbeelden met AI:

Slimme A/B-testen met Artificial Intelligence (AI)
Beter scoren in Google (SEO) met Artificial Intelligence (AI)
Meer en betere leads met Artificial Intelligence (AI)

Slimme A/B-testen met Artificial Intelligence (AI)

“Kies je voor die blonde vrouw met dat zwarte sexy jurkje en rode lippenstift? Of die knappe gebruinde Chippendale met zijn sixpack en de tattoo op zijn arm? Welke foto zorgt voor de hoogste conversie?”

Je hebt een prachtige webpagina gebouwd en je wil er goed mee scoren. Dan ben je natuurlijk benieuwd welke content het beste scoort. Artificial Intelligence (AI) helpt jou om de beste keuzes te maken.

Stel dat je 4 varianten van jouw webpagina maakt. De foto’s, de teksten en de indeling van de 4 pagina’s zijn anders. Jouw websiteverkeer verdeel je vervolgens over deze 4 pagina’s. Iedere pagina krijgt dus evenveel bezoekers.

Jouw CRM-systeem meet hoe jouw websitebezoekers op deze verschillende pagina’s reageren. Na een tijdje weet het systeem automatisch welke content het beste scoort. Daarom past jouw CRM-systeem het websiteverkeer naar deze 4 pagina’s aan. Automatisch, dus het gebeurt allemaal vanzelf.

Jouw bezoekers komen daardoor steeds vaker op de best scorende pagina’s terecht. En op deze manier haal jij dus automatisch meer uit jouw website!

Beter scoren in Google (SEO) met Artificial Intelligence (AI)

“Yes, jouw laatste tekst over hondenbrokken staat binnen een week bovenaan de zoekresultaten! Jouw marketingvriendin van een kattenbrokjes producent vindt dat erg bijzonder. Ze vraagt je hoe je dat nou voor elkaar hebt gekregen. Jouw geheim? Dat is jouw AI-SEO-tool!”

Met een goede SEO-tool plan je jouw gehele SEO-strategie van A tot Z. De tool helpt jou om jouw positie in Google te verbeteren. En je kunt jouw zoekmachineresultaten ermee meten.

Maakt jouw SEO-tool gebruik van Artificial Intelligence? Dan heb je meer slimme mogelijkheden. De tool geeft bijvoorbeeld automatisch ideeën voor goede blog-onderwerpen. Ook onderzoekt de SEO-tool voor jou welke onderwerpen populair zijn. Het kijkt naar de content van de concurrentie. Èn naar welke (bijpassende) onderwerpen interessant voor jou zijn. Zo creëer jij dus eenvoudig content waar je goed mee scoort!

Met behulp van Artificial Intelligence krijg je bovendien betere tips om jouw content te verbeteren. Daarmee verbeter je jouw positie dus in alle zoekmachines!

Meer en betere leads met Artificial Intelligence (AI)

“Mark van de afdeling sales begint blij te lachen. Hij heeft al 7 deals gesloten deze week. Fantastisch! En het kostte hem nog weinig moeite ook. Wat een feestweek! En er zitten nog een heleboel kansrijke leads in de pijplijn. Misschien sluit hij volgende week nog meer deals? Dat zou gaaf zijn!”

Websitebezoekers laten hun gegevens op jouw website achter. Bijvoorbeeld om een E-book te downloaden of een demo te bekijken. Je hebt hun gegevens en je kunt ze dus benaderen. Hoe weet je nou of dat zin heeft? En wanneer je dit het beste kunt doen? En op welke manier?

Artificial Intelligence helpt jou daarbij. Je krijgt daarmee namelijk inzicht in welke leads het interessantst zijn. Je ontdekt in welke onderwerpen zij interesse hebben. En op welke tijdstippen je ze het beste kunt benaderen.

Komt een lead terug op jouw website? Wat heeft de lead daar dan uitgespookt? Jouw AI-gestuurde CRM-systeem weet het. Jouw CRM-systeem verzamelt namelijk al deze waardevolle data en meer. Met al deze informatie kwalificeert jouw CRM-systeem jouw leads. Is een lead kansrijk genoeg om te benaderen? Dan krijg jij een seintje!

Met alles wat je van jouw leads weet bepaal jij hoe je ze gaat benaderen. Met telefoon, per e-mail, per chat of via jouw sociale media. Op welk tijdstip. En met welke informatie. Want met alle gegevens kun je natuurlijk mooie gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Èn precies die informatie verstrekken waar leads naar op zoek zijn. Zo trek je ze makkelijker over de streep.

Artificial Intelligence werkt in dit voorbeeld afdeling overstijgend. De afdeling marketing verzamelt de leads voor de afdeling sales. De afdeling sales gaat verder met alle kansrijke leads. Hoe groot is de kans, dat je een deal daarna echt sluit? Artificial Intelligence helpt jou zelfs om dat te voorspellen. Zo focus je je dus vooral op de beste leads!

Je kunt je wel voorstellen, dat je marketing- en salesresultaten gemakkelijk toenemen zo. En dat zonder dat je allemaal extra mensen hoeft in te huren! Door het automatiseren van processen houd je namelijk veel tijd over voor andere dingen.

HubSpot & Artificial Intelligence (AI)

De HubSpot Artificial Intelligence mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Naast de Marketing Hub, maken de Sales Hub, Service Hub, Operations Hub, CMS Hub en natuurlijk HubSpot CRM ook gebruik van AI.



Ben je benieuwd naar alle HubSpot mogelijkheden voor jouw organisatie? Laten we kennismaken!

New call-to-action

Ontvang updates per email