HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat levert marketing automation software jou op?

Wat levert marketing automation software jou op

Voor je werkgever zoek je een nieuw CRM-systeem. Op de website van Systony heb je een handig e-book over CRM-selectie gedownload. In je mailbox ontvang je steeds meer interessante informatie. Dit helpt je enorm. Hoe weet Systony dit?

De sleutel is marketing automation software. In dit artikel vertel ik je wat marketing automation is. Èn wat het jou oplevert als je het slim inzet.

Marketing Automation software: wat is het? 

Voor veel organisaties zijn dit lastige uitdagingen:

👉
Kansrijke leads generen.
👉 Tijdens en na het aankoopproces (toekomstige) klanten betrokken houden. 
👉 Waardevolle klantdata efficiënt gebruiken. 

Marketing automation software is speciaal ontworpen om organisaties hiermee te helpen. Je automatiseert er allerlei marketing taken mee. Zo is het mogelijk om geautomatiseerd e-mails te versturen. Je sociale media berichten vooruit te plannen. En gepersonaliseerde content te publiceren. Zelfs je advertenties kun je automatiseren.

Jouw werk wordt dus veel efficiënter met marketing automation software. Bovendien helpt het jou om klanten een optimale koopervaring te geven. Zonder dat je er zelf veel voor hoeft te doen!

Marketing Automation software: waarom kies je ervoor?

Waarom kiezen veel organisaties voor marketing automation software? De 2 belangrijkste redenen hiervoor zijn:

👉 Meer en makkelijker (kansrijke) leads genereren.
👉 Leads opwarmen voor verkoop (zodat je makkelijker deals sluit).

Daarnaast verhoogt marketing automation de productiviteit en zijn de resultaten meetbaar. Je weet precies wat wel en niet werkt. Wat je nodig hebt en wat je moet aanpassen. Bovendien helpt het je om gerichte voorspellingen te doen. Zo kom je nooit voor (nare) verrassingen te staan!

Dit geldt trouwens niet alleen voor je marketing activiteiten. Er zijn namelijk ook allerlei automatiseringsmogelijkheden voor sales en service. Dankzij handige automatische verkooptools zet je jouw opgewarmde leads makkelijker om in klanten. Een serviceticket systeem helpt je bij het stroomlijnen van je klantenservice taken. En andere tools helpen je bijvoorbeeld om de data in je CRM-systeem schoon te houden.

De mogelijkheden zijn echt eindeloos! Klantgericht ondernemen is dus veel makkelijker dankzij slimme automatiseringstools.

Marketing automation software: hoe werkt het?

Marketing automation software is een onderdeel van inbound marketing. Op een subtiele manier begeleid je jouw (toekomstige) klanten bij het aankoopproces. Verschillende marketing automation tools helpen jou om meer websiteverkeer te genereren. Vervolgens schotel je jouw websitebezoekers gerichte content voor. Informatie waar ze echt iets aan hebben. Waardevolle content.

Downloadt iemand iets? Bijvoorbeeld een e-book of een checklist. Dan laat die persoon een e-mailadres achter. Nu start er gelijk een workflow op. De acties en kenmerken van deze persoon bepalen hoe de workflow er precies uitziet. Zo leiden workflows jouw (toekomstige) klanten naar relevante content toe.

Langzaam bouw je een band op. Het resultaat? Jouw organisatie blijft top-of-mind. Jouw leads gaan je steeds meer vertrouwen. En de kans is groter dat ze uiteindelijk iets bij jouw organisatie afnemen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van marketing automation software? In deze artikelen gaan we er dieper op in:

👉 [VIDEO] Meer leads en klanten in 5 stappen met marketingautomatisering.
👉 Zo gebruik je HubSpot Workflows bij marketing automation.
👉 Verkoop met marketingautomatisering: welke software kies je?
👉 De verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties.
👉 Wat kun je met HubSpot?
👉 Waarom is Artificial Intelligence (AI) zo belangrijk voor marketeers? 

Marketing automation software: wat levert het jou op?

Wat marketing automation jou oplevert? Dat is makkelijk! Meer websiteverkeer. Meer en betere leads. Je maakt makkelijker klanten van jouw leads. En je kunt jouw klantenbestand beter onderhouden. De verschillende marketing automation tools helpen je namelijk om de juiste mensen aan te trekken. Daarna focus je je op de meest kansrijke leads. Jouw slimme inbound strategie helpt jou vervolgens om daar trouwe klanten van te maken. En tenslotte om ze ook te behouden.

Wat jij hiervoor doet? Eerst breng je jouw persona’s en hun buyer journeys zo nauwkeurig mogelijk in kaart. Daarna stem je al je inspanningen daarop af. Je voedt jouw (toekomstige) klanten vervolgens met relevante informatie (lead nurturing). Afgestemd op individuele klantbehoeften. Zoveel mogelijk geautomatiseerd natuurlijk. De basis hiervoor is de data in je CRM-systeem. Deze data is dus leidend voor jouw workflows en andere automatiseringstools.

Heb je dit goed geregeld? Dan:

👉 Werkt jouw marketingafdeling als een geoliede machine. De meest tijdrovende en repeterende handelingen heb je namelijk geautomatiseerd. Wie houdt er van deze vermoeiende taken?

👉 Creëer je een blije verkoopafdeling, die veel makkelijker deals sluit. Wat een verademing om niet meer koud te hoeven bellen!

👉 Heb je superveel inzicht. De ideale basis voor je toekomstige (marketing) strategieën!

👉 Wordt samenwerken met al je collega’s veel makkelijker. Veel processen regel je namelijk over de afdelingen heen. Bovendien zijn ze veel sneller en makkelijker. Jouw relaties staan hierbij helemaal centraal. 

👉 Is jouw marketing ROI (Return on Investment) goed meetbaar.

👉 Creëer je een grote betrokkenheid van jouw (toekomstige) klanten. Denk maar eens aan grote webshops als Coolblue en Bol.com. Hoe vaak keer je daar terug en waarom is dat? Vanwege de excellente service en goede garantievoorwaarden, toch?

👉 Positieve koopervaringen en betrokkenheid leiden tot mooie reviews. Hoe gaaf is het als jouw kopers hun positieve ervaringen delen in hun eigen netwerk? HubSpot bevat trouwens verschillende enquête feedback tools.

👉 Verhoog je natuurlijk ook de omzet. En dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait, toch? (bij de meeste organisaties dan)

Marketing automation is dus eigenlijk een mooie combi van software, strategie en klantgerichtheid. Wil je er het maximale uithalen? Zorg er dan voor dat marketing automation onderdeel van het DNA van jouw organisatie wordt. Stroomlijn de processen van alle afdelingen (met klantencontact) met jouw CRM-systeem. Daarna nemen de (geïntegreerde) automatiseringstools je het meeste werk uit handen. De nieuwe processen besparen je veel tijd en je teams gaan beter samenwerken.

Ook profiteren van marketing automation software?

Marketing automation wordt steeds populairder. En dat is niet zo gek natuurlijk. Het is een fantastisch instrument om meer uit jouw business te halen. Steeds meer organisaties zien dat in. Bovendien kost het hartstikke veel energie om nieuwe klanten aan te trekken. De achterdeur dicht houden voor bestaande klanten is veel makkelijker. Het is dus slim om je pijlen daar ook op te richten!

Wil je ook met marketing automation software aan de slag? Twijfel je nog of het iets voor jouw organisatie is? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden en kosten van HubSpot (het nr. 1 marketing automation platform van de wereld)? Wij beantwoorden graag al je vragen. Vraag gerust een vrijblijvende software demo bij ons aan!

New call-to-action

 

Ontvang updates per email