Deel artikel
Wie maak je marketing contact in HubSpot?
door Ellen Prins op 26-1-22 12:38
In het gratis HubSpot CRM kun je tot wel 15 miljoen contacten opslaan zonder te betalen. Maar niet ieder contactpersoon wil je benaderen met functies uit de betaalde HubSpot Marketing Hub. Met het vernieuwde prijsmodel betaal je nu voor zogenaamde marketing contacten in plaats voor elk contact in je database zoals voorheen. Dat maakt het dus een stuk voordeliger.
Naast dat het voordeliger is word je min of meer ook gedwongen om na te denken over wie je precies gaat benaderen met marketing en die daar ook echt iets aan hebben.
Marketing contacten en niet-marketing contacten
Marketing contacten zijn mensen naar wie je actieve marketinguitingen doet. Zij zijn de enige wie je vanuit HubSpot kan benaderen met marketing e-mails en betaalde advertenties. Niet marketingcontacten zijn ieder ander contact in je CRM. Deze ontvangen dus geen marketingcommunicatie.
Deze niet-marketing contacten kan je ook op andere manieren bereiken. Sales e-mails, chats, registratie e-mails, klantenservice e-mails en surveys kan je nog steeds sturen naar niet-marketing contacten.
Deze contactpersonen moet je marketing contact maken
Maar nu antwoord op de vraag, wie maak je dan precies marketing contact in HubSpot. Kijk eerst altijd naar de contactpersonen die je sowieso niet gaat benaderen. Contacten die zich hebben uitgeschreven voor e-mailcommunicatie, die niet actief zijn of geen kans hebben om klant te worden.
Stel je zelf een aantal vragen:
- Naar wie verzend je marketing e-mails en aan wie wil je betaalde advertenties laten zien
Deze mogelijkheden zijn binnen HubSpot sowieso alleen beschikbaar voor marketing contacten. Zorg er dus voor dat iedereen die hier wat aan heeft marketing contact is.
- Heb je een upsell- of cross-sell strategie?
Zo beslis je of bestaande klanten ook meegenomen moeten worden in marketingcommunicatie.
- Hoe vaak lanceer je een nieuwe campagne?
Dan weet je ook hoe vaak je je contacten moet nalopen om te kijken of ze nog relevant zijn.
- Wat is de kwaliteit van de leads die je doorstuurt naar het sales team
Ga na bij de verkopers binnen jouw organisatie wat de kwaliteit is van de leads. Zitten er relatief ‘zwakke’ leads bij? Dan is het voor jou als marketeer een teken om de criteria voor marketing contacten aan te passen.
Hoe HubSpot marketing contacten automatisch regelt
Gebruik je marketing contacten? Nieuwe contacten worden automatisch gelabeld met de eigenschap ‘contactpersoon voor marketing’ en ‘niet contactpersoon voor marketing’.
Voor importbestanden, chats en formulieren kan je instellen of een contactpersoon voor marketing gemarkeerd moet worden. Voor contacten die binnenkomen via de mobiele app, e-mail en meetings geldt dat zij automatisch op niet-marketing contact komen te staan.
Uiteraard kan je dit aanpassingen in de contactrecords of maak een marketing workflow om de eigenschap automatisch in te stellen. Lees er hier meer over.
Stel je marketing contacten in met een workflow
Je hebt de Marketing Hub in handen, dus waarom automatiseer je het toekennen van marketing contacten niet? Het maakt je werkzaamheden een stuk makkelijker.
Maak een workflow met alle criteria waar je marketing contact aan moet voldoen. De enige actie die je verder toevoegt is ‘stel in als contactpersoon voor marketing’.
Zo heb je ook gelijk duidelijk wat de definitie van een marketing contact is. Daarnaast kan je de criteria zelf eenvoudig aanpassen.
Hulp nodig met je marketing contacten?
Ik kan me voorstellen dat je vragen hebt over marketing contacten in de Marketing Hub. Gelukkig staan mijn collega’s en ik altijd voor je klaar!
Maak een afspraak om eens kennis te maken, dan beantwoorden we al je vragen.
Meer weten ontdekken over HubSpot? Bekijk dan ook:
👉 Hoe werkt HubSpot Marketing
👉 HubSpot Sales Hub
👉 HubSpot Service Hub
👉 HubSpot Operations Hub
👉 HubSpot CMS Hub
👉 HubSpot Recruitment
👉 HubSpot Aircall
Deel artikel
- december 2024 (6)
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)