HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wie maak je marketing contact in HubSpot?

wie maak je een hubspot marketing contact

In het gratis HubSpot CRM kun je tot wel 15 miljoen contacten opslaan zonder te betalen. Maar niet ieder contactpersoon wil je benaderen met functies uit de betaalde HubSpot Marketing Hub. Met het vernieuwde prijsmodel betaal je nu voor zogenaamde marketing contacten in plaats voor elk contact in je database zoals voorheen. Dat maakt het dus een stuk voordeliger.

Naast dat het voordeliger is word je min of meer ook gedwongen om na te denken over wie je precies gaat benaderen met marketing en die daar ook echt iets aan hebben.

Marketing contacten en niet-marketing contacten

Marketing contacten zijn mensen naar wie je actieve marketinguitingen doet. Zij zijn de enige wie je vanuit HubSpot kan benaderen met marketing e-mails en betaalde advertenties. Niet marketingcontacten zijn ieder ander contact in je CRM. Deze ontvangen dus geen marketingcommunicatie.

Deze niet-marketing contacten kan je ook op andere manieren bereiken. Sales e-mails, chats, registratie e-mails, klantenservice e-mails en surveys kan je nog steeds sturen naar niet-marketing contacten.

Deze contactpersonen moet je marketing contact maken

Maar nu antwoord op de vraag, wie maak je dan precies marketing contact in HubSpot. Kijk eerst altijd naar de contactpersonen die je sowieso niet gaat benaderen. Contacten die zich hebben uitgeschreven voor e-mailcommunicatie, die niet actief zijn of geen kans hebben om klant te worden.

Stel je zelf een aantal vragen:

  • Naar wie verzend je marketing e-mails en aan wie wil je betaalde advertenties laten zien
    Deze mogelijkheden zijn binnen HubSpot sowieso alleen beschikbaar voor marketing contacten. Zorg er dus voor dat iedereen die hier wat aan heeft marketing contact is.
  • Heb je een upsell- of cross-sell strategie?
    Zo beslis je of bestaande klanten ook meegenomen moeten worden in marketingcommunicatie.
  • Hoe vaak lanceer je een nieuwe campagne?
    Dan weet je ook hoe vaak je je contacten moet nalopen om te kijken of ze nog relevant zijn.
  • Wat is de kwaliteit van de leads die je doorstuurt naar het sales team
    Ga na bij de verkopers binnen jouw organisatie wat de kwaliteit is van de leads. Zitten er relatief ‘zwakke’ leads bij? Dan is het voor jou als marketeer een teken om de criteria voor marketing contacten aan te passen.

Hoe HubSpot marketing contacten automatisch regelt

Gebruik je marketing contacten? Nieuwe contacten worden automatisch gelabeld met de eigenschap ‘contactpersoon voor marketing’ en ‘niet contactpersoon voor marketing’.

Voor importbestanden, chats en formulieren kan je instellen of een contactpersoon voor marketing gemarkeerd moet worden. Voor contacten die binnenkomen via de mobiele app, e-mail en meetings geldt dat zij automatisch op niet-marketing contact komen te staan.

Uiteraard kan je dit aanpassingen in de contactrecords of maak een marketing workflow om de eigenschap automatisch in te stellen. Lees er hier meer over.

Stel je marketing contacten in met een workflow

Je hebt de Marketing Hub in handen, dus waarom automatiseer je het toekennen van marketing contacten niet? Het maakt je werkzaamheden een stuk makkelijker.

Maak een workflow met alle criteria waar je marketing contact aan moet voldoen. De enige actie die je verder toevoegt is ‘stel in als contactpersoon voor marketing’.

Zo stel je automatisch marketing contacten in met een workflow in HubSpot

Zo heb je ook gelijk duidelijk wat de definitie van een marketing contact is. Daarnaast kan je de criteria zelf eenvoudig aanpassen.

Hulp nodig met je marketing contacten?

Ik kan me voorstellen dat je vragen hebt over marketing contacten in de Marketing Hub. Gelukkig staan mijn collega’s en ik altijd voor je klaar!

Maak een afspraak om eens kennis te maken, dan beantwoorden we al je vragen.

New call-to-action

Meer weten ontdekken over HubSpot? Bekijk dan ook:
👉 Hoe werkt HubSpot Marketing
👉 HubSpot Sales Hub
👉 HubSpot Service Hub
👉 HubSpot Operations Hub
👉 HubSpot CMS Hub
👉 HubSpot Recruitment
👉 HubSpot Aircall

Ontvang updates per email