HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Zo gebruik je HubSpot Workflows bij marketing automation


Marketing 
automation is een slimme manier om je sales een boost te geven. Hoe? Met behulp van workflows verzamelt jouw CRM-systeem allerlei belangrijke gegevens. Zoals hoe iemand op jouw website is terecht gekomen (advertentie, zoekresultaat in de zoekmachine, sociale media,...). En welke informatie hij of zij interessant vindt.

Laat iemand zijn gegevens achter? Bijvoorbeeld om iets te downloaden. Of om een video te bekijken. Dan heb je een lead! Deze lead voorzie je
precies op het juiste moment van de juiste informatie. Bijvoorbeeld op de website, in e-mails en op je sociale media kanalen. Daar gebruik je de verzamelde gegevens in jouw CRM-systeem voor. En ook buyer journeys en buyer persona's, die je hebt opgesteld.

Dit proces gebeurt ook nog eens helemaal automatisch. Je hoeft alleen maar wat automatische workflows in te stellen. Zo geeft HubSpot namelijk vorm aan jouw marketing automation
In de video hierboven vertelt Ellen je wat HubSpot workflows zijn en hoe je ze maakt.  

Wat zijn HubSpot Workflows nou precies?  

Workflows gebruik je dus om je marketing werkzaamheden binnen HubSpot te automatiseren. Dit is handig, want marketing automation helpt jou om relevante leads te genereren. En om ze daarna makkelijker om te zetten in klanten. Een workflow is niets anders dan een proces met allerlei geautomatiseerde acties. 

Voorbeelden van automatische marketing acties zijn: 

  • Een opvolg e-mail als een websitebezoeker iets heeft gedownload. Dit is een belangrijke actie, omdat dit het eerste contact is met jouw (toekomstige) klant! 
  • Een taak aanmaken voor een accountmanager als de lead klaar is voor persoonlijk contact. 
  • Het automatisch opvolgen van leads of klanten, die al een tijdje niet meer actief zijn geweest.  
  • Het versturen van waardevolle informatie aan je leads met lead nurturing.  

Met behulp van workflows kun je dus ‘lead nurturing’ toepassen. Je gebruikt lead nurturing om koude leads warm te maken.

Hoe werkt dat dan? Op het juiste moment voorzie
je jouw leads van waardevolle informatie. Om dit te kunnen doen moet je eerst een band met ze opbouwen. HubSpot registreert daarom alle interacties met jouw leads. Zo kom je steeds meer over de interesses en behoeften van je leads te weten. Je begeleidt (individuele) leads vervolgens (automatisch) bij hun koopreis (buyer journey).

Het doel van lead nurturing is het opbouwen van vertrouwen. Leads zijn daardoor eerder bereid om iets bij jou te kopen. Dit proces regel je dus met jouw workflows. In de video laat Ellen zien hoe je een eenvoudige lead nurturing workflow in HubSpot maakt.

Waarom gebruik je Hubspot Workflows? 

HubSpot richt zich op inbound marketing, dé marketing strategie van nu. Marketing automation sluit daar mooi bij aan. Inbound marketing is een tactiek om je doelgroep zo efficiënt mogelijk te bereiken. Je helpt je lead op een passend moment aan waardevolle informatie. En daardoor groeit de interesse in jouw producten en/ of diensten.  
 
Een workflow stel je zelf in. Je bepaalt dus zelf hoe en wanneer je jouw (toekomstige) klanten benadert. Stel dat je lead een whitepaper heeft gedownload. Welke informatie wil je jouw (toekomstige) klant daarna geven? Een video met meer informatie over het onderwerp? Een checklist, die aansluit bij de whitepaper? Een voorstel, dat een servicemedewerker contact opneemt?

Voor de beste resultaten stel je (meetbare) doelen en KPI's op. De acties uit jouw workflow stem je daar natuurlijk af. Op handige dashboards laat je jouw CRM-data samenkomen. Zo lees je makkelijk af hoe het met jouw doelen en KPI's gaat.
 

Er zijn verschillende soorten workflows. Kies bijvoorbeeld voor een doorlopende workflow voor websitebezoekers, die iets doen op jouw website. Zoals een video bekijken of een E-book downloaden.

Je kunt de acties in je workflow ook afstemmen op een specifieke situatie. Bijvoorbeeld Sinterklaas, kerstmis, de zomervakantie en een webinar. Of je richt je workflow juist op klantbehoud. Bijvoorbeeld om persoonlijke voordeeltjes te geven en terugkomende klanten te belonen met kortingsacties.  
 
Het automatiseren van marketing processen kan je veel voordeel opleveren. Hoe je de workflows het beste inricht hangt van jouw organisatie af. Iedere organisatie heeft namelijk andere doelen en uitdagingen.

Wil je meer weten over Hubspot Workflows?

Heb je de video van Ellen bekeken? Dan kun je zelf aan de slag met je eigen HubSpot workflows.

Wil je eens sparren over de mogelijkheden van workflow automatisering? En hoe je met behulp van HubSpot jouw organisatie laat groeien? Maarten, Martijn en Floris maken graag kennis om je erover te vertellen!  

Tip: Ontdek hier de verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties. 

New call-to-action

 

Ontvang updates per email