HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

[VIDEO] De 6 beperkingen van gratis HubSpot CRM


Een gratis CRM-systeem met onwijs veel mogelijkheden. Dát is HubSpot CRM. Maar waarom biedt HubSpot dit gratis aan? En wat zijn de beperkingen van het gratis CRM-systeem (HubSpot CRM Free)? In deze video vertellen Maarten en ik je over de 6 belangrijkste beperkingen.

Wat is HubSpot?

Eerst nog even in het kort: HubSpot is een compleet CRM-platform. Je hebt een heleboel mogelijkheden om je relatiemanagement op orde te krijgen. De basis hiervan is volledig gratis.

Houd al je relaties en contactmomenten overzichtelijk bij. Profiteer van de naadloze koppeling met je Outlook of Gmail. En al die andere geweldige gratis features, die HubSpot jou biedt. Er is zelfs een gratis mobiele app beschikbaar. Kortom, voor een gratis systeem is het enorm uitgebreid. Voor kleine startende organisaties zijn de basisfuncties misschien zelfs al voldoende.

Wil je een uitgebreide demonstratie van alle gratis functionaliteiten? Bekijk dan onze CRM demo video, waarin alle functionaliteiten uitgebreid aan bod komen.

New call-to-action

Gratis HubSpot CRM: de 6 belangrijkste beperkingen

Het gratis CRM-systeem heeft wel wat beperkingen. Door één of meerdere hubs aan te schaffen hef je deze beperkingen op. In de video bespreken we de 6 belangrijkste beperkingen. Hieronder licht ik ze ook nog even toe.

Beperking 1 - Maximaal 10 vrije velden

Een goed CRM-systeem sluit aan op je bedrijfsprocessen. Je kunt er uitgebreid mee zoeken en segmenteren. Je legt als het ware je doelgroep ermee bloot. En je maakt jouw klantdata inzichtelijk. Aan welke contacten heb je bijvoorbeeld een bepaald product aangeboden? In een bepaalde periode. Met jouw CRM-systeem kun je hierop filteren.

Je maakt hiervoor ‘custom properties’ aan. Vrije velden, waarvan je de inhoud zelf invult. HubSpot bevat een flink aantal standaard velden. Bijvoorbeeld voor de NAW-gegevens en een geboortedatum. Vaak is er daarnaast ook behoefte aan velden op maat.

Met een gratis licentie kun je maar 10 vrije velden aanmaken. Verdeeld over contactpersonen, bedrijven, deals en tickets. Meestal is dit niet voldoende is onze ervaring. Het aantal vrije velden verhoog je gelukkig gemakkelijk. Hiervoor moet je een betaalde licentie afnemen.

TIP: Ben je benieuwd naar de prijzen van de betaalde HubSpot licenties? We vertellen je erover in dit artikel: Wat kost HubSpot? anno 2022.

Beperking 2 – Géén workflow automatisering

Met HubSpot CRM maak je eenvoudig taken aan. Dit helpt jou om zaken tijdig op te volgen. Daarnaast kun je verkoopkansen registeren. Zo houd je al jouw jouw ‘opportunities’ overzichtelijk bij in een verkooppijplijn. Dit kost natuurlijk tijd en vergt discipline. Misschien glipt er zelfs wel eens een lead-opvolging tussendoor. Dat is natuurlijk zonde!

Met de gratis licentie van HubSpot heb je helaas geen toegang tot workflows. Juist dit vinden wij een van de meest waardevolle functionaliteiten van HubSpot. Of je nu werkt als verkoper, marketeer of klantenservice medewerker. Met workflows automatiseer je allerlei handmatige taken. Dit bespaart jou ontzettend veel tijd!

Denk bijvoorbeeld aan het automatisch instellen van notificaties. Zo bewaak je eenvoudig de sluitingsdatum van jouw verkoopkansen of servicetickets. Of wijs leads automatisch toe aan de juiste medewerker op basis van regio of expertise. Verrijk jouw klantgegevens automatisch met data van externe bronnen. En manage je contractverlengingen automatisch. Je kunt jouw leads zelfs automatisch voorzien van relevante content. Perfect om van je koude leads trouwe klanten te maken!

De workflow mogelijkheden zijn superuitgebreid! Wil je gebruik maken van HubSpot workflows? Koop dan één van de HubSpot Professional Hubs.

TIP: Workflows helpen jouw organisatie om klantgericht te ondernemen. Het is namelijk mogelijk om processen van verschillende afdelingen op elkaar af te stemmen. Lees er meer over in dit artikel: Optimaliseer marketing, sales en service-processen met HubSpot.

Beperking 3 - Maximaal 5 e-mailtemplates en 5 tekstfragmenten

Schrijf je dagelijks veel e-mails, waarin je veel dezelfde teksten opnieuw gebruikt? In HubSpot sla je deze e-mailteksten eenvoudig op voor hergebruik. Dit doe je in de vorm van e-mailtemplates en tekstfragmenten.

Een e-mailtemplate is een kant en klare gepersonaliseerde e-mail. Klaar om vanuit Outlook, Gmail of HubSpot te versturen. Je maakt je e-mails persoonlijk met speciale velden in je CRM-systeem. Ook handig: deel deze e-mails met je collega’s!

Tekstfragmenten zijn herbruikbare tekstblokken. Superslim om snel e-mails, opmerkingen en chatberichten op te stellen. Deze ‘snippets’ gebruik je zelfs voor je offertes met dynamische content (betaalde functionaliteit)!

Bij gratis HubSpot CRM heb je maar 5 e-mail templates en 5 tekstfragmenten. Je verhoogt dit aantal door één van de Starter licenties te kopen.

Beperking 4 - HubSpot branding

HubSpot biedt jou nog meer gratis tools om jouw werkleven makkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan het delen van je persoonlijke agenda. Hiermee deel je jouw beschikbaarheid met je prospects en klanten. Zo plannen zij makkelijk zelf een afspraak in jouw agenda. Ook dit bespaart je natuurlijk veel tijd!

Of wat vind je van een gratis live chatfunctie op jouw website? Beantwoord hiermee direct vragen van jouw online websitebezoekers. En bouw gratis een professionele website als je dat wilt. Met gratis HubSpot CRM is dit allemaal mogelijk. Je kunt zelfs gratis 2.000 marketing e-mails per maand versturen. Verzend bijvoorbeeld een nieuwsbrief en uitnodigingen voor bijeenkomsten of webinars.

Veel geweldige features zijn dus gratis te gebruiken. Maar HubSpot heeft er wel branding aan toegevoegd. Kun je hiermee leven? Top, dan profiteer je van al deze prachtige gratis functies! Heb je liever geen HubSpot branding? Dan heb je minimaal een Starter licentie nodig.

Beperking 5 - Géén custom rapportages

Je houdt alle relevante data van je klanten en prospects in je CRM-systeem bij. Met de gratis licenties van HubSpot heb je de beschikking over bijna 200 standaard rapportages. Op een dashboard maak je de data van deze rapportages inzichtelijk. Bijvoorbeeld met mooie tabellen en grafieken. Dankzij de gebruiksvriendelijke software heb je jouw dashboards in een handomdraai gereed. Een heel mooi vertrekpunt, toch?

De 6 beperkingen van gratis HubSpot CRM - CRM-systeem met dashboard met standaard en custom rapportages

Alleen met het gratis HubSpot CRM-systeem kun je maar 3 dashboards inrichten. Daarnaast zijn custom rapportages (op maat) alleen mogelijk met een betaalde licentie. Juist deze custom rapportages zijn ontzettend handig. Je bepaalt daar namelijk zelf je x- en je y-as op. Bovendien rapporteer je hiermee over de vrije velden, die je aan HubSpot CRM hebt toegevoegd. Ook hier loop je dus tegen enkele beperkingen aan. Custom rapportages zijn namelijk pas beschikbaar vanaf de HubSpot Professional Hubs.

Beperking 6 - Beperkte offerte functionaliteiten

HubSpot heeft een erg handige offertemodule. Jouw offertes geef je hierin stap voor stap vorm. Daarna verstuur je ze digitaal naar je prospects of klanten. Maar… een bibliotheek met jouw producten en diensten ontbreekt in het gratis HubSpot CRM-systeem. Hiermee selecteer je eenvoudig alle producten of diensten voor in je offerte. En dat bespaart je nou juist veel tijd!

Dankzij digitaal ondertekenen is het printen, scannen en retour sturen van offertes verleden tijd. Bovendien heeft digitaal ondertekenen een positieve uitwerking op het aantal geaccepteerde offertes! Maar in gratis HubSpot CRM is dit niet mogelijk. Wil je wel gebruik maken van het digitaal ondertekenen en de producten- en dienstenbibliotheek? Dan heb je een HubSpot Sales Hub Professional licentie nodig.

TIP: Ben je benieuwd naar alle slimme verkooptools? We vertellen je erover in dit blog: Verhoog je omzet met de slimme verkooptools van HubSpot.

Het combineren van je licenties

Je weet nu wat de 6 belangrijkste beperkingen van gratis HubSpot CRM zijn. Maar er is nog iets, dat ik je graag wil vertellen. Jouw gratis CRM licenties kun je namelijk combineren met betaalde licenties. Zo betaal je alleen voor CRM-gebruikers, die de betaalde features echt nodig hebben. Je betaalt dus nooit teveel. En dat terwijl wel iedereen van de voordelen van een goed CRM-systeem profiteert. Jouw klanten merken dit!

Ben je benieuwd welke HubSpot licenties nodig zijn om jouw organisatie te laten groeien? Plan dan gerust een afspraak in onze agenda. We vertellen je er graag meer over.

New call-to-action

Ontvang updates per email