HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De voordelen van LinkedIn Marketing en LinkedIn Adverteren met HubSpot

De voordelen van LinkedIn Marketing en LinkedIn Adverteren met HubSpot
9:05

De voordelen van LinkedIn Marketing en LinkedIn Adverteren met HubSpot

Netwerken, een carrière opbouwen en ideeën delen. Daarvoor is LinkedIn in 2003 ontwikkeld. Inmiddels is LinkedIn het grootste professionele online netwerk ter wereld. Je vindt er vakgenoten, nieuwe werkgevers, collega’s, zakenpartners, concurrenten, klanten en meer.

LinkedIn Marketing is een krachtig onderdeel van je inbound marketingstrategie om:

  • Je netwerk op te bouwen met zakelijke relaties.
  • Je naamsbekendheid te vergroten bij je doelgroep.
  • Marketingboodschappen, ideeën en kennis te delen.
  • Je bedrijf te laten groeien (leadgeneratie!).
  • Nieuwe werknemers te vinden.

Niet zo gek dus dat LinkedIn een ongelofelijk populair marketingkanaal is. In dit artikel vertel ik je wat LinkedIn Marketing en LinkedIn Adverteren zijn. En waarom het handig is om LinkedIn hiervoor met HubSpot te integreren.

Wat is LinkedIn Marketing en wat is LinkedIn Adverteren?

LinkedIn Marketing Adverteren Leadgeneratie HubSpot

Gebruik je LinkedIn om jouw professionele netwerk uit te breiden? Om een band met je volgers op te bouwen? Om merkbekendheid te creëren en je merk te promoten? Om ideeën, updates en behaalde successen te delen? En om websiteverkeer, contacten en leads te genereren? Dan houd je je al bezig met LinkedIn Marketing. En dat doet dus bijna iedereen. Alleen hoe je het doet maakt wel uit voor wat het je oplevert.

Met LinkedIn Adverteren toon je jouw betaalde advertenties aan mensen op LinkedIn. Bijvoorbeeld advertenties om je vacatures of producten onder de aandacht te brengen. Het is een onderdeel van LinkedIn Marketing. Ook ‘gesponsorde’ berichten vallen hieronder. Dit zijn betaalde berichten, die niet zo erg op advertenties lijken. LinkedIn Adverteren kost geld. En daarom houden de meeste LinkedInners zich hier niet mee bezig.

Pak je LinkedIn Marketing goed aan? Dan trek je met LinkedIn 227% effectiever leads aan dan met Facebook en Twitter (X). Dat had je niet gedacht, he? En toch is het zo volgens een onderzoek van HubSpot.

 

Waarom het slim is om LinkedIn met HubSpot te integreren

HubSpot is 1 van de populairste en compleetste CRM-systemen op de markt. Wereldwijd werken meer dan 100.000 organisaties er al mee. Vooral B2B MKB-organisaties. Dit aantal groeit nog rap. De omzet van HubSpot bedraagt momenteel zo’n 1 miljard dollar per jaar. 

De CRM-software is ontzettend gebruiksvriendelijk. Dankzij de modulaire en flexibele opzet past het bijna bij ieder bedrijf. Van eenpitter tot grote multinational. Bovendien groeit het CRM-systeem moeiteloos met iedere organisatie mee.

Het CRM-platform biedt je allerlei functies voor een effectieve marketing, sales en service. Van een AI Content Assistent om snel content te maken. Zoals je berichten voor op LinkedIn en de blogs op je website. Tot website ontwikkeling, marketingautomatisering en slimme verkooptools voor leadgeneratie en -conversie. Daarnaast zijn er allerlei servicetools om je klantenbestand te onderhouden. 

De all-in-one CRM-software integreert naadloos met LinkedIn. Dat is erg handig voor het vinden en converteren van nieuwe B2B-klanten of personeel. En om daar vervolgens een band mee op te bouwen. Bovendien is het een fantastische tool om je processen op elkaar af te stemmen en optimaliseren. Ook je HR-processen.

Marketeers gebruiken de integratie van HubSpot en LinkedIn onder andere om:

 

De voordelen van LinkedIn Adverteren met HubSpot

Het verbinden van HubSpot en de LinkedIn Campaign Manager heeft verschillende voordelen. Zo creëer je in HubSpot gerichte advertentiedoelgroepen. Op basis van je lijsten in HubSpot. Op LinkedIn kun je ook doelgroepen maken. Maar met de targeting- en segmentatietools van HubSpot maak je jouw doelgroepen veel specifieker.

Gebruik bijvoorbeeld je HubSpot contacten (of bedrijven), die aan bepaalde kenmerken voldoen. Zoals de functie die ze bekleden. De branche waarin ze werken of opereren. En het formaat van het bedrijf waar ze voor werken. Én segmenteer op het gedrag dat zij vertonen. Zoals de websitecontent die ze downloaden en bekijken. Of juist niet. En hun interesse in bepaalde producten of diensten. Of segmenteer je contacten juist op basis van de interacties met jouw advertenties.

Voor je lookalike doelgroep zijn je contacten van je CRM-systeem ook de basis. Een lookalike doelgroep bestaat uit LinkedInners, die op jouw relaties lijken. Je ontdekt hiermee nieuwe kansrijke prospects. Je HubSpot-advertentiedoelgroepen synchroniseren automatisch met je advertentie accounts in de Campaign Manager van LinkedIn. Je maakt jouw LinkedIn-campagnes vervolgens in HubSpot. 

De advertenties die je publiceert zijn dus data-gedreven. Je target je (toekomstige) klanten dan ook met superrelevante advertenties. En dat geldt ook voor je advertenties op Google, Facebook, Instagram en Twitter (X). Als je die kanalen gekoppeld hebt. Zo is de kans het grootst dat mensen erop klikken.

LinkedIn verstuurt de leadgegevens van je LinkedIn-advertenties automatisch naar HubSpot CRM. Dit zijn de gegevens die je leads met een LinkedIn-formulier (LinkedIn Lead Generation form) achterlaten. Vanaf de eerste interactie start je met het volgen van jouw nieuwe LinkedIn leads. Tot de verkoop en zelfs daarna. Je stemt jouw marketing- en verkoopinspanningen er vervolgens (geautomatiseerd) op af.

Maak je hierbij gebruik van Account Based Marketing (ABM)? Geweldig! Dan neem je de klantgegevens gelijk op in je advertentiebeheer van LinkedIn. In HubSpot segmenteer je jouw doelaccounts voor upselling en cross-selling. Met HubSpot Insights verrijk je deze bedrijfsdata nog. Erg handig! Zo weet je precies hoe jouw klanten eruit zien. En waar je je met jouw verkoopactiviteiten op moet richten.

New call-to-action

De opvolging van je LinkedIn-leads

Met de marketingtools van HubSpot bouw je een band op met je leads. Bijvoorbeeld met behulp van nieuwsbrieven en gepersonaliseerde marketing e-mails. Of wat denk je van lead nurturing campagnes? En het gericht promoten van speciale aanbiedingen? Die aansluiten bij de interesses en behoeften van je leads? Je weet immers welke informatie ze gelezen, bekeken en aangeklikt hebben. HubSpot houdt dat netjes voor je bij. Je stoomt jouw leads zo langzaam klaar voor sales.

Uiteraard zorgt HubSpot ervoor dat je jouw leads niet ‘spamt’. Teveel berichten naar 1 contactpersoon sturen heeft geen zin. Het levert zelfs een boel frustraties op. Dat wil je te allen tijde voorkomen. De soort content, de hoeveelheid berichten en de timing stem je daarom netjes af. Dankzij leadscoring weet je precies waar jouw leads zich in het oriëntatie- en aankoopproces bevinden. En wanneer het tijd is om ze op te volgen.

Ook handig: stel leadmeldingen voor je verkoopteam in. Als er een nieuwe lead binnenkomt gaat er automatisch een melding naar sales. Jouw verkoopteam bepaalt wat nu te doen. Telefonisch contact opnemen, een persoonlijke salesvideo toesturen of een sales sequentie inzetten. Of misschien wel helemaal niets.

Je gebruikt de integratie vooral om je (toekomstige) klanten bij hun aankoop te ondersteunen. Je duwt ze als het ware door de verkooptrechter heen. Met alle informatie die je te weten komt. En die HubSpot CRM voor je opslaat.

Verbind je HubSpot ook nog met de (betaalde) LinkedIn Sales Navigator? Dan voeg je hier nog tools aan toe om nieuwe klanten te vinden. En om daar optimaal mee te communiceren Zo verstuur je jouw InMails op LinkedIn rechtstreeks vanuit de contactrecords in HubSpot. En neemt HubSpot allerlei waardevolle LinkedIn-gegevens over in de CRM-software. In dit blog lees je hier meer over: 3 Redenen om HubSpot met LinkedIn Sales Navigator te integreren.

Wat levert LinkedIn Marketing je op?

In HubSpot heb je uitgebreide rapportagemogelijkheden. Hiermee krijg je een geweldig inzicht van de ROI (Return on Investment). Je vergelijkt hierbij de resultaten van LinkedIn met je andere sociale netwerken. Bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Twitter (X).

Hoe populair zijn bepaalde onderwerpen? Op welke berichten krijg je de meeste reacties? Wat is de invloed van je advertenties op het aantal nieuwe aankopen? Hoe beïnvloeden ze jouw (toekomstige) kopers tijdens het aankooptraject? Hoeveel extra websiteverkeer en leads leveren jouw advertenties je op? Hoeveel heb je aan de advertenties op LinkedIn uitgegeven? Per sociaal netwerk ontdek je welke topics en content het meeste succes opleveren. 

Ben je benieuwd naar de CRM-software van HubSpot? Bekijk onze uitgebreide HubSpot CRM demovideo hieronder en je krijgt een goed beeld.

New call-to-action

Ontvang updates per email