HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

HubSpot Marketing Hub – Hoe zit het met marketing contacten?

marketing contacten hubspot marketing hub

Ben je een HubSpot Marketing Hub-gebruiker? Maak kennis met marketing contacten. Waar je voorheen met de HubSpot Marketing Hub betaalde voor alle contacten in je database heeft HubSpot vanaf september 2020 het mogelijk gemaakt om een onderscheid te maken tussen marketing- en non-marketing-contacten.

Zo kun je aangeven welke (nieuwe) contacten je wilt gaan benaderen met marketingactiviteiten en kun je overige contacten gewoon opslaan in je HubSpot CRM zonder hier extra voor te hoeven betalen. Handig als je bijvoorbeeld ook je contactpersonen van leveranciers, oud klanten of partners in je CRM wilt bijhouden.

Let op - contacten die niet staan ingesteld als marketingcontact kun je niet benaderen met marketinguitingen zoals marketing e-mails, doorlopen van nurture campagnes of paid advertising op social media of Google. Je kan ze uiteraard wel bereiken met andere e-mails zoals 1-op-1 e-mails, service gerelateerde e-mails en eventueel transactie e-mails.

Hoe stel je marketingcontacten in

Je kan marketingcontacten handmatig instellen, maar je kan dit ook geautomatiseerd doen.

Zo kan je een workflow aanmaken wanneer een groep bestaande contactpersonen marketing contacten moet worden als deze bijvoorbeeld marketing qualified leads zijn.

Workflow om marketingcontacten in te stellen in HubSpot

Na het invullen van een online webformulier wordt een nieuw contact standaard direct een marketing contact. Dit kan je uiteraard per formulier aanpassen.

Je kunt op elk moment de marketing status van een non-marketing contact wijzigen naar marketing contact. Deze update is per direct actief zodat je deze relaties direct kunt bereiken via de marketingactiviteiten. Zodra je ervoor kiest om marketing contacten terug te zetten naar non-marketing contacten dan gaat dit pas in vanaf de 1e van de volgende kalendermaand. In de tussentijd worden deze dus nog wel meegeteld in je aantal marketing contacten die je in je portaal mag onderhouden.

Overschrijding maximaal aantal marketingcontacten

Zodra je jouw maximaal aantal marketingcontacten overschrijdt dan val je automatisch in de volgende staffel. Dit verschilt per marketing licentie en ziet er als volgt uit:

Marketing Hub Starter

Per 1.000 contacten

Marketing Hub Professional

Per 5.000 contacten

Marketing Hub Enterprise

Per 10.000 contacten

 

Wanneer je je maximaal aantal marketing contacten overschrijdt kan je deze pas weer terugbrengen bij een volgende contractupdate.

Houd marketingcontacten overzichtelijk in de gaten

Houd overzicht in je marketingcontacten met één van de kant-en-klare dashboards die HubSpot ter beschikking heeft.

Hier zie je hoe marketingcontacten binnen komen – vullen ze een specifiek formulier in, zitten ze in een workflow of komen ze uit een import?

Door deze cijfers transparant en overzichtelijk te hebben word je nooit verrast door een upgrade van het aantal marketingcontacten. 😉

marketingcontacten dashboard

Wil je meer informatie over marketing contacten en de mogelijkheden van HubSpot Marketing Hub? Of heb je hulp nodig bij het omzetten van jouw account naar de nieuwe marketingmethode boek dan een afspraak in de agenda van een van onze adviseurs. We nemen het graag met je door!

New call-to-action

 

Ontvang updates per email