Deel artikel
Ontdek de handige social media content planner & kalender van HubSpot
door Andrea van Witteloostuijn op 18-9-23 13:51
Beheer je meerdere social media netwerken? Zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. En is het een flinke klus om de posts op deze kanalen te managen? Dan zijn de social media planner en kalender van HubSpot zeker wat voor jou. Hiermee:
- Beheer je jouw social media kanalen vanaf 1 centrale plaats.
- Plan je jouw social media berichten vooruit.
- Houd je overzicht en werk je productiever.
- Vergelijk je eenvoudig de statistieken van je social media kanalen.
- Ontdek je met welke content en wanneer je de meeste betrokkenheid hebt.
- Bewaar je alle social interacties in je all-in-one CRM-systeem (handig voor je verkoopactiviteiten!).
Laten we hier eens wat dieper op inzoomen. 👇
De voordelen van de social media planner en kalender in HubSpot
Social media zijn belangrijk voor een effectieve inbound marketingstrategie. De meeste marketeers maken er dan ook veel gebruik van. Zet je meerdere social netwerken in? Dan is het prettig om je social berichten goed te plannen. En om overzicht te houden van wat en wanneer je op jouw social platformen deelt.
Een social media kalender is een overzicht met alle berichten die je gaat delen. Met alle content die je erin opneemt. Zoals:
- Teksten
- #Hashtags
- Emoji’s 👏
- Links
- Afbeeldingen
- Infographics
- Livestreams
- Carrousel berichten
- Video’s
Geordend op datum en tijd. Uiteraard noem je hierbij gelijk de social media kanalen waarop je jouw berichten publiceert. Je maakt het op verschillende manieren. Bijvoorbeeld in een Excel-spreadsheet. Of met de interactieve social media planner van HubSpot.
Hieronder vertel ik je over de voordelen van deze HubSpot-tool. Wil je eerst meer over HubSpot weten? Bekijk dan deze video met Maarten en Martijn.
Slimmer werken dankzij jouw social media planner & kalender
Dankzij de gedeelde kalender verbeter je de samenwerking met je collega’s. Vanuit HubSpot heeft iedereen namelijk toegang tot het overzicht (als je de juiste rechten daarvoor hebt). Het complete marketingteam ziet zo wanneer er content geplaatst wordt. Dit voorkomt miscommunicatie en vragen.
Heb je input voor je social berichten nodig? Dan vraag je dit ruimschoots voordat je de informatie nodig hebt aan je collega’s. Met jouw contentplanner breng je bovendien structuur in je social media posts aan. Zo bouw je vertrouwen op bij je volgers.
👉 TIP: Voer een social concurrentie analyse uit. Welke social media kanalen gebruiken je concurrenten? Welke inhoud delen ze? Hoe vaak posten ze content? En hoe is de betrokkenheid van hun doelgroep? Dit zie je aan de hand van het aantal reacties en likes.
Je kijkt terug en past jouw social media strategie aan. Welke berichten waren het meest succesvol? Misschien kun je een populair bericht inzetten voor een ander onderwerp?
De beste social media planner en kalender bespaart je tijd en stroomlijnt je processen. Het helpt je om slimmer te werken. Niet harder!
Je social media berichten makkelijk organiseren
Met de social media content kalender van HubSpot organiseer je dus jouw social posts. Precies zoals jij dat wilt.
Of het nou om je losse berichten op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter gaat. Of dat ze onderdeel uitmaken van een complete marketingcampagne. Je hebt altijd een fantastisch overzicht waar en wanneer je iets deelt.
Daarnaast plan je jouw social berichten eenvoudig vooruit. Zo zorg je voor een continue stroom van social content. Ook als je afwezig bent of er op de dag zelf geen tijd voor hebt.
👉 TIP: Houd bij het plannen van je social berichten rekening met de KPI’s van jouw organisatie. En zorg dat jouw social media strategie deze KPI’s ondersteunt.
Plan je social content rondom belangrijke thema’s. Bijvoorbeeld een sprankelende marketingcampagne om nieuwe klanten te werven. Een product lancering, marketing evenement, bepaalde periode of feestdag. Zoals kerst 🎄, Valentijnsdag 💕, de zomervakantie 😎 en een webinar 💻. Deadlines houd je makkelijk in de gaten. Ad hoc berichten plaatsen is namelijk verleden tijd.
Plaats je social berichten rechtstreeks in je social media kalender. Of upload je berichten vanuit je Excel spreadsheet.
En wil je het tijdstip van een plaatsing aanpassen? Geen probleem! Je verschuift jouw bericht snel en makkelijk met de drag&drop functie.
Wil je meer details van je post zien? Klik erop en je ziet alles wat je nodig hebt. Zoals de inhoud van het bericht, de publicatiedatum of geplande datum en de gekoppelde campagne.
Met de mobiele app van HubSpot maak en publiceer je jouw social media berichten zelfs onderweg.
Hoge kwaliteit van je social posts
Plan je jouw social berichten vooruit? Dan heb je meer tijd om je berichten te controleren. En zelfs om ze nog even door een collega te laten checken.
Zo voorkom je dat er spellingsfouten, typfouten en andere foutjes in staan.📝 Je vergroot hierdoor de kwaliteit van je content.
Door je berichten op elkaar af te stemmen bouw je bovendien aan een sterk merkimago.
👉 TIP: Heb je behoefte aan meer mogelijkheden dan die HubSpot jou biedt? Zoals een geïntegreerd goedkeuringsproces in je social media kalender. Opmerkingen toevoegen, versielogboeken maken, rechtstreeks vanuit de tool reageren en meer. Dan integreer je eenvoudig een geavanceerdere tool met HubSpot. Bijvoorbeeld Hootsuite of Sprout Social.
In de App Marketplace vind je talloze standaard koppelingen voor integraties. Maatwerk is ook mogelijk. Als ervaren HubSpot implementatiepartner helpen wij jou hier graag mee.
De resultaten van je social media kanalen met elkaar vergelijken
De resultaten van je social marketing activiteiten zijn gelijk zichtbaar in de statistieken. Je ontdekt al snel wat je populairste berichten zijn. Per social media kanaal. En op welke dagen en tijden je jouw social posts het beste publiceert. HubSpot geeft je hier trouwens ook suggesties voor. Al je social interacties vind je terug in HubSpot CRM.
Levert een social media kanaal je weinig betrokkenheid en leads op? Misschien is het dan slim om meer tijd aan een ander platform te besteden. Je focussen op je beste kanalen bespaart je ontzettend veel werk. Daarnaast vergroot je hiermee je ROI (Return on Investment). Bovendien wordt jouw contentkalender een stuk beheersbaarder.
Om de resultaten te analyseren volg je jouw social media bezoekers. Hier stel je speciale UTM-parameters voor in. UTM-parameters zijn kleine toevoegingen aan je URL’s. Hierdoor zie je in je statistieken hoe je websitebezoekers op je website zijn gekomen. Bijvoorbeeld via een data-gedreven online advertentie. Of via je bericht op Twitter, LinkedIn of Facebook. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet hoor.
👉 TIP: Wil je jouw collega’s op de hoogte houden van hoe de social media berichten het doen? Maak dan een dashboard met het aantal klikken, de weergaven, de betrokkenheid en andere statistieken. Zelfs het aantal gegenereerde leads kun je bijhouden. Hoeveel deze leads je gekost hebben. En hoeveel leads je omgezet naar klanten hebt .
Waarom scoor je wel met het ene bericht en niet met het andere? Zoom daar eens dieper op in. Doen video’s het bijvoorbeeld beter dan afbeeldingen? Of spreekt een bepaald onderwerp meer aan? Elk social media platform richt zich op een specifieke doelgroep. Wat op LinkedIn werkt hoeft niet op Facebook te werken. En andersom. Je Instagram-volgers zijn misschien gek op video’s. Ondertussen zijn snelle soundbites en deelbare quotes misschien favoriet bij je Twitter-volgers.
👉 TIP: Plaats je via je social media planner een bericht op Facebook? Dan kun je jouw doelgroep vooraf specificeren in HubSpot. Je social media kanalen met Hubspot integreren heeft nog meer voordelen. We vertellen je erover in deze artikelen:
➜ Waarom is integratie tussen LinkedIn en HubSpot belangrijk?
➜ Haal het maximale uit Twitter met de HubSpot integratie.
➜ 10 Tips voor Twitter marketing met HubSpot.
➜ Facebook marketing: hoe haal je er het maximale uit met HubSpot?
➜ Tips & Tricks voor Instagram Marketing met de tools van HubSpot.
Het ene social media kanaal heeft misschien meer posts nodig dan het andere. Je online rapportages helpen je om dat uit te vinden. Hierbij analyseer je natuurlijk hoeveel betrokkenheid je berichten je opleveren.
Aan de slag met de social media planner en kalender van HubSpot
Gebruik je de social media planner en kalender van HubSpot? Dan manage je jouw social posts vanaf dezelfde plek waar je jouw marketingcampagnes bouwt. Je publiceert ook social berichten rechtstreeks op de LinkedIn-pagina’s van je collega’s. Als zij je daar toestemming voor hebben gegeven.
Plaats de berichten op hetzelfde tijdstip of juist niet. Net wat jij wilt. Op Instagram publiceer je zelfs eenvoudig carrouselberichten met meerdere afbeeldingen. Dankzij keyword monitoring mis je bovendien nooit meer een vermelding.
Stuur automatisch een e-mail naar sales als een prospect zo’n keywoord noemt. Koppel alle social interacties terug naar je CRM-systeem. En gebruik deze informatie voor je verkoopactiviteiten. Koppel je jouw social berichten aan je marketingcampagnes? Door tags toe te voegen zie je hoe ze jouw marketingstrategie beïnvloeden.
Met de AI-aangedreven contenttool stel je jouw social inhoud razendsnel op. Compleet met #hashtags en emoji’s. 🤩 Je publiceert je berichten vervolgens rechtstreeks vanuit HubSpot. Ook je blogs zet je trouwens snel in elkaar met de AI Content Assistent. Je deelt ze automatisch op je social netwerken als je ze publiceert. Als je dat wilt natuurlijk.
Op je online dashboards houd je de prestaties van je social media kanalen in de gaten. In één oogopslag zie je hoe jouw campagnes ervoor staan. En wat je moet doen om de resultaten te verbeteren. Daarbij monitor je hoeveel websitebezoeken, leads en klanten jouw social media kanalen je opleveren. Met de social media planner en kalender van HubSpot verhoog je jouw social ROI dan ook gegarandeerd.
Deel artikel
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)