HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Tips & Tricks voor Instagram Marketing met de tools van HubSpot

Tips Tricks voor Instagram Marketing met de tools van HubSpot 2

Met Instragram Marketing breng je jouw merk subtiel onder de aandacht. Zonder dat de focus hierbij op verkopen ligt. Net zoals bij inbound marketing. Juist daarom is het zo’n aantrekkelijk en krachtig marketingmedium. Steeds meer bedrijven gebruiken Instagram Marketing dan ook om:

  • Te inspireren
  • Producten te delen
  • Nieuwe talenten te werven
  • De naamsbekendheid te vergroten 
  • Het websiteverkeer te boosten

Zijn visuele beelden belangrijk voor jouw organisatie? Heb je een jonge doelgroep? En wil je het maximale uit Instagram Marketing halen? Onderzoek dan de mogelijkheden van Instagram Marketing met HubSpot

In dit artikel vertel ik je over

Feiten over Instagram Marketing

Weet je dat er wereldwijd meer dan 25 miljoen bedrijven op Instagram zitten? Ruim 75% van deze bedrijven gebruikt het platform voor Instagram Marketing. En weet je dat de betrokkenheid op Instagram 14x hoger is dan op Facebook? En zelfs 27x hoger dan op Twitter? Logisch dus dat steeds meer bedrijven Instagram als marketingkanaal ontdekken. 

Deze Instagram feiten vond ik op de websites van Frankwatching en HubSpot:

  • Na Facebook is Instagram het meest gebruikte sociale media kanaal. Wereldwijd zijn er meer dan 1 miljard actieve Instagrammers.

  • Instagrammers zitten gemiddeld 53 minuten per dag op Instagram. Dat is bijna 7 uur per week!

  • 45% van de Instagrammers is tussen 18 en 44 jaar oud. Maar de actiefste Instagrammers zijn tussen 18 en 34 jaar.

  • 90% van de Instagrammers volgt minimaal 1 bedrijf op Instagram. Meer dan 83% van de Instagrammers heeft wel eens een nieuw product op Instagram ontdekt (of een nieuwe dienst).  

  • Dagelijks worden er meer dan 95 miljoen berichten gedeeld op Instagram. Maandelijks komen er meer dan 500 miljoen Instagram foto’s en verhalen bij. En een derde van de meest bekeken Instagram-stories zijn van bedrijven en merken.

Dat zijn mooie cijfers, of niet? Past Instagram Marketing bij jouw doelgroep? Lees dan gauw verder!

Nieuwe call-to-action

Hoe haal je het maximale uit Instagram Marketing met de tools van HubSpot? 

Met succesvolle Instagram Marketing groeit het aantal volgers van je Instagram-stories. En je bouwt vertrouwen en een band op. Maar hier moet je natuurlijk wel eerst wat voor doen. 

Een goede Instagram-pagina is de basis voor Instagram Marketing. Daarnaast heb je een Instagram marketingstrategie nodig om er het maximale uit te halen. Is je fundament voor Instagram Marketing gelegd? Dan is het tijd om boeiende afbeeldingen en video’s te plaatsen. Hieronder vertel ik je hoe je dit aanpakt.

1. Creëer een zakelijk Instagram-profiel

Start je met Instagram Marketing? Dan is het handig om de app van Instagram te downloaden. Maar dat is niet perse nodig. Je kunt Instagram Marketing ook uitvoeren vanaf je desktop.

Deze stapjes volg je bij het aanmaken van je Instagram-pagina: 

  1. Maak een Instagram-account aan
    Met een persoonlijk e-mailadres wordt je Instagram-account aan je persoonlijke Facebookpagina gekoppeld. Dat is niet handig. Gebruik daarom een zakelijk e-mailadres.

  2. Vul de bedrijfsnaam in 
    Vul alle accountgegevens in. De bedrijfsnaam zie je op je Instagram-pagina. Je bedrijfsnaam moet daarom herkenbaar zijn. 

  3. Kies een gebruikersnaam
    De gebruikersnaam is uniek voor jouw Instagram-profiel. Andere Instagrammers komen via je gebruikersnaam met jou in contact. Kies daarom een herkenbare gebruikersnaam, zoals @HubSpot en @Systony. 

    👉 TIP: Zoek een slimme oplossing als je gebruikersnaam al in gebruik is. Misschien kun je een cijfer of ander teken toevoegen? Je kunt je gebruikersnaam op een later moment nog aanpassen.

  4. Vul je Instagram-profiel verder aan
    Je Instagram-profiel is een visitekaartje van je organisatie. Net zoals je website, Facebook-profiel, LinkedIn-profiel en Twitter-profiel. Denk daarom goed na hoe je er invulling aan geeft.

    Zorg dat je profielfoto in lijn met je ‘branding’ is. Je kunt een logo gebruiken of een andere herkenbare illustratie. 

    Waarom moeten Instagrammers jouw Instagram-profiel volgen? Dat vertel je in de Instagram-bio. Hier schrijf je een korte en uitnodigende samenvatting van jouw organisatie. Je hebt er maar 150 tekens voor.

    Je Instagram-bio is de enige plek waar je een klikbare link naar je website kwijt kunt. Plaats hier bijvoorbeeld de link, die bij je laatste Instagram-post hoort. 

    👉 TIP: Met een verkorte link ziet je Instagram-bio er professioneler uit. Voeg bijvoorbeeld een speciale tracking-URL van HubSpot toe. Dit is meteen handig voor je Instagram-rapportages in HubSpot!

  5. Controleer of de instellingen goed staan 
    Instagram Marketing - berichten voor iedereen zichtbaarIn de instellingen kun je onder andere:

    ➢ Je wachtwoord aanpassen
    ➢ Je ‘gelikte’ berichten bekijken 👍
    ➢ Meldingen inschakelen
    ➢ Bepalen wie jouw berichten mogen zien

    Controleer hier of je Instagram verhalen voor al je volgers zichtbaar zijn. En of zij erop kunnen reageren. Dat is wel zo handig als je de merkbetrokkenheid wilt vergroten!

  6. Maak er een zakelijk account van
    Met een zakelijke account beschik je over speciale Instagram-functies voor bedrijven. Het is daarom verstandig om je accountvorm aan te passen. 
     
    Voor een zakelijk profiel heb je een Facebook bedrijfspagina nodig. Je koppelt hierbij namelijk de zakelijke profielen van Facebook en Instagram aan elkaar. Vervolgens importeert Instagram allerlei zakelijke gegevens vanuit Facebook. Deze gegevens pas je daarna op Instagram aan als je dat wilt. 

    Instagram Marketing - opmerkingen verbergen 2👉 TIP: Ontvang je reacties op je Instagram posts, die je liever wilt verbergen? Dan regel je dit via je privacy instellingen.

2. Maak een Instagram marketingstrategie

De basis voor je Instagram Marketing is nu gereed. Maar wil je er het maximale uithalen? Dan heeft het weinig zin om zomaar wat te gaan plaatsen. Je maakt daarom nu eerst een Instagram marketingstrategie. Dit neem je erin op:

  1. Stel Instagram marketing doelen vast
    Waarom ben je op Instagram? Om je naamsbekendheid te vergroten? Om meer te verkopen? Of om een andere reden? Bepaal eerst wat jouw Instagram doelen zijn.

  2. Bepaal je doelgroep voor Instagram
    Wie wil je met jouw Instagram Marketing precies bereiken? Wat zijn de eigenschappen van jouw doelgroep? Denk hierbij aan:

    ➢ Locatie
    ➢ Leeftijd
    ➢ Geslacht
    ➢ Inkomen
    ➢ Interesses
    ➢ Uitdagingen

    Jouw Instagram-content stem je hier natuurlijk op af!

    👉 TIP: Bekijk de posts van andere Instragram-profielen voor inspiratie. Bijvoorbeeld van je concurrenten en hun volgers. Zoek hier naar populaire onderwerpen en #hashtags, die bij jouw organisatie en branche passen. Én stel ‘buyer persona’s’ (profielen) op van je ideale Instagram-volgers!

  3. Analyseer wat je concurrenten doen
    Welke concurrenten zitten er eigenlijk op Instagram? Wat posten de marketeers van deze concurrenten? Welke berichten krijgen de meeste reacties? Hoe vaak posten deze organisaties? Hoe snel groeit hun aantal volgers? Dit soort vragen zijn handig bij het bepalen van jouw Instagram-doelen.

    👉 TIP: Kijk ook op een andere manier naar je concurrenten. Missen ze bepaalde content? Hoe onderscheid je je met jouw Instagram-stories?

  4. Ontwikkel je eigen unieke Instagram-stijl
    Ben je onderscheidend met jouw foto’s, video’s en andere afbeeldingen? En pas je hierbij steeds dezelfde unieke stijl toe? Dan val je lekker op en is jouw content herkenbaar in de Instagram-feed. Dit draagt natuurlijk bij aan je naamsbekendheid en je imago. Je trekt zo ook makkelijker volgers naar jouw Instagram-profiel toe. Uiteraard moet deze stijl wel aansluiten bij de rest van je branding!

    👉 TIP: Lees ons blog over hoe je met bepaalde kleuren je website conversie beïnvloedt. Dit is namelijk ook relevant voor Instagram Marketing!

  5. Maak een content kalender
    Voor betrokken volgens heb je een up-to-date Instagram-profiel nodig. Bedenk daarom vooraf welke belangrijke gebeurtenissen er gaan plaatsvinden. Kun je ergens op inspelen? Zoals:

    ➢ Seizoenen
    ➢ Nationale feesten
    ➢ Evenementen
    ➢ Projecten
    ➢ Aanbiedingen
    ➢ Kortingen 
    ➢ Wedstrijden
    ➢ Introductie van nieuwe producten

    De content die je wilt plaatsen neem je op in een content kalender.

    👉 TIP: Maak in 1x meerdere Instagram-posts en plan deze berichten vooruit. In HubSpot heb je daar een handige sociale media tool voor. Hierin beheer je ook de berichten van Facebook, Twitter en LinkedIn.  

  6. Plaats regelmatig nieuw beeldmateriaal
    Boei je volgers regelmatig met inspirerende weetjes en beelden. Plaats leuke citaten. Deel interessante content van gebruikers van jouw producten. Enthousiasmeer met korte video’s van maximaal 1 minuut. En denk hierbij vooral goed na over waarom je iets plaatst. 

    ➢ Plaats je product afbeeldingen? Dan kun je tegelijkertijd relevante content van andere Instagrammers delen. Bijvoorbeeld berichten over jouw product of dienst. Houd het aantal posts met product afbeeldingen wel beperkt. Als je teveel probeert te 'verkopen' schrik je Instagrammers namelijk af. 

    ➢ Publiceer je speciale kortingsacties? Vertel je volgers dan wat ze moeten doen om jouw aanbiedingen te krijgen. Vermeld ook de einddatum erbij en maak het schaars. Op=op. Zo weten mensen dat ze snel moeten beslissen.

    ➢ Organiseer je een winactie? Nodig je volgers dan uit om jouw Instagram-post te volgen. En vraag ze om een #hashtag te plaatsen om mee te doen.

    ➢ Instagram is ideaal om te laten zien wat je aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) doet. Laat bijvoorbeeld zien welke liefdadigheidsacties jouw organisatie steunt. En hoe jouw bedrijf verduurzaamt.


    ➢ Met teasers vertel je jouw volgers vast over nieuwe producten, die eraan komen. Zo maak je ze vast warm voor de introductie!

    ➢ Vind je het leuk om met livestreaming te experimenteren? Bijvoorbeeld als je een nieuw product introduceert. Gebruik dan Instagram live. Neem dan wel meteen een aankooplink in je Instagram-bio op!

    ➢ Lifestyle shots en ‘achter de schermen’ doen het vaak goed op Instagram. Verkoop je bijvoorbeeld sportschoenen? Dan is een atleet met jouw sportschoenen een goed idee. En verkoop je bloemen? Plaats dan bijvoorbeeld een verliefd stelletje met jouw prachtige boeket. Zo werk je goed aan jouw merkpersoonlijkheid.

    👉 TIP: Probeer zoveel mogelijk beelden te publiceren, die echt bij jouw merkverhaal passen. Denk goed na over wat je erbij schrijft. Kies voor een hoge resolutie beeldmateriaal. En profiteer van de fantastische filters van Instagram. Of gebruik een filter app zoals Facetune of VSCO voor een upgrade van je foto’s. Pin je belangrijkste posts bovenaan je Instagram-pagina vast. En bouw zo aan een sterk merk op Instagram.

  7. Kies een slim tijdstip voor je posts
    Gedurende de hele dag zijn Instagrammers actief op Instagram. Toch zijn bepaalde tijdstippen erg populair. De pieken zijn meestal rond 1 uur en 5 uur ’s middags. Dit zijn daarom goede tijdstippen om iets nieuws te plaatsen.


    👉 TIP: Deel je jouw Instagram-pagina op je website met de social share-knop? Zorg dat je profiel er compleet en tiptop uitziet. En dat je minimaal 10 posts geplaatst hebt. Met een te leeg profiel jaag je jouw volgers namelijk weg!

  8. Wil je ook adverteren op Instagram?
    Advertenties op Instagram komen in de Instagram-feed. Net zoals al je andere posts. Het zijn onopvallende advertenties. Je maakt ze via de advertentietool op Facebook. Promoot een actueel bericht op Instagram. Of maak een compleet nieuw bericht in de Facebook Ad Manager.

    👉 TIP: Ontdek ook de online advertentietool van HubSpot. Hiermee kun je nog gerichter bij jouw doelgroep adverteren!

  9. Instagram Marketing - afbeelding met hashtagsVoeg slimme #hashtags aan je Instagram posts toe
    Hoe relevanter je #hashtags zijn hoe groter de kans dat Instagrammers je ermee vinden. Instagram raadt je aan om er 3 tot 5 te gebruiken. Gebruik je steeds dezelfde #hashtags? Dan straft het algoritme van Instagram je keihard af. Je moet er dus wel mee variëren.

  10. Maak gebruik van uitnodigende CTA's 

    Met calls-to-action (CTA’s) in je posts vergroot je de betrokkenheid. Vraag je volgers gerust om op je posts te reageren. Of om je posts in hun netwerk te delen. En om op een link in je Instagram-bio te klikken.

    Het kost tijd en energie om volgers te krijgen. Maar met een goede Instagram marketingstrategie lukt het je vast en zeker!

    👉 TIP: Volg je een Instagram account? Of reageer je op een post op Instagram? Dan ontvangt de eigenaar hiervan een bericht. Misschien levert het je zelfs een nieuwe volger op. Het is dus slim om actief te reageren op de content van anderen! Reageer altijd op de opmerkingen bij jouw posts. En @tag volgers als dat zinvol is. 


3. Meet de resultaten met de rapportagetools van HubSpot

De analysetools van Instagram zijn niet zo diepgaand. Toch geven ze je de nodige inzichten. Zo zie je hoeveel volgers erbij zijn gekomen. Hoe vaak je posts vertoond zijn. Welk bereik je ermee hebt. En hoe het met de betrokkenheid gesteld is.

Met deze beperkte statistieken is het natuurlijk lastig om te bepalen wat wel en niet werkt. Gelukkig geven de analysetools van HubSpot je deze informatie wel. Stel eenvoudig KPI’s op. En meet bijvoorbeeld het volgende:

Betrokkenheid
Welk percentage volgers reageert op je berichten? Vindt je doelgroep jouw posts interessant genoeg?

Aantal volgers
Hoe gaat het met je bereik? Hoe snel krijg je er volgers bij of verlies je ze? Het gemiddelde groeipercentage is 0,98%.

Website bezoeken
Hoeveel Instagrammers komen via je Instagram-profiel op je website terecht? En andersom?

Populaire tijdstippen
Op welke tijdstippen krijg je de meeste reacties?

#Hashtags
Onderzoek met welke hashtags en hoeveel hashtags je het meeste succes hebt.

Advertenties
Hoeveel Instagram-advertenties leiden tot nieuwe klanten? Hoeveel bedragen je advertentiekosten op Instagram per nieuwe Instagram-klant?

Voor de diepgaandere statistieken moet je HubSpot en je zakelijke Instagram-account integreren. Deze integratie heeft trouwens nog meer handige voordelen.

Voordelen van de integratie van HubSpot en Instagram

  1. Plaats je Instagram-berichten vanuit de sociale media tool van HubSpot. Load je berichten in bulk op als je dat wilt. Plan je berichten vooruit. Houd overzicht met je sociale media kalender. Pas je publicatieschema aan als dat nodig is (bijvoorbeeld om meer reacties te krijgen). En hergebruik de content voor je posts op Twitter, Facebook en LinkedIn. 

    Instagram Marketing - sociale media tool bericht plaatsen

    Instagram Marketing - HubSpot content kalender 
  2. De uitgebreide analytics geven je waardevolle inzichten. Hoe doet jouw organisatie het op Instagram? Hoe reageert je doelgroep op de content? Vergelijk hierbij gerust de resultaten van je belangrijkste sociale media kanalen. 

    Instagram Marketing - Hubspot statistieken

  3. Publiceer via HubSpot of rechtstreeks op Instagram. Net wat jij handig vindt. Voor je rapportages maakt het niets uit.

HubSpot is een gebruiksvriendelijk en allround CRM-systeem voor inbound marketing, sales en service. Met deze CRM-software beschik je over een uitgebreid pakket aan moderne tools. Zoals marketingautomatisering, verkoopautomatisering en een serviceticketsysteem. Met integraties breid je jouw mogelijkheden uit. 

Wil je er meer over weten? Bekijk dan onze CRM demo video hieronder voor een algemene indruk van de software. Óf plan gelijk een afspraak voor een uitgebreide product demonstratie. Onze consultants denken dan graag met je mee.

New call-to-action

Ontvang updates per email