Deel artikel
Advertentietool voor online adverteren op Google, LinkedIn & Facebook
door Andrea van Witteloostuijn op 18-8-23 11:31
Met de juiste online advertenties vergroot je jouw naamsbekendheid. Je trekt er meer relevante websitebezoekers en leads mee aan. Zet je leads makkelijker om naar klanten. En je leert jouw doelgroep er supergoed mee kennen. Dat is erg handig voor je inbound marketing en sales strategie. Maar hoe maak je de juiste online advertenties voor Google, LinkedIn en Facebook?
In dit artikel vertel ik je hoe de allround advertentietool van HubSpot werkt. En hoe je hiermee het maximale uit je online advertenties haalt.
➜ De advertentietool van HubSpot voor effectieve online advertenties.
➜ Wat leveren jouw online advertenties op Google, LinkedIn en Facebook je op?
➜ Online adverteren op Google.
➜ Online adverteren op Facebook.
➜ Online adverteren op LinkedIn.
➜ De statistieken van je online advertenties met HubSpot.
➜ Meer handige marketingtools van HubSpot.
De advertentietool van HubSpot voor effectieve online advertenties
Bas zoekt op Internet naar een nieuwe stofzuiger. Tijdens zijn zoektocht verschijnt er een online advertentie over een wasmachine. Maar daar is Bas nu helemaal niet naar op zoek.
Goede online advertenties helpen je doelgroep. In dit voorbeeld is de wasmachine advertentie geen passende advertentie. Zou Bas naar een wasmachine zoeken? Dan natuurlijk wel. De advertentie is nu zelfs storend en irritant.
Wil je het maximale uit je online advertenties halen? Dan moet je ze dus aan de juiste mensen tonen. Daarnaast moeten ze zo persoonlijk en interessant mogelijk zijn. Alleen zo vergroot je namelijk de betrokkenheid bij je doelgroep. Met de advertentietool van HubSpot krijg je dit eenvoudig voor elkaar. Dat werkt zo:
- Je maakt een online advertentie met de advertentietool. De content hiervan stem je af op een persona (een profiel van je ideale klant).
- Je selecteert de kenmerken van je doelgroep (regio, branche, soort bedrijf, werkfunctie,…). De advertentietool vertelt je meteen hoeveel mensen je online advertentie gaan zien.
- Leid je advertentie naar een landingspagina met uitnodigende calls-to-action (CTA’s) en formulieren toe. Hierop converteer je jouw websitebezoekers namelijk naar leads.
- Publiceer je online advertentie met 1 druk op de knop. De advertentietool zorgt er automatisch voor dat de juiste mensen jouw online advertentie zien.
- Volg de websitebezoekers en leads, die op je advertentie geklikt hebben. Zet op het juiste moment slimme marketingtools in om er klanten van te maken. Bijvoorbeeld lead nurturing en leadscoring. En ondersteun ze zo bij hun aankoopproces. HubSpot bevat alle tools die je hiervoor nodig hebt. De data in je CRM-systeem is hierbij leidend.
- Meet de advertentieresultaten op je online dashboard. Zo stuur je snel bij als dat nodig is.
Met de Advertising tool van HubSpot zet je jouw online advertenties dus zo in elkaar. Je publiceert ze vervolgens simpel op Google, LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. En brengt ze geautomatiseerd bij de juiste doelgroep onder de aandacht. De opbrengst van je online advertenties is daarna gelijk zichtbaar in HubSpot.
👉 TIP: Stuur automatisch interne meldingen naar een HubSpot-gebruiker of -team. Bijvoorbeeld als er door 1 van je online advertenties een nieuw CRM-contact is aangemaakt.
Wat leveren jouw online advertenties op Google, LinkedIn en Facebook je op?
Heeft het zin om online te adverteren en welke marketingkanalen zet je dan in? Ik kan me voorstellen dat je met deze vraag worstelt als je met online adverteren begint. Gelukkig zijn alle advertentie resultaten meetbaar met online rapportages. Je kiest zelf wanneer en hoe lang je jouw advertenties toont. En je controleert eenvoudig hoeveel je aan iedere online advertentie uitgeeft.
Online adverteren op Google
Is jouw Google Ads account aan HubSpot gekoppeld? Dan maak je jouw Google advertenties voortaan in HubSpot op. Zoeken mensen nu in Google op de zoekwoorden, die jij hebt ingesteld? Dan toont Google jouw online advertentie.
Laten we even teruggaan naar het voorbeeld met Bas. In HubSpot heb je het zoekwoord ‘stofzuiger’ ingevuld. Niet het woord ‘wasmachine’. Bas ziet daardoor de online advertentie als hij naar een nieuwe stofzuiger zoekt. Google toont de advertentie niet aan Ishana, die ondertussen naar wasmachines zoekt.
Je koppelt je advertentiedoelgroep in HubSpot aan je advertentiecampagne in Google. Vanaf nu is je advertentiedoelgroep zichtbaar in je Google Ads account. Je vult nog wat gegevens in en publiceert je advertentiecampagne. Et voilà: het feest kan beginnen. Alleen je advertentiedoelgroep krijgt je online advertentie nu nog in Google te zien. Zo makkelijk is het!
Online adverteren op Facebook
In Google vindt Shanti een interessant artikel over de marketingtools van HubSpot. Ze is er erg enthousiast over. Als ze ’s middags op Facebook zit ziet ze een boeiende advertentie. Systony nodigt haar uit voor een inspirerend marketing evenement. Ze schrijft zich daar gelijk voor in.
Met HubSpot volg je al je content op Facebook. Of het nou om je Facebook berichten of je online advertenties gaat. Komen je websitebezoekers op je Facebookpagina terecht? Dan is dat geen geheim meer voor jou!
Met targets, advertentiedoelgroepen en leadadvertenties in HubSpot bereik je de juiste mensen. Toon bijvoorbeeld gepersonaliseerde Facebook advertenties aan mensen, die je website bezocht hebben. Of focus je juist op je HubSpot contacten met een hoge leadscore.
Voeg gerust een pakkende call-to-action (CTA) aan je Facebook advertenties toe. Afgestemd op de persoonlijke behoeften van jouw websitebezoekers. Met HubSpot zorg je vervolgens ook voor een passende follow-up.
👉 TIP: Meer hierover lees je in dit artikel: Facebook marketing: hoe haal je er het maximale uit met HubSpot?
Online adverteren op LinkedIn
Opereert jouw organisatie in een B2B-markt? Dan is LinkedIn een geweldig marketingkanaal voor je online advertenties. LinkedIn is namelijk het grootste zakelijke netwerk dat er is. Alleen in Nederland zijn er al meer dan 6 miljoen LinkedIn-gebruikers.
Met HubSpot benader je LinkedIn-gebruikers, die aan bepaalde kenmerken voldoen. Dit noem je account targeting. Ook toon je jouw online advertenties op LinkedIn eenvoudig aan je CRM-contacten in HubSpot. Daarnaast zijn lookalike doelgroepen mogelijk. Je richt je hierbij op de LinkedIn-gebruikers, die op je websitebezoekers lijken. Of op de contacten in je CRM-systeem.
Deze personen selecteer je zelf met een lijst, die je hiervoor speciaal aanmaakt. Deze lijst is voortdurend in beweging. HubSpot voegt nieuwe relevante contacten toe als je dat wilt. En verwijdert automatisch de contacten, die niet meer relevant zijn.
👉 TIP: Lees ook dit artikel: Waarom is integratie tussen LinkedIn en HubSpot belangrijk?
De statistieken van je online advertenties met HubSpot
In 1 oogopslag zie je welke advertentie de meeste websitebezoekers, leads en klanten oplevert. Ook krijg je een goed beeld van je kosten en opbrengsten. Het is zelfs mogelijk om speciale advertentiedoelen in te stellen en bij te houden. Bijvoorbeeld het aantal klikken en het aantal impressies. Of het aantal klanten, dat je online advertentie oplevert.
Je kunt van alles meten. Maak bijvoorbeeld het aantal nieuwe klanten per lifecycle stage inzichtelijk. En monitor wat er precies in de pijplijn zit door je online advertentiecampagne (Marketing Qualified Leads, Sales Qualified Leads, verkoopkansen, klanten). En welke advertentiekosten bij elke lifecycle stage horen. Zo krijg je een goed beeld van de ROI (Return on Investement) van je online advertenties.
Dit zijn de populairste KPI’s bij online adverteren:
Click-Through Rate (CTR)
Welk percentage mensen heeft je online advertentie gezien en erop geklikt? (aantal kliks / aantal vertoningen)
Clicks
Hoe vaak is er in een bepaalde periode op je advertentie geklikt?
Totaal aantal contacten
Hoeveel nieuwe contacten heeft je advertentie in een bepaalde periode opgeleverd?
Kosten per contact
Dit berekent HubSpot door de advertentiekosten te delen door het aantal nieuwe contacten.
Kosten per sessie
HubSpot berekent dit door je advertentiekosten te delen door het aantal websitebezoekers (het aantal websitebezoekers dat door je online advertentie op je website is terecht gekomen).
Deals
Het aantal gesloten deals met de nieuwe contacten (zie 'Totaal aantal contacten').
Engagements
Hoeveel mensen reageren er in een bepaalde periode op je online advertentie? Denk hierbij aan opmerkingen, likes, shares en andere reacties.
Impressies
Hoe vaak is je advertentie in een bepaalde periode bekeken?
Hoeveel heb je al besteed aan je online advertentie? Hoeveel advertentiekosten heb je per nieuwe klant? Voor welke online advertenties zijn de kosten per klik hoog? Hoeveel deals levert je advertentiecampagne op? In HubSpot houd je jouw advertentiebudgetten nauwkeurig bij.
Alle statistieken zijn realtime. Je gegevens zijn dus altijd up-to-date. Je plaatst al je online advertenties vanuit 1 centrale plek. Je vergelijkt je online advertentiecampagnes dan ook makkelijk met elkaar. Bijvoorbeeld de online advertenties die je op LinkedIn en Facebook hebt lopen. Zo focus je eenvoudig op je beste marketingkanalen.
De meeste statistieken zijn doorklikbaar. Je zoomt makkelijk in op een specifieke situatie. Zo zie je precies welke nieuwe contactpersonen erbij zijn gekomen. Dit is natuurlijk ideaal voor de verdere opvolging door marketing en sales!
Van de contactpersonen die je met je online advertenties genereert maak je namelijk lijsten. Dit doe je bijvoorbeeld op basis van de advertenties, waarop zij geklikt hebben. Of voor de formulierinzendingen, die ze erna via je website ingestuurd hebben. Hier laat je dan bijvoorbeeld een slimme lead nurturing campagne op los.
👉 TIP: Adverteer je met HubSpot ook op Twitter en Instagram? Lees er meer over in deze artikelen:
➜ Haal het maximale uit Twitter met de HubSpot integratie.
➜ 10 Tips voor Twitter marketing met HubSpot.
➜ Tips & Tricks voor Instagram Marketing met de tools van HubSpot.
Meer handige marketingtools van HubSpot
De allround advertentietool staat niet op zichzelf. HubSpot is namelijk een modern en krachtig all-in-one CRM-systeem. Naast de advertentietool bevat het de meest geweldige tools voor marketing, sales en service. Hiermee digitaliseer je jouw volledige salesproces. Van zoekmachineoptimalisatie (SEO) tot leadgeneratie en de complete afterservice.
Je volgt je klanten en biedt op het juiste moment passende en gepersonaliseerde informatie aan. Of het nou om je betaalde advertenties (SEA), websitecontent, blogs, marketing e-mails of andere informatie gaat. Al deze data is meetbaar. Je brengt de (visuele) klantreis van je doelgroep dan ook makkelijk in kaart.
Veel van je marketing, sales en service taken besteed je uit aan je CRM-systeem uit. Bijvoorbeeld met marketing workflows en sales sequenties. De mogelijkheden van marketingautomatisering en verkoopautomatisering zijn echt waanzinnig gaaf.
Ben je nieuwsgierig naar online adverteren met HubSpot? En naar wat je er verder allemaal mee kunt? Wij laten het je graag zien tijdens een online demonstratie.
Deel artikel
- december 2024 (6)
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)