Deel artikel
HubSpot: all-in-one CRM-software voor Marketing, Sales en Service
door Martijn Rijnders op 3-2-23 11:16
Ken je HubSpot al? De snelst groeiende en meest innovatieve all-in-one CRM-software van dit moment. Speciaal ontwikkeld om je te ondersteunen bij je marketing, sales en service activiteiten. In deze video vertellen Maarten en ik je wat het is. Èn welke mogelijkheden je ermee hebt.
HubSpot: één van de belangrijkste CRM-spelers ter wereld
In 2006 is HubSpot in Amerika begonnen als marketingplatform, toen Brian Halligan en Dharmesh Sash het samen oprichtten. Daarna is het uitgegroeid tot een van de grootste cloud-based CRM-systemen ter wereld.
Brian Halligan (links) en Dharmesh Sash (rechts)
Inmiddels maken meer dan 143.000 bedrijven in ruim 120 landen gebruik van de CRM-software. Anno 2022 heeft HubSpot meer dan 80 miljoen gebruikers. In Amerika is HubSpot zelfs marktleider op de CRM-markt. De dataopslag voor Europese gebruikers is trouwens wel in Europa.
HubSpot kenmerkt zich door gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit. Mede hierdoor is het CRM-platform zo populair. Als gebruiker kun je erg veel zelf in vergelijking met andere CRM-software. Ook het onderhoud is makkelijk. Daarnaast heeft HubSpot allerlei mogelijkheden om je tijdrovende werkzaamheden te automatiseren. Hieronder ontdek je meer over de vele mogelijkheden van HubSpot.
Hoe ondersteunt de all-in-one CRM-software van HubSpot je met Marketing, Sales en Service?
De all-in-one CRM-software van HubSpot is opgebouwd uit:
➜ HubSpot CRM (gratis)
➜ HubSpot Sales Hub
➜ HubSpot Marketing Hub
➜ HubSpot Service Hub
➜ HubSpot Operations Hub
➜ HubSpot CMS Hub
HubSpot kun je onbeperkt gratis gebruiken. Net zolang totdat je de CRM-software zelf weer verwijdert. Als je dat wilt vul je jouw CRM-systeem aan met functies van de aanvullende hubs.
Alle hubs hebben hun eigen specialisaties en kenmerken. Ze zijn opgedeeld in een Starter, Professional en Enterprise licentie. In de video laten we je voorbeelden van de Professional abonnementen zien. Die licenties zijn namelijk het populairst bij onze klanten.
Hieronder vertel ik je wat meer over de all-in-one CRM-software en de verschillende hubs:
HubSpot CRM
HubSpot CRM is de basis van je klantrelatiebeheer. Het helpt je om al je klantinformatie goed bij te houden en overzicht te bewaren. Dankzij sales pipelines maak je jouw verkoopproces bovendien mooi inzichtelijk. Hier maak je dus gratis gebruik van.
Het heeft een intuïtieve interface, waardoor het erg makkelijk te gebruiken is. Met de drag-and-drop (slepen en neerzetten) editor sleep je bijvoorbeeld veel elementen zo ergens naartoe. Mijn ervaring is dat iedereen er zo mee leert werken. Daarnaast heeft HubSpot een zeer complete mobiele app. Ook onderweg beschik je dus over je belangrijke relatiedata.
Andere applicaties koppel je simpel aan HubSpot. Bijvoorbeeld je Outlook, Microsoft 365 of Gmail-account. Zo maak je jouw CRM-platform nóg krachtiger! De App Marketplace beschikt hiervoor over honderden standaard koppelingen (API’s). En is er toch maatwerk nodig? Dan kunnen wij je daarmee helpen.
Relatiebeheer, verkoop, marketing en service: het zit allemaal in 1 pakket. Al je belangrijke klantgegevens sla je in 1 centrale database op.
TIP: Gratis CRM-licenties combineer je onbeperkt met de betaalde licenties. Bijvoorbeeld de licenties van de Sales & Service Hub. Zo betaal je alleen voor wat je echt nodig hebt!
HubSpot Sales Hub
Wil je je meer focussen op leads, prospects en klanten? Dankzij de HubSpot Sales Hub krijg je een efficiënter salesproces. Het is het ideale gereedschap om het aantal verkoopkansen te vergroten.
Bepaalde werkzaamheden kun je hierbij automatiseren. Zo stel je bijvoorbeeld veel sneller (dynamische) offertes op. Hier gebruik je namelijk vooraf opgemaakte templates voor. Met behulp van snippets hergebruik je jouw offerteteksten. Vervolgens verstuur je jouw offertes vanuit je CRM-systeem. Jouw prospects en klanten ondertekenen jouw offertes gelijk digitaal. Supermakkelijk! Wil je het nog persoonlijker maken? Stuur dan een persoonlijke salesvideo mee, waarin je jouw offertes toelicht.
Ook sequences, en workflow automation ondersteunen jou bij het salesproces. Hiermee automatiseer je veel van je verkoopactiviteiten. Dat is erg handig, want zo neemt jouw all-in-one CRM-software je veel werk uit handen. Bovendien slaat HubSpot alle activiteiten automatisch op in jouw CRM-systeem.
TIP: In dit artikel lees je er meer over: Verkoopautomatisering met slimme sales sequenties.
HubSpot Marketing Hub
Zoek je ondersteuning om van jouw websitebezoekers kansrijke leads te maken? De HubSpot Marketing Hub heeft alle tools om jou hierbij te helpen. Plaats bijvoorbeeld slimme formulieren en mooie calls-to-action op je landingspagina’s (je converterende websitepagina’s). Of maak gebruik van A/B-testen om te ontdekken wat het beste werkt op jouw website.
HubSpot laat je zien hoe je jouw SEO verbetert (je onbetaalde positie in de zoekmachines). Zo scoor je gegarandeerd beter met je webpagina’s en blogs! Met de contentkalender in HubSpot verbeter je jouw sociale media strategie. Voeg de sociale media kanalen die je hebt eenvoudig toe. Bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Plan al je posts vervolgens vanuit HubSpot in voor een later tijdstip.
Daarnaast is HubSpot natuurlijk groot geworden door marketingautomatisering. De CRM-software beschikt dan ook over de beste tools hiervoor. Zoals workflows, lead nurturing en leadscoring. Ook met deze hub heb je dus veel mogelijkheden om jouw relaties beter te bedienen!
TIP: Misschien vind je dit artikel ook interessant? De verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties. En weet je dat de marketingautomatisering software van HubSpot ontzettend goed is beoordeeld door Gartner?
HubSpot Service Hub
Klanttevredenheid en goede klantervaringen zijn belangrijk. Dankzij de HubSpot Service Hub beschik je over verschillende survey tools om dit te meten. Met de juiste vragen ontdek je snel waar de pijn- en pluspunten zitten.
De ticketpipelines geven al jouw klantenservice medewerkers inzicht in de klacht- en probleemafhandeling. Zo behoud je een fantastisch overzicht van alle service activiteiten. Is een serviceticket nog niet in behandeling genomen? Dan kan deze alsnog snel worden opgepakt. Je kunt ook notificaties instellen. HubSpot-gebruikers ontvangen dan bijvoorbeeld een melding als een serviceticket te lang openstaat.
Andere handige servicetools zijn de chatbot en live chatsoftware. Stel een vragenpad in waarmee jouw chatbot de meest gestelde vragen beantwoordt. Komt de chatbot niet tot het juiste antwoord? Dan neemt een medewerker het gesprek over met behulp van live chatsoftware. Óf de CRM-software maakt automatisch een serviceticket aan. Jouw klantenservice behandelt de vraag dan op een later moment.
Voor klantondersteuning is dus niet altijd meteen persoonlijk contact nodig. Soms is een kennisbank zelfs al voldoende. Hierin neem je informatie op van veel voorkomende vragen en onderwerpen. Zo vinden jouw relaties zelf de antwoorden op hun vragen. Daarnaast zorgt een kennisbank ook voor relevante content. Online zoekmachines nemen deze informatie namelijk op. Dat is dus gelijk mooi meegenomen!
Met deze hub beschik je over de beste tools om een goede service te verlenen. Combineer het eenvoudig met de sales en marketing hub. Dan beschik je over een pakket met geweldige mogelijkheden!
TIP: Maak eerst een goede CRM-strategie, voordat je start met de all-in-one CRM-software. Zo behaal je makkelijker het maximale uit jouw organisatie!
HubSpot Operations Hub
Gebruik je naast HubSpot nog andere tools en apps? Bijvoorbeeld Office 365, Microsoft Dynamics, Mailchimp en Magento. Met de Data Sync van de HubSpot Operations Hub koppel je deze applicaties aan je HubSpot-portaal. Op deze manier houd je al jouw klantdata op één centrale plaats up-to-date. Jouw CRM-systeem synchroniseert de data automatisch met je gekoppelde systemen.
Daarnaast is het schoon houden van jouw data natuurlijk belangrijk. Zonder schone data kun je jouw relaties namelijk niet goed bedienen. Maar data-vervuiling is wel een veel voorkomend probleem bij CRM-software. Het opschonen en bijwerken ervan is vaak een tijdrovend proces. De HubSpot Operations Hub helpt jou (automatisch) om data-vervuiling te voorkomen. Bijvoorbeeld door automatisch kleine typfoutjes te verbeteren. Zoals namen, die met een kleine letter beginnen in plaats van met een hoofdletter.
De HubSpot Operations Hub maakt hierbij gebruik van webhooks en custom code. De webhooks zorgen ervoor dat je de data kunt ontvangen en versturen. De custom code voeg je toe om bepaalde data aan acties van jouw workflows te koppelen. Met deze tools maak je jouw geautomatiseerde workflows dus nog beter. Het is hierbij trouwens wel handig als je wat kennis hebt van coderen, maar dat is niet noodzakelijk.
HubSpot CMS Hub
Stel: iemand zoekt online naar informatie en komt op jouw website terecht. De kans is dan groot dat deze persoon voor het eerst met jou in aanraking komt. Je laat maar één keer een eerste indruk achter, toch? Je wilt daarom meteen goed overkomen. Ook hiervoor biedt HubSpot jou de nodige tools!
Met de HubSpot CMS Hub bouw je eenvoudig zelf een professionele website. Deze website richt je helemaal naar wens in. Met je eigen kleuren, logo en content. En dat zonder te coderen. Makkelijker kan het niet! Zelfs gratis is dit mogelijk. Maar dan zijn je mogelijkheden wel wat beperkter.
Eerst kies je een mooi website thema uit. Vervolgens zet je met intuïtieve elementen en de drag-and-drop editor (slepen en neerzetten) jouw website zo in elkaar. Het meeste werk gaat waarschijnlijk zitten in de content die je maakt. Zoals het schrijven van goede teksten voor je website.
Uiteraard is het wel mogelijk om een thema op maat te laten maken. Bijna alles is mogelijk. Je bent dus niet meer afhankelijk van een webdesigner of webdeveloper (behalve bij een thema op maat). Èn je hebt jouw website volledig in eigen beheer. Dat is ook fijn!
Nog een voordeel van de HubSpot CMS Hub: dynamische content! Jouw website maak je in je CRM-systeem. De data hiervan gebruik je vervolgens om jouw content te personaliseren. Dit illustreer ik even met een voorbeeld.
Robin bezoekt voor de tweede keer de website van Tadáá Verzekeringen. De eerste keer heeft hij wat tips om brand te voorkomen gedownload. De all-in-one CRM-software denkt nu: ‘Ha gezellig, daar is Robin weer’.
Automatisch krijgt Robin content te zien, die op hem van toepassing is. Bijvoorbeeld ‘Hallo Robin, Leuk dat je er weer bent. Vandaag hebben we een speciale aanbieding voor je. Als je nu een brandverzekering afsluit, dan...’. Of er verschijnt een handige video, waarmee Robin kan checken of zijn meterkast veilig is.
De content is dus afgestemd op Robins wensen en behoeften. Dankzij de HubSpot CMS Hub speel je makkelijker in op het gedrag van jouw websitebezoekers. En zo trek jouw (toekomstige) klanten natuurlijk makkelijker over de streep. Uiteraard volg je hierbij wel de AVG-regels.
Ben je enthousiast geworden?
HubSpot is dus moderne en gebruiksvriendelijke all-in-one CRM-software. Met uitgebreide automatiseringsmogelijkheden voor marketing, sales en service. Het gratis CRM-systeem is de basis. Je vult het naar wens aan met de (betaalde) functies, die je nodig hebt.
Heb je interesse in meerdere hubs? Dan is de CRM Suite vast een interessante optie voor jou! Dit is een kortingsbundel voor als je alle hubs tegelijkertijd afneemt. De korting keert bovendien jaarlijks terug en kan wel oplopen tot bijna 50%! Het overgrote deel van onze klanten kiest voor de CRM Suite. Vaak is dit in verhouding namelijk goedkoper dan wanneer je 2 of 3 losse hubs afneemt. Wij berekenen het je graag voor. De keuze is daarna aan jou.
Wil je alles nog even op je in laten werken? Misschien helpt ons totaaloverzicht met de belangrijkste functies van HubSpot jou. Je kunt het hieronder downloaden. Heb je liever gelijk een verkennend gesprek? Dat kan uiteraard ook. Maarten, Floris en ik beantwoorden graag je vragen. Boek gerust online een afspraak in onze agenda voor vrijblijvend advies. Je kunt dan gelijk een moment uitkiezen wanneer het jou uitkomt.
Deel artikel
- december 2024 (6)
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)