HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Vind & behoud personeel door HR processen te digitaliseren met HubSpot

Vind en behoud personeel door HR processen te digitaliseren met HubSpot

In bijna iedere branche is het momenteel lastig om goed personeel te vinden. Zo zijn technische mensen, zorgpersoneel, docenten en financiële experts nauwelijks te vinden. Hoe kom je toch aan geschikte mensen? En hoe behoud je ze? 

Allereerst moeten werkzoekenden je vinden. Je wilt dus goed zichtbaar zijn bij je doelgroep. Bijvoorbeeld door te adverteren op plekken waar geschikte kandidaten zoeken. Nu is het de kunst om deze kandidaten te verleiden tot een sollicitatie. De presentatie van je bedrijf en je vacaturecontent moeten daarom uitnodigen tot actie.

Met je digitale HR processen geef je jouw sollicitanten een geweldige sollicitatie ervaring. Vervolgens zorg je er ook voor dat het op de werkvloer goed geregeld is. HubSpot is een fantastische tool, die jou hiermee helpt. 

Personeel vinden door HR processen te digitaliseren met HubSpot

ATS - sollicitatie pipeline 2.0

ATS - alle sollicitaties per fase - grafiek 2.0

Bij een krappe arbeidsmarkt is er heel veel keuze voor sollicitanten. Om goed personeel te werven moet je daarom opvallen. Heb je jouw HR processen geoptimaliseerd? Dan heb je al heel wat streepjes voor op de concurrentie. Laten we er wat dieper op inzoomen. 

Online adverteren

Plaats je regelmatig online advertenties voor je vacatures? Personaliseer je advertenties dan met je CRM-data. Op een overzichtelijk dashboard houd je bij welke vacaturekanalen het meest succesvol zijn. Zoals je vacature advertenties op LinkedIn, Indeed en Google for Jobs. 

Superhandig, want je beste advertentiekanalen kunnen per vacature verschillen. Misschien vind je de beste marketeers op Indeed. En de beste techneuten op LinkedIn. Dankzij HubSpot weet je precies op welke recruitment marketingkanalen je moet inzetten.

Daarnaast heb je allerlei mogelijkheden voor doelgroep targeting. Dit helpt je om op het juiste moment de juiste content te tonen. Hierdoor is je doelgroep eerder geneigd om te reageren. 

➜Lees meer over online adverteren met HubSpot. 

Werken bij’ website

In HubSpot maak je eenvoudig zelf een ‘werken bij’ website met de HubSpot CMS Hub. Zónder ingewikkelde codes. Je plaatst ook zelf makkelijk nieuwe vacatures. Je hoeft dus niet meer op een dure webdesigner te wachten.

Je website is data-gedreven. Dit betekent dat je eenvoudig gepersonaliseerde content toont. Zo leid je jouw technische relaties bijvoorbeeld direct naar je technische vacatures toe. Of je brengt meteen je nieuwe technische vacatures onder de aandacht. Je CRM-software houdt hierbij rekening met het profiel van je kandidaten.

Met een A/B-test onderzoek je welke vacature content het beste werkt. Je CRM-systeem gaat automatisch verder met de content waarmee je scoort. Door uitnodigende calls-to-action (CTA) op je landingspagina’s trek je sollicitanten eerder over de streep. En met slimme formulieren loaden je kandidaten hun gegevens sneller op. De data komt hierna gelijk in je CRM-systeem te staan. 

Lees meer over de voordelen van een geïntegreerde website.

Automatische opvolging van kandidaten

HubSpot is het meest geavanceerde en gebruiksvriendelijke marketing automation platform in de markt. Steeds weer is dat de uitkomst van onafhankelijke onderzoekers en gebruikers. Je leest hier bijvoorbeeld meer over op de websites van Gartner en G2

Je marketingautomatiseringstools zet je natuurlijk in voor je vacatures. Zo zorg je met workflows voor een automatische opvolging van leads en sollicitanten. Leid je jouw kandidaten automatisch naar de juiste HR contactpersonen toe. Verstuur je automatisch een sollicitatiebevestiging als iemand solliciteert. En structureer je jouw HR taken met automatische notificaties.  

Daarnaast nurture je jouw (toekomstige) kandidaten met e-mails om top-of-mind te blijven. Stuur je automatisch passende vacatures toe. Vraag je of iemand nog steeds interesse in een bepaalde vacature heeft. Of inspireer je met sollicitatietips- en video’s voor een specifieke doelgroep. 

Ontdek de 9 voordelen van een digitaal sollicitatieproces.

Beoordeling van sollicitanten

HubSpot helpt je met de screening van je kandidaten. Het kan de binnenkomende CV’s automatisch voorselecteren. Via de CRM-software vraag je jouw collega’s vervolgens om een profiel te beoordelen. CV’s hoef je dus niet meer te printen of te mailen. Ook stuur je eenvoudig een verzoek voor een digitale beoordeling na een sollicitatiegesprek. Regel het hoe je het zelf handig vindt!

Lees hoe je jouw recruitment optimaliseert met HubSpot. 

ATS - vacature software developer 2.0 verkleind

Opstellen van de arbeidsovereenkomst

De offertetool is eigenlijk ontwikkeld voor de verkoopafdeling. Maar je kunt de tool ook voor je arbeidsovereenkomsten gebruiken. Met dynamische content zet je jouw arbeidscontracten zo in elkaar. Met templates en snippets hergebruik je jouw content. Je CRM-systeem voegt automatisch persoonlijke data toe. Zoals de naam en de adresgegevens van je nieuwe medewerkers.

Natuurlijk laat je de arbeidsovereenkomsten meteen digitaal ondertekenen. In je CRM-systeem monitor je de status. In 1 oogopslag zie je welke arbeidscontracten ondertekend zijn en welke je nog moet ontvangen. Wel zo makkelijk als je tegelijkertijd meerdere vacatures moet invullen. Én als je in een team van HR collega’s werkt! 

Ontdek hoe de digitale offertetool met dynamische content werkt.

Preboarding

Yes, je hebt een nieuwe medewerker aangetrokken! Nu is het tijd om de komst goed voor te bereiden. Je sollicitant ontvangt automatisch een welkomst e-mail met praktische zaken voor de 1e werkdag. 

Via je CRM-systeem stuur je meteen een taak naar IT voor de inrichting van de nieuwe werkplek. De receptionist krijgt een melding om een bloemetje te regelen. En de directe collega’s maken alvast een leuke welkomstvideo. In het CRM-systeem houd je netjes bij wat er geregeld is.
    
Ontdek hoe je een organisatie effectief leidt.

Budgetten en afspraken bewaken

Heb je te maken met vacaturebudgetten? En werk je samen met externe recruiters? Manage je budgetten en afspraken dan in HubSpot. Met de mobiele app kun je zelfs onderweg bij je waardevolle data. Je hebt dus altijd alle gegevens bij de hand.

Je CRM-systeem bewaart de gegevens van je sollicitanten. Heb je een goede kandidaat, maar geen passende vacature? Vraag je kandidaat dan of je de gegevens mag bewaren. Via filters en lijsten vind je zo ook geschikte kandidaten in je CRM-systeem. Je CRM-software geeft bovendien een seintje als de bewaartermijn van data afloopt. 

Lees ons uitgebreide overzicht met de software mogelijkheden voor HR.

Nieuwe call-to-action

Personeel behouden met digitale HR processen in HubSpot

Heb je nieuw talent gevonden? Dan wil je dat natuurlijk aan boord houden. Daarom is het belangrijk om ook je andere interne processen te optimaliseren. Ook dát regel je met HubSpot. Met makkelijke software structureer je al je bedrijfsprocessen. En met playbooks voeg je instructies, handleidingen en tips toe. Je nieuwe talenten zijn zo ingewerkt.

HubSpot is een allround CRM-systeem met marketing, sales en service tools. Voor je HR processen heb je waarschijnlijk nog behoefte aan andere functies. Bijvoorbeeld om:

  • Werkroosters te maken.
  • Verzuim en re-integratie van medewerkers bij te houden.
  • Salarisadministratie en declaraties te verzorgen.
  • Medewerkers zelf HR taken uit te laten voeren (sollicitatieportaal/ medewerkersportaal).
  • HR compliance te regelen.
  • Intern te communiceren (intranet).
  • Afspraken over ingehuurde of gedetacheerde medewerkers te managen.
  • Prestaties van medewerkers te volgen en passende trainingen aan te bieden (talentmanagement). 
  • Een vloeiende uitdiensttreding te regelen.

Zit een functie niet in HubSpot? Dan koppel je de software waarmee je dit wel kunt meestal eenvoudig. In de App Marketplace van HubSpot vind je meer dan 1000 standaard software koppelingen hiervoor. Maandelijks komen er nog nieuwe koppelingen bij. Er is dus vast al een koppeling voor jouw favoriete softwarepakket. En is er toch maatwerk nodig? Dan helpen wij je daar als ervaren HubSpot partner graag mee.

Heb je zo 1 geoliede machine van jouw organisatie gemaakt? Dan is de kans groot, dat jouw nieuwe medewerkers blijven! Wil je graag een vinger aan de pols houden? Voer dan af en toe een medewerker tevredenheidsonderzoek uit met je feedbacktools. En begeleid je medewerkers aan de hand van de informatie op je medewerker dashboards.

Dankzij dashboards krijg je ook fantastische inzichten voor je strategische HR beslissingen. Bovendien verlopen veel handmatige werkzaamheden ineens automatisch. Door je digitale HR processen houd je dus veel meer tijd over voor je echt leuke HR taken.

Ontdek hoe je HubSpot voor Human Capital Management (HCM) inzet.

Óók personeel vinden en behouden met gedigitaliseerde HR processen in HubSpot

HubSpot klinkt bijna te mooi om waar te zijn, toch? Ik kan me daarom voorstellen dat je vragen hebt over het digitaliseren van je HR processen. Over het stroomlijnen van je andere interne processen. En de vele marketing, sales en service tools die er zijn. Bekijk onze HubSpot CRM demo video hieronder maar eens. De software zal je verrassen! 

New call-to-action

Ontvang updates per email