Deel artikel
Facebook marketing: hoe haal je er het maximale uit met HubSpot?
door Floris van Muijen op 26-4-23 8:51
Weet je waarom Facebook marketing zo populair is?
- Facebook heeft veel jonge en oude gebruikers. En de gemiddelde Facebooker zit wel 60 minuten per dag op Facebook. Je bereikt daarom veel (verschillende) mensen.
- Adverteren op Facebook is goedkoper dan adverteren bij veel andere advertentiekanalen. Je bepaalt zelf wat je er per dag, week of campagne aan uitgeeft. En je ziet direct wat je Facebook-investeringen je opleveren. Of je doel nu meer naamsbekendheid, meer leads of meer websiteverkeer is!
- Met advertentie targeting focus je op specifieke doelgroepen. Toon je advertenties bijvoorbeeld alleen aan mensen, die jouw website al bezocht hebben. Richt je uitsluitend op de leads in jouw HubSpot-portaal. Of focus je op een doelgroep met speciale kenmerken. Zoals opleiding, locatie en interesses. Je stelt dit per Facebook-advertentie in.
- Facebook helpt je om meer inzicht in je doelgroepen te krijgen. Zo ontdek je snel wie je buyer persona’s (klantprofielen) zijn. En die heb je nou net nodig voor al je marketing, sales en service activiteiten. Jouw nieuwe Facebook-campagnes stem je hier natuurlijk meteen op af.
Er zijn dus genoeg voordelen. Maar hoe haal je het maximale uit je Facebook marketing? Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk de juiste doelgroep bereikt? En hoe houd je de kosten van je Facebook-advertenties zo laag mogelijk?
In dit artikel leer ik je hoe HubSpot je hierbij helpt:
➜ Het maximale uit je Facebook marketing campagnes halen met HubSpot.
➜ 1. Zorg voor een Facebook-pagina waarmee je scoort.
➜ 2. Verzamel zoveel mogelijk likes van fans op Facebook.
➜ 3. Maak een inbound Facebook marketingstrategie.
➜ 4. Integreer Facebook met HubSpot en profiteer van de voordelen
Het maximale uit je Facebook marketing campagnes halen met HubSpot
Hoe haal je het meeste uit je marketing activiteiten? Juist! Met een inbound marketing strategie natuurlijk, want hierdoor:
- Snap je de problemen en beweegredenen van je doelgroep.
- Help je jouw doelgroep bij het vinden van oplossingen (en dit is veel effectiever dan koude verkoop).
- Ben je beschikbaar waar jouw doelgroep zich bevindt.
- Begeleid je jouw doelgroep optimaal door het verkoopproces heen (je geeft de optimale klantbeleving!).
- Bied je een geweldige dienstverlening; óók na de aankoop!
- Werk je samen met je doelgroep in plaats van er iets aan te proberen verkopen.
- Bouw je een band op en creëer je vertrouwen.
Is jouw doelgroep (veel) op Facebook aanwezig? Dan is het een fantastisch inbound marketingkanaal voor jouw organisatie. Facebook helpt je namelijk om:
- Je Facebook-campagnes bij de juiste Facebookers onder de aandacht te brengen.
- Te communiceren met je doelgroep (consumenten).
- Een band met je doelgroep op te bouwen.
Om het maximale uit je Facebook marketing te halen integreer je Facebook met HubSpot. Maar eerst moet je jouw Facebook-pagina goed inrichten. Hoe pak je dat aan? En wat levert de integratie je op?
1. Zorg voor een Facebook-pagina waarmee je scoort
Beschik je over een Facebook-account? Dan maak je eerst een aantrekkelijke Facebook-pagina aan (een zakelijk Facebook-profiel). Deze Facebook-pagina is de basis van je Facebook marketing. Je beheert de Facebook-pagina in je Facebook-account.
Waar let je op bij het maken van een succesvolle Facebook-pagina?
- Kies een goede en herkenbare paginanaam.
- Selecteer de juiste branche.
- Vertel bovenin kort wie je bent en wat je doet (maximaal 255 tekens). Deze beschrijving komt terug in de zoekresultaten. Denk dus goed na over wat je hier opschrijft. En gebruik liever géén trefwoorden!
Onder ‘Over’ in het linkermenu kun je meer gegevens kwijt. Zoals je telefoonnummer, website, e-mailadres en de missie van je organisatie. - Voeg herkenbare en mooie foto’s toe. Je profielfoto (180x180 pixels) en omslagfoto (820x312 pixels) moeten er gelijk uit springen. Zij zorgen namelijk voor de 1e indruk van je Facebook-pagina!
Gebruik voor je profielfoto bijvoorbeeld je logo. Omslagfoto’s pas je regelmatig aan. Bijvoorbeeld voor een speciale Facebook-campagne of aanbieding. Of vanwege het seizoen. - Voeg een gebruikersnaam toe (50 tekens). Je gebruikersnaam komt in een aangepaste URL van Facebook te staan. Hiermee vinden Facebookers je makkelijker.
- Stel paginarollen in voor de mensen die je Facebook-pagina mogen bewerken. Zonder inlogcodes kunnen zij nu berichten posten. Op opmerkingen reageren. Vacatures plaatsen en beheren. Of Facebook-advertenties aanmaken. Je bepaalt zelf wie welke bewerkingsrechten krijgt.
- Vul in welke meldingen je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld dagelijks 1 melding of juist na iedere activiteit op je Facebook-pagina.
- Voeg bovenaan je Facebook-pagina een CTA (call-to-action) toe. Bijvoorbeeld een contact-CTA, een aankoop-CTA of een download-CTA.
- Met tabbladen bepaal je de inhoud die bezoekers op je Facebook-pagina zien. Dat is bijvoorbeeld handig als je meerdere Facebook-campagnes hebt lopen. Gebruik de standaard tabbladen van Facebook. Voeg zelf extra tabbladen toe. Of maak een app op maat met de Facebook Developer portal.
- Met een door Facebook geverifieerde Facebook-pagina straal je meer autoriteit uit. Je krijgt dan namelijk een vinkje op je pagina. Je kunt het aanvragen via de optie ‘Instellingen – Algemeen’.
De basis voor je Facebook marketing is nu gereed. Tijd om er het maximale uit te gaan halen!
2. Verzamel zoveel mogelijk likes van fans op Facebook
Wat je ook met jouw Facebook-pagina wilt bereiken. Nieuwe producten introduceren. De naamsbekendheid vergroten. Meer leads vergaren en/ of meer verkopen. Je hebt (veel) ‘likes’ nodig. Met een like ontvangt een Facebooker namelijk de updates van jouw organisatie in de nieuwsfeed.
De algoritmen van Facebook beslissen welke berichten in de nieuwsfeed komen. De betrokkenheid van Facebookers is hierbij erg belangrijk. Zelfs belangrijker dan het aantal volgers! Ontvang je te weinig likes op je berichten? Dan loop je zelfs het risico, dat Facebook jouw berichten niet meer toont! Je moet je Facebook-pagina daarom promoten bij de juiste Facebookers én likes scoren. Wees hier creatief in!
- Plaats met vaste regelmaat leuke en interessante content. Weet je dat berichten met een video of foto 2,3 keer meer betrokkenheid opleveren? En dat Facebook live video’s 3x langer worden bekeken dan standaardvideo’s? En dat 54% van de Facebookers meer videocontent wil zien?
- Deel de blogs waar je de hoogste respons op verwacht.
- Reageer snel op reacties en berichten. Weet je dat je daar een groene pluim mee kunt verdienen? Dit wekt natuurlijk superveel vertrouwen bij je fans. Je verdient de pluim als je op meer dan 90% van de berichten reageert. En als je dit binnen 15 minuten doet (in de voorgaande 7 dagen). Dit is dus een mooie KPI voor op je Facebook-dashboard in HubSpot!
- Deel de Facebook-pagina in je eigen Facebook-netwerk.
- Nodig ‘Facebook-vrienden’ uit om je bedrijfspagina te volgen. Wees wel voorzichtig met Facebook-vrienden, die waarschijnlijk geen interesse hebben. Facebook straft ‘spammen’ namelijk hard af!
- Vraag je collega’s om de Facebook-pagina te liken en te delen.
- Neem de link naar je Facebook-pagina op in je e-mailhandtekening.
- Voeg de Facebook-link ook aan (automatische) follow-up e-mails van je servicetickets toe.
- Promoot je Facebook-pagina via je website. Breng jouw Facebook-pagina bijvoorbeeld onder de aandacht met een opvallende pop-up CTA. En laat de feed van je laatste Facebook-berichten op je website zien (met een speciale plug-in). Websitebezoekers kunnen je Facebook-berichten nu zelfs op je website liken.
- Beloon je klanten voor hun likes. En bouw zo een waardevolle relatie met je fans op.
- Zet je belangrijkste berichten bovenaan je Facebook-pagina vast.
- Hanteer overal dezelfde stijl. Zo creëer je herkenbaarheid en vertrouwen.
Beelden zijn dus enorm belangrijk voor het aantal likes. Vooral video’s. Facebook speelt video’s automatisch zonder geluid af. Weet je dat bijna 90% van deze video’s ook zonder geluid wordt bekeken? In de eerste 5-10 seconden moet je de aandacht al trekken. Anders scrollen de meeste Facebookers verder. Mensen moeten je video’s dus ook zonder geluid kunnen begrijpen. Dit regel je met een SRT-bestand.
Is je video langer dan 10 seconden? Dan kun je ook polls uitvoeren met je video. Tags instellen voor tracking. Én de 360º-modus inschakelen. Dit is een erg gave tool. Facebookers zien je video dan als een panorama. Dit werkt trouwens het beste op mobiele telefoons. Hiermee draai en kantel je het beeld namelijk. Je kunt deze video’s ook met een VR-headset bekijken, zoals Oculus Rift of Samsung Gear VR.
👉 TIP: Met de SEO-tool van HubSpot voeg je een metabeschrijving aan je blogs toe. Google gebruikt dit voor zoekmachineoptimalisatie. Facebook gebruikt de metabeschrijving om je link te beschrijven. Houd hier rekening mee als je de metabeschrijving maakt.
3. Maak een inbound Facebook marketingstrategie
Je weet nu hoe je berichten post en welke mogelijkheden je daarbij hebt. Maar wat moet je posten om meer likes en volgers te krijgen? En wanneer doe je dat?
Hiervoor moet je dit weten:
- Hoe ziet jouw doelgroep eruit?
Ontdek wie je buyer persona’s zijn: profielen van je ideale klanten. Buyer persona’s helpen je om je doelgroep beter te begrijpen. Je Facebook-content stem je zo makkelijker af.
Met de Facebook analysetool ‘Audience Insights’ (in de Ad Manager) krijg je meer inzicht in je doelgroep. Zo ontdek je meer over:
➢ Gedrag
➢ Interesses en betrokkenheid
➢ Functies (werk)
➢ Opleidingen
➢ Burgerlijke staat
➢ Leeftijden
➢ Apparaten (smartphone, tablet, laptop)
➢ Locaties
👉 TIP: Interview een paar klanten en bekijk de Facebook-pagina’s van je concurrenten. - Plan je berichten met een vaste regelmaat en op een passend moment
Met een social media content kalender beheer je de berichten op je sociale media kanalen. Je plant je berichten vooruit en je houdt de reacties bij (geautomatiseerd). Zo ontdek je algauw welke content het beste scoort. En op welke momenten je meer reacties krijgt.
Hoe vaak je moet posten hangt van je plaats, doelgroep, doelen en doelgroep af. Doordeweeks is tussen 13.00 – 16.00 uur vaak een goed moment. En in het weekend tussen 12.00 – 13.00 uur.
👉 TIP: De kwaliteit van je berichten is belangrijker dan de hoeveelheid berichten. Probeer je fans te boeien. - Hoe genereer je leads met Facebook?
Leads doen dingen op je Facebook-pagina. Zoals het downloaden van een e-boek. Of het aanvragen van een productdemo. Probeer dit soort actieve handelingen te stimuleren. Experimenteer er gerust wat mee.
➢ Voeg een link toe naar een aanbieding op je website.
➢ Deel blogberichten waarvan je weet dat ze veel leads genereren.
➢ Publiceer video’s om producten te promoten.
➢ Gebruik live video’s om mensen aan iets te helpen herinneren.
➢ Stimuleer het inschrijven voor je webinars of ander marketing evenementen.
➢ Nodig Facebookers uit om met jouw organisatie te communiceren via Facebook Messenger.
➢ Adverteer met content, die de meeste betrokkenheid oplevert. - Hoe adverteer je op Facebook?
Facebook heeft 2 verschillende advertentie editors:
➢ Ad Manager: geschikt voor de meeste bedrijven.
➢ Power Editor: speciaal ontwikkeld voor grote adverteerders met meerdere campagnes.
Kies uit deze 2 advertentiemogelijkheden op Facebook:
➢ Advertentie: 1 losse advertentie.
➢ Advertentieset: meerdere advertenties voor 1 doelgroep.
Heb je een editor gekozen? En weet je hoe je wilt adverteren? Dan moet je een advertentiedoel kiezen. Bijvoorbeeld meer betrokkenheid, naamsbekendheid of video views.
Vervolgens bepaal je:
➢ De doelgroep (locatie, leeftijd, geslacht, taal, …)
➢ De planning van je advertenties
➢ Het budget (dagbudget of budget voor langere periode)
Je doelgroep kun je hierna nog verder specificeren. Richt je bijvoorbeeld op dames die kleding van H&M leuk vinden. Of op jongeren die van Lowlands houden.
Nu is het tijd om je advertentie te maken. Upload het advertentiemateriaal. Gebruik zo min mogelijk tekst. Maak een klikbare knop. Et voilà. Jouw advertentie is klaar om te plaatsen! - Houd de resultaten bij met Facebook Analytics
Met de ‘Page Insights Tool’ analyseer je jouw Facebook-pagina. Bekijk het overzicht met de belangrijkste activiteiten van de voorgaande 7 dagen. Ontdek wanneer je fans online zijn. Volg de betrokkenheid (reacties, shares, likes en unlikes). Monitor je betaalde advertenties. Analyseer hoe mensen op je Facebook-pagina zijn gekomen. Vergelijk de resultaten met andere periodes. En zoom in op losse Facebook-berichten.
👉 TIP: Stel doelen (KPI’s) in. Bijvoorbeeld voor het aantal views, de betrokkenheid en leadgeneratie.
Maak je vanaf je website een link naar je Facebook-pagina? Voeg dan een speciale trackinglink toe! Dan meet Facebook wat er gebeurt. Maak je hierbij gebruik van HubSpot CMS? Dan maak je deze links rechtstreeks in de websitesoftware. Je kunt ze dan ook aan een campagne toewijzen. Op het dashboard van HubSpot zie je nu welke sociale media posts leads en klanten opleveren.
4. Integreer Facebook met HubSpot en profiteer van de voordelen
Om succesvol met Facebook marketing te zijn moet je opvallen. Of het nou om betaalde of onbetaalde content gaat. Dit zijn de belangrijkste voordelen van de integratie:
- Plan al je sociale media berichten vanuit HubSpot met 1 centrale sociale media tool.
- Volg je Facebook-berichten, advertentiecampagnes, advertentiesets en losse advertenties met online rapportages in HubSpot. Hierop houd je eenvoudig alle conversies bij. En focus zo op je meest succesvolle advertenties. Het volgen gebeurt automatisch zodra je jouw Facebook ads account aan HubSpot koppelt.
👉 TIP: Combineer je Facebook-rapportages met de statistieken van je andere sociale media kanalen. En bepaal snel welk sociale media kanaal het succesvolst is! - De acties van je websitebezoekers op je Facebook-pagina volg je met speciale evenementen codes.
- Maak (automatisch) advertentie doelgroepen in HubSpot aan op basis van:
➢ Je websitebezoekers
➢ Je contacten in HubSpot
➢ Bestaande doelgroepen in HubSpot
Zo bepaal je nog beter wie je Facebook-, Google- en LinkedIn-advertenties zien. Maak bijvoorbeeld speciale leadadvertenties in HubSpot. Genereer je nu leads met deze Facebook-advertenties? Dan komen deze leads automatisch in HubSpot te staan.
Uiteraard houd je hierbij rekening met persoonlijke interesses en andere belangrijke eigenschappen. Zo komen de juiste Facebook-advertenties bij de juiste Facebookers terecht. Heb je een doelgroep in HubSpot gemaakt? Dan selecteer je die in je Facebook Ads account. De CRM-software synchroniseert de data vervolgens automatisch met de advertentietool van Facebook.
Krijg je nieuwe websitebezoekers op je website? Komen er nieuwe contacten bij in je contactenlijst? Of gaan ze juist weg? Dan werkt HubSpot de advertentie doelgroep netjes voor je bij. HubSpot herkent de contacten met hun voor- en achternaam, telefoonnummer of e-mailadres. Bij LinkedIn kun je dit ook voor specifieke bedrijven doen (bedrijfsnaam, branche, website domein).
👉 TIP: Je hoeft niet al je websitebezoekers toe te voegen. Je kunt ook kiezen voor de bezoekers van bepaalde landingspagina’s. En de lezers van specifieke blogs op je website. HubSpot herkent de websitebezoekers met cookies. Vervolgens zoekt het hiermee contacten met een Facebook-account in je CRM-systeem. - Target Facebookers die vergelijkbaar zijn met de personen van je doelgroepen (in je HubSpot-portaal). Je benadert hierbij dus Facebookers waar je nog geen relatie mee hebt. Ze lijken op de contacten, die je aan je advertentie doelgroepen hebt toegevoegd. Dit noem je een ‘Lookalike doelgroep’. Je bepaalt zelf op welke locaties of regio’s je wilt targeten.
- Bepaal eenvoudig welke invloed je advertentie uitgaven op je omzet hebben. In 1 oogopslag zie je of je ook verdient aan de klikken op je Facebook-advertenties.
- Genereer je leads met je leadgeneratie advertentiecampagne op Facebook? En heb je de leadadvertenties in HubSpot gemaakt? Dan krijg je hier in HubSpot een melding van (als je dat wilt). Daarna kun je ook meldingen krijgen van nieuwe interacties met deze Facebook-leads.
👉 TIP: Ontdek hier meer over de voordelen van data-gedreven advertenties: Gebruik je CRM-data voor gerichte advertenties in HubSpot. - Zorg voor een snelle en passende follow-up van je Facebook-leads. Op het perfecte moment. HubSpot heeft hier fantastische marketing automation tools voor. Bijvoorbeeld lead nurturing en leadscoring.
- Ontvang al je Facebook Messenger gesprekken in 1 centrale inbox van HubSpot. Hierin ontvang je ook je andere sales of service gesprekken. Bijvoorbeeld via WhatsApp, LinkedIn, live chatgesprekken en e-mail.
👉 TIP: Op onze integratiepagina ontdek je wat de populairste integraties zijn. Naast Facebook zijn dat bijvoorbeeld ook Outlook, Twitter, Teams en LinkedIn. - Neem Facebook op in de gevisualiseerde klantreis van jouw klanten. En vergaar de meest fantastische inzichten voor je marketingstrategie.
Ook HubSpot en Facebook integreren?
De integratie van Facebook en HubSpot heeft dus best wat voordelen. Maar je mogelijkheden zijn wel afhankelijk van je HubSpot-licentie. Zo heb je met een Starterlicentie minder mogelijkheden dan met een Professional of Enterprise licentie. Wij leggen je de verschillen graag uit.
Ben je eerst benieuwd wat je nog meer met HubSpot kunt? Bekijk dan onze HubSpot CRM demo video hieronder. Zo krijg je direct een goede indruk van de software.
Deel artikel
- december 2024 (6)
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)