HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Verbeter je recruitment proces met je CRM-systeem

Verbeter je recruitment proces met je CRM-systeem

Kampt jouw organisatie óók met een personeelstekort? Zijn sommige vacatures (bijna niet) in te vullen? En kost het je de grootste moeite om nieuwe talenten te werven? Verbeter je recruitment proces dan met HubSpot. 

Zo trek je namelijk makkelijker en sneller goed personeel aan. En je werving en selecte proces verloopt op rolletjes. Voer je HubSpot in je gehele organisatie door? Dan houd je jouw medewerkers ook nog eens makkelijker vast. Er zijn hartstikke veel voordelen. 

Ontdek hier meer over de recruitment mogelijkheden van het CRM-systeem:
Makkelijker en meer goed personeel werven met je CRM-systeem.
Jouw geoptimaliseerde recruitment proces in HubSpot verloopt op rolletjes.
Je nieuwe medewerkers vasthouden met moderne en gebruiksvriendelijke CRM-software.
Creëer jouw eigen optimale recruitment proces met HubSpot.

Makkelijker en meer goed personeel werven met je CRM-systeem

ATS - sollicitatie pipeline 2.0


In je CRM-systeem sla je de gegevens van jouw sollicitanten op. Dit proces gebeurt grotendeels automatisch. Bijvoorbeeld als een kandidaat online een sollicitatieformulier invult. Of als iemand jouw e-book met sollicitatietips downloadt. Vanaf dit moment trackt HubSpot jouw (toekomstige) sollicitant.

Welke e-mails opent je kandidaat? Welke vacatures bekijkt hij of zij op je website? Welke content leest hij of zij nog meer? En hoe vaak keert je kandidaat terug naar je website? Je CRM-systeem houdt het netjes voor je bij. Als recruiter speel je hier natuurlijk handig op in. Stuur een LinkedIn-bericht over de betreffende vacature. Zet een recruitment sequentie in of neem telefonisch contact op. 

Je CRM-systeem helpt je om makkelijker werkzoekenden te werven. Je beschikt namelijk over allerlei marketing, sales en service tools. Voorbeelden hiervan zijn: 

  1. Plaats online advertenties waar jouw doelgroep zich bevindt. Bijvoorbeeld op LinkedIn, Facebook, Twitter, de Nationale Vacaturebank of Google for jobs.

  2. Beheer je vacature posts op je sociale media kanalen vanaf 1 centrale plek. Plan je berichten vooruit. En deel ze via de LinkedIn-profielen van je collega’s (als zij dat goed vinden).

  3. Onderzoek met een A/B-test welke vacature content het beste werkt. En focus je vervolgens daarop.

  4. Richt speciale landingspagina’s, formulieren en calls-to-action (CTA) in, die uitnodigen om te solliciteren. 

  5. Toon gepersonaliseerde content op je geïntegreerde website. Deze website zet je eenvoudig zelf in elkaar. Zónder ingewikkelde codes!

  6. Bied live chatten op je website aan. En communiceer via WhatsApp en je sociale media kanalen. Behandel al deze gesprekken vervolgens vanuit 1 overzichtelijke inbox. Alle correspondentie bewaar je in je CRM-systeem.

  7. Zet in een handomdraai arbeidscontracten in elkaar en laat ze digitaal ondertekenen. Houd de status van je verstuurde arbeidscontracten vervolgens bij op je recruitment dashboard

  8. Vraag je sollicitanten naar hun sollicitatiebeleving met handige feedbacktools. Aan de hand hiervan verbeter je natuurlijk je recruitment proces.

Je mogelijkheden zijn erg uitgebreid! De waardevolle data in je CRM-systeem helpt je ook om zelf geschikte kandidaten te vinden. Jouw CRM-systeem registreert namelijk alle relevante informatie van je (toekomstige) sollicitanten. Met handige filters vind  je ze hierna terug in je database. Bijvoorbeeld op basis van ervaring of andere kwalificaties, die je zelf definieert. Zet je voor je recruitment marketing ook persona’s van je ideale kandidaten in? Dan kun je nog gerichter te werk gaan.

Monitor je belangrijkste recruitment KPI’s met online rapportages. Zo ontdek je algauw met welke advertenties je het meeste succes behaalt. En welke content voor meer conversie zorgt. Je managet de gemiddelde wervingskosten van je sollicitanten. Je houdt jouw recruitment budgetten in de gaten. En de afspraken met werving en selectie bureaus heb je altijd voorhanden. Het is zelfs mogelijk om de prestaties van je nieuwe medewerkers te blijven monitoren. 
Jouw geoptimaliseerde recruitment proces in HubSpot verloopt op rolletjes

 

ATS - alle sollicitaties per fase - grafiek 2.0

Met HubSpot verbeter je jouw recruitment proces zoals bij een Applicant Tracking System (ATS). Alleen zijn je mogelijkheden in jouw allround CRM-systeem veel uitgebreider. Dit komt door de integratie met allerlei marketing, sales en service tools.

In het voorbeeld hieronder ontdek je hoe een geoptimaliseerd recruitment proces in HubSpot eruit ziet.

Voorbeeld van een recruitment proces in HubSpot

❝ Karina zoekt een financieel expert voor Top Oil. Het is moeilijk om een geschikte kandidaat te vinden. Ze heeft daarom een leuke vacaturevideo gemaakt. Matthias en Inez van Finance showen hierin de werkomgeving. Enthousiast vertellen ze hoe een werkdag eruit ziet. Hoe leuk het is om bij Top Oil te werken. Over de gezamenlijke lunch en natuurlijk de vrijdagmiddelborrel. En hoe blij ze straks met hun nieuwe collega zijn. 

➜ Als eerste plaatst Karina de vacature met de vacaturevideo op de geïntegreerde website. Ze adverteert op Twitter, LinkedIn en Indeed. En ze benadert 3 werving en selectie bureaus om te helpen zoeken.  

➜ In totaal ontvangt Karina 11 reacties voor deze functie. Tegelijkertijd heeft ze nog veel meer vacatures te managen. Er staan momenteel wel 56 vacatures open. Gelukkig behoudt Karina makkelijk overzicht met de vacature-tijdlijnen in het CRM-systeem.   

➜ HubSpot helpt Karina met de screening van de sollicitanten. Maar 2 sollicitaties zijn eigenlijk echt interessant voor deze functie. De andere kandidaten ontvangen daarom automatisch een gepersonaliseerde afwijzing. Karina hoeft het alleen maar aan te vinken. HubSpot regelt de rest. Op de tijdlijn verandert de sollicitatiestatus van de afgewezen sollicitanten automatisch. Karina vindt zelf ook nog een geschikte kandidaat in haar database. Ze polst gelijk de interesse. 

➜ Nu is Karina benieuwd wat Finance Manager Bas van de 3 kandidaten vindt. Via het CRM-systeem stelt ze de kandidaten aan hem voor. Karina hoeft hier gelukkig niets meer voor uit te printen. Dezelfde dag nog geeft Bas zijn digitale reactie. Joris en Recep ontvangen een geautomatiseerde uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. De 3e kandidaat valt alsnog af.

➜ Via de afsprakentool in HubSpot plant Karina de online sollicitatiegesprekken in. Joris en Recep ontvangen hiervoor een geautomatiseerde e-mail met een link. De meetingtool houdt rekening met de beschikbaarheid van de sollicitatiegesprek deelnemers van Top Oil. Supermakkelijk! 

➜ Na het gesprek ontvangt Karina een digitale beoordeling van haar collega’s. Joris ontvangt dezelfde dag nog een mooi aanbod. Zo krijgt hij weinig kans om alsnog voor een andere werkgever te kiezen. Via de dynamische offertetool is het arbeidscontract zo klaar. Karina licht het voorstel nog even toe met een recruitment video. Joris accepteert het aanbod gelijk met een digitale handtekening.

➜ Tenslotte is Karina benieuwd hoe Joris en Recep het sollicitatieproces ervaren hebben. Daarom vraagt ze hen via HubSpot om feedback.❞

Zoals je ziet zorgt je recruitment software automatisch voor een efficiënte communicatie. Je hergebruikt je content en zet je CRM-data effectief in. Zelf hoef je misschien alleen nog kleine aanpassingen te doen. Bovendien is alle informatie ook inzichtelijk voor je collega’s. Met taken en meldingen draag je eenvoudig werk over. Zo werk je samen aan je recruitment doelen. 

👉🏼 TIP: Hier vind je een overzicht met de belangrijkste recruitment functies: Automatiseer je HR recruitment proces met HubSpot.

Je nieuwe medewerkers vasthouden met moderne en gebruiksvriendelijke CRM-software

Smartphones staan tegenwoordig vol met de mooiste apps. Iedereen is daar gewend aan geraakt. Werkt jouw organisatie nog met verouderde systemen? Hoe denk je dat dit bij je nieuwe talenten overkomt? Waarschijnlijk frustrerend. Misschien jaag je ze hiermee zelfs weg.

HubSpot is een allround CRM-systeem. Het bevat dan ook de modernste tools voor marketing, sales en service. Bovendien is het mega-gebruiksvriendelijk. De interface ziet er overal hetzelfde uit en alle tools werken op dezelfde manier. Of je het nou voor je recruitment proces, inbound marketing, verkoop of je helpdesk gebruikt. Hiermee bied je jouw nieuwe talenten dus wél software, die aan hun verwachtingen voldoet.

De software is modulair opgebouwd. Zo richt je het eenvoudig in naar jouw specifieke wensen en behoeften. Je betaalt vervolgens alleen voor wat je afneemt. Het is bijvoorbeeld mogelijk om gratis licenties met betaalde licenties te combineren. En om een uitgebreid pakket voor marketing af te nemen en géén betaalde tools voor service. Of juist andersom. Iedere licentie bevat zelfs gratis basisfuncties. Die kun je dus zo gebruiken!

De software waar je al mee werkt is vaak eenvoudig te koppelen. De speciale App Marketplace van HubSpot bevat hiervoor meer dan 1000 standaard softwarekoppelingen. Voor complexe softwarekoppelingen is meestal wel wat extra maatwerk nodig. Bijvoorbeeld bij een ERP-systeem, zoals SAP en Microsoft Navision. Maar als ervaren HubSpot implementatie expert helpen we je hier graag mee. 

👉🏼 TIP: Check ons overzicht met de populairste HubSpot integraties.

De implementatie is vaak snel te realiseren. Het is een eenvoudiger en korter traject dan bij de meeste andere CRM-systemen, zoals Salesforce en Microsoft Dynamics. Vaak is je HubSpot-platform namelijk al binnen 2 à 3 maanden up & running. Met alle toeters en bellen eraan. Óók als je de data overzet vanuit je oude CRM-systeem. Daarnaast is HubSpot zeer onderhoudsvriendelijk. Je IT-beheerder kan het CRM-systeem (grotendeels) zelf onderhouden.

Creëer jouw eigen optimale recruitment proces met HubSpot

HubSpot helpt je bij een digitaal en optimaal recruitment proces. Zet je data slim in en je werft makkelijker en meer goed personeel!

Ben je enthousiast? Bekijk hieronder onze HubSpot CRM demo video maar eens. Zo krijg je een goede algemene indruk van het CRM-systeem. Of maak gelijk kennis met mijn collega tijdens een vrijblijvende software demonstratie. 

New call-to-action

Ontvang updates per email