HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De top 10 beste functies van HubSpot

HubSpot Video


Effectief meer websitebezoekers, leads en (tevreden) klanten aantrekken? Maak kennis met het meest veelzijdige en complete CRM-systeem dat er is: HubSpot.

👉 Of het nou om sales, marketing of service gaat. Met HubSpot zet je jouw klanten volledig centraal.
👉 Creëer eenvoudig meer websiteverkeer en leads met behulp van ‘s werelds no. 1 marketing automation software.
👉 Haal meer uit je CRM-platform met een (gratis) geïntegreerde website.
👉 Zet jouw leads efficiënt om naar klanten met behulp van (geautomatiseerde) verkooptools.
👉 Met slimme servicetools bind je jouw klanten makkelijker en houd je ze tevreden.
👉 Synchroniseer en combineer jouw data met die van je andere systemen. Zoals je ERP-systeem, e-mailprogramma en boekhoudsoftware. Realtime als je dat wilt. Er zijn al veel koppelingen beschikbaar.
👉 Dankzij de vele rapportage mogelijkheden heb je altijd inzicht en overzicht.
👉 Tenslotte blinkt HubSpot uit in gebruiksvriendelijkheid. Werkelijk iedereen leert er zo mee werken!

HubSpot bevat alle benodigde tools voor sales, marketing, content en service. Bovendien is de basis gratis. Je breidt het simpel uit met de betaalde functies. Zo richt je jouw HubSpot-platform helemaal naar wens in. Daarnaast betaal je alleen voor wat je echt nodig hebt. Het CRM-platform is hierdoor geschikt voor zowel kleine als grote organisaties. Perfect voor het MKB dus!

In deze video vertelt Martijn je over de top 10 meest gewaardeerde functies van HubSpot.

Functie 1: Relatiebeheer

Je klantrelaties zijn belangrijk. Daarom is het verstandig om deze gegevens goed te beheren. Een goed CRM-systeem helpt jou om je klantgegevens (geautomatiseerd) actueel te houden. Wees daarbij zuinig op al je data en werk gestructureerd. Maak de behoeftes en wensen van je prospects en klanten inzichtelijk. En speel daar vervolgens handig op in. Een all-in-one CRM-systeem zoals HubSpot helpt jou om meer uit jouw data te halen.

In HubSpot bewaar je al jouw relatiegegevens op één centrale plek. Dit geldt ook voor al je communicatie. Zoals de interactie op je website, e-mail correspondentie en zelfs je WhatsApp berichten. Tenminste als je de software hiervan gekoppeld hebt. Zo heb je superveel inzicht en overzicht. Bovendien gaan er geen gegevens meer verloren. Zelfs niet als er een collega vertrekt!

Functie 2: HubSpot Marketplaces

Waarschijnlijk gebruik je ook andere software om snel en efficiënt te werken. Speciaal hiervoor heeft HubSpot de App-markplaats ontwikkeld. Dankzij de vele beschikbare API’s koppel je veel apps eenvoudig aan jouw HubSpot-account. Zo zijn er bijvoorbeeld koppelingen voor Wordpress, Microsoft 365 en Mailchimp beschikbaar. 

Alle apps zijn gecontroleerd op kwaliteit, veiligheid en bruikbaarheid. Een team van HubSpot-ontwikkelaars houdt zich daar dagelijks mee bezig. Op de pagina 'Hoe veilig is HubSpot?' lees je hier meer over.

TIP: Heb je toch behoefte aan maatwerk? Wij beschikken al over een flink aantal (herbruikbare) maatwerk koppelingen. Zo niet? Dan kunnen we een API voor je maken.

Daarnaast vind je in de Asset-marktplaats gratis en betaalde thema’s, modules en templates. Hier kies je bijvoorbeeld een mooi thema uit voor je nieuwe geïntegreerde website. Vervolgens bouw je die eenvoudig met de HubSpot CMS Hub.

Of selecteer een geschikte template als basis voor jouw nieuwsbrief van de HubSpot Marketing Hub. Natuurlijk pas je die vervolgens naar wens aan. Voeg bijvoorbeeld je logo en de kleuren van je huisstijl toe. En wat denk je van een template voor jouw digitale offerte met dynamische content?

Functie 3: HubSpot Insights

Handmatig bedrijfsgegevens invoeren in een CRM-systeem. Wat een tijdrovend proces is dat! Met HubSpot is dit gelukkig grotendeels verleden tijd.

Vul je een domeinnaam in? Bijvoorbeeld www.systony.nl. Dan vult HubSpot de bedrijfsgegevens daarna automatisch aan. Zo voorziet HubSpot je bijvoorbeeld van:

  • NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats)
  • Branche
  • Bedrijfsgrootte
  • LinkedIn profiel
  • Jaaromzet

Vul je bepaalde gegevens liever zelf in? Dan laat HubSpot deze gegevens uiteraard met rust. HubSpot Insights bespaart je enorm veel tijd. Je houdt dus meer tijd over voor andere belangrijke zaken.

Functie 4: Inbox Automation

Dankzij Inbox Automation vul je contactgegevens in jouw CRM-systeem automatisch aan. HubSpot leest namelijk de e-mailhandtekeningen van binnenkomende e-mails uit. Daarna voegt het automatisch de ontbrekende contactgegevens aan jouw klantenrecords toe. Ook dit scheelt je erg veel tijd. Bovendien houd je jouw data zo natuurlijk makkelijker up-to-date. Superhandig toch?!

Functie 5: Deal Pipelines & Forecasting

Deal pipelines maken jouw verkoopproces inzichtelijk. Een dealrecord (verkoopkans) doorloopt verschillende stapjes tijdens het aankoopproces. Alle aankoopstapjes bij elkaar noem je een deal pipeline. Kijk meer eens naar deze 2 voorbeelden.

👉 He bah, de wasmachine heeft het begeven. Op Internet zoekt Faisal naar een waardige vervanger. Hij oriënteert zich bij verschillende webshops en vergelijkingswebsites.

👉 Fauzia en Alan zijn eruit! Na heel wat vergelijken willen ze een Toyota Camry aanschaffen. Het liefst bij een autodealer in de buurt. Nu de perfecte Toyota Camry nog vinden.

Terwijl Faisal zich oriënteert weten Fauzia en Alan al wat ze willen. Zij zitten dus in een andere fase van het aankoopproces. De aankoopstapjes verschillen natuurlijk wel per branche en per organisatie. Zelfs per product of dienst. Hoe anders is het om een vakantie uit te zoeken en een auto te kopen? En om een energieleverancier te vinden of een partij waar je jouw administratie aan uitbesteedt? De stapjes van je deal pipeline definieer je daarom zelf.

Dankzij een deal pipeline houd je makkelijker overzicht. Je hebt namelijk altijd inzichtelijk welke lopende, gewonnen en verloren verkoopkansen er zijn. Bovendien zie je in één oogopslag in welk verkoopstadium zij zitten. Daarnaast beschikt de HubSpot Sales Hub over een speciale forcastingtool. Heb je een Professional of Enterprise abonnement? Dan is het slim om aan alle verkoopfases een scoringskanspercentage toe te kennen.

Hoe ver is een verkoopmedewerker met de gestelde verkoopdoelen? Hoe gaat het met het verkooptraject? Dankzij de forecastingtool zijn de prestaties van je teams en medewerkers altijd inzichtelijk. In de forecasting neem je de verkoopdoelstellingen per maand, per kwartaal en/of per jaar op. Handige informatie voor jouw verkoopmedewerkers zelf en natuurlijk ook voor hun salesmanagers! Jouw forecast is dan ook een perfecte basis voor je verkoopvergaderingen.

TIP: In HubSpot heb je uitgebreide rapportage- en dashboardmogelijkheden. Kies uit standaard en custom rapportages en combineer ze op jouw dashboards. 

Functie 6: Landingspagina’s en formulieren

Je website bestaat uit verschillende soorten pagina’s, waaronder landingspagina’s. Een succesvolle landingspagina werkt als een magneet voor jouw doelgroep. Zo’n pagina gaat over een belangrijk (relevant) onderwerp voor jouw business. Websitebezoekers komen op je landingspagina’s terecht, doordat ze naar informatie zoeken.

Een paar voorbeelden van landingspagina’s:

👉 Ruil je oude bed in een voor een nieuwe en ontvang € 200,- cashback. Op de landingspagina legt De Beddenspecialist de voorwaarden van de actie uit. Om meer mensen naar de landingspagina te lokken kan De Beddenspecialist aanvullende marketingmiddelen inzetten. Zoals CRM-gedreven advertenties in Google en op Facebook, radiocampagnes en tv-commercials.

👉 Waarom is HubSpot het beste CRM-systeem voor veel organisaties? Bekijk de CRM demo video op de landingspagina van Systony. Maarten en Martijn leggen het je daarin piekfijn uit.

Landingspagina’s hebben als doel om te informeren, leads te genereren en om iets te verkopen. Het zijn dus conversiegerichte websitepagina’s. Je wilt daarom graag dat jouw websitebezoekers op je landingspagina’s terecht komen. Veel andere pagina’s op jouw website verwijzen er dan ook naartoe.

Met HubSpot maak je eenvoudig je eigen landingspagina’s op. Uiteraard in de look-and-feel van je eigen website. Vervolgens koppel je jouw landingspagina’s simpel aan je website. Het is prettig als je een geïntegreerde HubSpot website hebt. Die maak je makkelijk zelf met de drag-and-drop tool (slepen en neerzetten) van de HubSpot CMS Hub. Dit kan zelfs gratis! Maar je kunt ook landingspagina’s voor websites met een ander CMS-systeem maken. Zoals Joomla en Wordpress.

Je landingspagina’s zijn gericht op conversie. Daarom voeg je er formulieren aan toe. In HubSpot gaat dat heel makkelijk. Vult een bezoeker vervolgens een formulier in? Bijvoorbeeld in ruil voor een e-book, productsheet of webinar deelname. Dan komt deze persoon direct in jouw CRM-systeem te staan. Technische kennis van een CMS-systeem heb je hier echt niet voor nodig.

TIP: Het is slim om veel aandacht aan de SEO van je landingspagina’s te besteden. Zo krijgen deze pagina’s eerder een hoge ranking in de zoekmachines. Geïnteresseerden vinden jouw organisatie daardoor sneller! De HubSpot Marketing Hub heeft verschillende tools om je hierbij te helpen.

Functie 7: E-mailmarketing

Prospects en klanten gericht aanspreken en bereiken met jouw boodschap. Met de e-mailmarketing tool van HubSpot is dat een eitje. Communiceer CRM-gedreven (de data in jouw CRM-systeem is leidend). Maak de mooiste gepersonaliseerde e-mails op. Voeg een naam toe. En pas de content aan op de behoeften van jouw individuele ontvangers.

Over het algemeen verhogen gepersonaliseerde e-mails de betrokkenheid van hun ontvangers. Pas je jouw huisstijl daarbij goed toe? Dan zorgt dit voor herkenning en vertrouwen. Dit helpt allemaal mee bij het opbouwen van een klantrelatie.

In HubSpot maak je eenvoudig zelf nieuwe e-mails en nieuwsbrieven aan. Richt ze in zoals jij dat wilt. Gebruik hiervoor de templates uit de asset-marktplaats. Of creëer je eigen ontwerp met de gebruiksvriendelijke drop-and-drag editor (slepen en neerzetten). Ook hiervoor heb je dus geen hulp nodig van IT of designers. Je e-mailcampagnes zijn echt binnen no time gereed.

Functie 8: Workflows

Een workflow in HubSpot is een werkstroom met geautomatiseerde handelingen. Deze handelingen hebben altijd een vaste volgorde. Vooraf stel je jouw workflow in. Daarna kun je jouw workflow eindeloos blijven herhalen.

workflow afbeelding

Workflows gebruik je om bepaalde bedrijfsprocessen te automatiseren. Bijvoorbeeld om taken aan te maken en records te updaten. En om automatisch e-mails te versturen (intern en extern). Ook data ophalen en/of wegschrijven in andere applicaties is met een workflow mogelijk.

De 3 belangrijkste voordelen zijn:

  1. Tijd besparen: workflows nemen je enorm veel werk uit handen!
  2. Schone data: de workflows in HubSpot helpen je om databasevervuiling te voorkomen!
  3. Eerder knelpunten binnen jouw organisatie signaleren.

Beschik je over een Professional of Enterprise licentie? Doe hier dan je voordeel mee!

TIP: Je kunt nog veel meer met workflows. Wat denk je bijvoorbeeld van lead nurturing en lead scoring? Op het ideale moment voed je jouw klanten met waardevolle informatie. Vervolgens classificeer je ze aan de hand van hun acties. Langzaam maak je ze zo warm voor de afdeling verkoop.

Functie 9: Meeting scheduler en meeting links

Een afspraak plannen, waarbij alle partijen beschikbaar zijn. Dat is soms lastig en onhandig. Algauw verlies je veel tijd aan heen en weer mailen en/of bellen. HubSpot heeft hier een fantastische oplossing voor: de meeting link!

Hoe het werkt? Je creëert eenvoudig een meeting link, die je deelt. Bijvoorbeeld via een e-mail of op een webpagina. De link is verbonden met jouw Office 365 of Google agenda. Klikt iemand erop? Dan ziet de afspraakmaker wanneer je nog beschikbaar bent voor een afspraak.

Hij of zij kan de afspraakmogelijkheden zo makkelijk vergelijken met zijn of haar eigen agenda. Binnen een paar klikken heeft je relatie een afspraak met je ingepland. Natuurlijk op basis van de spelregels die jij zelf bepaalt. Zo is de afspraak makkelijk en snel geregeld.

TIP: Meer informatie over de meeting tool vind je hier: Vergaderingen plannen met de gratis Meetingtool van HubSpot.

Functie 10: Offertes

Digitale offertes maken en versturen. Het is nog nooit zo makkelijk geweest. Zelfs in jouw eigen huisstijl. Branding draagt bij aan de herkenbaarheid van je onderneming. Het is daarom net zo belangrijk als de rest.

Met de offerte wizard maak je jouw offertes razendsnel aan. Gebruik daarbij herbruikbare tekstfragmenten, ook wel snippets genoemd. Bijvoorbeeld voor je offerte-introductie, begeleidend schrijven en/of offertevoorwaarden.

Leg je een productenbibliotheek aan? Dan voeg je daarmee snel producten en diensten aan je offertes toe. Voorzien van omschrijvingen en prijzen. De ontvanger van jouw offertes kan jouw offerte online lezen. Daarnaast is het mogelijk om jouw offertes snel en veilig digitaal te ondertekenen. Zo sluit je echt makkelijker deals!

TIP: Licht jou offerte toe met een persoonlijke videoboodschap! Zo val je lekker op en ontvangen alle beslissers jouw informatie uit eerste hand.

Valt je iets op?

HubSpot maakt jouw werkprocessen eenvoudiger en leuker. Is je dat opgevallen? De CRM-software helpt jou met tijdrovende werkzaamheden. Zo kun jij je meer focussen op andere belangrijke dingen. Zoals je meest kansrijke prospects en klanten.

Lijkt HubSpot jou wel wat? Probeer het gratis uit als je wilt. Wat je mogelijkheden zijn hangt wel van je HubSpot-licentie af. Zonder kosten profiteer je al van de meest fantastische functies. Loop je tegen de beperkingen van de gratis functies aan? Dan breid je jouw platform gewoon uit met betaalde functies. Zo groeit HubSpot perfect mee met jouw organisatie!

New call-to-action

Ontvang updates per email