Deel artikel
Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?
door Andrea van Witteloostuijn op 15-2-22 17:33
Pieter van den Broek geeft al jaren leiding bij grote organisaties. Inmiddels heeft hij talloze cursussen gevolgd om zijn leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen. Hij denkt een van de grootste leiderschapsexperts te zijn. Effectief communiceren kan hij dus wel.
En toch is het een rommeltje op de werkvloer. Medewerkers doen maar wat. Er is eigenlijk helemaal geen structuur in de organisatie. De werkomstandigheden zijn frustrerend en leveren heel veel stress op! Hoe komt dat toch? En nog belangrijker... wat kan Pieter eraan doen?
Effectief een organisatie leiden
Bij effectief een organisatie leiden komt meer kijken dan alleen leiderschapsvaardigheden. Natuurlijke leiders beschikken uit zichzelf over leiderschapskwaliteiten. Veel vaardigheden kun je jezelf ook aanleren. Een cursus is dan natuurlijk een prima hulpmiddel.
Tijdens een leiderschapscursus leer je bijvoorbeeld:
- Welke leiderschapsstijl het beste bij jou past.
- Welke valkuilen er zijn.
- Hoe je jouw medewerkers motiveert.
- Hoe je betere resultaten bereikt.
- Om beter op resultaten te sturen.
- Hoe je duidelijke regels stelt en meer controle uitoefent.
Maar hoe zit het met het fundament van jouw organisatie? Beschik je over de juiste hulpmiddelen om jouw afdeling of organisatie goed te leiden? Kun je resultaten daarmee goed controleren en sturen? Zijn alle rollen in jouw organisatie duidelijk en hoe structureer je de taken? Hoe weet je precies wat er goed gaat en wat aandacht nodig heeft? Kun je dat ook meten?
De behoeften van een effectieve leider
Als leider van een afdeling of organisatie heb je dus bepaalde behoeften. In grote lijnen zijn die bij iedere leider hetzelfde:
- Je wilt werken met gemotiveerde medewerkers.
- Je wilt dat jouw medewerkers en afdelingen goed samenwerken (zelfsturend).
- Alle medewerkers moeten productief zijn (ze moeten dus precies weten wat ze moeten doen).
- Je wilt structuur en overzicht hebben.
- Je wilt precies weten wat er speelt en kunnen bijsturen als dat nodig is.
- Je wilt kunnen sturen op resultaten.
Kortom, je wilt de processen van jouw organisatie kunnen controleren en beheersen. Jouw doel is om het maximale uit jouw medewerkers, afdelingen en organisatie te halen.
Alleen... in de waan van de dag is het vaak lastig om dat voor elkaar te krijgen. Hoe vaak heb je tijd om aan je medewerkers te vragen hoe het gaat? Hoe vaak moet je ad hoc brandjes blussen? En ben je heel veel tijd kwijt aan allerlei bijzaken? Misschien moet je soms zelfs uitkijken, dat je jezelf niet voorbij loopt?!
De juiste hulpmiddelen voor effectief leiderschap
Voor effectief leiderschap zijn goede hulpmiddelen dus meer dan welkom. Want hoe fijn is het als bepaalde processen automatisch verlopen? En dat je als leider een basis hebt waar je op kunt bouwen? Een allround CRM-systeem is de oplossing voor jou. Daarmee kun je namelijk al jouw leiderschapsbehoeften organiseren.
Misschien moet je even wennen aan jouw veranderde rol. Maar uiteindelijk word je er een veel betere manager door. Samen met alle leiderschapservaring, die je al hebt natuurlijk. Want leidinggeven blijft mensenwerk. Je nieuwe ‘functie’ is veel relaxter. Lachend geef je er invulling aan.
De voordelen van een allround CRM-systeem:
- Groei samen met jouw CRM-systeem (persoonlijk èn als organisatie).
- Weet waar de kansen liggen en stuur daarop!
- Maak je werkzaamheden makkelijker door geautomatiseerde processen en meetbare resultaten.
- Stroomlijn processen, taken en rollen (afdeling overstijgend).
- Maak jouw organisatie productiever en efficiënter.
- Voorkom verwarring.
- Stem jouw communicatie en oplossingen af op wat je weet (van je collega’s, leads, prospects en klanten).
Ben je nieuwsgierig hoe een CRM-systeem helpt om jouw organisatie effectief te leiden? Verdiep je dan eens in de mogelijkheden van HubSpot!
TIP! Lees ook een paar van onze andere blogs, bijvoorbeeld:
- Jouw CRM als oplossing voor interne communicatie knelpunten.
- Klantgericht ondernemen met het juiste CRM.
- Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie.
- CRM implementeren met succes.
- Hoe selecteer je een nieuwe CRM leverancier?
- Hoe win je het vertrouwen van jouw klanten?
- 6 Redenen om voor een gebruiksvriendelijk CRM-systeem te kiezen.
- Wat zijn de plus- en minpunten van HubSpot?
Deel artikel
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)