HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?

Effectief een organisatie leiden hoe doe je dat_nieuw

Pieter van den Broek geeft al jaren leiding bij grote organisaties. Inmiddels heeft hij talloze cursussen gevolgd om zijn leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen. Hij denkt een van de grootste leiderschapsexperts te zijn. Effectief communiceren kan hij dus wel.

En toch is het een rommeltje op de werkvloer. Medewerkers doen maar wat. Er is eigenlijk helemaal geen structuur in de organisatie. De werkomstandigheden zijn frustrerend en leveren heel veel stress op! Hoe komt dat toch? En nog belangrijker... wat kan Pieter eraan doen?

Effectief een organisatie leiden

Bij effectief een organisatie leiden komt meer kijken dan alleen leiderschapsvaardigheden. Natuurlijke leiders beschikken uit zichzelf over leiderschapskwaliteiten. Veel vaardigheden kun je jezelf ook aanleren. Een cursus is dan natuurlijk een prima hulpmiddel.

Tijdens een leiderschapscursus leer je bijvoorbeeld:

  • Welke leiderschapsstijl het beste bij jou past.
  • Welke valkuilen er zijn.
  • Hoe je jouw medewerkers motiveert.
  • Hoe je betere resultaten bereikt.
  • Om beter op resultaten te sturen.
  • Hoe je duidelijke regels stelt en meer controle uitoefent.

Maar hoe zit het met het fundament van jouw organisatie? Beschik je over de juiste hulpmiddelen om jouw afdeling of organisatie goed te leiden? Kun je resultaten daarmee goed controleren en sturen? Zijn alle rollen in jouw organisatie duidelijk en hoe structureer je de taken? Hoe weet je precies wat er goed gaat en wat aandacht nodig heeft? Kun je dat ook meten?

De behoeften van een effectieve leider

Als leider van een afdeling of organisatie heb je dus bepaalde behoeften. In grote lijnen zijn die bij iedere leider hetzelfde: 

  • Je wilt werken met gemotiveerde medewerkers.
  • Je wilt dat jouw medewerkers en afdelingen goed samenwerken (zelfsturend).
  • Alle medewerkers moeten productief zijn (ze moeten dus precies weten wat ze moeten doen).
  • Je wilt structuur en overzicht hebben.
  • Je wilt precies weten wat er speelt en kunnen bijsturen als dat nodig is.
  • Je wilt kunnen sturen op resultaten.

Kortom, je wilt de processen van jouw organisatie kunnen controleren en beheersen. Jouw doel is om het maximale uit jouw medewerkers, afdelingen en organisatie te halen. 

Alleen... in de waan van de dag is het vaak lastig om dat voor elkaar te krijgen. Hoe vaak heb je tijd om aan je medewerkers te vragen hoe het gaat? Hoe vaak moet je ad hoc brandjes blussen? En ben je heel veel tijd kwijt aan allerlei bijzaken? Misschien moet je soms zelfs uitkijken, dat je jezelf niet voorbij loopt?!

De juiste hulpmiddelen voor effectief leiderschap

Voor effectief leiderschap zijn goede hulpmiddelen dus meer dan welkom. Want hoe fijn is het als bepaalde processen automatisch verlopen? En dat je als leider een basis hebt waar je op kunt bouwen? Een allround CRM-systeem is de oplossing voor jou. Daarmee kun je namelijk al jouw leiderschapsbehoeften organiseren.

Misschien moet je even wennen aan jouw veranderde rol. Maar uiteindelijk word je er een veel betere manager door. Samen met alle leiderschapservaring, die je al hebt natuurlijk. Want leidinggeven blijft mensenwerk. Je nieuwe ‘functie’ is veel relaxter. Lachend geef je er invulling aan.

De voordelen van een allround CRM-systeem:

  • Groei samen met jouw CRM-systeem (persoonlijk èn als organisatie).
  • Weet waar de kansen liggen en stuur daarop!
  • Maak je werkzaamheden makkelijker door geautomatiseerde processen en meetbare resultaten.
  • Stroomlijn processen, taken en rollen (afdeling overstijgend).
  • Maak jouw organisatie productiever en efficiënter.
  • Voorkom verwarring.
  • Stem jouw communicatie en oplossingen af op wat je weet (van je collega’s, leads, prospects en klanten).

Ben je nieuwsgierig hoe een CRM-systeem helpt om jouw organisatie effectief te leiden? Verdiep je dan eens in de mogelijkheden van HubSpot!

New call-to-action

TIP! Lees ook een paar van onze andere blogs, bijvoorbeeld:

New call-to-action

Ontvang updates per email