Deel artikel
9 Artificial Intelligence voorbeelden om je salesproces te verbeteren
door Floris van Muijen op 9-2-24 9:00
Weet je dat het gebruik van Artificial Intelligence (AI) veel voordelen voor verkopers heeft?
- Je werkt veel efficiënter.
- Je sluit makkelijker deals en behaalt daardoor eerder je verkoopdoelstellingen.
- Het is een stuk eenvoudiger om je klantrelaties te onderhouden.
- Je besteedt minder tijd aan saaie terugkerende invoertaken.
- Je focust je op je leukste salestaken.
Heb je Artificial Intelligence nog niet in jouw salesproces geïntegreerd? Ontdek dan hier waarom je dat wel zou moeten doen. In dit artikel geef ik je 9 Artificial Intelligence voorbeelden.
9 Artificial Intelligence voorbeelden om je salesproces te verbeteren
Als verkoper zet je Artificial Intelligence voor allerlei salestaken in. Bijvoorbeeld om snel gegevens te analyseren. Om snel een realistische verkoopprognose te maken. En om snel een geweldige salespitch te schrijven. Daarnaast neemt AI veel van je meest tijdrovende dagelijkse salestaken over.
Met deze 9 AI voorbeelden optimaliseer je jouw salesproces:
AI voorbeeld 1: AI Chatbots
AI Chatbots zijn in korte tijd razend populair geworden. Bijvoorbeeld ChatSpot van HubSpot met ChatGPT als basis. Niet zo gek ook. Want hiermee creëer je in een handomdraai content, e-mails en hapklare verkoopinformatie.
Combineer je dit met de CRM-tools van HubSpot? Dan volg je jouw prospects nauwkeurig. Deze gegevens sla je in jouw CRM-systeem op. Hiermee heb je een geweldige basis voor al je AI-functionaliteiten. Je zult zien: hiermee is jouw organisatie onoverwinnelijk. Je werkzaamheden verlopen ineens een stuk sneller. En binnen no time beschik je over de analytische informatie die je nodig hebt.
Vraag ChatSpot bijvoorbeeld om je weekrapporten te maken. En maak een berg aan data in enkele seconden inzichtelijk. Of vraag om een goede salespitch voor je telefoonscript of verkoop e-mail te schrijven. De perfecte verkoopboodschap heb je zo gereed. Persoonlijk, overtuigend en relevant.
Of ontdek nieuwe prospects door de juiste vragen te stellen. Vraag hierbij gerust naar de technische oplossingen die ze al gebruiken. En kijk waar de AI-chatbot mee komt. Dankzij AI vergaar je zo de perfecte informatie om je klantgesprekken goed voor te bereiden. Én om je prospects makkelijker over de streep te trekken.
👉 TIP: Hier ontdek je er meer over de AI-functies van HubSpot:
➜ De kracht van HubSpot Artificial Intelligence (AI)
AI voorbeeld 2: Leads en prospects
Stel dat je handmatig LinkedIn moet doorspitten om je leads en prospects te beoordelen. Of de relaties in je CRM-systeem er 1 voor 1 voor moet doorlopen. Dat kost je dan harstikke veel tijd. Gelukkig kan dit met Artificial Intelligence in je verkoopproces een stuk handiger.
Delen je (beste) gesloten deals bepaalde kenmerken? Zoals de branche waarin ze gesloten zijn. De locaties. De bedrijfsgrootte. En het bedrag waarvoor de deals gesloten zijn. En zijn bepaalde prospects meer betrokken dan andere? Je herkent dit bijvoorbeeld aan het aantal e-mails dat zij openen. Het aantal downloads en de video’s die zij op je website bekijken. En de online meetings en evenementen die zij bijwonen.
Dan maak je dit met Artificial Intelligence snel inzichtelijk. HubSpot kent jouw leads (voorspellende) scores toe. Zo weet je als verkoper precies bij welke leads je de meeste kans maakt.👌
Je krijgt automatisch een seintje als een lead klaar is voor opvolging. Of als het gedrag van een prospect aanleiding geeft om contact op te nemen. Bovendien maak je in een handomdraai een lijst met toekomstige klanten. Bijvoorbeeld om te bellen ☎️ of om er een sales sequentie op los te laten.
Maak je gebruik van de inbound sales software met AIvan HubSpot? Dan helpt je CRM-software je zo om leads te genereren, kwalificeren en converteren. Jouw software leidt ze namelijk slim door het complete salesproces heen.
AI voorbeeld 3: Verkoopprognoses
Begrijp je welke klantreis je prospects precies doorlopen? ✈️ En hoe en waarom zij converteren? Dan kun je verbanden gaan zien. Jouw verkoopproces stem je hierop af. Zo leid je jouw nieuwe prospects makkelijker door het salesproces heen.
Zijn er prospects die op elkaar lijken? Dan bied je hieraan op maat gemaakte ervaringen met AI. Jouw AI-tools analyseren ondertussen de trends. Hiermee voorspellen ze de toekomstige verkooppatronen en het klantgedrag van je prospects. Uiteraard speel je hier met je op maat gemaakte ervaringen op in. Met deze data maakt jouw CRM-systeem ook nog eens nauwkeurige verkoopprognoses.
👉 TIP: Heb je uitgebreide AI-tools nodig voor een nauwkeurige verkoopprognose? Kijk dan of People.ai aan jouw behoefte voldoet.
AI voorbeeld 4: Content creatie
Met een Open AI Content Assistant zet je zo een professionele tekst in elkaar. Precies in de stijl die jij voor ogen hebt. Bijvoorbeeld voor je:
- Blogs
- Landingspagina’s en andere website content
- Marketing, verkoop en service e-mails
- Onderwerpregels voor je e-mails
- Nieuwsbrieven
- Teksten voor je lead nurturing campagnes
- Content voor je sales sequenties
- Inhoud voor je sociale media posts
- Oneliners voor aanlokkende calls-to-action (CTA's)
- Reacties voor chatgesprekken via de website
- Artikelen voor je kennisbank
De Open AI Content Assistant schrijft, vat samen en hergebruikt jouw content zoals jij dat wilt. Je hoeft alleen maar de juiste opdracht in te geven. Of iets aan je oorspronkelijke opdracht te wijzigen. Bijvoorbeeld dat de tone-of-voice aangepast moet worden. Of dat je de tekst wat beknopter wilt hebben.
De Open AI Content Assistant helpt je met de opbouw van je teksten. En genereert ook content ideeën voor je. Zelf hoe je alleen nog even de puntjes op de i te zetten. Met je andere CRM-tools personaliseer je jouw teksten vervolgens waar nodig. Je krijgt alles zo op een presenteerblaadje aangereikt. Hoe makkelijk is dat!
👉 TIP: Weet je trouwens dat je jouw content ook dynamisch kunt maken? Bijvoorbeeld in je e-mails en op je website. Zo laat je bijvoorbeeld bepaalde velden van je formulieren weg. En communiceer je afbeeldingen die aansluiten bij iemands interesses of branche.
AI voorbeeld 5: Opvolging
De ene keer wil je zelf een (toekomstige) koper opvolgen. En de andere keer kan jouw CRM-systeem dat prima voor je doen. Bijvoorbeeld na een download. Het lezen van een e-mail. Of ander gedrag op jouw website. Zo bouw je automatisch een band op. Zonder dat je daar zelf ook maar iets voor hoeft te doen.
Een lead nurturing campagne helpt je om jouw leads op het juiste moment op te volgen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk met het all-in-one CRM-platform van HubSpot. Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kun je ook een e-mailassistent met AI met HubSpot integreren. Bijvoorbeeld Seventh Sense. Het doel hiervan is natuurlijk om je conversiepercentage verder te verhogen.
AI voorbeeld 6: Gespreksopnames
Hoe doe jij het tijdens je verkoopgesprekken? Kun je wat aan je gesprekstechnieken verbeteren? Neem je gesprekken op en zet ze automatisch om in tekst. En analyseer hiermee naderhand hoe jouw gesprek verlopen is. HubSpot bevat een AI-aangedreven tool waar dat mee kan.
Dit is natuurlijk ook handig voor andere doeleinden. Bijvoorbeeld om je nieuwe collega’s snel in te werken. Je kunt je transcripties namelijk delen in een speciale leeromgeving voor trainingsdoeleinden.
En wat vind je ervan om geautomatiseerd transcripties van je online vergaderingen te maken? Zónder dat iemand hoeft te notuleren. Een taak waar zelfs secretaresses vaak niet zo blij mee zijn. 😊 Je hebt hier wel een aanvullende integratie voor nodig. Bijvoorbeeld met Zoom.
AI voorbeeld 7: Social Listening
Wat wordt er op sociale media over jouw merk verteld? Met social listening tools monitor je dat eenvoudig. Met Artificial Intelligence ga je nog een stapje verder. Hiermee analyseer je namelijk ook de toon van de sociale media berichten. De AI-software vertelt je meteen of een post positief of negatief is.
Je ontdekt welke pijnpunten sociale media gebruikers over jouw merk of producten benoemen. Wat ze wel en niet leuk vinden. En wat ze er graag aan zouden willen veranderen. Deze informatie helpt jou om je salesproces en je producten te verbeteren.
Met merkvermeldingen deel je de feedback van jouw relaties als je dat wilt. Ook stuur je simpel een bedankje naar de plaatser van een bericht. Bovendien helpt AI je om jouw concurrenten te bespioneren. Een waardevolle AI-mogelijkheid dus!
👉 TIP: Awario biedt software met mooie Social Listening functies. Je kunt het met HubSpot integreren. En in dit artikel vertellen we je over social selling met HubSpot: Wat is social selling en hoe zet je het effectief in?
AI voorbeeld 8: Automatische workflows & AI
Met workflows stroomlijn en automatiseer je jouw terugkerende taken. Zo gebruik je ze bijvoorbeeld voor je lead nurturing campagnes. Of om geautomatiseerd typfoutjes te corrigeren.
Je draagt dus taken die je zelf liever niet doet over aan je AI-software. En maakt jouw salesproces zo veel efficiënter. Natuurlijk combineer je jouw workflows ook met AI.
Met AI en workflows verklein je de kloof tussen marketing en verkoop. Stel dat je als verkoper marketing content nodig hebt voor een prospect. AI kan de gegevens van je dealrecords analyseren. Om vervolgens met workflows relevante content aan te bevelen. Hoe bedoel je ‘effectief targeten van je leads’? Overigens gaan de AI-mogelijkheden in HubSpot nog niet zo ver.
👉 TIP: Hier vind je 5 voorbeelden van marketing en sales workflows in HubSpot.
AI voorbeeld 9: Schone en complete data
Stel dat er per ongeluk dubbele data in jouw CRM-systeem komt te staan. Dat is niet echt handig. Want alleen met schone en actuele gegevens bedien je jouw klanten optimaal.
Gelukkig markeert de AI-software jouw dubbele contacten met de AI-duplicaatbeheertool. Met 1 klik op de knop voeg je ze samen als je dat wilt. HubSpot bevat ook een AI-importtool. Hiermee komt jouw data automatisch op de juiste plek in je CRM-database te staan.
👉 TIP: De bedrijfsgegevens in HubSpot verrijk je automatisch met HubSpot Insights. De gegevens van je contactpersonen vul je automatisch aan met Inbox Automation. AI kan zelfs contactgegevens uit sociale media halen, wist je dat?
Ook jouw salesproces verbeteren met Artificial Intelligence?
Hopelijk hebben mijn Artificial Intelligence voorbeelden je geholpen. En heb je nu een beter beeld van hoe je met AI je salesproces verbetert. Artificial Intelligence gaat nooit meer weg. Het wordt alleen maar steeds groter, beter en belangrijker. Het is daarom nu een goed moment om in te stappen. En om zo een voorsprong op je concurrenten te nemen.
Wil je meer weten over de CRM-software met AI van HubSpot? Bekijk dan onze uitgebreide ultieme HubSpot CRM demo video hieronder maar eens. Daarnaast demonstreren wij de afzonderlijke AI-tools graag tijdens een persoonlijke afspraak.
Deel artikel
- december 2024 (6)
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)