HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe ga je in HubSpot met marketing evenementen om?

Hoe ga je in HubSpot met marketing evenementen om

Organiseer je wel eens een webinar of online training? Laat je jouw contacten vooraf inschrijven voor een beurs? Of organiseer je andere (online) evenementen op inschrijfbasis? Dan is het handig om alle gegevens (automatisch) in HubSpot op te nemen.

Zo ontdek je namelijk hoe effectief jouw marketing evenementen zijn. Je managet alle marketing gebeurtenissen vanaf 1 centrale plek en je volgt de deelnemers. Hierdoor krijg je een compleet beeld van alle marketing gebeurtenissen van je leads en klanten. HubSpot zet deze gebeurtenissen ook nog voor je om in een visuele klantreis.
 
Met lead nurturing en leadscoring focus je op de meest kansrijke leads. Je hebt altijd een fantastisch realtime inzicht. Je haalt meer uit je marketing evenementen en je bespaart veel tijd. Laten we er wat dieper op inzoomen:

Wat is een marketing evenement in HubSpot?
Welke gegevens van je marketing evenementen registreer je in HubSpot?
Rapportages met waardevolle gegevens over je marketing evenementen.
Koppel je marketing evenementen aan je marketing campagnes.
Ook starten met marketing evenementen in HubSpot?

Wat is een marketing evenement in HubSpot?

afbeelding alle marketing evenementenMarketing evenementen zijn bijvoorbeeld:

  • Webinars
  • Podcasts
  • Trainingen
  • Beurzen
  • Netwerk events

In HubSpot is zo’n (online) ‘marketing evenement’ een CRM-object. Net zoals ‘contacten’ en ‘bedrijven’ CRM-objecten zijn. In dit CRM-object registreer je alle belangrijke gegevens van het marketing evenement. Zoals:

  • Hoeveel aanmeldingen en annuleringen er zijn. 
  • Hoe lang deelnemers bij je online marketing evenement blijven. 
  • Hoe de registraties tot stand komen. 

Een deelnemer komt bijvoorbeeld via een blog in Google op je website terecht. En schrijft zich daarna via een formulier op je landingspagina in. Dit zijn stukjes van de klantreis van deze deelnemer. HubSpot registreert deze data van al je deelnemers. Voor jou is dit waardevolle informatie. Hiermee bepaal je namelijk welke marketingkanalen succesvol voor je marketing evenement zijn.

Alle CRM-objecten kun je aan elkaar koppelen. Zo koppel je jouw contacten bijvoorbeeld aan bedrijven. En jouw marketing evenementen aan je contacten en deals. Hierdoor krijg je een nóg beter beeld in je rapportages. Bovendien zijn de gegevens zichtbaar op de tijdlijnen van de CRM-records van je (toekomstige) klanten. Je ziet dus snel wat er bij ze speelt.

Welke gegevens van je marketing evenementen registreer je in HubSpot?

Afbeelding grow your business marketing evenementenWil je jouw marketing evenementen in HubSpot opnemen? Dan moet je eerst software voor marketing evenementen integreren. Zoals Zoom, Eventbrite, ToGoWebinar, ON24, WebinarGeek en Hopin. 

Is dit geregeld? Dan neemt HubSpot de informatie van de deelnemers automatisch over. Zo komt de informatie in de CRM-records van je marketing evenementen terecht. Je neemt bijvoorbeeld de volgende gegevens over:

  • Naam van het marketing evenement
  • Organisator van het marketing evenement
  • Beschrijving van het marketing evenement
  • Startdatum en starttijd van het marketing evenement
  • Einddatum en eindtijd van het marketing evenement
  • De aanmeldingsgegevens voor het marketing evenement (datum en tijdstip van de aanmelding, e-mailadres,…)
  • Annulering van de inschrijving
  • De aanwezigheidsgegevens (en het aantal deelnemers dat niet is komen opdagen)
  • De plek van de registratie (website, e-mail, Facebook advertentie, LinkedIn advertentie, …)
  • Abonnementen op (online) marketing evenementen bij jouw organisatie

Ook maak je nu rechtstreeks in HubSpot nieuwe marketing evenementen aan. Jouw evenementen software neemt deze informatie automatisch over vanuit HubSpot. Daarnaast kun je jouw marketing evenementen aan je marketing campagnes koppelen. Zo houd je bij hoe een marketingcampagne je marketing evenement beïnvloedt (of andersom).


Rapportages met waardevolle gegevens over je marketing evenementen

Is je online marketing evenement afgelopen? Dan wil je natuurlijk weten hoe succesvol het was. Je aanwezigheidsstatistieken geven je daar een goed beeld van. Zo zie je precies hoeveel deelnemers er waren. En hoe lang zij aanwezig zijn geweest. 

Uiteraard kun je al deze gegevens ook filteren en er lijsten van maken. Dat is handig voor je marketing segmentatie. Attendeer je prospects hiermee op nieuwe (online) marketing evenementen. Verstuur nurture e-mails met meer informatie over een bepaald onderwerp. Of zet meteen een sales sequentie met een persoonlijke salesvideo van een verkoper in. 

Met leadscoring monitor je hoe jouw leads en prospects hierop reageren. Met workflows draag je jouw toekomstige klanten automatisch over aan teams of collega’s. Bijvoorbeeld als zij klaar zijn voor opvolging. En op uitgebreide dashboards met online rapportages volg je wat er allemaal gebeurt.

Is een contactpersoon aan een bepaalde deal gekoppeld? Dan zie je in 1 oogopslag welke marketing gebeurtenissen daaraan hebben bijgedragen. Zoals je online marketing evenementen, nurture e-mails, gelezen blogs en bekeken video’s. HubSpot visualiseert alle klantreizen voor je als je dat wilt. Hierop komen alle belangrijke touchpunten met jouw organisatie terug.

Klantreis Customer Journey Analytics grafiek 1

Koppel je marketing evenementen aan je marketing campagnes

Marketing evenementen koppelen aan je marketing campagnes

Koppel je jouw marketing evenementen aan je marketing campagne? Dan ontdek je algauw hoe goed je marketing campagne het doet! 

Groeit het aantal deelnemers van je marketing evenement door je marketing campagne? Welke marketing activiteiten leveren de meeste registraties op? Welke calls-to-actions (CTA’s) zijn het meest succesvol? Welke formulieren vullen je deelnemers in? Op welke landingspagina’s converteren je leads? En met welke online advertenties trek je de meeste deelnemers aan? 

Of bekijk het andersom! Bij welke landingspagina’s, CTA’s en formulieren zijn de meeste annuleringen! HubSpot brengt het allemaal voor je in kaart. Voeg je hier nog je sociale media posts aan toe? Dan monitort HubSpot ook nog hoe deze posts bijdragen. Je ontdekt precies wat wel en niet werkt. Hierdoor stuur je snel bij als dat nodig is. 

Je doelgroep staat dus centraal bij je marketing evenementen en marketing campagnes. Je weet precies wat alle touchpunten zijn. Van marketing tot sales en service. Al je producten, diensten en informatie stem je hierop af. Alle teams werken hierbij samen en gaan uit van dezelfde data. Zo help je jouw (toekomstige) klanten optimaal en zorg je voor betere resultaten.

Ook starten met marketing evenementen in HubSpot?

Naast marketing evenementen biedt HubSpot je nog zoveel meer mogelijkheden en tools. Je optimaliseert je salesproces van A tot Z. Stemt de procedures van alle afdelingen op elkaar af. En beschikt over een groot aantal tools, zoals:

Al deze tools zijn bovenop jouw CRM-systeem gebouwd. Je verankert dus alle belangrijke data, functies en commerciële processen in 1 systeem. Bovendien besteed je veel taken aan de allround CRM-software uit. 
De software helpt je zo om meer uit je gehele dienstverlening te halen. Niet alleen bij je marketing evenementen en marketing campagnes dus!

Je mogelijkheden hangen wel van je HubSpot licentie af. Maar zelfs met een gratis licentie heb je al veel handige tools. Ben je benieuwd naar HubSpot? Bekijk de CRM demo video hieronder maar eens. Dan krijg je gelijk een goede algemene indruk van de mogelijkheden.

New call-to-action

Ontvang updates per email