HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Je conversie verhogen met de dynamische content tools van HubSpot

Je conversie verhogen met de dynamische content tools van HubSpot

Je werkt op de marketingafdeling van een grote autodealer en zoekt een nieuwe websitebouwer. 

Bij ‘Webdesigner Mooi’ zie je logo’s van andere bekende autodealers staan. Je herkent de logo’s meteen. Er staan geweldige reviews bij. Deze partij heeft duidelijk ervaring in de autobranche. 

Ook bij ‘Webdesigner Strak’ zie je logo’s staan. Maar die van autodealers staan er niet tussen. Wel van een bakkerij, een metaalfabriek en een installatiebedrijf. De reviews zijn goed, maar divers. 

Voor welke websitebouwer kies je eerder? 

Het is niet toevallig dat je bij ‘Webdesigner Mooi’ logo’s en reviews van autodealers ziet. De website maakt namelijk gebruik van dynamische content. Zou je bij een transportbedrijf werken. Dan had je logo’s en reviews vanuit de transportsector gezien.

In dit artikel vertel ik je over de voordelen van dynamische content. Én bij welke tools van HubSpot je dynamische content kunt toepassen.

Deze onderwerpen komen aan bod:

Wat is dynamische content en wat zijn de voordelen ervan?
De HubSpot tools met dynamische content
Website
Smart Content tool
Blog Editor
E-mail marketing tool
Sales en service e-mails
Advertentietool
Snippets
Verhoog óók je conversie met de dynamische content tools van HubSpot

Wat is dynamische content en wat zijn de voordelen ervan?

Wat is dynamische content en wat zijn de voordelen ervanOf het nou om je website, offerte, advertentie of e-mail gaat. Met dynamische content stem je de inhoud op de behoeften en voorkeuren van je contacten af. De inhoud verandert dus steeds. En de inhoud is afhankelijk van wie jouw content leest of krijgt.

Bij dynamische content ga je uit van iemands online gedrag in het verleden. HubSpot herkent je websitebezoeker met cookies. Deze zijn in de browser van je websitebezoeker opgeslagen. Vervolgens haalt het CRM-systeem data uit het contactrecord van deze websitebezoeker.

Zo houd je bijvoorbeeld rekening met:

  • De locatie van je websitebezoeker.
  • De taal van je websitebezoeker.
  • Het soort apparaat dat je websitebezoeker gebruikt.
  • Hoe je websitebezoeker op je website terecht is gekomen.
  • Demografische factoren (leeftijd, geslacht, …).
  • De koopreis en het (koop)gedrag van je websitebezoeker.
  • Dealeigenschappen, zoals het bedrag en de datum waarop een deal is gesloten.
  • Ticketeigenschappen van de servicetickets van je contact.

Is er nog geen HubSpot-cookie in de browser opgeslagen? Dan maakt HubSpot een ‘onbekend contact’ van je websitebezoeker. Het kijkt vervolgens wel naar de browserinstellingen. Zo ontdekt het systeem de voorkeurstaal, het apparaattype en het IP-adres. Hiermee bepaalt het alvast de locatie. 

Hoe meer data er bekend is hoe beter HubSpot de content afstemt. Zijn er te weinig gegevens bekend voor het tonen van dynamische content? Dan ziet je contact alleen de standaardinhoud van je website of advertentie.

Waarom je dit doet? 

Met een gepersonaliseerde ervaring:

  • Bied je boeiende en relevante inhoud (op basis van demografische gegevens, browsergeschiedenis, locatie en meer)
  • Kom je betrouwbaar(der) en geloofwaardig(er) over. 
  • Creëer je herkenbaarheid en betrokkenheid.
  • Bied je aanbiedingen en aanbevelingen op maat aan.
  • Zorg je voor een hogere conversie van je websitebezoekers, leads en prospects.
  • Groeien de sales!

Met dynamische content verbeter je de gebruikerservaring dus. En hierdoor trek je (toekomstige) klanten sneller over de streep. Zo simpel is het!

👉 TIP: Dynamische content werkt alleen als je data up-to-date en schoon is. De HubSpot Operations Hub bevat tools om je hier geautomatiseerd mee te helpen.

De HubSpot tools met dynamische content


Mensen nemen meestal niet meteen een besluit om iets te kopen. Eerst gaan ze door verschillende fasen heen. Ze ontdekken dat er een behoefte is. Gaan zich oriënteren. Nemen alle mogelijkheden in overweging. En dan valt er wel of geen koopbeslissing. Hoe snel dit gaat is bij ieder mens verschillend. 

Als marketeer wil je zo vroeg mogelijk in beeld komen en een relatie opbouwen. Komen mensen voor het eerst op je website terecht? Dan moet hun ervaring gelijk goed zijn. Persoonlijke en dynamische content is daar een fantastisch hulpmiddel bij.

Leren je (toekomstige) klanten je bedrijf beter kennen? Dan veranderen hun behoeften en interesses. Met dynamische content speel je hier slim op in. Toon bijvoorbeeld altijd (nieuwe) relevante aanbiedingen op je website. En beveel interessante blogs aan die ze nog niet gelezen hebben. Of laat een pop-up verschijnen met een call-to-action (CTA), die ze over de streep trekt.

In HubSpot kun je dynamische content toepassen bij je:

  • Website
  • Landingspagina’s
  • Formulieren
  • CTA’s
  • Blogs
  • Marketing e-mails en marketingcampagnes
  • Sales en service e-mails
  • Advertenties 
  • Offertes en contracten

Hieronder bespreek ik de tools die je hiervoor gebruikt 1 voor 1.

Website

settings dynamische content op website

Met de website personalisatie tool pas je eenvoudig de inhoud van je website aan. Bijvoorbeeld op je homepage, productenpagina’s en marketing evenementen pagina’s. 

Stel dat iemand interesse toont in een bepaald product of dienst. Laat dan bijvoorbeeld aanvullende informatie en gerelateerde producten zien. Of begroet je terugkerende klant met zijn of haar naam. Wedden dat je conversie hierdoor omhoog schiet!

Je maakt je content zo relevant en persoonlijk mogelijk. Bijvoorbeeld met dynamische teksten, afbeeldingen, logo’s en paginatitels. Je kunt zelfs de metadescription van je websitepagina’s dynamisch maken. Dat is de informatie die je in de zoekmachines onder de paginatitel ziet. 

In deze artikelen vertellen we je er meer over:
Verbeter je website conversie met gepersonaliseerde dynamische content.
Wat is dynamische marketing content op je website & hoe zet je het in?
Personaliseer je zakelijke website met het CMS van HubSpot.

Smart Content tool 

Succesvolle website met gepersonaliseerde dynamische content maken - CTA

Met de Smart Content tool maak je dynamische content voor je:

  • Landingspagina’s
  • Formulieren (alleen op HubSpot pagina’s).
  • Calls-to-actions (CTA’s)

Dynamische CTA’s en landingspagina’s kun je ook aan een externe website toevoegen. Bijvoorbeeld een website die in Wordpress of Joomla gemaakt is. Je voegt hier dan een trackingcode van HubSpot aan toe.

Met dynamische formulieren stel je specifieke vragen aan klanten en leads. Zo laat je de informatie die je al weet weg. Ook kun je rekening houden met de persoonlijke behoeften en voorkeuren. Of een downloadformulier zelfs helemaal weglaten.

Je personaliseert de informatie op basis van:

  • Locatie van je websitebezoekers.
  • De rol die je websitebezoekers in een bedrijf hebben.
  • De interactie die er al heeft plaatsgevonden (levenscyclusfase).

👉 TIP: Je haalt meer uit je dynamische content als je buyer persona’s maakt. Hierin beschrijf je hoe je ideale klanten eruit zien. Wat hun doelen, problemen en uitdagingen zijn. En wat hen drijft om een aankoopbeslissing te nemen. 

Blog Editor

Blogs beantwoorden specifieke vragen van websitebezoekers. Daarom is het slim om hier dynamische content aan toe te voegen. Maar de hoofdtekst kun je niet dynamisch maken. Dit levert namelijk SEO-problemen op.

👉 TIP: Met de geïntegreerde AI Content Assistant van HubSpot zet je razendsnel een nieuw blog in elkaar.

E-mail marketing tool

Verstuur je op maat gemaakte marketing e-mails? Dan vergroot je de kans dat jouw marketing e-mails gelezen worden. En dat betekent natuurlijk een hogere conversie.

Met HubSpot optimaliseer je de inhoud van je e-mails op basis van:

  • Demografische gegevens
  • Gedrag
  • Interesses

👉 TIP: Hoe gaaf is dat? Voeg ook dynamische content aan je lead nurturing campagnes toe!

Sales en service e-mails

Met dynamische content verbeter je ook je de ervaring bij je sales en service activiteiten. Bijvoorbeeld met e-mails op maat. Volledig afgestemd op iemands interesses, voorkeuren en gedragingen. Uiteraard voeg je er gelijk wat persoonlijke kenmerken aan toe. Zoals de naam, bedrijfsnaam of locatie. Zo wordt iedere sales en service e-mail die je verstuurt persoonlijk, relevant en waardevol.

Advertentietool

Ook bij je advertentietool zet je dynamische content in. Stel: ’s morgens bezoek je onze website. Je bekijkt vooral de informatie over de HR-tools van HubSpot. ’s Middags zit je op LinkedIn. Gelijk valt je onze advertentie op. En die gaat precies over HubSpot & HR. Is dat toeval? Nee, natuurlijk niet!

Zo personaliseer je jouw advertenties in de zoekmachines en op je sociale media kanalen. Facebook selecteert bijvoorbeeld advertenties op basis van je browsergeschiedenis en je interesses. Vindt Facebook daar passende advertenties bij? Dan krijg je die gegarandeerd in jouw feed te zien.

👉 TIP: Stuur de advertenties van je marketingcampagnes met de data van je CRM-systeem aan! Zo creëer je de beste persoonlijke ervaringen.

Snippets

Snippets zijn korte (geautomatiseerde) stukjes herbruikbare tekst. Bijvoorbeeld met handtekeningen, bedrijfsinformatie, veel voorkomende notities en veel gestelde vragen. 

Je gebruikt snippets bijvoorbeeld voor je:

Hiermee maak je de inhoud dus ook dynamisch. Neem bijvoorbeeld de offertetool. Met behulp van snippets voegt HubSpot automatisch relevante informatie toe. Het opmaken van offertes verloopt zo snel en foutloos.

Daarnaast personaliseer je jouw offertes met de naam en het logo van de klant. Uiteraard laat je het document gelijk digitaal ondertekenen. 

Met dynamische content, kunstmatige intelligentie en machine learning maak je jouw chatbots zelfs slimmer. Hiermee biedt HubSpot namelijk steeds relevantere antwoorden en suggesties. Het is dan ook een fantastische manier om je klanttevredenheid te vergroten.

Nieuwe call-to-action

Verhoog óók je conversie met de dynamische content tools van HubSpot

Met dynamische content beïnvloed je het besluitvormingsproces van je leads. Ook verhoog je het aantal terugkerende websitebezoekers en het aantal conversies. Je geeft jouw (toekomstige) leads namelijk een geweldige ervaring met jouw gepersonaliseerde informatie. Gebaseerd op wat ze jou zelf hebben gegeven. Zoals een e-mailadres, voornaam, bekeken websitepagina’s en de webshop geschiedenis.

Je all-in-one CRM-systeem stuurt jouw dynamische content aan. Herkent je CRM-software een bezoeker? Dan weten je slimme contenttools precies welke content ze moeten tonen. Of het nou om je website, advertenties, formulieren, CTA’s of iets anders gaat. Je stelt hier namelijk zelf bepaalde regels voor in.

Heeft een websitebezoeker bijvoorbeeld iets gedownload? Dan breng je bij een nieuw bezoek andere downloads onder de aandacht. Dat is gelijk goed voor de leadscoring! Heeft een websitebezoeker al van een aanbieding gebruik gemaakt? Verwijder die dan uit zijn of haar weergave.

Zo is ieder bezoek aan jouw website ‘nieuw’. Bovendien kun je hierdoor nieuwe aanbiedingen en producten promoten. Wie weet converteert je bezoeker zo nog wel een keer!

Je dynamische content pas je ook makkelijk aan iemands levenscyclusfase aan. De plek waar iemand in het besluitvormingsproces zit. Gaat het om een 1e bezoek? Evalueert je lead de opties al? Is je contact waarschijnlijk bereid om te kopen? Misschien is het dan tijd om een gepersonaliseerde e-mail op maat te versturen.

Met workflows regel je dit zelfs geautomatiseerd. Iedere interactie met jouw organisatie wordt zo speciaal!

Wil je hier meer over weten? Of ben je benieuwd wat je nog meer met HubSpot kunt? Download het complete productoverzicht hieronder of boek gelijk een afspraak met onze consultants.

New call-to-action

Ontvang updates per email