HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Schrijf de perfecte onderwerpsregel voor e-mails

De perfecte onderwerpsregel voor e-mail schrijven⌦ We ♥ Nike! Shop de beste Nike-items uit onze SALE
⌦☀️ Nu tot wel 70% korting op alle zomerkleding!*
⌦ 🚨 WEEKDEAL: mobiele aircooler voor maar €74,95
⌦ Van zomerse lunch tot zwoel diner ☀🍴

Hoe verleid je jouw marketingcontacten om jouw e-mails te lezen? Dat begint natuurlijk bij een pakkende onderwerpsregel. Samen met de afzender is dat één van de belangrijkste onderdelen van een e-mail. Kijk maar eens naar de bovenstaande onderwerpsregels, die ik in mijn mailbox vond.

Stel je voor dat je zelf de ontvanger bent. Welke e-mails in jouw inbox open je wel en welke niet? Waarschijnlijk scan je eerst de onderwerpsregels met bijbehorende afzenders. Daarna bepaal je welke e-mails je relevant vindt en gaat lezen.

Veel mensen ontvangen dagelijks een groot aantal e-mails. Om op te vallen heb je dus een sterke onderwerpsregel nodig! In dit artikel geef ik je richtlijnen voor de perfecte onderwerpsregels voor e-mails.

Gebruik de taal van je doelgroep in de onderwerpsregel van je e-mail

Niet iedereen praat op dezelfde manier en gebruikt dezelfde woorden. Heb je een goed beeld van jouw doelgroep? Dan weet je hoe je deze relaties het beste aanspreekt.

Let ook op welke vragen er bij jouw doelgroep spelen. Hoe kan jij daarmee helpen? Het is slim om deze informatie in de onderwerpsregel te gebruiken. Dan val je daar in ieder geval lekker mee op! 

TIP: Het is verstandig om buyer persona's op te stellen voor jouw doelgroepen. In dit artikel vertellen we je hoe je dat doet: 9 interviewvragen bij het creëren van Buyer Persona's.

Personaliseer de onderwerpsregel van je e-mail

⌦ Hi Evelien, please add me to your professional network
⌦ Speciaal voor jou, Lorin! Nu scherpe deals op camera's & accessoires 📷
★ Onur, scoor vandaag nog -20% EXTRA op heel veel items! ★
⌦ ♥ Voor jou Esmee: gratis tips voor de beste onderwerpsregel voor e-mails ♥

E-mailmarketing software maakt gebruik van een database met jouw contacten. Hierin vind je bijvoorbeeld:

  • De naam van een contactpersoon
  • Het e-mailadres van een contactpersoon
  • De toestemming en e-mailvoorkeuren van de contactpersoon

Afhankelijk van de soort database staat er nog veel meer informatie in. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een allround CRM-systeem, zoals HubSpot? Dan legt het systeem werkelijke alle interacties met jouw marketingcontacten vast. Vanaf het allereerste websitebezoek. Dit gebeurt aan de hand van het IP-adres van een contactpersoon.

De meeste software voor e-mailmarketing is in staat om e-mails te personaliseren. Daar gebruikt het dan de data uit de contactdatabase voor. Hiermee kun je de inhoud van jouw e-mails personaliseren. Begin jouw e-mail bijvoorbeeld met een persoonlijke aanhef:

Beste Casper,

Wat tof dat, dat je een televisie bij ons hebt aangeschaft. Om je te belonen geven we je hierbij een persoonlijke kortingsvoucher...

De data kun je natuurlijk ook gebruiken voor het personaliseren van de onderwerpsregel. Je onderwerpsregel valt zo gelijk meer op. Bovendien heeft de ontvanger het idee, dat je hem of haar rechtstreeks aanspreekt. Dat komt supergoed over!

Er zijn verschillende manieren om te personaliseren. Bijvoorbeeld met:

  • Een naam
  • Een bedrijfsnaam
  • Een woonplaats

Let erop dat de gepersonaliseerde onderwerpsregel natuurlijk overkomt. Personaliseren zonder dat het iets toevoegt zorgt namelijk niet voor betere resultaten. Daarnaast moet je voorkomen dat de ontvanger het idee krijgt 'gestalkt' te worden. Bijvoorbeeld doordat de informatie té persoonlijk is. Gebruik personalisatie daarom alleen als het ècht iets toevoegt aan de onderwerpsregel!

Maak de onderwerpsregel actiegericht

Actiegerichte onderwerpsregels halen de ontvanger over om jouw e-mail te openen. Dit soort onderwerpsregels geven namelijk waarde aan jouw e-mail.

Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:

⌦ Download nu gratis het e-Book Handboek CRM Selectie
⌦ Gratis e-Book: Handboek CRM Selectie

Welke onderwerpsregel nodigt het meeste uit om te openen? Wanneer ben je eerder bereid om de e-mail te lezen? Het eerste onderwerp is aantrekkelijker en duidelijker dan het tweede, toch?

Zorg dat je duidelijkheid schept

Wat kan een ontvanger verwachten bij het openen van de e-mail. Laat dit altijd in de onderwerpsregel weten.

⌦ Wat zijn jouw CRM-behoeften, Onno? Download nu gratis CRM Checklist
⌦🌞 Prijspakkers: bekijk de nieuwste aanbiedingen van deze week!
⌦ Laatste kans op kortingen voor fotoalbums tot wel 35%

Deze onderwerpsregels geven direct aan wat er aangeboden wordt. En kunnen ontvangers korting krijgen? Laat dit dan gelijk weten. Zo weten ze precies wat de aanbieding is.

Houd het kort

Je hebt voor jouw onderwerpsregels maar een beperkte ruimte. E-mailclients (Hotmail, Gmail, Ziggo, XS4ALL, ...) breken onderwerpsregels na een bepaald aantal karakters af. Bij mobiele apparaten gebeurt dit zelfs nog sneller dan bij desktoppen en laptops. 

E-mails met afgekapte onderwerpsregels hebben een lagere openratio. Houd je onderwerpsregels daarom kort en bondig. Ik raad je aan om je onderwerpsregel onder 50 karakters te houden. Vrijwel iedere ontvanger kan dan de hele onderwerpsregel lezen. Bovendien is de kans op het openen ervan dus groter!

TIP: Check ook ons artikel: Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox.

Gebruik géén spamgevoelige woorden

E-mail spammers maken veel gebruik van woorden zoals:

  • Gratis
  • Win
  • Bestel direct

Zij hopen dat hun e-mails dan meer geopend en gelezen worden. Om dit tegen te gaan gebruiken e-mailclients spamfilters. Die bepalen of een e-mail als spam wordt bestempeld. HubSpot heeft een handige lijst met riskante woorden opgesteld. Vermijd dit soort woorden zoveel mogelijk in de onderwerpsregel.

Spamfilters doen ook andere testen. Een e-mail met 'gratis' in de onderwerpsregel komt niet automatisch in de spambox terecht. Test je e-mails voor verzending. Dan zie je zelf of ze als ongewenste e-mail behandeld worden!

Vond je dit artikel nuttig? Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

💡Waar moet een effectieve e-mailcampagne aan voldoen?
💡Je e-mail aan je CRM-systeem koppelen. Wat zijn de voordelen?
💡Een A/B-test: waarom is dat nuttig?
💡Hoe win je het vertrouwen van jouw klanten?
💡Wat is lead nurturing? Zet je leads om naar klanten
💡Hoe je van jouw webshop een winstbom maakt
💡Verhoog je omzet met de slimme verkooptools van HubSpot

New call-to-action

 

Ontvang updates per email