HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat is HubSpot Lead Scoring en hoe pas je het toe?


Het is weer tijd voor een nieuwe video uit de reeks! In deze video trappen we af met HubSpot Lead Scoring. Wat is lead scoring precies? Wat levert lead scoring je op en hoe pas lead scoring toe? 

Wat is HubSpot Lead Scoring?

HubSpot Lead Scoring is een manier om je online leads te kwalificeren. Je kent ze namelijk een score toe. Met deze score bepaal jij in welke fase van het aankoopproces jouw leads zich bevinden. En welke acties jouw sales- of marketingafdeling moet nemen.

Hoe werkt dat met die punten? Jouw leads doen allerlei dingen, zoals:

Voor haar werkgever zoekt Souhaila een nieuw CRM-systeem. Op de website van Systony heeft ze daarom het Handboek CRM Selectie gedownload. Annie twijfelt ondertussen of ze een rechtsbijstandsverzekering wil afsluiten. Ze speurt al weken het Internet af voor meer informatie. Zojuist ontving ze een e-mail met tips van JaJa Rechtsbijstand. Superhandig! De tips heeft ze gelijk gedownload...

De banden van Jacobs auto zijn compleet versleten. Daarmee komt zijn auto nevernooitniet door de APK. Welke banden kan Jacob nu het beste kiezen? Losse zomer- en winterbanden of toch maar all weather? En welk merken zijn goed? Jacob keert terug naar de website van de Consuman om verschillende autobanden te vergelijken...


Voor dit soort handelingen ken je punten toe. De ene handeling vind je misschien belangrijker dan de andere. Daarom bepaal je per handeling hoeveel punten die waard is. Een lead verdient bijvoorbeeld 5 punten voor het terugkeren naar jouw website. 10 punten voor het aanmelden voor jouw nieuwsbrief. En 25 punten voor het downloaden van jouw e-book.

Er is van alles mogelijk. Je kunt zelfs rekening houden met bepaalde eigenschappen van een lead. En met het bedrijf waar jouw lead werkzaam is. HubSpot Lead Scoring gebeurt ondertussen op de achtergrond in jouw CRM-systeem. Jouw leads merken er dus helemaal niets van!

Is er een lage lead score? Waarschijnlijk is jouw lead dan nog niet klaar voor opvolging door een verkoper. Laat staan dat deze lead al iets bij jou wil afnemen. Dat is logisch, want hij of zij zit nog in de oriëntatiefase van het aankoopproces.

Heeft jouw lead wel een hoge lead score? Dan heeft deze persoon zich in jouw product of dienst verdiept. Hij of zij ziet vast de toegevoegde waarde ervan in. De lead is daarom klaar om door sales opgevolgd te worden. Slim toch? Zo heb je namelijk een grotere slagingskans! 🤝🏼

TIP: Wil je meer over lead scoring weten? Lees dan dit blogartikel: HubSpot Lead Scoring – zo pak je het aan

Starten met HubSpot Lead Scoring

Ben je klaar om met HubSpot Lead Scoring te starten? Dan is het nu tijd om te bepalen welke scores je wilt toekennen. Waaraan moeten jouw leads voldoen? Welke acties en kenmerken zijn belangrijk? 

Acties zijn bijvoorbeeld:

  • Het aantal bezochte websitepagina’s
  • Ingevulde webformulieren
  • Geopende e-mails

Kenmerken zijn bijvoorbeeld:

  • Bedrijfsgrootte
  • Locatie
  • Branche

Natuurlijk geef je hier jouw eigen invulling aan! Gebruik jouw ideale kenmerken en acties. Bouw leadscores slim op en kwalificeer jouw doelgroep hiermee.

TIP: Het is slim om persona's op te stellen, voordat je met HubSpot Lead Scoring start. Dat zijn een soort profielen van jouw ideale klanten. Lees er meer over in ons artikel: 9 interviewvragen bij het creëren van Buyer Persona's.

Koppel jouw leads aan een lifecycle stage

HubSpot is een fantastisch platform voor inbound marketing. Lees maar eens wat reviews op de website van Gartner! Het all-in CRM-pakket wordt wereldwijd ontzettend goed beoordeeld door gebruikers.

Lead Scoring is een belangrijk onderdeel van inbound marketing. In HubSpot regel je jouw lead scoring proces dan ook eenvoudig. Daarna besteed je zoveel mogelijk werk uit aan jouw CRM-systeem. Dat is mogelijk dankzij marketing automation en Artificial Intelligence (AI)

Jouw lead scores kun je koppelen aan lifecycles stages. Dat zijn de fases van het salesproces waar jouw leads zich in bevinden. Hiermee bepaal je wie de leads gaat opvolgen. Erg handig vinden wij! In de video laat ik je zien hoe dit werkt.

TIP: Je hebt niet zomaar ineens warme leads. Het is daarom belangrijk om jouw leads te nurturen. Je voedt jouw leads als het ware met waardevolle en relevante informatie. Zo verleid je ze tot actie. Bovendien leren ze jouw producten en diensten op deze manier kennen. Èn je bouwt een vertrouwensband op. Lees er meer over in ons blog: Wat is lead nurturing? Zet je leads om naar klanten.

Meer weten over HubSpot Lead Scoring?

Dankzij HubSpot Lead Scoring worden jouw sales- en marketingafdelingen effectiever en productiever. Dit komt doordat je bepaalde marketing- en salesinspanningen stroomlijnt. Je houdt meer tijd over voor de commerciële taken, die er echt toe doen! 

Wil je er zelf mee aan de slag gaan, maar heb je nog vragen? Maak een afspraak om kennis te maken met één van onze adviseurs. Zij vertellen je er graag alles over!

New call-to-action

Ontvang updates per email