Deel artikel
Hoe bepaal je SMART-doelen voor je Inbound Marketing campagne?
door Ellen Prins op 8-8-14 16:29
Het bepalen van doelen is niet het leukste onderdeel van een campagne. Doelen goed geformuleerd opstellen kan lastig zijn, maar het is belangrijk. Ook voor Inbound Marketing. Het stelt je namelijk in staat om de progressie van je campagne te meten en waar nodig bij te stellen.
We hebben een template ontwikkeld die je helpt bij het bepalen en formuleren van de doelen voor jouw Inbound Marketing Campagne. Download nu het template, dan lopen we deze in dit artikel in zes stappen door en heb je aan het eind je doelen duidelijk.
SMART-doelen
Waarschijnlijk weet je al SMART-doelen zijn. Hoe vervelend het ook is, doelen zijn niks waard als ze niet goed geformuleerd zijn. Om je even op te frissen of voor degenen die niet weten wat SMART betekent:
- Specifiek: voorzie je doel van cijfers en deadlines. Niet: “Ik wil meer bezoekers.”
- Meetbaar: zorg ervoor dat je het doel kan meten.
- Acceptabel: is iedereen die betrokken het eens met het doel?
- Realistisch: is het doel uitdagend, maar haalbaar?
- Tijdgebonden: stel een deadline, maar houd het realistisch.
Stap 1 – Vat het doel samen
Doelen zijn niet altijd even helder voor marketeers, dus het samenvatten kan moeilijker zijn dan je denkt. Maar door je zelf te dwingen dit te verwoorden, creëer je duidelijkheid en dit helpt enorm. Zet bij doel boven het logo je doel neer in cijfers en geef wat meer uitleg bij de algemene marketingdoelstelling.
Lukt het nog niet? Laat het dan nog even open en vul het aan het einde in, dan zal het wat makkelijker zijn.
(Natuurlijk kun je ons logo vervangen door je eigen logo)
Stap 2 – Categoriseer je doel
Doelen voor Inbound Marketing vallen meestal in 3 categorieën:
- Het realiseren van meer bezoekers;
- Meer conversie van bezoekers naar leads;
- Meer conversie van leads naar klanten.
Stap 3 – Voer het specifieke aantal in
Nu je een categorie gekozen hebt, is het tijd om er een nummer aan te koppelen. Dit is misschien wel het moeilijkste deel. Daarom zit er voor elke categorie een handige rekenhulp in het template. Dit geeft je een idee naar welk aantal je toe kunt werken.
Als voorbeeld in onderstaande afbeelding. De focus ligt op meer bezoekers naar leads converteren. Je hebt 1000 bezoekers met een conversieratio van 1,6%. Dit voer je in de tweede rekenhulp in en er komt nieuw realistisch aantal uit om naartoe te werken.
Stap 4 – Koppel een deadline aan je doel
Een doel is pas echt een doel als je er een deadline aan toevoegt. Selecteer de tijd die je denkt nodig te hebben om het doel te bereiken. Dit geeft je een idee van hoeveel inspanning je moet leveren om het doel te behalen.
Stap 5 – Bepaal het aantal uur dat je per week aan Inbound Marketing kunt besteden
Nu je een deadline hebt, is het tijd om te bepalen of het doel realistisch is. Hoeveel uur kun je per week besteden aan Inbound Marketing? Natuurlijk wil je het liefst zo hard mogelijk groeien in zo’n kort mogelijke tijd. Maar daarvoor moet je wel de nodige uren vrij maken.
Door het aantal uur per week te selecteren, creëer je een kleiner doel die je helpt om het grote doel te bereiken. Dit doel is iets waar je elke week naartoe moet werken om te halen.
Stap 6 – Wees op je hoede voor obstakels
Er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor je doelen niet haalt. Als je weet wat deze obstakels zijn, dan kun je daar rekening mee houden in je planning. Dit maakt je doel een stuk realistischer.
Nu je duidelijke doelen hebt opgesteld, kan het echte werk beginnen. Vergeet vooral niet om behaalde doelen te vieren. En natuurlijk kun je dit template altijd opnieuw gebruiken voor nieuwe doelstellingen.
Succes!
Deel artikel
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)